پارس ناز پورتال

بهترین راه ها برای افزایش امنیت مودم وای فای

بهترین راه ها برای افزایش امنیت مودم وای فای

برترین راه ها برای افزایش امنیت مودم وای فای 

خطر هک شدن مودم های وی فای این روزها همه ی را تهدید می‌کند،چون افراد تعداد زیادی از نرم افزارهای هک اینترنت بهره گیری می‌ کنند. منیبه همراه دوستانتان به یک کافی شاپ می روید به وای فای کافی شاپ متصل می شوید تا به دوستانتان چند ویدئو و تصویر دیدنی نشان دهید و همین طور سری به ایمیل هایتان بزنید. روز بعد متوجه می شوید شخصی غیر از خودتان توانسته به ایمیل هایتان دسترسی پیدا کند.

 

این را نمی توانستید از گذشته متوجه شوید، اما متاسفانه علتش این بوده که صاحب کافی شاپ امنیت شبکه وای فای خود را فراهم سازی نکرده بوده. این به هکرها اجازه می دهد بتوانند به امنیت شبکه بی سیم راه پیدا کنند و اطلاعات شما و هر شخص دیگری که در آن کافی شاپ به وای فای متصل شده هست را بدست بیاورند.

 

این واقعا ترسناک هست، هکر می تواند با اینکار روی یک فرد نظارت کامل پیدا کند یعنی حساب بانکی، هویت و تمام رمزهای عبوری که داخل دستگاه متصل شده به وای فای هست در اختیار او قرار می گیرد.شاید به نظر خیلی شدید برسد و با خود بگویید کم پیش می آید چنین اتفاقی رخ بدهد اما باید بگویم این نوع اتفاق ها فقط در یک رستوران یا کافی شاپ رخ نمی دهد می تواند در منزل خودتان هم رخ بدهد.

 

در این مطلب می خواهم ۱۰ روش به شما معرفی کنم تا بتوانید امنیت وای فای خود را حفظ کنید و از شر هکرها در امان بمانید.

 

شبکه بی سیم خانگی چیست؟

در چند کلمه ساده یک شبکه بی سیم خانگی یعنی اتصال یک نقطه دسترسی اینترنت، مثل کابل ارائه دهنده خدمات اینترنتی تان به یک روتر ( وایرلس ) تا دستگاه های گوناگون بتوانند از آن طریق به سرعت به شبکه متصل شوند.اگر چند گام برای امنیت این شبکه برندارید هکرها می توانند به راحتی به آن نفوذ کنند و برایتان حسابی دردسر ایجاد کنند.

 

تنها کاری که اکثر افراد برای امنیت وای فای خود می‌کنند این هست که روی آن رمز بگذارند تا از وارد شدن همسایه ها و خالی کردن ترافیک پیشگیري کنند. اما یک مجرم اینترنتی می تواند به سادگی از رمز عبور ضعیفی که گذاشتید عبور کند و اضافه بر مصرف ترافیکتان اطلاعات با ارزشی نیز از شما به سرقت ببرد.

 

با این که دسترسی به شبکه های وای فای ساده و آسان هست اما این شبکه ها همه ی وقت امن نیستند. به همین علت آموختن این که چگونه شبکه وای فای خود را امن کنید حرکتی بسیار هوشمندانه هست.بسیار خب بعد از توضیحاتی که داده شد تا شما را به اندازه کافی نگران امنیت شبکه وای فای خود کنم حالا می خواهم راه هایی را به شما آموزش دهم تا با کمک آن ها بتوانید امنیت وای فای خود را هرچه اکثر تقویت کنید.

 

۱- نام شبکه بی سیم خانگی خود را تغییر دهید

نخستین کاری که باید انجام دهید این هست که نام وای فای خود راکه با نام SSID  نیز شناخته می شود تغییر دهید.وقتی می خواهید نام وای فای خود را تغییر دهید از گذاشتن نام های تحریک آمیز مثل ” نمی تونی اینو هک کنی ” خود داری کنید. نامی قابل قبول و معصومانه انتخاب کنید بهتر هست.

