پارس ناز پورتال

با انواع ورق فولادی و کاربرد آن‌ها در صنعت و زندگی روزمره آشنا شوید

با انواع ورق فولادی و کاربرد آن‌ها در صنعت و زندگی روزمره آشنا شوید

ورق فولادی از طریق انواع فرآیندهای تولید به قطعات مسطح با ضخامت‌های مختلف تبدیل می‌شود. این قطعات از فویل‌های نازک گرفته تا صفحات ضخیم را شامل می‌شود.معمولاً از ورق فولادی برای تولید محصولات در بخش‌های صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود.

 

سایت آهن اسپات منبع معتبری برای بررسی محصولات فولادی ازجمله انواع ورق فولادی و کاربرد آن و همچنین قیمت روز آن‌ها است.

 

انواع ورق‌های فولادی

* ورق فولادی نورد گرم

در مقایسه با فولاد نورد سرد، تولید فولاد نورد گرم بسیار ارزان‌تر است. معمولاً در کاربردهای ساختاری مانند قطعات بدنه خودرو استفاده می‌شود.

 

* ورق فولادی فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یک آلیاژ فولادی با حداقل 11 درصد کروم و کمتر از 1.2 درصد کربن وزنی است. این ماده دارای مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر آتش و حرارت، نسبت استحکام به وزن و قابلیت ساخت است. ظروف آشپزخانه، مخازن نگه‌داری مواد شیمیایی و قطعات ماشین‌آلات، پردازش مواد غذایی از جمله کاربردهای رایج ورق فولاد ضد زنگ هستند.

 

* ورق فولادی ضد زنگ آستنیتی

این فولاد حاوی آستنیت به عنوان ریزساختار اولیه است که محلول جامدی از آهن و کربن است. این محلول بالاتر از دمای بحرانی 723 درجه سانتی‌گراد را دارا است. این خانواده از فولاد ضد زنگ سخت، چشم‌گیر و مقاوم در برابر دمای بالا هستند. این فولاد با سه فلز مختلف ساخته شده است که شامل 70 درصد آستنیت، 16 درصد کروم و 6 درصد نیکل است. این گرید فولاد ضد زنگ یک فلز غیرمغناطیسی است و عملیات حرارتی آن را به راحتی سخت نمی‌کند.

 

* ورق فولادی ضد زنگ فریتی

فولاد فریتی تنها دارای کروم به عنوان یک عنصر آلیاژی است. مقدار کروم بین 10.5 تا 18 درصد است. این فولاد دارای خواص فلزی مختلفی مانند مقاومت در برابر خوردگی است و عملیات حرارتی فلز را سخت نمی‌کند. به طور کلی آن‌ها در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند.

 

* ورق فولادی ضد زنگ مارتنزیتی

اجزای اصلی این فولاد ،کربن به مقدار بیشتر و کروم به مقدار کمتر است. این ورقه خاصیت مغناطیسی دارد و جوش‌پذیری ضعیفی را از خود نشان نمی‌دهد و سختی بالاتری نسبت به سایرین دارد. خواص این فلز را می‌توان با عملیات حرارتی بهبود بخشید.

 

مقاومت در برابر خوردگی ممکن است در مقایسه با دو فلز دیگر کمتر باشد.در سایت آهن اسپات می‌توانید تولید هر کارخانه را متناسب با نوع ورق فولادی به تفکیک ببینید و نسبت به انتخاب بر مبنای هر کارخانه اقدام به خرید نمایید.

با انواع ورق فولادی و کاربرد آن‌ها در صنعت و زندگی روزمره آشنا شوید

خواص ورق فولاد ضد زنگ

* براق و محکم

فولاد ضد زنگ می‌تواند تا حدی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد. این مقاومت کاملاً به محتوا و مواد شیمیایی که در ساخت آن استفاده شده است، بستگی دارد. با این حال، محتوای فولاد دوام و مقاومت در برابر لکه‌ها و خوردگی را ارائه می‌دهد و ظاهری براق را با خود به ارمغان می‌آورد.

