پارس ناز پورتال

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

 

در اینبخش مروری داریم بر بهترین خواننده ها و آهنگ هاي ایرانی سال 97، امسال آهنگ هاي بسیار خوبی وارد بازار موسیقی شدند و از ان سو تعدادی از خواننده ها بودند کـه با آثار جنجالی و پر طرفداری کـه منتشر کردند لقب بهترین هاي 97 را ازآن خود کردند. در ادامه این مطلب با این خواننده هاي محبوب و همچنین بهترین آهنگ هاي سال 97 از دید مردم آشنا می‌شویم، با پارس ناز همراه باشید.

 

همایون شجریان

همایون شجریان، خواننده موسیقی سنتی ایرانی و نوازنده تنبک و کمانچه اسـت کـه بـه اعتقاد برخی محبوبیت اولیه خودرا مدیون پدر هنرمندش محمدرضا شجریان اسـت. سال ۵۴ در تهران متولد و علاقه بسیار زیاد او بـه موسیقی و ریتم‌ها موجب شد تا با تشخیص پدر بـه نزد ناصر فرهنگ‌فر کـه از نوازندگان برجسته تنبک و مدرس موسیقی سنتی ایرانی بود، برود و بـه فراگیری تکنیک و شناخت ریتم بپردازد.

 

او از سال ۱۳۷۰ پدرش را در کنسرت‌هاي کشور آمریکا، اروپا و ایران «با تنبک» همراهی کرد و از سال۱۳۷۸ بـه بعد در کنسرت‌ها بـه هم خوانی با پدرش پرداخت. شجریان در اولین اثرش کـه «یاد ایام» نام دارد، تنبک‌نوازی را بر عهده داشته‌اسـت. همایون شجریان کنسرت‌هاي بسیاری رابا بزرگان موسیقی اجرا و آثار زیادی رابه همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده‌اسـت.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

درسال‌هاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ برای آلبوم کنسرت‌هاي «بی تـو بـه‌سر نمی شود» و «فریاد» نامزد دریافت جایزه گرمی شد. اولین آلبوم همایون شجریان کـه بـه تنهایی خوانندگی آنرا بر عهده داشت «نسیم وصل» نام دارد کـه درسال ۱۳۸۲ منتشر شد و این سرآغاز اجرای کنسرت‌ها و آلبوم‌هاي مستقل بود. همچنین او بـه آهنگسازی برای سایر خوانندگان ازجمله علیرضا افتخاری هم پرداخته اسـت.

 

فعالیت خیرخواهانه و ارزشمند این خواننده سنتی کشورمان درسال‌جاری موجب شد تا محبوبیت او نزد طرفدارانش چند برابر شود. او وقتی کـه درسال‌جاری بـه بازدید از مؤسسه خیریه‌اي در مشهد رفته بود تا اجرای گروه کرال ارکستر ملی ویژه ایران راکه تمام ٢٠ هنرمندش، جزو افراد کم‌توان ذهنی و جسمی هستند، تماشا کند، برای اجرای زنده در صحنه پیشقدم شد.

 

همان جا بود کـه مسئول خیریه از او خواهش کرد تا یک دختر نابینا و کم‌توان ذهنی بنام «تکتم» کـه از علاقه‌مندان و طرفدارانش اسـت، با او هم خوانی کند. شجریان در کمال فروتنی این موضوع را قبول کرد. اجرای بسیار خوب تکتم موجب شد تا شجریان تحت‌تأثیر استعدادش قرار بگیرد و عنوان کند کـه هرکاری از دستش بربیاید برای مؤسسه و موفقیت هنرمندان این مرکز انجام میدهد.

 

شهرام شکوهی

شهرام شکوهی خواننده و ترانه‌سرا محبوب کشورمان متولد مرداد سال ۱۳۵۴ در استان فارس از توابع ارسنجان، روستای علی‌آباد اسـت. او موسیقی را از سال ۱۳۷۱ با کلاس آواز ایرانی شروع و بـه‌مدت ۳ سال آواز کار کرد. سبک خوانندگی شهرام شکوهی با صدای موسیقی سنتی- ایرانی اسـت. او اعتقاد دارد برای پرهیز از تکرار، صدای سنتی رابا موسیقی پاپ، بر پایه گیتار فلامنکو تلفیق کند.

