پارس ناز پورتال

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای فعالین کسب و کارهای کشور

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای فعالین کسب و کارهای کشور

اخذ گواهینامه ایزو یکی از راه های پیشرفت صنعت و اقتصاد هر کشوری محسوب می‌شود. زیرا با دریافت این گواهینامه کالاها و خدماتی که توسط شرکت ها و سازمان های یک کشور ارائه می‌شوند، همگی از دستورالعمل هایی مشخص پیروی می‌کنند.

 

همین مسئله موجب می‌شود تا به مرور زمان کیفیت محصولات و خدمات، ایمنی کارکنان سازمان ها افزایش یافته و این سازمان ها وارد بازار جهانی شوند. به همین دلیل امروزه بسیاری از شرکت های تولیدی و خدماتی به دنبال دریافت گواهینامه های ایزو، متناسب با حیطه فعالیت خود هستند.

 

این شرکت ها یا ملزم به دریافت گواهینامه ایزو شده اند و یا با میل و رغبت خود و برای بهره‌مندی از مزایای گواهینامه های ایزو، در پی اخذ آن ها هستند.در ادامه مطلب به طور کامل درباره نحوه اخذ گواهینامه ایزو و مزایای اخذ آن صحبت خواهیم کرد. اما پیش از آغاز بحث، به شما که صاحب کسب و کار هستید توصیه می‌کنیم دریافت گواهینامه ایزو را در اولویت قرار دهید.

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای فعالین کسب و کارهای کشور

اخذ گواهینامه ایزو و مزایای آن

گواهینامه ایزو چیست؟

برای اطلاع از نحوه اخذ گواهینامه ایزو ابتدا باید با ماهیت این گواهینامه آشنا شویم. سازمان ایزو یک سازمان استاندارد در سطح بین المللی است. کار اصلی ایزو تدوین، تصویب و اعلام استانداردهایی برای تمام کسب و کارها در سطح جهانی می‌باشد.

 

این سازمان در حال حاضر بیش از 2000 استاندارد در زمینه های مختلف منتشر کرده است. هر یک از این 2000 استاندارد، گواهینامه جداگانه‌ای دارند که در صورت تقاضای صاحبین مشاغل، برای آن ها صادر می‌شود. منتهی به شرط این که در شرکت مذکور، تمام الزامات، دستورالعمل ها و ضوابط اعلام شده توسط ایزو رعایت شوند.

 

پس گواهینامه ایزو در اصل یک پروانه و مجوز است که سازمان ها با عمل به ضوابط و اصول ایزو قادر به دریافت آن هستند. پس از اخذ گواهینامه ایزو نیز امکان بهره‌مندی از مزایای این گواهینامه برای سازمان مذکور فراهم می‌شود.

 

اخذ گواهینامه ایزو چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفته شد، سازمان ایزو بیش از 20۰00 استاندارد فنی و مدیریتی تدوین کرده است. هر یک از این استانداردها به بخشی از یک سازمان اشاره داشته و به طبع مزایای خاص خود را دارند.

 

به طور مثال مهمترین مزیت ایزو 9001 که به مدیریت کیفیت محصولات و خدمات مربوط می‌شود، افزایش کیفیت محصولات و خدمات و به دنبال آن افزایش رضایت مشتری و بیشتر شدن درآمد می‌باشد.تمامی بخش های سازمان از منابع انسانی ، چارت سازمانی تا پروسه تولید ، کنترل کیفیت و لجستیک در بستر ایزو ۹۰۰۱ می توانند تعریف شوند.

 

پس در چند جمله نمی‌توان به طور دقیق مزایای اخذ تمام گواهینامه های ایزو را بیان کرد. اما در مجموع مزایای اخذ گواهینامه ایزو عبارت است از:

 

* کاهش هزینه های مصرفی سازمان

* تولید محصولاتی در رده کیفی و دوام بالا با صرف هزینه کم

* افزایش رضایتمندی مشتریان

* راه یابی به بازار جهانی

* دستیابی به درصد بالایی از سهم بازار

* حفظ محیط زیست

* افزایش رفاه و سلامت کارگران

* افزایش حس اعتماد ذی‌نفعان

 

و مزیت های بسیار دیگر که بسته به نوع گواهینامه و استاندارد، می‌توان از آن ها بهره‌مند شد.

