پارس ناز پورتال

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

مجموعه : مذهبی
انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین

 

دراین قسمت از انشا باز، چند انشا درباره اربعین حسینی و پیاده روی کربلا را جمع آوری کرده ایم، در ادامه همچنین تحقیق در مورد اربعین و شعرها و متن هایي را هم برای مقدمه انشا در مورد اربعین را آورده ایم. شـما می‌توانید هر کدام از این شعرها را مطابق با پایه تحصیلی تان بـه اول انشا خود اضافه کنید و سرکلاس درس برای دیگر همکلاسی هاي تان بخوانید تا آنها هم با وقایع این روز بیشتر آشنا شوند.

 

انشا اول با موضوع اربعین و امام حسین

اربعین حسینی ، روز بیستم ماه صفر اسـت کـه چهل روزبعد از واقعه غم انگیز و دلخراش عاشورا می‌باشد. مسلمانان شیعه سراسر جهان دراین روز مراسم سوگواری بـه یاد امام حسین «ع» و هفتاد و دو تن از یاران با وفایش کـه در روز عاشورا بـه دست لشکریان یزید شهید شدند برگزار می‌کنند.

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

انشا درباره امام حسین و اربعین

 

روز بیستم ماه صفر ـ یعنی اربعین ـ زمانی اسـت کـه حرم امام حسین «ع» یعنی کاروان اسرا، از شام بـه مدینه بازگشتند و روزی اسـت کـه جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا «ص»، از مدینه بـه کربلا رسید تا بـه زیارت قبر امام حسین «ع» بشتابد و او اولین کسی اسـت کـه قبر آن حضرت را زیارت کرد. دراین روز، زیارت امام حسین «ع» مستحب اسـت و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین اسـت.

 

در ایران، سوگواری بیشتر در ماه‌هاي محرم و صفر و بـه ویژه اربعین برگزار میشوند. طبق معمولً هر مجلس روضه از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل میشود. برخی روضه‌ها ممکن اسـت کاملاً زنانه باشند و گاه کاملاً مردانه. مجلس روضه ممکن اسـت در خانه تشکیل شود و یا در تکیه ها، مساجد و حسینیه ها برپا شود. کـه مجلس روضه طبق معمولً با قرائت قرآن و یا زیارت عاشورا شروع می شود و از سخنرانی و ذکر مصیبت هم تشکیل می شود.

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

انشا با موضوع وقایع اربعین

 

هرساله در روز اربعین حسینی، شیعیان دنیا در شهر کربلا محل دفن امام حسین «ع» و یارانش جمع می شوند و سوگواری می‌کنند. در مورد ورود خانواده‌ي امام حسین بـه کربلا در راه بازگشت از شهر شام بـه مدینه در روز اربعین، نویسندگان تاریخ مطالب مختلفی نوشته‌اند اما معروف ترین آنها در بین شیعیان بـه این صورت اسـت کـه:

 

امام سجاد «ع» بـه همراه خانوادی امام حسین «ع» در راه بازگشت بـه شهر شام، بـه کربلا رفته ودر روز اربعین موفق بـه زیارت قبر مطهر امام حسین «ع» و یاران با وفایش شده اند و پس از سه روز سوگواری و ماتم در غم از دست دادن شهیدان کربلا بـه مدینه، شهر پیامبر بازگشتند و همچنین در بین شیعیان معروف اسـت کـه امام سجاد «ع» سر مطهر امام حسین «ع» را در روز اربعین درکنار بدن شریف آن حضرت قرار داد.

 


 

در ادامه انشا درباره پیاده روی اربعین

مدت هاي زیادی از واقعه عاشورا گذشته بود یزید دستور داد تا کسانی کـه در کربلا اسیر شده اند بـه مدینه ببرند. یزید یک نفر از مأمورانش را فرستاد کـه اسیران رابه مدینه ، شهر پیامبر برگردانند. حضرت زینب «ع» یکی از همین اسیران بود. حضرت زینب « ع » از مأمور خواهش کرد تا آنها رابه کربلا ببرد. چون حضرت زینب و بقیه فرزنداو و اهل بیت بتوانند مرقد امام حسین «ع» و ۷۲ یار شهیدش را ببینند.

