پارس ناز پورتال

بهترین ایده های عید نوروز 1402 | از تزئین خانه و سفره تا بازی های سرگرم کننده

بهترین ایده های عید نوروز 1402 | از تزئین خانه و سفره تا بازی های سرگرم کننده

بهترین ایده های عید نوروز 

در این مطلب، بهترین ایده های عید نوروز در سال جدید را به اشتراک می گذاریم. با فرا رسیدن سال نو و ورود به تعطیلات، می توانیم ایده های خوبی برای لذت بردن از این روزها داشته باشیم. شما می توانید خانه و سفره هفت سین خود را با ایده های زیبا تزئین کرده و برای روزهای نوروزی هم ایده های خوبی برای جشن ها، شادی ها و سرگرمی ها داشته باشید.

 

نوروز، به عنوان یکی از بزرگترین جشن‌ها در فرهنگ و تاریخ ایران، در ابتدای سال نو در تقویم شمسی جشن گرفته می‌شود. عید نوروز در تقویم شمسی، در ابتدای فصل بهار (1 فروردین ماه) و همزمان با ورود خورشید به برج میزان (به طور تقریبی در ۲۱ مارس) برگزار می‌شود. مردم ایران، نوروز را به عنوان نمادی از شروع یک دوره جدید، با سرور و شادی جشن می‌گیرند.

 

سنت های عید نوروز در ایران

در این روزها، آداب و رسوم خاصی به نام “سنت‌های نوروزی” نیز وجود دارد که در مراسم جشن سال نو اجرا می‌شود. بعضی از دیگر کشورهایی که فرهنگ مشابهی با ایران دارند مانند افغانستان، تاجیکستان و اذربایجان نیز نوروز را جشن می‌گیرند. در کل، نوروز به عنوان جشنی برای استقبال از فصل بهار، با شادی، خوشحالی و هم‌بستگی بین افراد برگزار می‌شود.

بهترین ایده های عید نوروز 1402 | از تزئین خانه و سفره تا بازی های سرگرم کننده

همان طور که در مقدمه این مقاله گفتیم، عید نوروز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشن‌های سالانه است. قبل از نوروز، مردم به منظور پذیرایی میهمانان خود در روزهای قبل از سال نو، خانه خود را پاک و آراسته می‌کنند. این عمل به نام “خانه تکانی” شناخته می‌شود. همچنین در روز اول نوروز، خانواده‌ها یک میز را با نام “هفت ‌سین” تزئین می ‌کنند.

 

به علاوه، در روزهای قبل از نوروز، تخم‌مرغ‌های تازه رنگ آمیزی می‌شوند و به عنوان نمادی از شروع دوره جدید، به دوستان و خانواده اهدا می‌شوند. جالب است بدانید که در برخی مناطق ایران، با شروع سال نو، بازی‌های محلی و رقص سنتی هم اجرا می‌شوند. مردم ایران و آسیای مرکزی در ایام نوروز به دید و بازدیدهای مختلف پرداخته و این روزها را با شادی و جشن سپری می کنند.

 

ایده های جالب برای عید نوروز

چندین ایده برای جشن نوروز وجود دارد که می ‌توانید از آن‌ها برای جشن گرفتن استفاده کنید. مثلا می توانید با خرید و یا ساخت مجسمه ‌هایی از حیوانات و نقوش سنتی ایرانی خانه خود را تزیین کنید. همچنین، می توانید با خرید پرده هایی با تم عید نوروز، اتاق خود را برای جشن نوروز آماده کنید. یا می‌توانید غذاهای سنتی ایرانی مانند سبزی‌پلو، قیمه، کتلت، آش رشته و … آماده کنید.

 

1. ایده تزئین خانه برای عید نوروز

با تزئین خانه با نمادهای نوروزی مانند سنجد، سیب، حلوا، سکه، آینه و گل‌های رنگارنگ، خانه خود را برای جشن نوروز آماده کنید. می توانید با ریسه های ال ای دی و گل های مصنوعی درب خانه تان را تزئین کرده و به استقبال سال نو بروید. در روزهای تعطیلات هم می توانید دکور خانه تان را کمی تغییر داده و تمام خانه را با حال و هوای نوروز تزیین کنید.

