پارس ناز پورتال

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید 

جنگ افزار و سلاح های پیشرفته جهان عمدتا در اختیار دو کشور روسیه و امریکا است که در نوع خود برترین موشک ها تانک ها و هواپیماهای جنگی را دارند. چهارمین بودجه دفاعی دنیا از لحاظ مالی در دست روسیه است. ارتش این کشور تمرکز خود را بیشتر بر روی دفاع نظامی گذشته است

 

و رفته‌رفته به تیپ‌های کوچک‌تر و پویاتر در حال تقسیم شدن است. مثلا، سامانه ضدهوایی «Pantsir S1» که فقط یک تانک است مجهز به چندین توپ جنگی است. ارتش روسیه صاحب ۸۴۵ هزار نیروی نظامی، ۲۲۵۰۰ عدد تانک و ۱۳۹۹ هواپیمای جنگی است. با گجت نیوز همراه باشید تا 11 مورد از جنگ افزارها و سلاح‌های پیشرفته‌ای که از همه بیشتر مورد استفاده روس‌ها قرار گرفته، آشنا شویم.

 

11 جنگ افزار برتر و باورنکردنی ارتش روسیه
سامانه «The Pantsir S1»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

سامانه پدافندی «Pantsir S1» که در گزارش‌های ناتو از آن به نام سام ۲۲ یاد می‌شود، یک موشک زمین به هواست که می‌تواند سد محکم پدافندی را در برابر جنگنده‌هایی که در ارتفاع میانی آسمان پرواز میکنند، ایجاد کنند. این سامانه همچنین لقب گری‌هوند به معنی سگ شکاری را لقب می‌کشد.

 

Pantsir S1 در اصل یک طرح ارتقایافته از سامانه پدافندی سام ۱۹ است که پس از فروپاشی شوروی سابق توسط کشور روسیه طراحی و ساخته شد. این سامانه از آخرین فناوری‌های موجود T نظیر رادارهای آرایه فازی برای کشف و انهدام اهداف استفاده می‌کند.

 

زیردریایی نامرئی نووروسیسک «Novorossiysk»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

 به گزارش پارس ناز این زیردریایی مسلح به 18 اژدر پیشرفته و 8 موشک سطح به هوای کلاب است اما برتری مهم آن در قابلیت مخفی کردن صداهای خود است؛ زمانی که این زیردریایی در حالت سکوت قرار می‌گیرد، یافتن آن از طریق رادارهای صوتی، تقریبا غیرممکن است و همین عامل باعث شده است

 

تا ناتو نام آن را «سیاه‌چاله» بگذارد. روش مسیریابی و کشف هدف در زیر آب، استفاده از رادارهای صوتی است که صداهای حاصل از حرکت و فعالیت در زیر دریایی را بررسی می‌کنند، چراکه موتور و پروانه‌ها در حین کار صدای قابل توجهی تولید می‌کنند. از سوی دیگر رادارهای صوتی زیرآبی، امواج صوتی خاصی ارسال می‌کنند

 

و بازتاب‌های دریافتی را مورد پردازش قرار می‌دهند و به این وسیله ابعاد و محل مانع را تعیین می‌کنند که در این زیردریای تازه، با استفاده از روش‌ها و مواد خاصی، میزان بازتاب این امواج به حداقل رسیده است.

 

جت جنگنده «Mig-35»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

میگ 35 یه جنگنده نسل 5 این جت دارای سیستم اطلاعاتی و موشکی است که فقط مخصوص این جنگنده است براساس نظریه‌های این هواپیما یه سرو گردن از رقبای غربی خود بالاتر است این هواپیما قابلیت پرواز در همه شراط آب و هوای است و عملیاتهای زمینی را بدون ورود به منطقه دشمن با موفقیت به پایان می‌رساند .

 

جنگنده های MiG-35 تا حد زیادی در سیستم‌‎های سلاح، به خصوص رادار AESA جدید و OLS طراحی متمایز بهبود یافته است، جنگنده‌ی MiG-35 یک جنگنده پرقدرت با قابلیت‌های بالایی است و آن را قادر می‌سازد برای انجام ماموریت‌های چندمنظوره مناسب باشد. جنگنده MiG-35 برای رقابت با جنگنده F-35 آمریکا طراحی و ساخته شده است.