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای فعالین کسب و کارهای کشور

دریافت گواهینامه ایزو چه مزیتی دارد؟

 

اخذ گواهینامه ایزو چند مرحله دارد؟

در این قسمت از مقاله به بیان مراحل اخذ گواهینامه ایزو پرداخته ایم.

 

1_ انتخاب گواهینامه ایزو

مسلما تمام گواهینامه های ایزو به یک صنعت مربوط نمی‌شوند، پس شمایی که به دنبال دریافت گواهینامه ایزو هستید باید درباره استانداردهای ایزو تحقیق کنید تا بتوانید مناسب‌ترین استاندارد را در حیطه فعالیت خود بیابید. البته در این میان برخی از استانداردهای ایزو (مثل ایزو 9001) برای تمام مشاغل مناسبند. بهترین روش برای انتخاب گواهینامه ایزو، مشورت با فردی متخصص در این زمینه است.

 

2_ آشنایی با دستورالعمل ها و الزامات ایزو

فرض کنیم شما پس از تحقیق به این نتیجه رسیدید که گواهینامه ایزو 9001 برای کسب و کار شما مناسب است. در این مرحله باید به طور کامل تک تک تبصره های تدوین شده در قالب استاندارد ایزو 9001 را مطالعه کنید. هدف از این کار، آشنایی با نوع ایزو و الزامات و دستورالعمل های آن است.

 

3_ انتخاب مشاور ایزو

پس از این که با نوع استاندارد انتخابی خود آشنا شدید باید به دنبال انتخاب مشاور ایزو باشید. البته انتخاب مشاور از الزامات اخذ گواهینامه ایزو نیست. اما با وجود مشاور مراحل دریافت این گواهینامه با سرعت طی خواهند شد.

 

زیرا شما پیش از ثبت درخواست صدور گواهینامه، می‌بایست الزامات ایزو 9001 (یا هر استاندارد دیگری) را در سازمان خود پیاده سازی کنید. پیاده سازی الزامات و دستورالعمل های ایزو نیز کار هر کسی نیست و فقط از عهده افراد متخصص بر می‌آید.

 

4_ انتخاب شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو

در اخذ گواهینامه ایزو، انتخاب شرکت صادر کننده این گواهینامه مهمترین مرحله است. برای انتخاب شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو حتما به سابقه و تجربه این شرکت در حیطه فعالیت خود، توجه کنید.

 

به طور مثال اگر به دنبال دریافت گواهینامه ایزو متناسب با محصولات پزشکی هستید، به سراغ شرکت باسابقه در زمینه صدور این گواهینامه بروید.در ضمن دقت داشته باشید که شرکت انتخابی تحت نظر سازمان ایزو فعالیت داشته باشد. در غیر این صورت گواهینامه ایزو صادر شده توسط این شرکت فاقد اعتبار خواهد بود.

 

5_ ممیزی

منظور از ممیزی، بررسی عملکرد سازمان و انطباق دستورالعمل های اجرایی در آن با دستورالعمل های ایزو است. به عبارت دیگر در این مرحله شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو، بخش های مربوطه در سازمان را بررسی می‌کند تا از پیاده سازی و اجرای الزامات ایزو در سازمان، اطمینان حاصل کند.

 

ممیزی معمولا در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول اسناد و مدارک مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از تایید مدارک مرحله دوم ممیزی به صورت حضوری در سازمان انجام می‌شود. در نهایت نیز با تایید کارشناسان، گواهینامه ایزو صادر می‌شود.

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای فعالین کسب و کارهای کشور

صدور گواهینامه ایزو

 

اخذ گواهینامه ایزو با کمک ایزوسیستم

ایزوسیستم برترین مجری مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو و CE در کشور ایران است. این شرکت به صورت رسمی و تحت نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت کار خود را آغاز کرده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

ایزو سیستم با همکاری مراجع معتبر صدور گواهینامه های ایزو (CB)  تحت اعتبار IAF و ASCB اقدام به صدور انواع گواهینامه های ایزو برای شرکت ها و موسسات و … می‌نماید.

 

برای دریافت مشاوره اخذ گواهینامه ایزو، آشنایی با استانداردهای ایزو، انتخاب شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو فقط کافیست به آدرس اینترنتی www.isosystem.org  مراجعه نمایید. ایزو سیستم در طی مشاوره رایگان، اطلاعات شما را دریافت کرده و مناسب‌ترین استانداردهای ایزو را به شما معرفی خواهد کرد.

 

منبع : ایزوسیستم