پارس ناز پورتال

چرا برخی چیزها در اسلام حرام اعلام شده؟

مجموعه : مذهبی
چرا برخی چیزها در اسلام حرام اعلام شده؟

چرا برخی چیزها در اسلام حرام اعلام شده؟ 

تعداد زیادی از کارها در دین اسلام از مشروب خواری گرفته تا گرفتن ربا حرام اعلام شده که برای هرکدام دلایل خاصی وجود دارد. باید غافل بود كه پیشرفت علوم در رشته‏ هاى گوناگون، خدماتى به تبیین فلسفه احكام كرده و پرده ‏هاى بسیارى را كنار زده هست. مثلاً وجود كرم كدو و تریشین در گوشت خوك یا زیان‏هاى مواد الكلى براى كبد و بدن انسان، بر كسى پوشیده نیست. این گوشه‏ اى از فلسفه تحریم گوشت خوك یا شراب را نشان مى ‏دهد.

 

اسلام، از ادرار در حال ایستاده نهى كرده، و علم نشان مى‏ دهد كه ایستاده بول كردن سبب مى‏ شود تمام بول، به راحتى خارج نشود. یا آن چه كه درمورد غسل هست، براى زدودن آثار فعالیت اعصاب سمپاتیك و فشار خون در حال جنابت مى‏ باشد و نیز دقت به خدا «قصد قربت» براى زدودن حال غفلت از خداوند هست.

 

اگر اسلام، از خلال كردن با چوب درخت انار نهى كرده، براى آنست كه لثه ‏ها در مقابل آن حساسیّت خاصى دارد. به همین صورت، دستورهاى اسلام در مورد واجبات و محرّمات و حتى مستحبّات و مكروهات، در اساس ‏هاى رفتارى، خوراكى، پوشاكى، وسائل و مسائل زندگى، همه ي و همۀ حكمت‏ هاى بلند و دقیقى دارد كه درمورد آن ها كتاب ‏هاى بسیارى هم توسّط دانشمندان اسلامى و محققّان نوشته شده هست.

 

«از جمله مى ‏توان به مجلدات كتاب «نخستین دانشگاه و آخرین پیامبر» نوشته شهید دكتر پاك نژاد مراجعه كرد.» كه بحث آن در این محدوده نمى‏ گنجد. ولى در مجموع، یك نكته مهّم را اثبات مى‏ كند و آن اینكه احكام اسلامى همه ي بر مبناى حكمت‏ ها و فلسفه ‏هاى حساب شده‏ اى استوار هست، چه ما به كمك عقل و علم، انها را بدانیم،

 

یا هنوز به اسرار نهفته آن پى نبرده باشیم به هر حال، روحیه تعبّد ایجاب مى‏ كند وقتى دانستیم چیزى از «احكام اللّه» هست، آنرا پذیرفته و عمل كنیم.