 

اولین آلبوم او با نام «مدارا» در ۱۶‌آبان سال ۱۳۹۰ منتشر شد. این آلبوم ۱۰ قطعه داشت کـه شامل ۵ قطعه با سبک خاص وی و ۵ کار پاپ بود. اولین کار او با استقبال مخاطبان موسیقی مواجه شد و بهمین‌خاطر آلبوم را در تیراژ بالا وارد بازار موسیقی کشور کرد. با این کـه آلبوم مدارا در بدو ورود خود با حاشیه‌هایي همراه شد، ولی حاشیه‌ها نتوانست جلوی فروش خوب این آلبوم را بگیرد.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

مهم ترین موضوعی کـه درسال‌جاری موجب بـه سر زبان‌ها افتادن نام این خواننده شد، پیشنهاد جالب و مردمی‌اش برای برگزاری کنسرت‌هاي رایگان در شهر‌ها بود. در روز‌هایي کـه بـه‌علت نابسامانی شرایط اقتصادی عده اي از خوانندگان تصمیم گرفتند کنسرت‌هاي خودرا لغو کنند، از طرف این خواننده محبوب و مردمی، ایده‌اي جالب مطرح شد کـه از سوی تعداد زیادی از مردم و هنرمندان مورد استقبال قرار گرفت.

 

هرچند این ایده را تنها یکی از خوانندگان مطرح کشور عملی کرد و برای سایر آن‌ها این موضوع در حد ایده ماند. شکوهی در تیرماه سال ‌جاری پیشنهاد کرد تا برای جبران بخشی از حال بد مردم دراین شرایط هنرمندان و موسیقی‌دانان بـه اجرای کنسرت رایگان بپردازند. او عنوان کرده بود کـه «اگر سالن‌ها حاضر شوند برای برگزاری کنسرت اجاره بهایی نگیرند، مـن حاضرم کنسرت رایگان برای مردم برگزار کنم.

 

محمد معتمدی

معتمدی فرزند سوم خانواده‌اي محسوب میشود کـه هیچ‌یک ازآن‌ها بـه سمت هنر و موسیقی نرفتند. درست درسال پیروزی انقلاب در قمصرکاشان متولد شد. او فارغ التحصیل رشته کارگردانی اسـت. فراگیری آواز و ساز نی را از نوجوانی آغاز کرده و بـه‌خاطر علاقه‌اي کـه بـه آواز مکتب اصفهان داشت، بـه تمرین و الگوبرداری از اساتید بزرگی دراین زمینه پرداخت.

 

او تا کنون با گروه‌هاي متعددی فعالیت داشته کـه ازجمله آن‌ها میتوان بـه گروه خورشید «مجید درخشانی»، همنوازان شیدا «محمدرضا لطفی»، ارکستر ملی ایران «فرهاد فخرالدینی»، هم‌آوایان «حسین علیزاده» و گروه ادیب «خود وی پایه‌گذار آن اسـت» اشاره کرد. او درسال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه بـه‌عنوان خواننده برگزیده سال انتخاب شد و جایزه فرانس آهنگ ۲۰۱۳ را دریافت کرده‌اسـت.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

معتمدی تا‌کنون حدود ۲۴ آلبوم موسیقی منتشر کرده کـه تازه‌ترین آلبوم آن با نام «حالا کـه می روي» در آذرماه سال ‌جاری توزیع شد. مهمترین اتفاقی کـه درسال‌جاری از سوی این خواننده رقم خورده، اجرای کنسرت زنده در بوستان آب و آتش بود. این خواننده مطرح موسیقی سنتی، تنها خواننده‌اي اسـت کـه پیشقدم شد و اولین کنسرت را در فضایی متفاوت برگزار کرد.

