پارس ناز پورتال

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید 

برف و کولاک سنگین و شدید می‌تواند عملا یک منطقه را فلج کند و عبور و مرور و زندگی رابا دشواری هایي مواجه کند. هر شخصی که در مناطق برفگیر و سرد زندگی کرده باشد با برف و کولاک آشنایی کامل دارد.

 

گاهی اوقات آژانس هاي هواشناسی از قبل در مورد وقوع برف و کولاک شدید هشدار میدهند اما گاهی کولاک ما را غافلگیر میکند. راهداری تلاش می‌کند که جاده ها را باز نگه دارد، مدرسه ها بسته میشوند، مراسم و جشنواره ها تعطیل می‌شوند.

 

پروازها با تاخیر انجام شده یا بطور کلی لغو می‌شوند و همه ی در نتیجه تلاش برای باز کردن راه جلوی خانه و برفروبی پشتبام منازل دچار کمر درد میشوند. گاهی کولاک هایي رخ میدهد که از انچه که پیشبینی می شد بسیار بدتر هستند، رکوردها را می شکنند و تخریب بسیاری رابه دنبال دارند و فاجعه هایي را سبب میشوند که روزها و هفته ها به طول می انجامد.

 

این‌که بخواهیم بزرگترین و ترسناک ترین کولاک هاي تمام دوران را لیست بندی کنیم کار سختی است. کولاک معمولاض به خاطر بادهای شدیدی که برف رابه اطراف پرت می‌کنند شناخته میشود. دراین میان کولاک و طوفان در حین بارش برف از همه ی چیز بدتر است زیرا فعالیت را در شهرها به شدت کاهش داده و دید را تقریباً به صفر میرساند.

 

همانند توفندها و طوفان ها اینروزها از مقیاسی برای رده بندی برف و بوران هاي زمستانی استفاده می‌شود که از شماره 1 تا 10 متغییر است و هر چه این شماره بیشتر باشد میزان قدرت و تخریب کولاک بیشتر خواهد بود. بدین ترتیب میخواهیم شما رابه سهمگین ترین و بزرگترین برف و کولاک هاي تمام دوران آشنا کنیم.

 

۱۰- کولاک سال 1888 در شمال شرق ایالات متحده

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

این کولاک سهمگین چنان نیرومند بود که به یک واقعه تاریخی شناخته شده تبدیل گشت. از لحاظ فاکتورهای نیرومند بودن یک کولاک شدید این مورد همه ی گزینه ها را در خود داشت: مقدار بسیار زیاد برف، دمای پایین در حد یخبندان، وزش باد شدید که دانه هاي برف رابه همه ی جا می کوبید.

 

منطقه تحت تاثیر که تمامی مناطق شمال شرقی ایالات متحده از نیوانگلند تا خلیج چسپیک را درنوردید که ازآن میان نیویورک بزرگترین منطقه تحت الشعاع قرار گرفته بود. در طی این بوران و کولاک بیش از 400 نفر جان خودرا از دست دادند و از این میان تنها 100 نفر در دریا ناپدید شدند.

 

این کولاک در اوایل ماه مارس با بارش شدید باران آغاز شد. از شب یکشنبه تا صبح دوشنبه دمای هوا به یک باره افت شدیدی را تجربه کرده و باران به برف تبدیل شد. در نهایت در شهر نیویورک بیش از ۵۶ سانتیمتر برف بارید که باعث متوقف شدن تمامی فعالیت ها در شهر شده و با ذوب شدن برف مقادیر زیادی آب در خیابانها جاری شده که سیل را در پی داشت.

 

در ساراتوگا اسپرینگز بیش از 1٫5 متر و نیو هاون 1٫14 متر برف بارید و وزش باد باعث شد که دیواره هاي برفی به ارتفاع 15٫2 تا 18٫3 متر در مناطق مختلف این حوزه و بخصوص لانگ آیلند ایجاد شوند.سرعت باد دراین مناطق به بیش از 128 کیلومتر در ساعت رسیده بود.