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

انشا درمورد پیاده روی کربلا

 

مأمور انها را چهل روزبعد از روز عاشورا بـه کربلا رسیدند. یعنی در روز اربعین. کلمه اربعین در عربی یعنی چهلم یا چهلمین. وقتی حضرت زینب «ع» و بچه ها و اهل بیت امام حسین بـه کربلا و مزار امام حسین «ع» رسیدند. خیلی گریه کردند و برای امام حسین درد دل کردند کـه چقدر پس از او رنج کشیده اند. و چقدر یزید آنها را اذیت کرده اسـت و بـه آنها ستم کرده اسـت.

 

مـا همچون امام حسین و حضرت زینب را دوست داریم هر سال وقتی اربعین میشود این روز را عذاداری میکنیم. و چون اهل بیت رابا رنج و اذیت و با پای پیاده بـه کربلا بردند خیلی ها قسمتی از راه را تا کربلا پیاده روی میکنند. آنها میخواهند بگویند راه امام حسین و حضرت زینب را ادامه می دهند و با ستمگر مبارزه میکنند و از ستمدیده حمایت میکنند. آنها پس از پیاده روی بـه کربلا میروند و مزار پاک امام حسین را زیارت میکنند.

 


 

و در ادامه باز هم انشا پیاده روی کربلا و اربعین

دلیل این‌کـه چرا پیاده بـه زیارت امام حسین می‌رویم و دلیل پیاده روی در اربعین ریشه احادیث و سفارش هایي دارد کـه در منابع شیعی آمده اسـت. دراین منابع آماده اسـت کـه زیارت سید‌الشهدا «ع» با پای پیاده، ثواب بسیار دارد. امام صادق«ع» فرموده اسـت: «مـن خرج مـن منزله یرید زیاره قبر الحسین بن علی «ع»کان ماشیا کتبت له بکل خطوه حسنه و محا عنه سیئه…»

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

انشا با موضوع پیاده روی اربعین و ماه محرم

 

هر کس بـه قصد زیارت امام حسین«ع» پیاده از خانه‌اش خارج شود، خداوند در مقابل هر گام، برای او حسنه‌اي مینویسد و گناهی از او می‌زداید. این پیاده بودن، یا بـه جهت فقیر بودن زائر اسـت کـه نشان می دهد این زیارت، برخاسته از شوق و محبت اسـت، یا بـه جهت آن اسـت کـه زائر، خودرا در برابر پادشاه اقلیم جوانمردی و خورشید سپهر عصمت و شهادت، کوچک می‌شمارد.

 

ودر راه او رنج سفر پیاده را بر خود هموار می کند و هردو ارزشمند اسـت. معاویه بن وهب، از اصحاب امام صادق«ع» می گوید: خدمت آن حضرت رسیدم. در مصلای خود در خانه‌اش نشسته بودو پس از نماز با خداوند راز و نیاز میکرد. از جمله در دعا نسبت بـه زائران کـه بدن‌هاي خودرا دراین راه در دسترس قرار میدهند… خدایا رحمت کن بر چهره‌هایي کـه آفتاب، رنگ آن‌ها را تغییر داده.

 

صورت‌هایي کـه متوجه قبر اباعبدالله اسـت، چشم‌‌هایي کـه در محبت مـا اشک می‌ریزد… خدایا این جان‌ها و بدن‌ها رابه تـو می‌سپارم، تا کنار حوض کوثر بـه هم برسیم… این سنت زیارت پیاده، از زمان ائمه بوده اسـت و تا کنون نیز ادامه دارد و اجر بی شماری برای آن نقل شده اسـت. زیارت حسین با خستگی پیاده روی گویی مزه اي دوچندان دارد و اینجاست کـه پا و دل باهم ارتباط پیدا میکنند!

 

در طول مسیر هنگامیکه پاهایمان خسته یا حتی در مواردی جراحتی کوچک پیدا می کند. کافی اسـت برای آماده شدن دل. کمی اگر مرغ دل را پرواز دهی بـه وضوح کاروانی را خواهی دید کـه از کربلا بـه سوی شام بـه اسیری می‌روند. و وقتی نگاهت رابه طرفین بر میگردانی و می بینی این چنین با عزت در حال راه رفتنی و این چنین از تـو پذیرایی می شود. مطمئناً با خود می‌گویی این کجا و آن کجا؟

 


 

و باز هم تحقیق کامل درباره اربعین حسینی برای نوجوانان

اعتبار اربعین امام حسین «ع‌» از قدیم الایام میان شیعیان ودر تقویم تاریخی‌ وفاداران بـه امام حسین «ع‌» شناخته شده بوده اسـت‌. کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی ذیل ماه «صفر» مینویسد: اولین روز این ماه«ماه صفر» «از سال ۱۲۱»،روز کشته شدن زید بن علی بن الحسین اسـت‌. روز سوم این ماه«صفر» از سال 64 روزی اسـت کـه مسلم بن عقبه پرده کعبه را آتش زد. و بـه دیوارهای آن سنگ‌پرتاب نمود.

