پارس ناز پورتال

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی کدام‌اند؟

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی کدام‌اند؟

ترکیه با دانشگاه‌های باکیفیت در رشته‌های تحصیلی مختلف شناخته شده است. در سال‌های گذشته، با برنامه‌های مبادله و افتتاح دانشگاه‌های جدید، جمعیت دانشجویان خارجی اندکی افزایش یافته است. ترکیه 206 دانشگاه در 81 شهر دارد.

 

از این تعداد 130 دانشگاه دولتی و 76 دانشگاه پایه هستند. اکثر دانشگاه‌های ترکیه دانشجوی خارجی می‌پذیرند. به لطف برنامه‌های مختلف تبادل دانشجو مانند اراسموس، اراسموس+، مولانا یا فارابی، امکان تحصیل در دانشگاه‌های مختلف ترکیه وجود دارد. در این مقاله قصد داریم بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی را به شما معرفی کنیم.

 

دانشگاه استانبول  

دانشگاه استانبول (İstanbul University) قدیمی‌ترین دانشگاه ترکیه است که در سال 1453 تأسیس شد. امروزه دانشگاه استانبول یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی است. آزمون دانشجویان خارجی این دانشگاه با نام İÜYÖS شناخته می‌شود.

 

نتایج آزمون İÜYÖS به‌طورکلی در همه دانشگاه‌ها معتبر است. آزمون YÖS دانشگاه استانبول در شهرهای مختلف آلمان، فرانسه، هلند، آمریکا، ترکمنستان، آذربایجان و سایر کشورها برگزار می‌شود.

 

دانشگاه بوغازیچی

برای دانشجویان خارجی که می‌خواهند در دانشگاه بوغازیچی (Boğaziçi University) تحصیل کنند، یک آزمون ویژه وجود دارد. دانشجویان خارجی معمولاً می‌توانند در آزمون YÖS شرکت کنند و در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند، اما متأسفانه آزمون YÖS مورد پذیرش دانشگاه بوغازیچی نمی‌باشد.

 

دانشجویان خارجی با شرکت در آزمونی به نام SAT، فرصت تحصیل در دانشگاه بوغازیچی را پیدا می‌کنند. دانشگاه بوغازیچی یکی از برگزیده‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است. این دانشگاه در منطقه شگفت‌انگیز ببک (Bebek) استانبول واقع شده است.

 

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) در آنکارا قرار دارد. امروزه دانشگاه فنی خاورمیانه صدها دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان می‌پذیرد. زبان آموزش در دانشگاه فنی خاورمیانه انگلیسی است، بنابراین اگر می‌خواهید در دانشگاه فنی خاورمیانه تحصیل کنید، باید سطح زبان انگلیسی خود را گواهی کنید.

 

دانشگاه حاجتپه

دانشگاه حاحتپه (Hacettepe) در آنکارا قرار دارد. داوطلبان خارجی که از مدرسه‌ای معادل دبیرستان‌های ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند و شرایط لازم را دارند می‌توانند برای تحصیل در برنامه‌های کارشناسی دانشگاه حاحتپه اقدام کنند. این دانشگاه یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است. دانشگاه حاحتپه هرساله تعداد زیادی دانشجوی خارجی را برای مقاطع کارشناسی در رشته‌های مختلف می‌پذیرد.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی کدام‌اند؟

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول (İstanbul Teknik Üniversitesi) در شهر استانبول واقع شده است و یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های فنی ترکیه است. این دانشگاه به‌خاطر برنامه‌های مهندسی شگفت‌انگیزش مشهور است.هزاران دانشجوی خارجی از بسیاری از کشورها در سراسر جهان هرساله برای برنامه‌های مهندسی ITU درخواست می‌دهند. اما فقط دانشجویان موفق شانس تحصیل در ITU را دارند.

 

دانشگاه آنکارا

آنکارا شهری محبوب برای خارجی‌هایی است که قصد دریافت اقامت ترکیه را دارند. بسیاری از اتباع خارجی علاقه‌مند خرید ملک در آنکارا هستند اما علاوه بر بازارهای اقتصادی و املاک این شهر دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی نیز دارد. دانشگاه آنکارا (Ankara University) به‌عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دانشجویان بین‌المللی عمل می‌کند.