 

۹- کولاک قرن در ۱۹۹۳ در مناطق شرقی ایالات متحده

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

درسال ۱۹۹۳، یک طوفان زودهنگام در ماه مارس سواحل شرقی ایالات متحده را درنوردید و آن مقدار برف و کولاک در منطقه شکل گرفت که در تاریخ بی سابقه بود. در تمامی مناطق شرقی کانادا تا آلاباما بارش سنگین برف آغاز شد. بیش از ۲۶ ایلت تحت تاثیر کولاک و بارش شدید برف قرار گرفتند و این واقعه زندگی نزدیک به نیمی از شهروندان آمریکایی را تحت تاثیر قرار داد.

 

۲۷۰ نفر جان خودرا از دست دادند. این کولاک همواره با کولاک سال ۱۸۸۸ مقایسه می‌شود و هر چند که میزان خسارت و بارش برف آن کمتر بود اما بدلیل این‌که بخش هاي وسیعی از ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داد به کولاک قرن معروف شد. این کولاک سهمگین رکورد های زیادی را شکست به طوری‌كه دمای هوا در برلینگتون به ۲۴٫۴ درجه زیر صفر رسید و دما در نقاط دیگر نیز به شدت کاهش یافت.

 

در طی این طوفان، دمای هوا در ساحل دیتونا در فلوریدا به نیم درجه زیر صفر رسیده و ارتفاع برف در بیرمینگام آلاباما از مرز ۳۰٫۵ سانتیمتر گذشته ودر جایی دوردست مانند آتلانتا نیز بیش از ۱۰ سانتیمتر برف بارید. برف شمال کشور را نیز درنوردید به طوری‌كه در سیراکیوز نیویورک سیتی بیش از یک متر برف باریده بودو این میزان در مناطق کوهستانی به بیش از ۱٫۳ متر رسید.

 

۸- کولاک سال ۲۰۰۶ در نیویورک سیتی

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

این کولاک نسبت به دو مورد قبلی ملایم تر بودو با بادهایی با سرعت کمتر ،مناطق کوچک تری را نیز تحت تاثیر قرار داد. شاید اصلاً نتوان آنرا در بین کولاک ها جای داد زیرا برای این‌که بادی در زمره کولاک ها قرار بگیرد باید دست کم ۵۶ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت و میدان دید افقی به کمتر از ۱۵۲٫۴ متر برسد.

 

با این وجود کولاک سال ۲۰۰۸ بدلیل این‌که به شدت شهر نیویورک سیتی را تحت تاثیر قرار داد دراین لیست قرار گرفته است. ایستگاه هواشناسی مستقر در باغ وحش سنترال پارک نیویورک بیش از ۶۸ سانتیمتر برف را در نتیجه کولاک به ثبت رساند. این مقدار با بیشترین برفی که در طول تاریخ دراین شهر به ثبت رسیده بود برابری میکرد و حتی رکوردی که دراین زمینه درسال ۱۹۴۷ به ثبت رسیده بود را شکست.

 

۷- کولاک لونز کانتی سال ۲۰۰۸- تبت

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

تبت به خاطر داشتن کوهستان هاي بلند و سر به فلک کشیده شناخته میشود از جمله کوه اورست که بلندترین قله جهان به شمار می‌آید. هوا دراین منطقه در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود اما عموماً هوای تبت بسیار خشک است. از این رو کولاکی که در اکتبر سال ۲۰۰۸ منطقه لونز کانتی را درنوردید ساکنان این منطقه را غافلگیر کرد.

 

مقامات چینی ضخامت برف دراین کولاک را ۱٫۵ متر اعلام کردند ودر عده اي از روستاها به مدت بیش از ۳۶ ساعت بدون توقف برف می بارید که باعث شد ارتفاع برف تا ۱٫۸ متر نیز افزایش یابد. بارش برف چنان سنگین بود که تعداد زیادی از منازل خراب شده ودر نتیجه آن ۷ نفر کشته شدند.

 

جاده هاي منتهی به این منطقه نیز روزها و هفته ها بسته بوده و امدادگران تلاش می‌کردند مسیرهای ارتباطی را باز کرده و به مردم منطقه آذوقه برسانند. خسارات مالی این کولاک بسیار شدید بود به نحوی که تعداد زیادی از مردم منطقه وادار شدند گله هاي گاو تبتی خودرا کشته و یا بفروشند و برخی دیگر نیز گله هاي خود رابه کلی گم کردند.

