پارس ناز پورتال

با فواید تغذیه ای کدو حلوایی آشنا شوید

با فواید تغذیه ای کدو حلوایی آشنا شوید

با فواید تغذیه ای کدو حلوایی آشنا شوید 

کدو حلوایی بطور عمومی طرفدار ندارد و تقریباً همه ی افراد از خوردن آن اجتناب می کنند. اما این ماده غذایی خواص مفید بسیاری دارد. بیشتر افراد طعم کدوتنبل را دوست ندارند و از خوردن آن اجتناب می کنند. با این وجود، کدوتنبل یک ماده مغذی اسـت و مزایای زیادی برای سلامت بدن دارد.

 

این موضوع بدین معناست کـه ویتامین‌ها و موادمعدنی زیادی در آن وجوددارد و کم کالری اسـت. روش‌هاي خلاقانه زیادی برای استفاده از کدوتنبل در وعده‌هاي غذایی وجوددارد. شـما می توانید این ماده را در دسرها، سوپ‌ها، سالادها، پیش غذاها و حتی بعنوان ماده جای گزین برای کره استفاده کنید. زمانی کـه با کدو تنبل روبه‌رو شدید، آنرا بخرید، بپزید ودر غذا هاي خود مورد استفاده قرار دهید.

 

حقایقی در مورد کدوتنبل:
در ادامه برخی نکات حقیقی در مورد کدو تنبل را بیان خواهیم کرد. بـه موارد زیر توجه کنید:

 

پتاسیمی کـه در کدوتنبل وجوددارد می تواند تاثیر مثبتی بر روی فشار خون داشته باشد.

 

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هاي موجود در کدوتنبل می تواند از آسیب بـه چشم پیشگیری کند.

 

کدوتنبل کنسروی طبق معمول شامل شکر و مواد افزودنی دیگر اسـت.

 

کدوتنبل بریده نشده را باید دریک مکان سرد و تاریک نگه داری کرد.

 

پوره کدوتنبل و کدوتنبل کنسرو شده را می توان بعنوان جایگزینی برای کره یا روغن‌هاي آشپزی مورد استفاده قرار داد.

 

خواص درمانی کدوتنبل:
مصرف میوه و سبزیجات میتواند خطر ابتلا بـه بیماری‌هاي مختلف را کاهش دهد. مطالعات متعدد نشان می دهد کـه مصرف زیاد سبزیجاتی هم چون کدوتنبل میتواند خطر چاقی و مرگ زودرس را کاهش دهد. این ماده هم چنین می تواند دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها را کمتر کند. مصرف کدوتنبل برای داشتن مویی سالم،

 

افزایش انرژی و کاهش وزن مفید اسـت. کدوتنبل یکی از منابع شناخته شده از بتاکاروتن اسـت. همان طور کـه می دانید بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان نیرومند اسـت کـه در سبزیجات نارنجی رنگ یافت میشود. بتاکاروتن در بدن بـه ویتامین A تبدیل میشود. مصرف غذاهایی کـه سرشار از بتاکاروتن هستند ممکن اسـت خطر توسعه سرطان را کاهش دهد ودر برابر بیماری‌هایي هم چون آسم، بیماری قلبی مبارزه نماید.

 

فشار خون:
مصرف کدوتنبل برای سلامت قلب بسیار مفید اسـت. فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در آن از سلامت قلب پشتیبانی میکند. مصرف پتاسیم کافی بـه اندازه کاهش سدیم برای درمان پرفشاری خون مفید اسـت. سایر غذاهایی کـه سرشار از پتاسیم هستند شامل طالبی، آووکادو، آناناس، گوجه فرنگی، پرتغال، اسفناج و موز اسـت.

 

مصرف پتاسیم کافی هم چنین با کاهش خطر ابتلا بـه سکته مرتبط اسـت و می تواند در برابر از دست رفتن حجم عضلات مقابله کند. هم چنین مصرف پتاسیم می تواند از تشکیل سنگ‌هاي کلیوی جلوگیري نماید.