 

سامانه موشکی «BUK-2»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

در سال ۲۰۱۴ یکی از این موشک‌ها هواپیمای مسافربری مالزیایی را بر فراز اوکراین سرنگون کرد. این موشک‌ها می‌توانند اهدافی را در ارتفاع ۱۴ کیلومتری زمین رهگیری کرده و نابود کنند.

 

موشک «RS-24 Yars»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

موشک «RS-24 Yars» یک موشک ساخت فدراسیون روسیه بوده که با بردی معادل ۱۱ هزار کیلومتر،  طول ۲۱ متر، عرض ۲ متر، وزن کلی ۴۹ تن، دارای خصوصیات ویژه‌ای است. دو نوع سکوی پرتاب موشک‌های یارس وجود دارد: یک نوع متحرک است که می‌تواند از مکانی به مکان دیگری انتقال یابد

 

و نوع دیگر سکوی پرتاب ثابت پنهان شده در زیر زمین است. این موشک راهبردی می‌تواند ۴ تا ۶ کلاهک هسته‌ای را تا مسافت ۱۱هزار کیلومتر حمل کند؛ در حالی که موشک توپول تنها یک کلاهک جنگی می‌تواند حمل کند. موشک  یارس از پیشرفته‌ترین موشک‌های قاره پیمای روسیه با برد حدود ۱۰ هزار کیلومتر است

 

که به دلیل مجهز بودن به کلاهک‌های تقسیم‌شونده، رهگیری آن برای سامانه‌های پدافند موشکی بسیار دشوار است و به گفته روس‌ها این امر ناممکن است. این موشک به عنوان جایگزینی برای موشک‌های بالستیک توپول ام ساخته شده است و از سال ۲۰۱۰ تحویل ارتش روسیه شده است.

 

کلاهک اتمی هر یک از این موشک‌ها قدرتی به اندازه ۱۰۰ برابر بمب اتمی که در سال ۱۹۴۵ بر روی هیروشیما انداخته شد دارد. ارتش روسیه

 

هواپیمای بمب افکن « Tu-160»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

این هواپیما که در زمان شوروی طراحی شده، قبل از مدرنیزاسیون نیز سریع السیرترین هواپیمای موشک انداز قرن 21 میلادی محسوب می‌شد. در واقع Tu-160 سنگین‏‌ترین و بزرگترین هواپیمای جنگی می‏‌باشد که تاکنون در جهان تولید شده است. این هواپیما، سرعتی بالغ بر 2 ماخ دارد و قادر است

 

در شعاع عمل بسیار بزرگی، بدون نیاز به سوختگیری، عملیات نماید. این هواپیما دارای پسای کم (اصطکاک هوایی)، و بنابر گزارشاتی، دارای اثر راداری کوچکتری نسبت به B-1 است. این موضوع همواره به عنوان برگ‌برنده و امتیاز برتری این بمب افکن سنگین شرقی در مقایسه با هم نوع غربی‌اش از نظر کارشناسان نظامی بود

 

و حال با زمزمه‌های به‌روز شدن این بمب افکن ویرانگر به‌نظر می‌آید tu-160 قصد دارد همچنان برتری خود را حداقل بر روی کاغذ و آمار حفظ کند. 

 

هاورکرافت «Bora class»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

این کشتی در واقع می‌تواند تبدیل به یک هاورکرافت شود اما چیزی که آن را بسیار خطرناک ساخته است موشک‌های بسیار پیشرفته‌اش است. این کشتی مسلح به ۸ موشک فوق مدرن با نام «پشه» و ۲۰ موشک ضد هواپیما است و با ۶۸ خدمه می‌تواند با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند که سرعت بسیار بالایی برای یک کشتی است.

 

تانگ  «T-90»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

T-90 از جدیدترین تانک‌های ارتش روسیه به شمار می‌رود که ساخت آن از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. T-90 با پیشرفت تانک تی-۷۲ ساخته شده و ابتدا تی-۷۲بی‌یو نام داشت اما به دلیل شکست سنگین تی-۷۲های عراقی در جنگ خلیج فارس که اعتبار این تانک را به شدت مخدوش کرده بود نام آن به تی-۹۰ تغییر یافت.

 

حداکثر سرعت آن در جاده به ۶۰ تا ۶۵ و در خارج از جاده به ۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برد عملیاتی آن با سوخت کامل ۵۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است. تی-۹۰ با استفاده از هواکش (اسنورکل) امکان حرکت در عمق پنج‌متری آب را دارد و زمان آماده‌سازی آن برای این کار حدود ۲۰ دقیقه است.

