پارس ناز پورتال

اول ایمپلنت یا ارتودنسی

اول ایمپلنت یا ارتودنسی

ممکن است هر فردی در سن مختلفی دچار بهم ریختگی دندانی شود. و یا زمانی که دندان های فرد در حال رشد بودند بنا به دلیل های مختلفی نظم  و ترتیب دندانی بهم ریخته باشد در این صورت فرد دچار ناهنجاری دندانی می شود.

 

ممکن است گاهی علاوه بر اینکه دندان ها و فک منظم نیستند و نا هماهنگ هستند یک یا چند دندان در قوس فکی از بین رفته باشند. در این صورت فرد برای رسیدن به اعتماد به نفس کافی و زیبایی نیاز به انجام دو مسئله اساسی دارد. یکی از مهم ترین درمان ها برای این فرد مرتب سازی دندان ها و دومی پیدا کردن یک راه حل جایگزین برای پر کردن جای خالی دندانی است.

اول ایمپلنت یا ارتودنسی

مهم ترین نکته ای که ممکن است اینجا افراد را به چالش بکشد این است که کدام یک از این راه کار ها برای فرد باید در اولویت اول انجام شود. معمولا پزشکان توصیه می کنند برای رفع ناهنجاری و بی نظمی دندانی از روش ارتودنسی استفاده شود و برای پر کردن ناحیه دندان از دست رفته از روش ایمپلنت استفاده شود.

 

امکان ندارد این ناهنجاری موجود در دهان فرد با استفاده از یکی از این روش ها درمان شود و باید این دو روش در کنار هم برای درمان فرد انجام شود. با ما همراه باشید تا به اولویت انجام اولین درمان در این نوع مشکلات پی ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت به مقاله زیر مراجعه فرمایید.

قیمت ایمپلنت دندان

ارتودنسی قبل یا بعد از ایمپلنت

برای بسیاری از افراد این سوال پیس می آید که اولویت درمان در این ناهنجاری با روش ارتودنسی است یا روش ایملنت دندان؟ همان طور که می دانید ماهیت این دو نوع درمان با یک دیگر بسیار تفاوت دارد. ارتودنسی درمانی برای دندان های سالمی است که بر روی فک موجود هستند اما دارای بی نظمی و ترتیب صحیحی نیستند.

 

اما روش ایمپلنت دندان برای افرادی استفاده می شود که دارای نواحی بی دندانی بر روی استخوان فک خود هستند. و بنا به دلیل های مختلفی دندان خود را از دست داده اند. ایمپلنت دندان نیاز به یک فضای خالی برای کاشته شدن دارد.

اول ایمپلنت یا ارتودنسی

اما اگر در شرایطی قرار گرفتید که نیاز بود از این دو روش در کنار هم برای درمان خود استفاده کنید بهتر است ابتدا بریس و درمان ارتودنسی خود را اغاز کنید. برای این کار باید ابتدا به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، پس از آغاز درمان ارتودنسی حدود 6 ماه الی 24 ماه منتظر بمانید تا دندان های شما صاف شده و در جای مناسب خود قرار بگیرند سپس اقدام به کاشت دندان در نواحی خالی با تجویز و تصمیم پزشک نمائید.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ارتودنسی به لینک زیر مراجعه فرمایید. 

 

انواع ارتودنسی

 

با این وجود اصراری به انجام درمان ارتودنسی پیش از کاشت ایمپلنت دندان نیست و گاهی نیازی به درمان ارتودنسی قبل از کاشت ایمپلنت نیست. برای مثال اگر دندان های زیادی را از دست داده باشید دیگر نیازی به ارتودنسی نیست و فقط باید از انواع مختلف ایمپلنت استفاده نمائید.

 

و یا اگر دندان هایتان به صورت خدادادی منظم هستند و شما بر حسب اتفاق یکی از دندان های خود را از دست داده اید نیازی به ارتودنسی نبوده و فقط کافی است از روش ایمپلنت دندان در ناحیه بی دندانی خود دندان کاشت کنید.

 

استفاده از ارتودنسی پیش از ایمپلنت دندان برای افرادی مورد نیاز است که دارای دندان های بی نظم  هستند و ترتیب صحیح قرار گرفتن دندان هایشان مناسب نیست. در این صورت برای ایجاد نظم و هماهنگی بین دندان هایشان ابتدا باید ارتودنسی انجام دهند سپس اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایند. پس اولویت در این نوع درمان با ارتودنسی و استفاده از بریس است.

