پارس ناز پورتال

بدترین روش های پخت سبزیجات را بدانید

بدترین روش های پخت سبزیجات را بدانید

بدترین روش های پخت سبزیجات را بدانید 

پخت سبزیجات روشهای خاص خود را دارد که برخی از بانو ها در هنگام آشپزی به طور غلط سبزی ها را می پزند. شما این را می دانید که باید سبزی ها بخورید اما آیا شیوه‌هاي درست پخت و تهیه‌ي آن ها را میدانید؟ نحوه‌ي حاضر کردن سبزی ها, رمز بهره بردن از فواید و خواص آن هست که بتوانید از تمام مواد مغذی با ارزش موجود در سبزیجاتی چون بروکلی و گوجه فرنگی بهره‌ مند شوید,

 

بنابراین پاسخ این سوال که برترین یا بدترین روش‌هاي تهیه و پخت و پز سبزی ها چیست, آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست.یک شیوه‌ي خاص طبخ ممکن هست باعث شود یک ماده‌ي مغذی به بدن برسد اما سایر مواد مغذی تقریباً نابود شوند. پس باید با روش‌هاي صحیح تهیه کردن سبزی ها آشنایی داشته باشید

 

تا گذشته از این که آن ها را بخارپز کنید, کباب کنید یا تفت بدهید, تصمیم درست را بگیرید. در این مقاله, بدترین شیوه‌هاي حاضر سازی سبزی ها را برای‌تان می گوییم.

 

طبخ گل کلم در آب جوش

وقتی پای تهیه کردن سبزی ها به میان می آید آب, انتخاب‌ي مناسبی برای یک آشپز نیست. مطالعه‌اي که بررسی کرده هست شیوه‌هاي متفاوت پخت و پز چه تاثیری بر فعالیت آنتی اکسیدانی ۲۰ نوع سبزی گوناگون میگذارند اعلام کرده: گل کلم که سرشار از آنتی اکسیدان‌هایي چون ویتامین C هست

 

وقتی در آب جوش پخته می شود, اکثر خصوصیت‌هاي مربوط به مبارزه با رادیکال‌هاي آزاد خود را از دست می دهد که این رخداد برای گل کلم, تقریباً شدیدتر از سایر سبزی ها روی می دهد. حاضر کردن گل کلم در مایکرویو نیز از خواص آنتی اکسیدانی آن کم میکند.

 

سرخ کردن کدو سبز

کدو سبز سرخ شده, ترد و خوشمزه هست و می تواند جایگزین اسنکی مانند چپس سیب زمینی بشود, اما ممکن هست تمام فواید آن نصیب‌تان نشود اگر این سبزی پرخاصیت را سرخ کنید. کدو سبز, وقتی سرخ شود اکثر خواص آنتی اکسیدانی‌اش را از دست میدهد و این چیزی هست که محققان اسپانیایی کشف کرده‌اند.

 

تفت دادن یا سرخ کردن بروکلی

تفت دادن بروکلی میتواند روشی راحت و فوری برای حاضر کردن بروکلی باشد, اما اکثر خواص آن بی‌اثر خواهد شد. به قول‌ي محققان ژاپنی, اگر بروکلی را بخارپز کنید, ارزش خوراکی آن حفظ خواهد شد. سایر روش‌هاي پخت سبزی ها خانواده‌ي کلم, شامل بهره گیری از مایکرویو, در آب طبخ و تفت دادن و سرخ کردن, باعث می شود مقدار زیادی از کلروفیل و ویتامین C انها کاهش پیدا کند و هم‌چنین از پروتئین محلول و قندهای محلول انها نیز کم شود.

 

گوجه فرنگی خام

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن هست, لیکوپن آنتی اکسیدانی هست که موجب کاهش ریسک مریضی‌هاي قلبی, سرطان و سایر مریضی‌ها میشود. اما اگر فقط برش‌هاي گوجه فرنگی را به ساندویچ یا سالادتان اضافه کنید, برترین راه خوردن آن نیست.

 

برای فعل کردن لیکوپن گوجه فرنگی لازم هست آن ها را بپزید. میتوانید با تصحیح کردن سس گوجه فرنگی در منزل, هم از این چاشنی بسیار خوشمزه لذت ببرید و هم از فواید بی‌نظیر لیکوپن موجود در آن بهره مند شوید.

 

هویج خام

احتمالا برداشت کلی ما این باشد که مواد مغذی سبزی ها با پخته شدن از دست می روند, اما این همۀ وقت} هم درست نیست. طبخ هویج در واقع موجب افزایش سطح بتاکاروتن موجود در آن می شود. هر چند هویج‌هاي ترد و قلمی خام ممکن هست یک اسنک تندرست باشند, اما اگر میخواهید مواد خوب آن را فعال کنید, بهتر هست آن ها را در آب بپزید یا بخارپز کنید.

 

آب پز کردن بادمجان

اکنون این را هم بشنوید که, برخی از سبزی ها به صورت سرخ شده, مفیدتر میباشند. طبق مطالعه‌اي اسپانیایی که در نشریه‌ي Food Chemistry منتشر شده, در این آزمایش دانشمندان بادمجان را به سه شیوه‌ي گوناگون حاضر‌ي خوردن کردند و دریافتند سرخ کردن بادمجان در روغن زیتون بکر منجر به افزایش سطح فنول‌هاي آن می شود.

 

فنول‌ها آنتی اکسیدان‌هایي میباشند که می توانند از مریضی‌هاي مزمنی چون سرطان و تباهی لکه زرد جلوگیري کنند. بادمجانی که پخته شده بود, فنول‌هاي کمتری داشت, چه در آب و چه در آب همراه با روغن زیتون.

 

آب پز کردن سیب زمینی

سیب زمینی‌هاي تنوری یا کبابی نسبت به سیب زمینی‌هاي آب پز شده, نشاسته‌‌ي مقاوم به هضم بیشتری دارند. مصرف نشاسته‌ي مقاوم به هضم می تواند به تنظیم قند خون کمک کرده و موجب تغییرات مثبت در باکتری‌هاي روده‌ي بزرگ می شود.

 

هم‌چنین چون بدن ما نمیتواند نشاسته‌ي مقاوم به هضم را گوارش کند, غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از این نشاسته میباشند, کالری کمتری دارند. اما برای بهره گیری از تمام فواید آن, باید کمی صبر کنید: سیب زمینی‌هاي سرد, نشاسته‌ي مقاوم به هضم بیشتری نسبت به سیب زمینی‌هاي گرم و داغ دارند.