 

او با اجرای کنسرت رایگان در بوستان آب و آتش در چنین اوضاع و احوال نابسامان اقتصادی، برای ساعاتی هم کـه شده حال و هوای خوبی را برای مردم شهر بـه‌وجود آورد. معتمدی در توضیح اینکار ارزشمندش عنوان کرد: «دراین سالها از طریق فضای مجازی، پیام‌هاي زیادی داشتم مبنی بر این کـه عده اي از شهروندان دلشان می خواهد بـه کنسرت بروند، اما تمکن مالی برای خرید بلیت را ندارند.

 

این موضوع خیلی آزارم می‌داد و بهمین دلیل تصمیم گرفتم اینکار رابه سرانجام برسانم. از همین رو در نشست مطبوعاتی کنسرت کویر کـه در تالار حافظ برگزار شد رسما اعلام کردم کـه می خواهم برای مردم کنسرت رایگان اجرا کنم و برای انجام اینکار همه ی تلاشم را خواهم کرد». در روزگار پرمشغله‌اي کـه هرکسی بـه فکر منافع خودش اسـت، این حرکت انسان‌دوستانه، واقعا ستودنی اسـت.

 

روزبه بمانی

روزبه بمانی هم درخانواده‌اي متولد شد کـه هیچ پیشینه هنری نداشت، اما باوجود این از کودکی بـه هنر علاقه‌مند بودو همین علاقه وی را بـه وادی هنر کشاند. او هم یک تهرانی متولد سال ۵۷ اسـت و شاید جالب باشد بدانید بمانی در جوانی فوتبال رابه‌طور جدی دنبال می کرد. او عضو تیم جوانان استقلال تهران بودو تا اردوی تیم ملی جوانان ایران در فوتبال رشد کرد.

 

هرچند دراین بین او بـه تحصیل در رشته‌هاي مهندسی متالورژی، مهندسی نرم‌افزار نیز پرداخت، اما هیچ کدام ازآن‌ها رابه نتیجه نرساند. بمانی از نوجوانی بـه حافظ و سعدی علاقه زیادی داشت، اما رفته‌رفته بـه شعر نو علاقه‌مند شد و آثار اخوان ثالث  را خواند. او در ۱۸سالگی اولین شعر خودرا در قالب شعر نو و تحت‌تأثیر اشعار سهراب و شاملو نوشت ودر ۱۹سالگی اولین ترانه‌اش را سرود.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

بمانی بار‌ها از علاقه‌اش بـه سرودن اشعار صحبت و در بین حرف‌هایش عنوان کرده کـه هیچ علاقه‌اي بـه خوانندگی ندارد بلکه صرفا بـه‌علت وسوسه‌شدن توسط عده اي از ترانه‌هایش اسـت کـه بـه سمت خوانندگی رفته اسـت. او درسال‌هاي فعالیتش با تعداد زیادی از خوانندگان مشهور ایرانی کار کرده و چندبار درنظرسنجی‌هاي معتبر بـه‌عنوان «بهترین ترانه‌سرای سال» شناخته شده اسـت.

 

همچنین بمانی در تیتراژ برخی برنامه‌هاي تلویزیونی همکاری داشته، اما بـه‌دلیل ممنوع‌الاسم‌بودن، از نام‌هاي مستعار «بهزاد بمانی» و «بهروز بمانی» استفاده کرده‌اسـت. همین ممنوع‌الاسم‌بودن موجب شد تا طی سال‌هاي فعالیتش تعداد زیادی از خوانندگانی کـه از اشعار و ترانه‌هاي وی استفاده کرده‌اند، نتوانند نام وی را بـه‌عنوان ترانه‌سرا بصورت رسمی درج کنند.

 

مهدی یراحی

مهدی یراحی متولد ۲۳ آبان ۱۳۶۰ در شهر اهواز اسـت. علاقه او بـه آهنگسازی زمانی شکل گرفت کـه بین سال‌هاي ۱۰ تا ۱۳ سالگی ضمن شرکت در مسابقات تلاوت قرآن، نا خودآگاه مجذوب موسیقی درونی آیه‌ها و آهنگ چینش کلمات شد. بعد‌ها در دوران تحصیل دوره آموزش تئوری را تحت نظر علی کسرایی کـه تنها معلم موسیقی‌اش بود، آغاز کرد تا علاقه‌اش رابه‌صورت جدی‌تری پیگیری کند.