 

تغییر نام وای فای کمک میکند هکر متوجه نشود چه نوع روتری بهره گیری می کنید ( نام شبکه های وای فای به صورت پیش فرض نام مودم هست ). اگر هکر شرکت سازنده روتر شما را شناسایی کند در واقع نقطه ضعف آن را شناسایی کرده و از آن طریق اقدام به نفوذ میکند.

 

همین طور از گذاشتن نام خود روی وای فای خود داری کنید ( مثل: hessam wifi ) چون نباید اجازه دهید در نخستین نگاه از بین چند وای فای موجود هکر متوجه شود شما کدام یکی هستید. همین طور افشا کردن اطلاعات شخصی روی نام وای فای نیز حرکت هوشمندانه ای نیست.

 

۲- رمز عبوری قوی و خاص برای وای فای خود انتخاب کنید

روتر بی سیم شما از گذشته یک رمز عبور پیش فرض دارد. حدس زدن این رمز عبور برای هکرها بسیار ساده هست مخصوصا اگر سازنده وای فای شما را نیز بدانند.رمز عبور مناسب برای وای فای باید حداقل ۲۰ کاراکتری باشد و شامل شماره، حرف و علامت های گوناگون باشد.

 

با گذاشتن رمز عبوری طولانی و دشوار شاید دوستانی که از شما دسترسی به وای فای می خواهند صدایشان دربیاید که این چه وضعیتی هست که درست کردید اما اینکار در واقع امنیت شما و آن ها را فراهم سازی میکند.

 

۳- با روشن کردن رمزگذاری شبکه امنیت وای فای خود را تقویت کنید

شبکه های بی سیم زبان های رمزگذاری چند گانه دارند، مثل WEP, WPA یا WPA2. WEP نخستین بار در سال ۱۹۹۰ توسعه یافت، بنابراین یکی از قدیمی ها به حساب می آید و نفوذ به آن ساده هست. WPA بین WEP و WPA2 قدرت بیشتری دارد و امروز نیز از آن بهره می گیرند.

 

اما WPA2 نیز به خودی خود انواع مختلفی دارد. یکی از آن ها TKIP هست، اما زبان رمزگذاری کاملا قدیمی هست که از همان اوایل با WPA توسعه پیدا کرد بنابراین خیلی امن نیست. دیگری AES هست، سیستم رمزگذاری هست که توسط دولت های سراسر جهان از جمله ایالات امریکا مورد بهره گیری قرار می گیرد.بنابراین برترین انتخاب برای رمزگذاری وای فایتان WPA2 AES هست.

 

خوشبختانه WPA2 AES یک سیستم امنیتی استاندارد هست و تمام شبکه های بی سیم با آن تطبیق پذیر میباشند.پس اگر اینکار را نکرده اید به تنظیمات مودم بروید و امنیت رمز وای فای خود را با انتخاب WPA2 AES تقویت کنید.

 

۴- وقتی منزل نیستید شبکه بی سیم را غیر فعال کنید

پیشنهاد می کنم در صورت غیبت طولانی حتما اینکار را بکنید. با انجام اینکار تمام فرصت ها را از هکرهای احتمالی گرفته اید چون دیگر چیزی نیست که بخواهند هکش کنند.

 

۵- روتر را کجای منزل قرار دادید؟

شاید اصلا به این مورد فکر نکرده اید اما محل قرار گرفتن روتر نیز می تواند روی امنیت وای فای شما تاثیر بگذارد.روتر بی سیم خود را تا جای ممکن در محلی قرار دهید که نزدیک به مرکز منزل باشد. نخستین مزیت چنین کاری این هست که تمام نقاط منزل تان به یک اندازه آنتن وای فای را دریافت می‌ کند. دومین مزیت این هست

 

که سیگنال وای فای بیش از اندازه به خارج از منزل درز پیدا نمی کند.به همین علت نباید روتر خود را نزدیک پنجره قرار دهید، چون دیگر هیچ چیز مانع بیرون رفتن سیگنال از منزل نمی شود.