 

قدرت حفاظتی T-90 از زره ترکیبی فولادی و کامپوزیتی، یک زره واکنشی انفجاری، گیرنده‌های هشدار لیزری و سیستم اخلال مادون قرمز در موشک‌های ضدتانک تامین می‌شود.

 

زیردریایی کلاس «Borei»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

زیردریایی کلاس «Borei class»  یکی از زیردریایی‌های پیشرفته نسل چهارم  ساخت روسیه  محسوب می‌شود . این زیر دریایی از پیشرانه اتمی استفاده می‌کند  و در حال حاضر سه زیردریایی از این کلاس ساخته شده است. در کل 4 کلاس زیردریایی روسیه (تایفون، Borei، دلتا 3، دلتا 4) قابلیت حمل و پرتاب موشک بالستیک قاره‌ پیما اتمی را دارد.

 

 این کلاس از زیردریایی، قرار است به مرور  زمان جایگزین زیردریایی کلاس دلتا و تایفون شود و هسته اصلی ناوگان زیر سطحی روسیه را قرار است تشکیل بدهد.زیردریایی کلاس Borei با طول 170 متر و قطر 13.5 متر و تعداد خدمه 107 نفر قرار است جایگزین غولی به نام تایفون شود

 

در حالی که تایفون از نظر ابعاد و خدمه بزرگتر از زیردریایی کلاس Borei است، پس بنظر می‌رسد علاوه بر تکنولوژی پیشرفته‌ای که این کلاس نسبت به نمونه‌های قبل دارد بحث کاهش هزینه و ابعاد زیردریایی بسیار مهم بوده.  یکی از اهداف این پروژه جدای نوسازی ناوگان زیر سطحی روسیه انجام حمله به اهداف بوسیله نیروهای ویژه، قابلیت دفاع و همچنین ایجاد ضربه دوم بوسیله نیروی موشکی، بوده است.

 

هلیکوپترهای جنگی «Mi-28 Havoc»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

از جدیدترین هلیکوپترهای تهاجمیارتش روسیه است که در سال 2003 بر رقیب خود یعنی کاموف Ka 50 غلبه کرد و به عنوان جانشین هلیکوپتر تهاجمی قدیمی Mi-24 در ارتش سرخ انتخاب شد. طراحی Mi-28 که Havoc به معنای ویرانی خوانده می‌شود در دهه 1970 میلادی برای جانشینی Mi-24 شروع شد.

 

Mi-28 دارای بیشینه سرعت 300 کیلومتر در ساعت بوده و قابلیت پرواز به عقب و اطراف با حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت را دارد. همچنین می‌تواند در حالت ایستا 45 درجه در ثانیه بچرخد. Mi-28 از طرحی تقریبا ساده برخوردار بوده و با دیگر هم رده‌های خود به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی ندارد.

 

ارابه فرود Mi-28 مثل AH-64 آپاچی و یورو کاپتر تایگر، از سه چرخ غیر قابل جمع شونده تشکیل یافته است که به همراه جایگاه خدمه با جذب نیروهای وارد باعث سالم ماندن آنها در برخوردهای شدید با زمین حتی با سرعت 12 متر در ثانیه (در برخورد عمودی) می شود. ارتش روسیه

 

سامانه ضد هوایی «S-300»

برترین سلاح های نظامی کشور روسیه را ببینید

سیستم S-300  ارتش روسیه یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد هوایی در جهان محسوب می‌شود که قادر به ردیابی همزمان 100 هدف در آسمان و هدف گرفتن هواپیماها و موشک‌ها در شعاع بهینه 120 کیلومتری است. با آن که ارتش‌های اسراییل، آمریکا و روسیه پدافندهای پیشرفته‌تری از S-300 (نظیر S-400 یا سیستم‌های مشابه غربی) را در اختیار دارند،

 

اما قابلیت‌ها و توان همین سیستم نیز به حدی بالاست که توان پدافندی در مقابل حملات احتمالی را به میران قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. اس 300 یکی از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضدموشکی در جهان محسوب می‌شود. این سامانه شامل یک پرتابگر موشک سیار است

 

که هر سه تا پنج ثانیه قادر به پرتاب یک موشک است. این موشک می‌تواند در ارتفاع حداکثر 30 کیلومتری و برد 150 کیلومتری به یک هواپیما اصابت و آن را منهدم کند.