 

* ضخامت تا 1/4 اینچ

فلز فولاد یک چهارم ضخامت دارد که به آن ورق فولادی می‌گویند. این ضخامت با گیج اندازه‌گیری می‌شود. هر چه واحد اندازه‌گیری بالاتر باشد، ورق نازک‌تر است.

 

* تنوع انتخاب ورق‌های فولادی

ورق‌های فولادی ضد زنگ با پیکربندی‌ها، اندازه‌ها، گریدها، پرداخت‌ها و انواع مختلفی عرضه می‌شوند که به شرح زیر است:

 

* سری 200 آستنیتی

این سری از فلزات شامل کروم، کربن، نیکل و منگنز است. این نوع از فولاد به دلیل وجود فلزات گفته شده،   خاصیت سختی دارند. اما لازم به ذکر است که مقاومت و سختی این مواد تا حدی است.

 

* سری 300 آستنیتی

این سری 70٪ فولاد ضد زنگ را شامل می‌شود که انعطاف‌پذیر، قابل جوش و مقاوم در برابر خوردگی است. زیرگروه محبوب این سری Grade-304 است که با نام ضد زنگ A2 نیز شناخته می‌شود. این سری حاوی 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است.

 

* سری 400 در فولاد فریتی

این سری شامل آلیاژهای فریتی و ماتریالیستی است. این گریدها ویژگی‌هایی مانند عملیات حرارتی، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می‌دهند. این سری در تجهیزات کشاورزی، شفت موتور و قطعات توربین گاز استفاده می‌شود.

 

کاربرد ورق فولادی در صنعت و زندگی روزمره

فولاد ضد زنگ به اندازه کافی کاربرد دارد و می‌تواند برای صنایع و کاربردهای مختلف استفاده شود که به شرح زیر است:

 

* هوافضا و معماری

* ساخت و ساز

* پردازش آب و زباله

* نیروگاه‌های هسته‌ای

* آزمایشگاه‌های علوم

* سرویس غذا، سینک آشپزخانه، کارد و چنگال و ظروف آشپزی

* انرژی

* تولید کالاهای سنگین

* تولید کاغذ

* داروسازی

* صنایع شیمیایی

با انواع ورق فولادی و کاربرد آن‌ها در صنعت و زندگی روزمره آشنا شوید

حال که درباره کاربردها و انواع ورق فولادی اطلاعات کافی را کسب کردید، می‌توانید ورق فولادی مورد نظر خود را در آهن اسپات که مرجعی معتبر برای خرید آهن‌آلات من جمله انواع ورق، تیرآهن، میلگرد و سایر مقاطع فولادی مثل ناودانی ( https://ahanspot.com/cat/studs/) است، خریداری کنید.

 

قیمت انواع ورق فولادی در آهن اسپات

آهن اسپات بستری مهیا کرده که کاربران به راحتی و بدون وجود هیچ دغدغه‌ای ورق فولادی مورد نظر خود را در آن معامله کنند. اما قیمت این محصول به دلیل وجود نوسانات، متریال ساخته شده، کارخانه تولید کننده، مقدار مورد نظر و ….. متفاوت است.

 

در نتیجه با مراجعه به آهن اسپات می‌توانید با خیالی راحت از قیمت به روز شده این محصول و سایر محصولات مفتولی (ahanspot.com/cat/wire-products) مطلع شوید و معاملات خرید و فروش خود را انجام دهید.

 

در پایان…

ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند و امروزه نقش بسیار مهم و حیاتی در زندگی روزمره دارند. معمولاً از ورق فولادی برای تولید محصولات در بخش‌های صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. اگر قصد خرید و یا فروش این محصول رادارید، می‌توانید با خیالی آسوده این کار را در بستر امن و قابل اعتماد آهن اسپات انجام دهید.