 

۶- انتخاب رمز عبور قوی برای ادمین شبکه امنیت وای فایتان را تقویت می‌ کند

برای راه اندازی روتر بی سیم خود، معمولا باید به یک پلت فرم آنلاین یا صفحه وب دسترسی داشته باشید تا بتوانید تنظیمات شبکه خود را دستکاری کنید.تعداد زیادی از روترهای وای فای نام کاربری و رمز عبور پیش فرض دارند که برای اکثرشان ” admin ” و ” password ” تعریف شده هست. اینکار هکرها را برای ورود به شبکه شما بسیار راحت میکند.

 

با این که عوض کردن رمز وای فای و نامش به خودی خود تقویت کننده های امنیت خوبی میباشند شما یک گام فراتر بردارید و نام ادمین شبکه و رمز عبور مربوط به آن را تغییر دهید. اینکار را برای حمله هکرها بی نظیر دشوار میکند.

 

۷- دسترسی از راه دور را غیر فعال کنید

تعداد زیادی از روترها اجازه می دهند تنها با اتصال به یک دستگاه آنلاین به رابطشان متصل شوید و برخی حتی اجازه دسترسی از راه دور را می دهند.با غیر فعال کردن دسترسی از راه دور دیگر هکر نمی تواند با بهره گیری از دستگاهی که به شبکه بی سیمتان وصل نیست به تنظیمات شخصی روترتان دسترسی پیدا کند.برای انجام این تغییر به تنظیمات شخصی روتر خود بروید و ” Remote access ” یا ” Remote Administration ” را جستجو کنید.

 

۸- نرم افزار روتر خود را به روز نگه دارید

نرم افزار یکی از مهم‌ ترین بخش های امنیت شبکه بی سیم هست. سیستم عامل روترهای بی سیم، درست مثل دیگر نرم افزارها، دارای نقص هایی میباشند که هکرها از انها بهره گیری می‌ کنند تا وارد شبکه شوند.متاسفانه اکثر روترها گزینش ای به نام آپدیت اتوماتیک ندارند، بنابراین باید این عذاب را تحمل کنید و به صورت دستی آپدیتشان کنید.حتی گاهی روترهایی که انتخاب آپدیت شدن را دارند نیز باید توسط خودتان از تنظیمات فعال شوند.

 

۹- فایر وال می تواند به فراهم سازی امنیت شبکه وای فای کمک کند

فایروال ها تنها نرم افزارهایی نیستند که روی کامپیوتر بهره گیری می‌ شوند. فایروال ها شکل سخت افزار نیز دارند.یک سخت افزار فایروال تا حدود زیادی شبیه به نرم افزارش دارد، اما مزیتش این هست که یک لایه اضافی امنیتی به حساب می آید.یکی دیگر از چیزهای خوبی که سخت افزار فایر وال دارد این هست که برترین انواع روترها خود یکی از این فایروال ها را از گذشته نصب شده روی خود دارند. می‌ تواند هنگام خرید روتر این انتخاب را مد نظر داشته باشید.

 

حتی ار روتر شما دارای سخت افزار فایر وال نباشد هم میتواند یکی روی آن نصب کنید تا از ورود هکرها به شبکه بی سیم جلوگیري کنید.

 

۱۰- دستگاهی راکه مرتب به شبکه بی سیم مرتبط هست را محافظت کنید

 به گزارش پارس ناز هیچ چیزی را در معرض آسیب پذیری از جانب مجرمان اینترنتی نگذارید.حتی با وجود فراهم سازی امنیت روتر و شبکه بی سیم باید مطمئن شوید هیچ خلاء امنیتی برای هکرها به جا نگذاشته باشید.برای دستگاه هایی که دائم به شبکه بی سیم متصل میباشند تدابیر امنیتی بچینید و همۀ وقت نرم افزارهای فراهم سازی امنیتشان را آپدیت نگه دارید.

 

با قرار دادن این لایه های امنیتی میتواند مطمئن شوید که وای فایی امن در اختیار دارید.در پایان برای این که متوجهتان کنم ایجاد امنیت برای روتر چقدر اهمیت دارد یک آمار به شما می دهم:در سال ۲۰۱۰ تعداد شبکه های وای فایی که در سراسر جهان هک شدند 20 میلیون بود. و تنها در شش سال این تعداد به 13 برابر افزایش پیدا کرد انشاالله حالا اهمیت فراهم سازی امنیت این شبکه ها را درک کرده باشید.