 

۶- کولاک سال ۱۹۵۹ در کوهستان مونت شاستا، کالیفرنیا

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

درسال ۱۹۵۹ کولاکی سهمگین در منطقه مونت شاستا در کالیفرنیا درگرفت که باعث بارش بیش از ۴٫۸ متر برف دراین منطقه شد که رکورد بیشترین میزان بارش برف دریک کولاک واحد در ایالات متحده رابه خود اختصاص داد.البته در کمال ناباوری این کولاک و برف تاثیر زیادی بر روی زندگی ساکنان محلی نداشت.

 

زیرا مردم این منطقه با کولاک و بوران آشنایی کامل داشته و به آن عادت داشتند. علاوه بر این بیشترین بارش ها مربوط به مناطق کوهستانی و خالی از سکنه بوده و بسیاری حتی متوجه رکوردشکنی برف و کولاک مذکور نشدند.

 

۵- کولاک کانادای شرقی درسال ۱۹۷۱ در کبک و اونتاریو

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

این کولاک سهمگین که از اقیانوس اطلس سرچشمه گرفته بود باعث شد که مناطق شرقی کانادا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و باعث شود که در شهر مونترال بیش از ۴۵٫۷ و دیگر مناطق اطراف تا ۶۱ سانتیمتر برف ببارد. باد شدید باعث شد که دانه هاي برف به سرعت در هوا به حرکت درآمده و دید به شدت کاهش یابد.

 

این شرایط همراه با سرمای غیر قابل تحمل باعث مرگ ۲۰ نفر شد. این کولاک به حدی شدید بود که برای نخستین بار پس از آنفلوانزای اپیدمیک سال ۱۹۱۸ یک مسابقه هاکی در شهر مونترال بدلیل کولاک و بوران تعطیل می شد.

 

۴- کولاک نیوانگلند درسال ۱۹۷۸

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

این کولاک سهمگین بیش از یک روز در منطققه نیوانگلند جریان داشت و باعث بارش بیش از ۱۰ سانتیمتر برف در ساعت شد. در بوستون و مناطقی دیگر در رودآیلند شرایط از هر جای دیگری ناگوار تر بود اما حتی شهر نیویورک که در فاصله ي ۴ ساعتی از جنوب بوستون قرار داشت نیز تاثیرات این کولاک را حس کرد.

 

دراین کولاک بین ۳۰٫۵ تا ۹۱٫۴ سانتیمتر برف در مناطق شهری باریده و این مقدار در شهر بوستون به حدود ۷۰ سانتیمتر رسید که برای یک کولاک دراین منطقه بی سابقه بود. سرعت باد دراین کولاک به بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رسید و باعث کاهش شدید دید و روان شدن برف ها شد.

 

این کولاک به دو دلیل دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است. یکی این‌که در طول جذر و مد شدید رخ داده که باعث شد سیل هاي شدیدی در مناطق ساحلی رخ دهد. دوم این‌که آغاز آن از بعدازظهر بودو صبح آن روز هوا کاملاً خوب بودو مردم به سر کار رفته و مدارس باز بودند.

 

بدین ترتیب هزاران نفر در خودروهایشان گرفتار شدند و ترافیک فلج کننده اي در اتوبان هاي منطقه ایجاد شد. بهمین دلیل تعداد قربانیان این کولاک بالا رفته و به بیش از ۱۰۰ نفر در ماساچوست و رودآیلند رسید.

 

۳- برف بزرگ سال ۱۷۱۷ در نیوانگلند

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

برف بزرگ در واقع مجموعه اي از ۴ کولاک بود که با فاصله کمی از یک دیگر در اواخر ماه اکتبر و اوایل مارس ۱۷۱۷ رخ داد. هیچکس دقیق نمیداند که این کولاک ها تا چه مقدار گسترده بودند و مدارک باقیمانده تنها به نیوانگلند اشاره کرده اند. اما مدارکی وجوددارد که نشان می‌دهد این کولاک در فیلادلفیا نیز مشاهده شده است هرچند بیشترین آسیب دراین واقعه به بوستون وارد شد.