 

یراحی درسال ۱۳۷۹ همزمان با آمدنش بـه تهران، اولین آلبوم موسیقی خودرا با نام «هجرت» می‌سراید کـه البته این آلبوم بـه‌علت سختگیری‌هاي شخصی‌اش و بروز برخی مشکلات ازجمله عدم‌اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هرگز فرصت حضور در بازار موسیقی مجاز را پیدا نکرد و برای همیشه نشنیده باقی ماند.

 

خبرخوب امسال این خواننده محبوبمان برمی‌گردد بـه یکم آذر‌ماه سال ‌جاری؛ زمانی کـه مهدی یراحی در کنسرتش خبر از انتشار آلبومی با نام «سه‌گانه اجتماعی اول» را داد. ۲۳ آبان‌ماه قطعه اول این آلبوم با نام «سرسام» منتشر شده بود، اما یراحی آن روز خبر از قطعه دوم این آلبوم داد و درباره دردسرسازشدن این قطعه سخن گفت. کمتر از ۲۰ روزبعد قطعه‌اي منتشر شد کـه بـه گفته یراحی تمام این قطعه درد‌دل او و مردم کشورش بود.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

قطعه «پاره سنگ» ۷ دی‌ماه منتشر شد و پیش‌بینی‌هاي یراحی درست از آب درآمد. علاوه بر متن، آهنگ و ویدئو هم واکنش‌هاي بسیاری میان کاربران شبکه‌هاي اجتماعی، شبکه‌هاي تلویزیونی و نشریات داخلی و خارجی بـه همراه داشت. در متن این ترانه انتقاداتی نسبت بـه طولانی‌شدن جنگ تحمیلی مطرح شده بود.

 

علاوه بر آن، در آهنگ ویدئوی این اثر یراحی لباسی نظامی، کلاهی روسی و بازوبندی با طرح دولت کشور آلمان نازی داشت. در پس زمینه این آهنگ ویدئو هم صحنه‌هایي از درد‌ها و رنج‌هاي مردم بـه تصویر کشیده شده بود. واکنش‌ها نسبت بـه این آهنگ ویدئو آن‌قدر ادامه پیدا کرد کـه حدوداً یک هفته بعد شایعه ممنوع‌الکارشدن این خواننده مطرح شد. هنوز هم بـه‌طور رسمی اعلام نشده کـه این خواننده ممنوع‌الکار شده یا نه.

 

این آهنگ ویدئو موجب شد تا درسال‌جاری یراحی بـه پرحاشیه‌ترین خواننده کشور تبدیل شود. هنوز حواشی این آهنگ ویدئو و شایعه ممنوع‌الکارشدن یراحی از ذهن‌ها پاک نشده بود کـه این خواننده پاپ کشورمان دومین اتفاق مهم خودرا رقم زد. این خواننده ۶ دی‌ماه در حمایت از کارگران بازداشتی فولاد اهواز با لباس کارگری آنان روی صحنه کنسرت رفت و بـه اجرا پرداخت.

 


 

بهترین آهنگ های سال 97

 

حالا کـه بـه اتمام سال ۹۷ رسیدیم بد نیست یک پلی فهرست از پرمخاطب‌ترین آهنگ‌هاي موسیقی پاپ در سالی کـه گذشت تهیه کنیم. این کـه بطور دقیق و با شماره و رقم بگوییم کدام ترانه‌ها بیشتر شنیده شدند کار اسانی نیست، چون هیچ مرجع واحدی برای بررسی و قیاس ترانه‌ها وجود ندارد. سایت‌هاي دانلود موسیقی هم بـه دلخواه خودشان بعضی آهنگ‌ها را منتشر می کنند و نسبت بـه بعضی بی اعتنا هستند.