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

انشا زیبا درمورد اربعین

 

در حالیکه بـه نمایندگی از یزید با عبدالله بن زبیر در نبرد بود. روز ۲۰ صفر ـ یعنی اربعین ـ زمانی اسـت کـه حرم امام حسین «ع‌» یعنی کاروان‌اسرا، از شام بـه مدینه مراجعت کردند. و روزی اسـت کـه جابر بن عبدالله بن‌حرام انصاری‌، صحابی رسول خدا «ص‌»، از مدینه بـه کربلا رسید. تا بـه زیارت‌ قبر امام حسین «ع‌» بشتابد و او اولین کسی اسـت از مردمان کـه قبر آن‌حضرت را زیارت کرد.

 

در روز اربعین زیارت امام حسین «ع‌» مستحب اسـت. واین زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین اسـت کـه از امام عسکری «ع‌» روایت ‌شده کـه فرمود: علامات مؤمن پنج تاست‌: خواندن ۵۱ رکعت نماز در شبانه‌روز ـ نمازهای واجب و نافله و نماز و شب ـ بـه دست کردن انگشتری دردست راست‌، برآمدن پیشانی از سجده‌، و بلند خواندن بسم الله الرحمن‌الرحیم در نماز. شیخ طوسی سپس در متن زیارت اربعین  آورده اسـت‌:

 

السلام علی ولی الله و حبیبه‌، السلام علی خلیل الله ونجیبه‌، السلام علی صفی الله و ابن صفیه‌… این مطلبی اسـت کـه شیخ طوسی‌، عالم فرهیخته و معتبر و معقول شیعه در قرن‌پنجم در باره اربعین آورده اسـت‌. طبعا بر اساس اعتباری کـه روز اربعین در بین ‌شیعیان داشته اسـت‌، از همان آغاز کـه تاریخش معلوم نیست‌، شیعیان بـه حرمت‌ آن‌، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می‌توانسته‌اند مانند جابر مزار امام ‌حسین «ع‌» را زیارت میکردند.

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

مقدمه برای انشا درمورد اربعین

 

این سنت تا بـه امروز درعراق با قوت برپاست‌ و شاهدیم کـه میلیون‌ها شیعه عراقی و غیر عراقی دراین روز بر مزار امام حسین «ع» جمع می شوند. در این جا ودر ارتباط با اربعین چند نکته را باید توضیح داد.

 

۱. شماره چهل‌

اولین مسأله‌اي کـه در ارتباط با «اربعین‌» جلب توجه می کند، تعبیر اربعین‌ در متون دینی اسـت‌. ابتدا باید نکته‌اي را بعنوان مقدمه یادآور شویم‌: اصولا باید توجه داشت کـه در نگرش صحیح دینی‌، اعداد نقش خاصی بـه‌ لحاظ شماره بودن‌، در القای معنا و منظوری خاص ندارند؛ بـه این صورت کـه‌ کسی نمی تواند بـه صرف این‌کـه در فلان مورد یا موارد، شماره هفت یا دوازده یاچهل یا هفتاد بکار رفته‌، استنباط و استنتاج خاصی داشته باشد.

 

این یادآوری‌، ازآن روست کـه عده اي از فرقه‌هاي مذهبی‌، بویژه آنها کـه تمایلات‌ «باطنی‌گری‌» داشته یا دارند و گاه و بیگاه خود رابه شیعه نیز منسوب می‌کرده‌اند، و نیز عده اي از شبه فیلسوفان متأثر از اندیشه‌هاي انحرافی و باطنی‌ و اسماعیلی‌، مروج چنین اندیشه‌اي در باره اعداد یا نوع حروف بوده وهستند. در واقع‌، تعداد زیادی از اعدادی کـه در نقلهای دینی آمده‌، می تواند بر اساس یک‌ ارزیابی الهی باشد.

