پارس ناز پورتال

اطلاعات کامل درباره قرص های ضدبارداری

اطلاعات کامل درباره قرص های ضدبارداری

اطلاعات کامل درباره قرص های ضدبارداری 

قرص های ضدبارداری انواع و اقسام مختلفی دارند که بسته به شرایط هر شخص باید نوع خاص را به مصرف برساند تا از بارداری ناخواسته جلوگیری شود. قرص های ضد بارداری نوعی دارو هستند که زنان می توانند بطور روزانه برای جلوگیری از حاملگی مصرف کنند.

 

قرص های ضد بارداری از هورمون ساخته شده اند و هورمون مواد شیمیایی ساخته شده در بدن ما هستند که کنترل نحوه فعالیت اعضای مختلف بدن را بر عهده دارند.برخی از قرص های ضد بارداری حاوی دو نوع هورمون استروژن و پروژسترون هستند که اینها را قرص های ترکیبی می نامیم.اما برخی دیگر صرفا حاوی پروژسترون هستند. بسیاری از خانوم ها از قرص های ترکیبی استفاده می کنند.

 

نحوه فعالیت این قرص های به این شکل است که از خروج تخمک از تخمدان جلوگیری می کنند. پس چون هیچ تخمکی خارج نمی شود که به اسپرم بپیوندد در نتیجه بارداری رخ نمی دهد. قرص های ضد بارداری باعث ضخامت دهانه رحم می شوند و این امر مانع رسیدن تخمک به اسپرم می شود.

 

اثربخشی یک نگرانی مهم و رایج در انتخاب روش های پیشگیری از بارداری است. قرص های ضدبارداری بسیار موثر هستند. مصرف روزانه قرص های ترکیبی بسیار مفید خواهد بود. طبق تحقیقات صورت گرفته از میان ۱۰۰ خانوم اگر قرص را هرروز مصرف نمایند فقط ۱ نفر باردار می شود. این درحالی است که از میان ۱۰۰ نفر اگر قرص را روزانه مصرف نکنند امکان باداری ۹ نفر وجود دارد.

 

این قرص ها برای خانوم هایی که اضافه وزن دارند اثر بخشی کمتری خواهد داشت. در این رابطه بهتر است با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 

برخی از دارو ها و مکمل ها که ممکن است اثر بخشی قرص ها را کمتر کنند عبارتند از:

 

ـ آنتی بیوتیک ریفامپین ـ آنتی بیوتیک های دیگر ـ قرص های ضد قارچ ـ قرص های بیماری HIV ـ قرص های ضد تشنج

 

استفراغ و اسهال نیز مانع اثربخشی قرص ها خواهند شد. به یاد داشته باشید که این قرص ها از شما در برابر عفونت های جنسی مراقبت نمی کنند. استفاده از لاتکس و کاندوم باعث می شود که زنان کمتر در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونت ها قرار بگیرند.

 

اکثر بانوان می توانند قرص های ضدبارداری را با خیال راحت مصرف کنند. اما فراموش نکنید که همه داروها خطرات خو را بهمراه دارند که در حین انتخاب راههای پیشگیری از بارداری باید آنها را در نظر بگیرید.

 

اگر مبتلا به سرطان سینه هستید و یا تصور می کنید که حامله اید به هیچ وجه از قرص های ضدبارداری استفاده نکنید.در صورت وجود شرایط زیر نباید از قرص های ضدبارداری استفاده کنید.

 

ـ سردردهای میگرنی
ـ اختلال ارثی لخته شدن خون
ـ اختلالات خونی و یا التهابات وریدی را درمان کرده اید.
ـ حمله قلبی ، سکته مغزی ، آنژین و یا دیگر مشکلات جدی قلبی.
ـ مشکلات دریچه قلب
ـ ابتلا به بیماری پوستی لوپوس
ـ مشکلات کبدی و یا ابتلا به سرطان کبد
ـ ابتلا به دیابت بیش از ۲۰ سال.
ـ فشار خون کنترل نشده.
ـ سیگار کشیدن و در سن بالای ۳۵ سال بودن.
ـ فشار خون بالا.
ـ انجام پیوند عضو.
ـ نیاز به ماندن در رختخواب برای مدت زمان طولانی.