 

هیچ نظرسنجی جامع و فراگیری هم انجام نشده یا حداقل مـا پیدا نکردیم؛ بنابر این با مراجعه همزمان بـه داده‌ها و آمار‌هاي دانلود چند سایت مختلف این فهرست را آماده کردیم. این نکته را همین اول گفتیم کـه اگر دیدید ترانه مورد علاقه ش. مـا از قلم افتاده از دست مـا خشمگین نشوید. با توجه بـه گستردگی مارکت موسیقی پاپ شناسایی آهنگ‌هاي هیت امسال کار اسانی نیست.

 

ضمن این کـه این پلی فهرست مورد علاقه مـا نیست ودر واقع انتخاب‌هاي مردم اسـت. یک توضیح دیگر هم این کـه مـا این جا در مورد آن دسته از آثار عامه پسند صحبت میکنیم کـه پدید آورندگان آن‌ها در داخل کشور ودر چارچوب قوانین رسمی فعالیت میکنند. البته کـه تعداد خواننده‌هاي خارج نشین کـه می‌توانستند دراین فهرست قرار بگیرند حداکثر یک یا دو مورد می‌توانست باشد و نه بیشتر.

 

ترافیک گروه‌هاي دو نفره در موسیقی پاپ اسـت کـه مثل شیوه مالوف موسیقی راک اصرار دارند از پسوند «بند» جلوی اسم خودشان استفاده کنند، انگار اصلا وجود این کلمه یک روش معمول برای برندسازی در موسیقی پاپ ایران شده. همانگونه کـه قبلا هم نوشتیم موفقیت این گروه‌ها البته بیشتر مرهون همکاری با تعداد انگشت‌شماری تنظیم کننده حرفه‌اي اسـت کـه کار تکنیکی را خوب بلدند.

 

یک وجه اشتراک دیگر این آهنگ‌ها ضعف متن ترانه هایشان اسـت کـه خیلی طبق معمول ساده انگارانه نوشته شدند و خبری از رگه‌هاي دراماتیک در آن نیست. صرفا کلماتی هستند کـه با احساسات گرایی غلیظ انتخاب شده اند و حتی از نظر جور کردن قافیه هم شنونده را وادار بـه تحسین نمی کند.

 

عاشقم کردی – هوروش بند

اولین آهنگ این فهرست اواسط آذرماه امسال منتشر شد. گروه دو نفره مسعود جهانی و مهدی دارابی موفقیت‌هاي سال قبل را امسال هم تکرار کردند. ملودی و ترانه این اثر، کاری از حمید فریزند اسـت و البته تنظیم آن بر عهده خود مسعود جهانی بوده. قبلا در مورد او نوشتیم کـه تنظیم کننده زبردستی اسـت.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

او با خواننده‌هاي دیگری مثل برادران آرش و مسیح و میثم ابراهیمی هم امسال جداگانه همکاری کرده. خب حالا چند کلمه از این ترانه رابا هم مرور کنیم: «عاشقم کردی. حال دل رو بد کردی. بی خیال! آخه دست توئه دیگه قلق دل وامونده» از کیفیت ترانه راضی هستید؟ مـا هم با ترانه سرا موافقیم. بی خیال!

 

مغرور و عاشق – پازل بند

اوایل تابستان امسال آهنگ مگاهیت مغرور و عاشق منتشر شد. «گیرم رگ خواب تـو توی دستاشه، گیرم مثل مـن باشه مغرور و عاشق» این جا قافیه یک مقدار پیچیده‌تر اسـت و مثل آهنگ‌هاي رپ تاکید خواننده روی وزن کلمات اسـت. در ادامه البته یک مقدار تصویرسازی هم داریم کـه نکته امیدوار کننده‌اي اسـت.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

پازل بند از سال ۹۰ فعالیت هایش را شروع کرد و بعدتر مهران عباسی کـه تنظیم کننده خوبی هم بود ازآن‌ها جدا شد و همین حالا دو نفر عضو این گروه ماندند: علی رهبری و آرین بهاری. آهنگ مغرور و عاشق روی یکی سایت‌هاي اشتراک موسیقی بیش از ۲۱ میلیون بار شنیده شده کـه همین مسئله کفایت میکند کـه آنرا جزو «تاپ تن» امسال قرار دهیم.