 

اما این‌کـه این شماره در موارد دیگری هم کاربرد دارد و بدون یک مستند دینی میتوان ازآن در سایر موارد استفاده کرد، قابل قبول نیست‌. بـه‌عنوان نمونه‌، در دهها مورد در کتابهای دعا، شماره صد بکار رفته کـه فلان ذکر را صد مرتبه بگویید، اما این دلیل بر تقدس شماره صد بعنوان صد نمی شود. همین طور سایر عددها. البته ناخواسته برای مردم عادی‌، عده اي از این اعداد طی‌ روزگاران‌، صورت تقدس بخود گرفته و گاه سوء استفاده‌هایي هم ازآن‌ها می شود.

 

تنها چیزی کـه در باره عده اي از این اعداد میشود گفت آن اسـت کـه آن اعداد معین نشانه کثرت‌اسـت‌. بعنوان مثال‌، در باره هفت چنین اظهار نظری شده اسـت‌. بیش از این‌هرچه گفته شود، نمی توان بعنوان یک استدلال بـه آن نظر کرد. یکی از تعبیر هاي رایج عددی‌، تعبیر اربعین اسـت کـه در تعداد زیادی از موارد بکار رفته اسـت‌. یک نمونه آن کـه سن‌ّ رسول خدا«ص‌» در زمان مبعوث شدن‌، چهل بوده اسـت‌.

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

انشا با موضوع اربعین

 

گفته شده کـه شماره چهل در سن انسانها، نشانه بلوغ و رشد فکری اسـت‌. گفتنی اسـت کـه عده اي از انبیاء در سنین کودکی بـه نبوّت رسیده‌اند. از ابن عباس «گویا بـه نقل از پیامبر «ص‌»» نقل شده کـه اگر کسی چهل ساله شد و خیرش بر شرش غلبه نکرد، آماده رفتن بـه جهنم باشد. در نقلی آمده اسـت‌ کـه‌، مردمان طالب دنیایند تا چهل سالشان شود. پس ازآن در پی آخرت خواهند رفت‌.

 

در قرآن آمده اسـت «میقات‌» موسی با پروردگارش در طی چهل روز حاصل‌شده اسـت‌. در نقل اسـت کـه‌، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی کوه صفا درحال سجده بود. در باره بنی اسرائیل هم آمده کـه‌ برای استجابت دعای خود چهل شبانه روز ناله و ضجّه میکردند. مرحوم کفعمی نوشته اسـت‌: زمین از یک‌ قطب‌، چهار نفر از اوتاد و چهل نفر از ابدال و هفتاد نفر نجیب‌، هیچگاه خالی‌نمی شود.

 

در باره نطفه هم تصور براین بوده کـه بعد از چهل‌ روز عَلَقه می شود. همین شماره در تحولات بعدی علقه بـه مُضْغه تا تولد درنقلهای کهن بکار رفته اسـت‌، گویی کـه شماره چهل مبدأ یک تحول دانسته شده‌اسـت‌. در روایت اسـت کـه کسیکه شرابخواری کند، نمازش تا چهل روز قبول‌نمیشود. و نیز در روایت اسـت کـه کسیکه چهل روز گوشت نخورد، خلقش‌تند می شود. نیز در روایت اسـت کـه:

 

کسیکه چهل روز طعام حلال بخورد، خداوند قبلش را نورانی میکند. نیز رسول خدا«ص» فرمود: کسیکه لقمه حرامی‌ بخورد، تا چهل روز دعایش مستجاب نمیشود. این ها نمونه‌اي از نقلهایی بود کـه شماره اربعین در آنها بکار رفته اسـت‌. باید دید در کهن‌ ترین متون مذهبی مـا، از «اربعین‌» چگونه یاد شده اسـت‌. بـه عبارت ‌دیگر دلیل برزگداشت اربعین چیست‌؟ چنان کـه در آغاز گذشت‌، مهم‌ترین نکته درباره اربعین‌، روایت امام عسکری «ع‌» اسـت‌.

 

نشانه‌ های مؤمن پنج چیز است‌:

= خواندن پنجاه و یک رکعت نماز

= ۱۷ رکعت نماز واجب + ۱۱ نماز شب + ۲۳نوافل‌

= زیارت اربعین

= انگشتری در دست راست

= وجود آثار سجده ‌بر پیشانی بلند خواندن بسم الله در نماز این حدیث تنها مدرک معتبری اسـت کـه جدای از خود زیارت اربعین کـه درمنابع دعایی آمده‌، بـه اربعین امام حسین «ع‌» و بزرگداشت آن روز تصریح کرده ‌اسـت‌.

