پارس ناز پورتال

بررسی کامل خودرو آلپاین A110 با طراحی بی نظیر

بررسی کامل خودرو آلپاین A110 با طراحی بی نظیر

بررسی کامل خودرو آلپاین A110 با طراحی بی نظیر 

امروز به سراغ اتومبیل آلپاین میرویم، تازه ساختی که واقعا در طراحی بدنه بی نظیر است و از طرف دیگر امکاناتی بی نظیر دارد. اگر نگاهی به اصول ساخت خودرو های تراز اول داشته باشید متوجه خواهید شد که می توان بجای این که یک ماشین را از اول طراحی کرد، از موفقیت‌هاي دیگران در ساخت خودرو های جدید الهام گرفت.

 

دراین زمینه میتوان به فرمول ساده‌اي اشاره کرد که گفته می شود می توان با کپی‌ برداری از خودروهایی آلمانی، خودرویی ساخت که در کلاس اس عمل‌کرد خوبی داشته باشد و بتواند شانه‌به‌شانه پورشه رقابت کند، به احتمال زیاد چنین خودرویی در بازار نیز مخاطبین زیادی پیدا می کند.

 

برای اثبات این فرمول میتوان به خودرو های اخیر کادیلاک و جگوار نگاهی داشت که به لحاظ ساختار تفاوت‌هاي زیادی با نسخه‌هاي قبلی خود دارند. این فرمول حتی در خودرو های گروه هیوندای – کیا نیز به چشم می خورد.نمونه دیگری که میتوان مثال زد، آلپاین A110 مدل 2018 است. در نخستین نگاه به این اتومبیل می توان شباهت آن رابا پورشه کیمن 718 همانند سیبی دانست

 

که از وسط به دو نیم شده باشد. موتور توربوشارژ با چهار سیلندر، گیربگس با 7 دنده و کلاچ دوگانه، رسیدن به سرعت 96 کلیومتر در کمتر از 4.5 ثانیه و قرارگیری دکمه تنظیم حالت رانندگی بر روی فرمان را می توان از مواردی دانست که دقیقاً بین آلپاین A110 مدل 2018 و پورشه کیمن 718 شاهد هستیم.

بررسی کامل خودرو آلپاین A110 با طراحی بی نظیر

اما داستان بهمین‌جا ختم نمی شود و آلپاین A110 به لحاظ رانندگی، تجربه کاملاً متفاوتی را نسبت به کیمن 718 در اختیار راننده قرار می دهد. درست است که آلپاین A110 به لحاظ فنی و ظاهری شباهت‌هاي زیادی به خودرو های آلمانی دارد اما رانندگی این اتومبیل بیشتر خودرو های فرانسوی را در ذهن تداعی میکند.

 

پروژه ساخت نسخه جدید آلپاین A110 از سال ۲۰۱۲ شروع شد، در آن زمان مدیر طراحی آلپاین اعضای تیم خودرا برای بازدید از 30 مدل خودروی آلپاین که پیش از این تولید شده‌ بودند به مقر اصلی آلپاین در فرانسه برد. هدف این مدیر ارشد حفظ حال‌و‌هوای خودرو های آلپاین در نسخه جدید آلپاین A110 بود. دراین زمینه می توان به محل قرارگرفتن چراغ‌هاي جلو، خط وسط کاپوت جلو و کناره‌هاي اتومبیل اشاره کرد.

 

مدل اصلی آلپاین A110 وزنی بسیار کمتر از وزنی آلپاین A110 مدل 2018 دارد. دلیل این امر نیز اضافه شدن امکانات و امروزی‌تر شدن این اتومبیل است، اما انصافاً باید اعتراف کرد نسخه پایه آلپاین A110 مدل 2018 نیز با وزنی حدود یک تن در گروه خودرو های سبک‌وزن قرار میگیرد.

 

کاملاً مشخص است که کاهش وزن آلپاین A110 مدل 2018 به سهولت انجام نشده است و تیم طراحی تمام سعی خودرا برای کم‌کردن وزن نهایی آن داشته‌‌اند. استفاده از پنل‌هاي آلومینیومی در بدنه ماشین، سیستم تعلیق آلومینیومی و همچنین قاب‌هاي آلومینیوم در جلو و عقب ماشین را میتوان از مواردی دانست که به کاهش وزن آلپاین A110 کمک زیادی کرده است.