 

صد سال – بهنام بانی

در مورد بهنام بانی قبلا زیاد نوشتیم. این کـه در مقایسه با بقیه همقطارانش تسلط خوبی روی صدایش دارد. بااعتماد بـه نفس بالایی می خواند و این کـه شخصیت باجنبه و بذله گویی دارد باعث محبوبیت او بین مردم شده. او اوایل امسال آهنگ «صدسال» را منتشر کرد کـه هم یک هفته قبل از شروع دور جدید کنسرت هایش بودو هم ریتم شاد آهنگ بحال و هوای بهار و سال جدید می خورد.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

این آهنگ با تنظیم حامد برادران و ترانه‌اي از آصف آریا ساخته شد. متن ترانه خیلی نکته خاصی ندارد، اما در مورد تنظیم باید بگوییم اینبخش برعهده حامد برادران بوده. او یک ترانه موفق هم برای علیرضا طلیسچی تنظیم کرده بود کـه می گفت: «دیوونه دوست داشتنی از دلم کاش نری»

 

عاشق شدن – محسن ابراهیم زاده

همانگونه کـه پدیده موسیقی پاپ دو سال پیش مـا حامد همایون بود پارسال و امسال محسن ابراهیم زاده و بهنام بانی جای وی را گرفتند. ابراهیم زاده در فروردین و اردیبهشت امسال ترانه‌هاي گرداب و تـو یار منی را منتشر کرد کـه هنوز در فهرست «تاپ تن» امسال خیلی از سایت‌هاي دانلود موسیقی دیده می شود.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

اما او برگ برنده اصلی را در مردادماه امسال رو کرد با ترانه «عاشق شدن» کـه می گفت: «عاشق شدن راه با صفایی داره غم و بی قراری داره». ملودی و ترانه این آهنگ دستپخت خود محسن ابراهیم زاده اسـت و تنظیم از معین راهبر.

 

دریا – مسیح و آرش

آهنگ دریا از برادران مسیح و آرش عدل پرور همین حالا تازه یک ماه از زمان انتشار آن می‌گذرد ودر همان سایت اشتراک موسیقی کـه اشاره کردیم بیش از ۱۷ میلیون بار شنیده شده. شعر و ملودی اینکار از خود آرش و مسیح اسـت و تنظیم بر عهده مسعود جهانی بوده. همان شخصی کـه بالاتر اشاره کردیم عضو گروه هوروش بند اسـت و متخصص ساخت آهنگ‌هاي مگاهیت.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

این ترانه خیلی بار غنایی بالایی ندارد، اما بـه هر حال از آرایه‌هاي استعاره و تمثیل در آن استفاده شده. این کـه در اغلب آهنگ‌هاي جدید ضعف صدای خواننده با ترفند‌هاي تکنیکی رفع و رجوع میشود هم بحث دیگری اسـت کـه بماند برای بعد. ولی در کل آهنگ دریا از مسیح و آرش کار تمیز و شیکی از آب درآمده و لیاقت حضور دراین فهرست را از نظر مـا دارد.

 

برو دارمت – ماکان بند

«این دل حالیش نیست حالیش نیست نبینه خنده تـو این دل حالیش نیست دلخور باشی سر کج کنی تـو» متن ترانه این اسـت و خب دراین مقوله حرفی برای گفتن نداریم. در مورد تنظیم، اما اشاره کنیم بـه امیر میلاد نیکزاد کـه تنظیم‌هاي مدرن و خوبی انجام میدهد.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

او علاوه بر ماکان بند با خواننده‌هاي دیگری مثل فرزاد فرزین هم همکاری کرده اسـت. برو دارمت برخلاف پوستر و اسمش اثری از طنز و هزل گویی ندارد، اما بـه هر حال ترانه سرخوشانه و شادی اسـت. خوب اسـت دیگر. نسل جوان دوست دارند. مناسب مجالس و داخل ماشین و استوری اینستاگرام!