 

سرطان:
محققان توانسته اند ارتباط مثبتی بین رژیم غذایی غنی از بتا کاروتن و کاهش در بروز سرطان پروستات پیدا کنند. این مطالعه توسط دانشگاه هاروارد انجام شده اسـت. مطالعات انجام شده نشان میدهد کـه بتاکاروتن رابطه معکوسی با توسعه سرطان روده بزرگ دارد. این موضوع بدین معناست کـه مصرف بتاکاروتن کافی از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیري می کند. نویسندگان این مطالعه چنین بیان کرده اند:

 

مـا توانستیم ارتباط معکوس معناداری بین غلظت لیکوپن پلاسمای بالاتر«نوعی بتاکاروتن» و خطر ابتلا بـه سرطان پروستات پیدا کنیم. این مطالعه بـه شرکت کنندگان مسن تر و افرادی کـه سابقه خانوادگی نداشتند محدود شده بود.

 

سلامت چشم:
آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتنی کـه در کدوتنبل یافت میشود میتواند از سلامت چشم‌ها محافظت کند و از بروز اسیب‌هاي دژنراتیو جلوگیري نماید. مصرف همه ی میوه‌ها میتواند خطر تشکیل دژنراسیون ماکولا وابسته بـه سن را کاهش دهد. مطالعه اي کـه در آن بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر شرکت کرده بودند ،

 

اثر آنتی اکسیدان‌ها و بتا کاروتن را بر روی دژنراسیون ماکولا وابسته بـه سن را بررسی کرده اسـت. نتایج بـه دست آمده نشان می دهد کـه مصرف میوه‌ نقش محافظتی در برابر چنین بیماری‌هایي دارد.

 

باروری:
برای خانم‌هایي کـه قصد بارداری دارند مصرف گیاهان غنی از آهن هم چون اسفناج ، حبوبات، گوجه فرنگی و چغندر میتواند موثر باشد. ویتامین A موجود در کدوتنبل« بـه صورت بتاکاروتن مصرف می شود ودر بدن بـه ویتامین A تبدیل خواهد شد» در طول بارداری و شیردهی برای سنتز هورمون‌ها ضروری اسـت.

 

سیستم ایمنی بدن:
گیاهانی هم چون کدوتنبل کـه سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن هستند میتواند سیستم ایمنی قویتری ایجاد کنند. این موضوع بخاطر ترکیبات مغذی اسـت کـه دراین گیاهان وجوددارد.

 

ارزش تغذیه اي کدوتنبل:
بر اساس مطالعات انجام شده، یک پیمانه کدو تنبل پخته شده و بدون نمک شامل موارد زیر اسـت:

 

۴۹ کالری
۷۶ گرم پروتئین
۱۷ گرم چربی
۰ گرم کلسترول
۱۲ گرم کربوهیدرات

 

مصرف یک پیمانه کدوتنبل پخته و کنسرو شده میتواند ۱۰۰ درصد از نیاز بدن بـه ویتامین A ، ۲۰ درصد از نیاز بدن بـه ویتامین C، ۱۰ درصد از نیاز بدن بـه ویتامین E و ریبوفلاوین، پتاسیم،مس، و منگنز و حداقل ۵ درصد از نیاز بدن بـه تیامین، B6 ، فولات؛ نیاسین؛ آهن؛ منیزیم و فسفر را تامین کند. البته باید بخاطر داشته باشید کـه مصرف کدوتنبل تازه‌اي کـه در منزل تهیه شده اسـت مزایای بیشتری برای بدن خواهد داشت.

 

 بـه گزارش پارس ناز مطمئن شوید کـه ترکیب کدوتنبل کنسروی را خوب بررسی میکنید. عده اي از کنسروها دارای مواد افزودنی و شکر هستند.

 

چگونه کدوتنبل بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟
اگر چـه مصرف کدوتنبل بـه تنهایی می تواند مفید باشد اما شـما می توانید پای کدوتنبل یا شیرینی آنرا تهیه کنید. مطمئن شوید کـه کدوتنبل را خوب می‌شویید و ازشکر اندکی برای طعم بخشیدن بـه آن استفاده می کنید. کدوتنبل برش نخورده را میتوان دریک مکان سرد و تاریک بـه مدت ۱ الی ۲ ماه نگه‌داری کرد. عده اي از نکات زیر می تواند در اضافه کردن کدوتنبل بـه رژیم غذایی مفید باشد:

 

بجای این کـه از کدوتنبل کنسروی استفاده کنید آنرا در منزل پوره نمایید.

 

از پوره کدوتنبل بجای کره یا روغن استفاده کنید.

 

شـما می توانید ماست یونانی، پوره کدوتنبل، عسل، دارچین و پودر کاکائو رابا هم ترکیب کنید و یک کدو تنبل شکلاتی تهیه نمایید.