 

چه زمانی از ارتودنسی به جای ایمپلنت استفاده می شود؟

برخی از بیماران هستند که دارای دندان های جلوی پنهان هستند. معمولا این اختلال دندانی مادرزادی است و یا بنا به دلیل های مختلفی یکی از دندان های جلوی خود را از دست داده اند. البته ممکن است این مشکل برای افراد در عقب فک نیز به وجود آمده باشد.

 

یکی از فواید درمان ارتودنسی این است که اتصال براکت ها می تواند فضای خالی بین دندان ها را با قرار دادن دندان دیگر در محل مناسب خود پر کند. از دیگر ویژگی های درمان ارتودنسی این است که می توان با استفاده از آن فضای بین دندانی را باز نمود و برای محل خالی بی دندان یک ایمپلنت کاشت کرد.

 

گاهی ممکن است با استفاده از ایمپلنت دندان، دندان ها به سمت جلو فک هدایت شوند  و ایمپلنت دندان در انتهاب فک کاشت شود.ممکن است شرایط لثه بیمار، شرایط ناهنجاری، شرایط دندانها و بافت نرم لثه باعث شود متخصص ارتودنسی با استفاده از بریس ها دندان های عقب را به سمت جلو سوق دهد و فضای خالی که بین دندان های جلو به وجود آمده بود را با استفاده از حرکت دندان های طبیعی پر کند.

 

اما اگر این امکان برای بیمار میسر نباشد پزشک باید مجبورا از روش ایمپلنت دندان برای پر کردن ناحیه بی دندانی استفاده نماید.اغلب پزشکان سعی می کنند این مشکل دندانی را بدون استفاده از ایمپلنت دندان حل کنند زیرا ایمپلنت دندان در کنار تمام مزایا و ویژگی های مثبتی که دارد یک جسم خارجی است که باید درون استخوان فک کاشت شود و طول درمان بسیار بالایی دارد.

 

ممکن است در مدت زمانی که این جسم خارجی یعنی ایمپلنت دندان نیاز به زمان برای سازگاری با بدن دارد مشکلاتی برای بدن به وجود آید و کاشت و جوش خوردن آن به استخوان فک با مشکل روبرو شود. و صد البته استفاده از درمان ارتودنسی و درمان ایمپلنت در کنار یک دیگر یک پروسه درمانی بسیار طولانی دارد. بهرحال در این مقایسه نیز متوجه شدیم استفاده از روند ارتودنسی دندان پیش از ایمپلنت دندان الویت دارد زیرا ممکن است پس از آن از استفاده از ایمپلنت دندان صرف نظر شود.

 

آیا جایگزینی ارتودنسی به جای ایمپلنت برای همه افراد ممکن است؟

بسیاری از افراد سوال می کنند آیا همه بیماران می توانند از درمان ارتودنسی به جای ایمپلنت دندان استفاده کنند؟ پاسخ به این سوال خیر است. زیرا ممکن است با استفاده از دستگاه ارتودنسی در هر سنی عمل ارتودنسی انجام شود اما همه این موارد بستگی به شرایط مختلفی از بدن فرد دارد برای مثال اینکه چند جای خالی بین دندان های فرد وجود دارد؟

 

بیمار دارای چه رده سنی است؟ آیا لثه و استخوان های فک بیمار سالم است و تحلیل نرفته است؟ و موارد بسیار زیادی که متخصص ارتودنسی باید آن ها را تشخیص دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارتودنسی به لینک زیر مراجعه فرمایید. 

 

قیمت ارتودنسی

اول ایمپلنت یا ارتودنسی

اگر بیمار دارای نهایتا یک الی دو دندان از دست رفته باشد می توان با استفاده از روش ارتودنسی دندانی مشکل او را حل نمود و دیگر از روش ایمپلنت دندان استفاده نکند اما اگر بیش از این باشد هیچ راه حلی به جز ایمپلنت دندان نمی تواند مشکل دندانی بیمار را حل کند. اغلب پزشکان اتفاق نظر دارند که اگر درمان بتواند با استفاده از ارتودنسی تکمیل شود دیگر نیازی به استفاده از جراحی و کاشت ایمپلنت دندان وجود نخواهد داشت.