 

2. ایده پخت و آماده ‌سازی غذاهای نوروزی

در جشن نوروز، معمولاً غذاهایی مانند سبزی‌پلو با ماهی، کدو حلوایی، سالاد شیرازی، فسنجان و حلیم برای مهمانان آماده می‌شوند. شما هم می‌توانید این غذاها را بپزید و از آنها لذت ببرید. همچنین می توانید سایر غذاها را هم در کنار غذاهای نوروزی در سفره تان داشته باشید. اینگونه سفره شما شکیل تر، مدرن تر و خوشمزه تر چیده می شود.

بهترین ایده های عید نوروز 1402 | از تزئین خانه و سفره تا بازی های سرگرم کننده

3. ایده برای بازی‌های عید نوروز

بازی‌ هایی مانند برگه‌ کشی، تخته نرد و بز کشی و کشتی، در جشن نوروز بسیار معروف هستند. شما و خانواده خود می‌توانید این بازی‌ها را با هم انجام دهید. البته می توانید بازی های جدید را هم وارد کرده و حال و هوایی مدرن به نوروز خود بدهید. مثلا می توانید مافیا بازی کنید، منچ بازی کنید یا اینکه بازی های کارتی دوستانه را هم امتحان کنید.

 

4. ایده برای کارهای خیر در عید نوروز

در جشن نوروز، بسیاری از مردم زمانی را به کارهای خیر اختصاص می‌دهند. شما هم می‌توانید به کسانی کمک کنید که نیازمند هستند. هدف از برگزاری نوروز آوردن شادی به خانه ها است، در زمانی زندگی می کنیم که نیازمندان زیادی در اطراف ما هستند. شما می توانید یاری دهنده افرادی باشید که ممکن است سفره های نوروزی شان خالی باشد و اینکار بسیار زیباست.

 

5. تعیین هدف‌های جدید در ایام نوروز

جشن نوروز، زمانی مناسب است برای تعیین هدف ‌های جدید و آغاز دوره جدیدی از زندگی. شما می ‌توانید با خانواده خود درباره هدف‌های جدید خود صحبت کنید و به آنها انگیزه بدهید. همچنین می توانید هدف های خود در سال جدید را هم یادداشت کرده و آنها را به یک برنامه تبدیل کنید. با اینکار در نوروز سال بعد شاهد پیشرفت های خود در سال جاری خواهید بود.

بهترین ایده های عید نوروز 1402 | از تزئین خانه و سفره تا بازی های سرگرم کننده

6. برگزاری مراسم شعر و موسیقی

مراسم شعر و موسیقی در جشن نوروز از زمان باستان رایج بوده است. جالب است بدانید که در دیگر کشورهای فارسی زبان، نوروز با ساز و آواز و رقص شروع می شود. شما هم می توانید نوروز را با ساز و آواز و شعر شروع کنید. می توانید شب شعر نوروزی بر پا کنید یا اینکه اگر نوازنده هستید یا صدای خوبی دارید، آواز بخوانید و سال نو را با موسیقی شروع کنید.

 

7. ایده برای هدیه عید نوروز

با خرید کادوهای سنتی مانند سماور، گلاب، شکلات‌های ایرانی، شمعدان، یا پارچه هایی با نقوش ایرانی و… به خانواده و دوستان خود کادو دهید. البته می توانید برای اینکار به فروشگاه های آنلاین هم مراجعه کنید و در روزهای قبل از سال نو برخی کادو ها را سفارش دهید. شما همچنین می توانید یک باکس هدیه که شامل چند قلم کادو مختلف باشد را تهیه کنید.

بهترین ایده های عید نوروز 1402 | از تزئین خانه و سفره تا بازی های سرگرم کننده

8. تماشای فیلم‌ های نوروزی

در روزهای نوروز، بسیاری از شبکه های تلویزیون‌ی و سینماها، فیلم‌هایی را پخش می‌کنند که مرتبط با نوروز هستند. شما می‌توانید با خانواده خود برای تماشای این فیلم‌ها پای تلویزیون بشینید و یا به سینما بروید. در آخر هم باید بگوییم که رقص و شادی نیز جزء رسوم و سنت‌های جشن نوروز محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با خانواده خود به دور هم جمع شده و با رقص و شادی از جشن نوروز لذت ببرید.