پارس ناز پورتال

انواع روش های ارتودنسی دندان

انواع روش های ارتودنسی دندان

یکی از بهترین روش ها برای درمان کجی و نامرتبی دندان ها و فکین، ارتودنسی دندان است. سال های بسیار طولانی است که از این روش درمانی برای اصلاح ناهنجاری های دهان و دندان استفاده می شود اما سالانه شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه درمان های ارتودنسی هستیم.

 

ما در این نوشتار سعی داریم بیشتر درباره روش های ارتودنسی دندان که شامل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی است صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

 

ارتودنسی دندان چیست؟

 

کجی و نامرتبی دندان ها یک مشکل شایع در میان اکثر افراد است. برخی از افراد نسبت به این مشکل بی اعتنا هستند اما برخی دیگر اقدام به درمان آن می کنند. مشکل نافرمی دندان ها تنها محدود به زیبایی چهره و لبخند شما نمی شود بلکه در مواردی ممکن است مشکلاتی در بلع غذا، تکلم، رعایت بهداشت دهان و دندان و … ایجاد کند؛ بنابرابراین در صورت بروز هر گونه مشکلی درمان ارتودنسی توصیه می شود.

 

ارتودنسی دندان یک شاخه تخصصی از دندانپزشکی است که به طور خاص بر روی پیشگیری و درمان هر گونه ناهنجاری و نامرتبی در دندان ها و فکین می پردازد.

 

کاربرد ارتودنسی دندان چیست؟

 

همان طور که در ابتدای این نوشتار گفتیم کاربرد ارتودنسی چیزی فراتر از زیبایی و اصلاح طرح لبخند است از جمله کاربردهای ارتودنسی دندان عبارتند از:

 

درمان ناهنجاری های دندان ها و فک مشکلات جویدن و بلع غذا را رفع می کند.

درمان ناهماهنگی دندان ها مشکلات تکلم را بهبود می بخشد.

پس از درمان ارتودنسی دندان اکثر مشکلات گوارشی افراد درمان می شود.

پس از درمان ارتودنسی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار آسان تر از قبل می شود؛ بنابراین احتمال پوسیدگی دندان و بیماری های لثه کاهش پیدا می کند.

 

انواع ارتودنسی دندان

 

انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی است که هر کدام هم زیرشاخه های خود را دارد که در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

 

ارتودنسی ثابت

یکی از شیوه های رایج و قدیمی درمان کجی دندان ها ارتودنسی ثابت دندان است. در این شیوه درمانی پس از نصب بریس ها تا پایان درمان اجازه خارج کردن آنها از دهان خود ندارید؛ به همین دلیل به این شیوه درمانی ارتودنسی ثابت گفته می شود.

 

اصولا از این روش درمانی برای درمان ناهنجاری های دندانی کودکان و نوجوانان استفاده می شود. در این سنین هنوز رشد استخوان ها فک و دندان تکمیل نشده است و در صورت درمان ارتودنسی نتیجه کار سریع تر و رضایت بخش تر خواهد بود. طول درمان با ارتودنسی ثابت بین 12 ماه الی 3 سال است که برای هر فرد به نسبت سن، جنسیت و میزان ناهنجاری دندانی می تواند متفاوت باشد.

انواع روش های ارتودنسی دندان

مزایای ارتودنسی ثابت

برای درمان ناهماهنگی های شدید دندانی این روش درمانی مناسب است.

 

در این روش درمانی نیازی به همراهی بیمار نیست بنابراین یک روش مناسب برای ارتودنسی دندان کودکان است.

 

معایب ارتودنسی ثابت

به دلیل وجود بریس ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمی دشوار می شود.

 

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان امکان دارد پس از اتمام درمان ارتودنسی شاهد تغییر رنگ دندان هایتان باشید.

 

امکان آسیب رسانی به لثه ها و دندان ها در صورت استفاه از بریس های فلزی وجود دارد.

 

طول درمان این روش درمانی طولانی است.

 

ارتودنسی متحرک

در روش ارتودنسی متحرک برعکس روش ارتودنسی ثابت شما اجازه دارید بریس ها را هر زمان که بخواهید از دهان خود خارج کنید. بسیاری از جوانان و بزرگسالان این روش درمانی را ترجیح می دهند.

انواع روش های ارتودنسی دندان

مزایای ارتودنسی متحرک

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار راحت تر از زمانی است که از بریس های ثابت استفاده می کنید. در صورت استفاده از بریس های متحرک به راحتی می توانید بریس ها را از دهانتان خارج کنید و طبق معمول دندان هایتان مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید.

 

استفاده از آن به نسبت بریس های ثابت راحت تر است.

 

ظاهر و نمای بهتری به نسبت بریس های ثابت دارد.

 

معایب ارتودنسی متحرک

ممکن است روی تکلم افراد تاثیر منفی بگذارد.

 

برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی استفاده می شود.

 

در صورتی که بیمار در نگهداری از براکت های ارتودنسی خود دقت نداشته باشد امکان شکستن و گم شدن دستگاه ارتودنسی وجود دارد.

 

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی برای افرادی مناسب است که تمایلی به سیم کشی دندان های خود ندارند و نمی خواهند که کسی متوجه وجود براکت های ارتودنسی دهانشان شوند. انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی با الاینرهای شفاف است که دو مورد اول یعنی ارتودنسی لینگوال و سرامیکی جزء ارتودنسی ثابت و ارتودنسی با الاینرهای شفاف هم جزء ارتودنسی متحرک است.

 

هزینه ارتودنسی دندان چقدر می شود؟

 

یکی از سوالات رایجی که از متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری پرسیده می شود این است که هزینه ارتودنسی دندان چقدر می شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که هزینه این روش درمانی به نسبت نوع درمان (ثابت یا متحرک)، تخصص و مهارت دندانپزشک، طول درمان، میزان ناهنجاری دندانی و سن بیمار می تواند متفاوت باشد. مسلما هر چه طول درمان طولانی تر و شدت ناهنجاری دندانی بیشتر باشد، هزینه درمان بیشتر خواهد بود.

 

بهترین روش ارتودنسی دندان کدام است؟

 

نمی توان به این سوال جواب قطعی داد زیرا هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و در واقع این متخصص ارتودنسی است که بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل نوع ناهنجاری، شدت ناهنجاری، سن شما و … بهترین روش را انتخاب می کند. در واقع هر روش در صورت انتخاب صحیح می تواند بهترین روش ارتودنسی باشد.