پارس ناز پورتال

بررسی علت کار نکردن ماوس بی سیم

بررسی علت کار نکردن ماوس بی سیم

یکی از مهمترین لوازم جانبی کامپیوتر برای یک سیستم چه pc و لپ تاپ، ماوس می باشد تا کار کردن را برای ما بسیار آسان تر و دقیق تر کند. از سال 1952 تا 1963 که اولین نوع ماوس ها به خدمت ارتش در آمدند تا به امروز که یکی از پر طرفدارترین تجهیزات جانبی به شمار می آیند، همواره مدل های جدید در حال طراحی و توزیع در جهان می باشند.

 

این وسیله بسیار پر کاربرد را می توان عضوی جدا نشدنی از سیتم های کامپیوتری و هوشمند دانست و در هر زمینه فعالیت در حوزه IT می تواند خدمات بی شماری را به کاربران ارائه دهد. ماوس در طراحی بهترین نقشه ها یا تصویرهای گرافیکی تا صنعت گیمینگ همیشه نقش پر اهمیتی را بازی می کند.

 

قبلا ماوس ها از طریق یک سیم به سیستم های کامپیوتری اتصال پیدا می کردند و در صورت کار نکردن ماوس ها به راحتی اولین جایی که چک می شد، درگاه ورودی کابل ماوس به سیستم بود تا در صورت داشتن مشکل آن را برطرف کنیم.

 

اما با آمدن ماوس های بی سیم و اپتیکال، علاوه بر راحتی این ماوس ها و نداشتن محدودیت فاصله تا سیستم، مشکلاتی را همواره با خود همراه داشته اند.حتما برای شما هم اتفاق افتاده که پس از روشن شدن سیستم شما، ماوس شما دچار مشکل شود و نمی توان از آن به خوبی استفاده کرد! اما علت کار نکردن ماوس بی سیم چه مواردی می تواند باشد؟

بررسی علت کار نکردن ماوس بی سیم

چند مورد از دلایل کار نکردن ماوس بی سیم

 

در اینجا چندین علت کار نکردن ماوس بی سیم و راه های حل این مشکل را با هم بررسی می کنیم:

 

باتری ماوس

اولین قسمت که در صورت مشاهده از کار افتادن ماوس بی سیم می توان چک کرد، باتری های ماوس می باشد. شاید این مورد خیلی بدیهی و پیش پا افتاده باشد اما در خیلی از موارد همین موضوع علت کار نکردن ماوس بی سیم ما است. باتری ها عمر مفید دارند و می توانند بدون هیچ نشانه ایی مثل سولفات کردن، از کار بیوفتند.

 

در مدل های قدیمی ماوس اگر پس از هر بار استفاده دکمه خاموش ماوس خود را نزنید، به صورت مداوم باتری آن مصرف و تمام خواهد شد. البته این مشکل در ماوس های بی سیم جدید بر طرف شده و بعد از کار نکردن با ماوس در یک بازه مشخص، ماوس خود به خود خاموش می شود.

 

لازم به ذکر است حتما پایه های اتصال به باتری ماوس چک شود تا از ارتباط باتری با سخت افزار ماوس اطمینان پیدا کنید.

 

متصل نبودن دانگل ماوس یکی از دلایل کار نکردن ماوس بی سیم

این اتفاق بسیار افتاده که دانگ ماوس به سیستم متصل نبوده و یا پایه های usb روی سیستم شل بوده و باعث از کار افتادن ماوس می شود. در بسیاری از ماوس ها اگر چراغ زیر آن خاموش باشد، می توان به این موضوع شک کرد.

 

در بعضی مواقع با تغییردادن دانگل ماوس و اتصال به پایه دیگری به راحتی ماوس شما مجدد به سیستم اتصال پیدا می کند. پس برای پیدا کردن علت کار نکردن ماوس بی سیم، حتما این مورد را بررسی نمایید.

 

پاک سازی اپتیکال

در زیر ماوس های بی سیم اپتیکال همیشه جای تجمع گرد و غبار و موادی است که امکان دارد روی میز شما تجمع کرده باشند. این گرد و غبار و کثیفی ها باعث می شوند تا قسمت نوری ماوس شما به خوبی کار نکند و به صورت مقطعی یا کامل ماوس شما از کار بیوفتد.

