پارس ناز پورتال

افت IQ در نوجوانان دودی و سیگاری

افت IQ در نوجوانان دودی و سیگاری

افت IQ در نوجوانان دودی و سیگاری 

سیگار در دوران نوجوانی و سنین پایین واقعا مضر و غیرقابل جبران است.سیگار در این دوران میتواند روی ضریب هوشی نیز اثرگذار باشد. متأسفانه این روزها شاهد گرایش هرچه بیشتر نوجوانان به مصرف سیگار هستیم. حتی اگر تمامی مضراتی که سیگار به همراه دارد را نادیده بگیریم، مصرف سیگار، یک خطر بسیار جدی برای نوجوانان محسوب می‌شود.

 

طی آخرین مطالعاتی که انجام شده است، نوجوانانی که به طور مرتب سیگار می‌کشند، در دوران بزرگسالی از IQ یا بهره هوشی پایین‌تری بهره‌مند خواهند شد.

 

معمولا نوجوانانی که شروع به مصرف سیگار می‌کنند زیر ۱۸ سال سن دارند. در این سنین، مغز همچنان در حال رشد و تکامل است و سیگار اجازه نمی‌دهد که مغز به ظرفیت کامل خود برسد. این اتفاق تنها ضرر سیگار است که بزرگسالان را تهدید نمی‌کند و در مغز آن‌ها چنین اثری نمی‌گذارد.

 

به گفته تری موفیت، رئیس مؤسسه کینگ کالج لندن، حتی ترک سیگار یا کاهش مصرف آن هم نمی‌تواند این خسارت را جبران کند و عملکرد ذهنی این افراد را در بزرگسالی بهبود بخشد.

 

دانشمندان معتقدند که IQ هر فردی تعیین کننده میزان دسترسی او به اطلاعات ذهنی‌اش، رسیدن او به جایگاه شغلی و اجتماعی، عملکرد او در شغل خود و میزان گرایش بدن او به بروز بیماری‌های قلبی، آلزایمر و حتی مرگ زودرس است. بنابراین اعتیاد به سیگار در دوران نوجوانی، می‌تواند بر کل زندگی آینده فرد اثر بگذارد.