بررسی کامل خودرو آلپاین A110 با طراحی بی نظیر

وزن کم آلپاین A110 باعث شده این اتومبیل تجربه دلنشینی از رانندگی در سرعت‌هاي مختلف را در اختیار راننده قرار دهد. به لحاظ سرعت، پورشه کیمن که به لحاظ مختلف شباهت‌هاي زیادی با آلپاین A110 مدل 2018 دارد و قادر است به سرعتی حدود 273 کیلومتر دست‌ پیدا کند اما آلپاین A110 تنها 249 کیلومتر سرعت دارد.

 

دراین زمینه مدیر بازاریابی جهانی آلپاین به نکته جالبی اشاره کرده است که برای لذت بردن از رانندگی، این سرعت نیست که حرف اول را می زند بلکه این تجربه شیرین رانندگی در جاده‌هاي مختلف است که خاطرات خوشی را برای راننده رقم می زند.

بررسی کامل خودرو آلپاین A110 با طراحی بی نظیر

انصافاً هم باید گفت حق با این مدیر ارشد آلپاین است و این ماشین جاده‌ها را چالاک و نرم پشت‌سر میگذارد و هرچقدر بیشتر این اتومبیل را در جاده‌ها برانید بیشتر متوجه دلیل وسواس تیم طراحی آلپاین A110 برای کاهش وزن این اتومبیل خواهید شد. به لحاظ مصرف نیز آلپاین A110 حدود 20 درصد مصرف کمتری نسبت به پورشه کیمن دارد.

 

راننده سه حالت مختلف رانندگی را در آلپاین A110 پیش‌رو دارد، این حالت‌ها میزان گاز و سرعت دنده‌کشی را بسته به مدل انتخاب شده تنظیم میکنند. نسبت تناسب وزن این اتومبیل در قسمت عقب و جلو به میزان ۴۴/۵۶ درصد تقسیم شده است و صندلی راننده در مرکز ثقل ماشین قرار گرفته تا راننده دقیقاً وضعیت چرخ‌هاي جلو و عقب را در حین راننده درک کند. چنین دقت نظری را کمتر در خودرو های مشابه شاهد هستیم.

بررسی کامل خودرو آلپاین A110 با طراحی بی نظیر

دراین بین باید به این نکته نیز اشاره کرد که گاز دادن در آلپاین A110 آن‌چنان که باید و شاید هیجان‌آور نیست و حتی حالت رانندگی اسپرت نیز باعث تغییر فشار پدال گاز نمی شود. سیستم کلاچ دوگانه آلپاین A110 نیز دقت بالایی ندارد. از طرف دیگر دراین اتومبیل خبری از ایربگ درکنار سرنشین و همچنین دوربین‌هاي عقب اتومبیل نیست. این ویژگی‌ها باعث شده تا حتی راننده‌هاي محافظه‌کار نیز در حین تجربه رانندگی با آلپاین A110 انتظار سرعت بیشتری را از این ماشین داشته باشند.

 

از وزن کم و طراحی بیرونی این اتومبیل که بگذریم باید اشاره کنیم که طراحی داخل آلپاین A110 نسبت به پورشه کیمن حرف چندانی برای گفتن ندارد و از آنجایی که برند آلپاین در زیر مجموعه‌هاي شرکت خودروسازی بزرگ رنو قرار دارد، در قسمت‌هایي از داخل آلپاین A110 لوازم ساخت رنو به چشم می خورد.

بررسی کامل خودرو آلپاین A110 با طراحی بی نظیر

به این نکته نیز باشد اشاره کنیم که باتوجه به کابین کوچک آلپاین A100، این ماشین فضای نسبتاً زیادی را در اختیار سرنشین و راننده قرار می دهد. استفاده از چرم، آلومینیوم و الیاف کربن در داخل کابین به چشم می‌‌خورد.

 

در مجموع می توان گفت چیزی که مسلم است این نکته است که آلپاین A100 نسخه کپی‌برداری شده‌اي از پورشه کیمن آلمانی‌ نیست و این ماشین مشخصه‌هاي بارز خاص خودرا دارد که در میان این موارد می توان به وزن کم آلپاین A100 اشاره کرد. تمامی این موارد دست به دست هم داده‌اند تا آلپاین A100 به نمونه‌اي بازر از جلال و شکوه خودرو های قدیم فرانسوی تبدیل شود.