 

از همان ابتدا مشخص بود که زمستان پربرفی در راه است و از قبل ۱٫۵ متر برف باریده بود. در چنین شرایطی بود که برف بزرگ آغاز شد و تا ۱۲۲ سانیتمتر برف را نیز به مقدار قبلی افزود. در عده اي از مناطق ارتفاع برف به ۷٫۶ متر رسیده بودو بدین ترتیب تعداد زیادی از منازل در برف مدفون شده و ساکنان وادار بودند از پنجره طبقات دوم برای خروج از منازل استفاده کنند.

 

بارش چنین برف هایي طبق معمولً هر چند قرن یک بار رخ می‌دهد اما در زمانی که انسانها تنها با اسب یا به صورت پیاده سفر میکردند، هیچ وسیله اي به غیر از بیل برای برف روبی نداشتند و تعداد زیادی از جوامع تحت تاثیر سختیهای زمستان قبل ازآن قرار داشتند، برف بزرگ ضربه سختی به مردم این منطقه وارد کرد.

 

جاده ها برای هفته ها و ماه ها بسته باقی ماند و معاشرت بین نیویورک سیتی و بوستون غیرممکن شده بود. در واقع هیچ راهی برای باز کردن راه ها وجود نداشت. از این رو باید صبر می‌کردند تا برف ها کم کم آب شوند.

 

۲- کولاک بوفالو درسال ۱۹۷۷

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

بارش ملایم برف و بادهایی با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت و به دنبال آن تندبادهایی با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باعث شد که سال ۱۹۹۷ سال سختی برای ساکنان منطقه بوفالو باشد. قبل ازآن نیز زمستان سرد باعث شده بود که بیش از یک متر برف روی زمین باقی بماند. رودخانه ایری نیز کاملاً یخ زده بودو این موضوع شدت کولاک را بسیار بیشتر کرده بود.

 

در نتیجه دید افقی و عمودی بدلیل شدت کولاک به صفر رسیده بودو همه ی راه هاي مواصلاتی نیز در اثر برف سنگین مسدود شده بودند. در عرض چند ساعت دمای هوا بیش از ۲۰ درجه کاهش یافت و مردم در خیابانها و خودروهایشان گرفتار شده بودند. بدین ترتیب بیش از ۲۹ نفر در غرب نیویورک و جنوب اونتاریو جان‌شان را از دست دادند و اثرات این کولاک به درون خاک کانادا و منطقه واترتون نیز کشیده شد.

 

گرچه در شهر بوفالو نسبت به دیگر شهر های اطراف برف کمتری بارید و دمای زمستان نیز گرم تر از سایر نقاط بود اما این کولاک اسم شهر بوفالو را بعنوان مرکز کولاک ایالات متحده در تاریخ ثبت کرد. هنوز هم میزان برفی که در طول فصل زمستان دراین شهر باریده با بیش از ۵ متر رکورددار شهر های ایالات متحده دراین زمینه است.

 

۱- کولاک سال ۱۹۶۷ در غرب ایالات متحده

با هولناک ترین برف و کولاک های تاریخ آشنا شوید

منطقه غرب ایالات متحده همواره بوران ها و کولاک هاي سهمگینی را تجربه کرده است اما بدلیل این‌که تراکم جمعیتی این منطقه کمتر از سایر مناطق ایالات متحده بوده، در اغلب موارد شدت این کولاک ها در حد مشخصی باقیمانده است. اما کولاک سال ۱۹۶۷ نه تنها شیکاگو بلکه شهر های دوردستی مانند کالامازو و میچ را نیز تحت تاثیر قرار داد.

 

بطور متوسط بیش از 60 سانتیمتر برف بارید و سرعت باد نیز از 80 کیلومتر در ساعت گذشت. این کولاک در نهایت 76 نفر رابه کام مرگ فرستاد که 26 نفر از آنها از ساکنین شیکاگو بودند. در مدت 24 ساعت نزدیک به 60 سانتیمتر برف بارید که در تاریخ شیکاگو دراین مدت زمانی بی سابقه بود. جالب این‌که چند روز قبل از وقوع این کولاک این منطقه گرم ترین دمای ثبت شده در آن تاریخ از سال رابه ثبت رسانده و تورنادوهای شدیدی نیز رخ داده بود.