 

آخرش قشنگه – علیرضا طلیسچی

در مورد علیرضا طلیسچی همین اول بگوییم این بنده خدا همان کسی اسـت کـه اواسط دهه ۸۰ گروه علیرضا حمیدرضا را داشتند و همزمان با نسل چاوشی و یگانه و علی اصحابی مشهور شدند. چند سال خبری ازآن‌ها نبود تا این کـه طلیسچی بـه صورت انفرادی اخیرا دوباره برند خودرا احیا کرد.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

این نکته را بگوییم کـه او اوایل امسال آهنگی منتشر کرد بنام «آخرش قشنگه». آهنگ ویدئوی این آهنگ هم خیلی بـه دیده شدنش کمک کرد. «آخرش قشنگه، وقتی کـه دست تکون میدی و این دله کـه تنگه، اونو با دست نشون میدی و اون شبای بعدش آخ اون شبای بعدش» خب با این وضع ترانه ناگفته پیداست تنظیم حامد برادران آهنگ را نجات داده دیگر.

 

عالیجناب عشق – ایوان بند

یک «بند» دیگر کـه از مابقی کمتر شناخته شده اسـت و با یک آهنگ مگاهیت بالا آمده. «آهای عالیجناب عشق. فرشته عذاب عشق.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

رقیب تـو نمیشه. این قلب بی صاحب عشق» خود «عالیجناب عشق» تعبیر هوشمندانه‌اي اسـت کـه البته بدیع نیست و اسم رمان عامه پسندی از ر. اعتمادی اسـت. شعر هم کـه قافیه‌هاي دم دستی و تکراری دارد. خلاصه کنیم. این آهنگ دریک سایت اشتراک موسیقی بیش از ۱۵ میلیون بار شنیده شده و همین یعنی وادار بودیم دراین فهرست برایش جا خالی کنیم.

 

چشمانت آرزوست – ایهام

ایهام هم یک گروه دو نفره اسـت کـه خوشبختانه اعضای آن از کلمه «بند» استفاده نکردند. زانیار خسروی و مازیار الشنی اعضای این گروه هستند، اما تاثیر سیروان خسروی را هم در آهنگ‌هاي منتشر شده ایهام نباید نادیده گرفت. دراین آهنگ یک ترانه سرای حرفه‌اي بنام هادی زینتی حضور دارد کـه نتیجه اش حداقل در مقایسه با بقیه رضایتبخش اسـت.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

«چشمانت آرزوست از سر نمی‌پرد تـو را ز. خاطرم کسی نمی برد، بـه خاک و خون کشید‌هاي مراز مـن برید‌هاي مرو» ملودی هم با سهیل جامی بوده و تنظیم از زانیار خسروی و محمدرضا رهنما. خلاصه کـه آهنگ آبرومندی اسـت. اگر معیار آمار کلیک و دانلود سایت نبود و بخود مـا بود رتبه اول فهرست رابه این آهنگ می‌دادیم.

 

دلبر – محسن چاووشی

هرطور حساب کنید هم نمیشود پلی لیستی درست کنیم ودر آن اثری از کسیکه پرفروش‌ترین آلبوم سال را منتشر کرده نباشد. البته این آهنگی کـه مـا این جا آوردیم در آلبوم ابراهیم نبود و فروردین ماه امسال منتشر شد. هنوز حال و هوای عید و بهار بودو چاوشی بـه سبک چند سال اخیر یک ترانه شاد و ریتمیک منتشر کرد.

بهترین خواننده ها و آهنگ های ایرانی سال 97 | از روزبه بمانی تا مهدی یراحی

شعر از نظامی ملودی و تنظیم از محسن چاوشی و با حضور نوازنده با استعدادی بنام عادل روحنواز کـه در آثار اخیر چاوشی گیتار الکتریک مینوازد. دلبر صنمی شیرین، شیرین صنمی دلپر. آذر بـه دلم برزد، برزد بـه دلم آذر این آهنگ روی عکس هایي از فیلم کمدی مصادره مونتاژ شده بودو تا مدت‌ ها از شبکه‌ هاي ماهواره‌ اي پخش می ‌شد.