 

در ماوس های قدیمی جسمی توپی شکل وجود داشت که هر چند وقت یک بار باید شسته می شد. اما در ماوس های جدید باید گاهی با دستمال مرطوب قسمت اپتیکال ماوس را تمیز کرد تا اتصال به صورت دائمی بر قرار باشد.

 

ایراد نرم افزاری

پس از چک کردن سخت افزار ماوس بی سیم خود می رسیم به ایراد نرم افزاری که اصلی ترین عامل قطع شدن ارتباط بین ماوس و سیستم است. در این حالت ماوس به سیستم شما معرفی نمی شود و باعث از کار افتادن آن می شود.

 

برای چک کردن این مورد می توانید روی آیکون This Pc بر روی دسکتاپ خود راست کلیک کنید و در قسمت Manage بر روی Device manager کلیک کنید. گزینه ماوس را پیدا کنید و از اتصال ماوس بی سیم به سیستم خود اطمینان پیدا کنید.

 

در موقع خرید ماوس بی سیم در برخی مواقع سی دی راه انداز وجود دارد که در صورت بروز مشکلاتی این چنینی می تواند به شما کمک کند. دانگل ماوس را به سیستم وصل کنید، سی دی راه انداز را داخل دستگاه بگذارید تا به صورت اتوماتیک برای شما نرم افزار های مورد نیاز را نصب کند.

بررسی علت کار نکردن ماوس بی سیم

تنظیمات نادرست ماوس باعث کار نکردن ماوس بی سیم می شود.

یکی دیگر از انواع علت کار نکردن ماوس بی سیم را می توان تنظیمات نادرست دانست پس از نو تنظیم کردن این وسیله بسیار مهم است. بر روی نوار استارت ویندوز خود Control Panel را تایپ کنید و در قسمت Mouse می توانید سرعت ماوس خود و میزان دقت در کلیک کردن را تنظیم کنید تا ماوس شما به درستی برای شما کار کند.

 

ویندوز ناقص

لازمه عملکرد خوب برای تجهیزات کامپیوتر، به صورت کامل نصب شدن ویندوز شما می باشد. در بعضی موارد فایل های اصلی اجرا در سیستم شما نصب نمی شود و شما مجبور می شوید که ویندوز سیستم خود را به صورت کامل عوض کنید.

 

این اتفاق نادر اما محتمل است. در صورتی که پس از نصب ویندوز ماوس شما کار نکرد ایراد از ویندوز است اما اگر قبلا ماوس روی سیستم شما بوده و تازه از کار افتاده، می توان گفت ایراد از ویندوز نیز می باشد.

 

آپدیت ویندوز

همیشه ویندوز خود را آپدیت نگه دارید تا در استفاده از تجهیزاتی مثل ماوس، کیبورد یا دیگر موارد به مشکل نخورید. علت کار نکردن ماوس بی سیم همیشه بروز اختلال نیست و در مواردی فقط با آپدیت نرم افزارهای اصلی می توان علت کار نکردن ماوس بی سیم را پیدا و رفع کرد.

 

هنگ کردن سیستم

ری استارت کردن سیستم راه خوبی برای عیب یابی نیست اما در بیشتر مواقع کارساز است!!!اولین چیزی که می توان بدون هیچ دردسری انجام داد ری استارت کردن سیستم است که وقتی ویندوز فایل اجرایی را گم می کند با راه اندازی مجدد به سراغ همان فایل می رود و مشکل را بر طرف می کند. پس کوتاه ترین راه را برای پیدا کردن علت کار نکردن ماوس بی سیم، انجام دهید.

 

شما عزیزان می توانید بهترین ماوس و کیبوردهای بی سیم و با سیم و انواع تجهیزات کامپیوتری را با بهترین قیمت از سایت فروشگاهی فرفره خرید نمایید وکالای خود را به سرعت در کمتر از چند ساعت دریافت نمایید.