 

منشأ اربعین چیست‌؟

باید گفت‌، در منابع بـه این روز «اربعین»بـه دو اعتبارنگریسته شده اسـت‌.

 

نخست:

اربعین اسـت کـه روزی کـه اسرای کربلا از شام بـه مدینه مراجعت کردند.

 

دوم:

اربعین روزی اسـت کـه جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی پیامبر خدا «ص‌» از مدینه بـه ‌کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین «ع‌» را زیارت کند. شیخ ‌طوسی پس از یاد از این‌کـه روز نخست ماه صفر روز شهادت زید بن علی بن‌الحسین «ع‌» و روز سوم ماه صفر، روز آتش زدن کعبه توسط سپاه شام درسال‌۶۴ هجری اسـت‌، می نویسد: بیستم ماه صفر «چهل روز پس از حادثه کربلا»

 

روزی اسـت کـه حرم سید مـا اباعبدالله الحسین از شام بـه مدینه مراجعت کرد ونیز روزی اسـت کـه جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی رسول خدا «ص‌» ازمدینه وارد کربلا شد تا قبر حضرت را زیارت کند. او اولین کس از مردمان بود کـه امام حسین «ع‌» را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت‌ مستحب اسـت و آن زیارت اربعین اسـت‌. در همانجا آمده اسـت کـه وقت خواندن زیارت اربعین‌، هنگامی اسـت کـه روز بالا آمده‌ اسـت‌.

 


 

و در آخر نیز شعر و متن برای مقدمه انشا با موضوع اربعین

در آخر نیز شعرها و متن هایي را برای نوشتن مقدمه و یا نوشتن در آخر انشاهای امروز را مرور می‌کنیم، شـما می‌توانید هر کدام راکه خواستید بـه اول یا آخر انشای خود اضافه کنید تا بتوانید نمره خوبی از درس خود دریافت کنید و همچنین اطلاعات خود و دوستان خودتان را هم با این موضوع انشا درباره روز اربعین بیشتر کنید.

 

حسین «ع» صدا می‌زند: بیا

خوب گوش کن! صدای قدم ها؛ صدای سایش کفش ها بر سینه جاده ها؛ کسی می گوید بیا! چند روز اسـت کـه در راهی و بازهم خسته نمیشوی. چون تـو خوب این صدا را می شناسی. صدای حسین راکه بی وقفه می گوید بیا بیا بیا…

 

دیدن حرم آرام و بی هیاهو سخت اسـت

اگر یکبار در میهمانی اربعین حسین حاضر شوی، دیگر برایت خیلی سخت میشود، در زمان‌هاي دیگر کـه حرم حسین آرام و بی‌هیاهو اسـت آنجا باشی. چون حس می کني، تنها در اربعین اسـت کـه حُرمت حرم حسین حفظ میشود؛  در اربعین اسـت کـه کسی آرام وارد حرم نمیشود؛ همه ی بـه سر و سینه می زنند ودر فراق حسین اشک می‌ریزند و ناله سر می دهند.

 

پیاده روی اربعین کاری زینبی است

شاید با خود بگویی: از خانه هم میتوانم بـه حسین درود دهم؛ از خانه هم می توانم زیارت اربعین بخوانم. چراباید سختی چند روز پیاده‌روی رابه جان بخرم و مسیری طولانی را در گرما و سرما طی کنم تا کسی را زیارت کنم کـه همین لحظه هم درکنار مـن اسـت؟

انشا درباره اربعین و امام حسین | انشا و متن کوتاه مقدمه انشا برای اربعین و ماه محرم

تحقیق درباره اربعین

 

پس بشنو سخن زینب راکه بـه یزید فرمود: «بـه خدا کـه نمیتوانی یاد و خاطره مـا را محو و نابود کنی.» اگر مـن از خانه‌ام درود دهم و تـو از خانه‌ات درود دهی؛ دیری نمی‌پاید کـه داستان کربلا از یادها میرود. پیاده روی اربعین کاری زینبی اسـت.

 

چای با طعم عشق به سیدالشهدا

مزه این چای را در هیچ کجای عالم پیدا نمیکنی. رنگ ارادت دارد و طعم شیرین عشق بـه سیدالشهدا علیه السلام. چشمان با محبت این میزبانان کـه ملتمسانه میخواهند با این چای خستگی از جسم و جان برگیری. متوقفت می کند. انگار لبخند هر زائر خستگی را از آنان می‌گیرد کـه روزها اسـت پای آتش محبت حسین علیه السلام ایستاده اند و چای عشق دم میکنند. نوش جان زایر….