 

دانشگاه آنکارا در قلب آکرا واقع شده است، به همین دلیل، دانشگاه از دسترسی و ادغام در زندگی شهری ترکیه برخوردار است. این مؤسسه به‌عنوان بخشی از برنامه اراسموس، از نظر علمی و فناوری رقابتی‌تر است. برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند برای یک برنامه درجه‌دو و سایر برنامه‌های فوق‌لیسانس بسیار تخصصی بروند، این دانشگاه ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.

 

دانشگاه مرمره

دانشگاه مرمره (Marmara Üniversitesi) در شهر استانبول واقع شده است. اگر دانشجوی خارجی هستید و می‌خواهید در مقطع لیسانس در استانبول تحصیل کنید، می‌توانید دانشگاه مرمره را ترجیح دهید.

 

این دانشگاه دارای دانشکده‌های زیادی است که دانشجویان خارجی را در رشته‌های علوم اسلامی، علوم اقتصادی و اداری، حقوق، هنرهای زیبا و غیره می‌پذیرد. پردیس اصلی دانشگاه در گوزتپه، سمت آناتولی شهر استانبول واقع شده است.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی کدام‌اند؟

دانشگاه فنی یلدیز

دانشگاه فنی یلدیز (Yıldız Teknik Üniversitesi) که در سال 1911 تأسیس شد، در شهر استانبول واقع شده است. این دانشگاه به‌عنوان یک کالج اختصاص داده شده به رشته‌های علوم اجتماعی و طبیعی و همچنین مهندسی آغاز به کار کرد.

 

در حال حاضر، این کالج به یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های فنی ارتقا یافته است و امکان تحصیل باکیفیت در سطح جهانی در دانشگاه فنی یلدیز برای رشته‌های مختلف وجود دارد. این دانشگاه هرساله صدها دانشجوی خارجی را برای تحصیل در مقطع کارشناسی می‌پذیرد.

 

دانشگاه آنادولو

دانشگاه آنادولو (anadolu university) یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است که در اسکی شهیر واقع شده است. این شهر در فاصله  5 ساعتی از استانبول و 3 ساعتی از آنکارا قرار دارد. آزمون دانشجویان خارجی دانشگاه آنادولو با نام ANADOLUYÖS شناخته می‌شود.

 

دانشجویان خارجی که در آزمون ANADOLUYÖS قبول می‌شوند حق تحصیل در دانشگاه را خواهند داشت. پردیس‌های امن و مدرن دانشگاه آنادولو تقریباً تمام امکانات موردنیاز برای یک دانشجو را دارند.

 

مؤسسه فناوری یوکسک ازمیر

مؤسسه فناوری یوکسک ازمیر (İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü) یک انتخاب عالی برای دانشجویان بین‌المللی است. مؤسسه فناوری یوکسک ازمیر یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است که در سال 1992 تأسیس شده است. این مؤسسه توانسته است یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های فنی دنیا را ایجاد کند.

 

همچنین، به‌عنوان خانه‌ای برای یکی از بهترین دانشکده‌های متمایل به فناوری در سراسر جهان عمل می‌کند. مؤسسه فناوری یوکسک ازمیر یکی از مؤسسات رقابتی بین‌المللی است زیرا استاندارد آن بر اساس شاخصه‌های چندملیتی خاص است.

 

اقامت دانشجویان از طریق خرید ملک در ترکیه 

دانشجویانی که می‌خواهند در آزمون دانشجویان خارجی ترکیه (YÖS) شرکت کنند باید به واحدهای دانشگاهی که می‌خواهند تحصیل کنند، مراجعه کنند. پس از قبولی در آزمون دانشجویان خارجی ترکیه اقامت تحصیلی دریافت کنند. دانشجویان می‌توانند پس از پایان تحصیلات خود با خرید خانه، اقامت تحصیلی را به اقامت با خرید ملک در ترکیه تبدیل کنند.

 

سخن پایانی

ترکیه علاوه بر تعداد بی‌شماری از مناظر زیبا، تمدن‌های بی‌شماری را در طول تاریخ به خود دیده است. به دلیل موقعیت استراتژیک خود به دیگ ذوب فرهنگ‌ها و باورهای مختلف تبدیل شده است.

 

به دلیل این تنوع، مردم ترکیه را خواهید دید که به یک‌دیگر احترام می‌گذارند و البته از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند. تحصیل در ترکیه می‌تواند بهترین انتخاب برای دانشجویان باشد. در این مقاله به بررسی بهترین دانشگاه‌های برای تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی پرداخته‌ایم.