 

آبی بر آتش جان

بـه التماس میخواهند آبی از دستانشان بگیری و بنوشی. آنان آمده اند تا هر چـه دارند تقدیم مولایشان کنند،گرچه دیر آمدند. زمان،قافله این عاشقان را هزار و چهارصد سال دیرتر بـه صحرای کربلا راه داده اسـت. حالا بـه اصرار می‌خواهند آبی از دستان شان بگیری و بنوشی. انگار هر جرعه اي از این آب کـه زایران مولا را سیراب می کند.آبی بر آتش جان شان می نشاند. درود بر لبهای تشنه حسین «ع»

 

این جهانی کـه باید پدیده ببیند

این جهانی کـه باید پدیده ببیند و آنرا لمس کند؛ حادثه ببیند،حماسه ببیند و بتواند آنرا بشمارد؛ این جهانی کـه از هر چـه با او سخن بگویی با تعابیر مختلف قابل تغییر اسـت؛ قابل تحریف و تفسیر اسـت؛ این جهان رابا اربعین حسین«ع» باید با اسلام ناب آشنا کرد.

 

جاده اي تا ظهور

می شود فاطمه پریشانش / میرسد دست او بـه دامانش

می کند افتخار در محشر / زایر اربعین بـه ایمانش

مرز را ، عشق دین بـه هم زده اسـت / دلبری مهجبین بـه هم زده اسـت

عجبی نیست اگر کـه عالم را / زائر اربعین بـه هم زده اسـت

مـن کـه شاگرد دینی ات باشم / عاشق هم نشینی ات باشم

می دهي تـو اجازه ام آقا / زائر اربعینی ات باشد

مثل عبدی حقیر می‌آیم / عاشق و سر بزیر می‌آیم

اختیاری ندارم از خود مـن / دست مـن را بگیر می‌آیم

تا جهان را نوشت و بر پا کرد / کربلا را بهشت دنیا کرد

عشق ملیونی حسینی را / اربعین می شود تماشا کرد

 

حرارتی از جنس آتش

باز این چـه شورش اسـت کـه در اربعین توست

باز این چـه ماتم اسـت کـه دلها غمین توست

زوار اربعین تـو ایمانشان سر اسـت

ایمان علامتی اسـت کـه در اربعین توست

موکب بـه موکب از تـو فقط حرف می زنند

این شور و عشق و زمين لرزه ي آتشین توست

در قتل تـو حرارتی از جنس آتش اسـت

شوق زیارت تـو الفبای دین توست

سمعا و طاعتا بـه لب هر چـه زائر اسـت

اهلا و مرحبا بـه زبان آفرین توست

جمعیتی بـه یاری ات از جان گذشته اند

این پاسخی بـه ناله ي هل مـن معین توست

بنگر رباب ها، علی اصغر بـه روی دست

بنگر هنوز حرمله ها در کمین توست

با زائران خویش بگو عاقبت بـه خیر

زیرا بهشت قطعه اي از سرزمین توست

قافیه رابه مادرتان هدیه میدهم

این کشته ي فتاده بـه هامون حسین توست

سجده بـه سنگ میکنم و گریه می‌کنم

چون یادگار زخم عمیق جبین توست

 

سوغات سفر اربعین

اگر چـه شعر برایت بـه سینه ام دارم

برای تا تورسیدن چقدر کم دارم

تـو از وجود پری.. بی نهایتی. محضی

منی کـه آمده ام رنگی از عدم دارم

مـن از حوالی آن کوچه هاي بارانی اسـت

کـه در هوای شـما باد در سرم دارم

گدا شدم بـه در خانه تـو آمده ام

چقدر خوب کـه ارباب با کرم دارم

نفس بـه سینه ام افتاده باز دلتنگم

چقدر حسرت یک لحظه بازدم دارم

رواق منظر چشم مـن آشیانه توست

عجیب نیست کـه ایمان بپا قدم دارم

دو دسته اشک گرفته اسـت هیاتی درمن

میان شور غزلخوانی ام دو دم دارم

امیر قافله عشق گفته اسـت کـه مـن

درون سینه عشاق هم حرم دارم