پارس ناز پورتال

بیماری پسوریازیس را با سبزیجات التیام دهید

بیماری پسوریازیس را با سبزیجات التیام دهید

بیماری پسوریازیس را با سبزیجات التیام دهید 

بیماری پسوریازیس نقص سیستم ایمنی بدن است که سلول های پوست را درگیر می کند و فلس های صدفی روی پوست ایجاد می شوند. یك بیماری التهابی پوستی است كه معمولا بین سنین 15 تا 25 سالگی شروع می‌شود. شروع پسوریازیس مزمن معمولا با اضطراب و استرس مرتبط است و علائم می‌تواند به صورت مزمن و یا دورهای باشد

 

بیماری، جراحی، برخی داروها، عفونت‌های ویروسی یا باكتریال گلو، بریدگی‌ها و تماس با سم پیچك نیز می‌تواند باعث شروع بیماری پسوریازیس شود.پسوریازیس با آرتریت كه آرتریت پسوریاتیك گفته می‌شود مرتبط است.

 

علائم پسوریازیس
پسوریازیس به صورت تكه‌های قرمز رنگ با پوسته‌های سفید رنگ در ناحیه پاها، زانو، آرنج، بازو، پوست سر، گوش‌ها و پشت دیده می‌شود.پسوریازیس در سر باعث شوره سر می‌شود كه معمولا با خارش و ریزش پوسته و سلول‌های مرده پوست سر همراه است.

 

درمان‌های رایج پسوریازیس
درمان به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. استفاده از نور ماوراء بنفش، روغن‌ها و لوسیون‌ها، كرم‌های استروئیدی و در موارد آرتریت پسوریاتیك استفاده از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب جزء درمان‌های رایج هستند.

 

مواد غذایی مفید برای پسوریازیس
ماهی روغنی مانند سالمون، ساردین، ماهی خالمخالی حاوی اسید چرب امگا -3 ایكوزاپنتانوئیك اسید هستند.مطالعات نشان داده‌اند كه مبتلایان به پسوریازیس كه روزانه 150 گرم روغن ماهی استفاده می‌كنند مصرف كرم‌های استروئیدی را بدون بازگشت علائم و بدتر شدن وضعیت پوست كاهش می دهند.

 

به نظر می‌آید تبدیل شدن ایكوزاپنتانوئیك به مواد ضد التهابی از جمله لكوترین‌های 3 و 5 كه باعث كاهش عوامل ایجاد كننده این بیماری می‌شوند در ایجاد این اثر نقش دارند.

 

پسوریازیس و سبزیجات نارنجی رنگ
هویج، زردآلو، انبه منابع غنی بتاكاروتن هستند كه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.این ویتامین برای سلامت پوست بسیار ضروری است. مطالعات نشان داده خطر ابتلا به پسوریازیس در افرادی كه از مقادیر زیاد این منابع در رژیم غذایی خود استفاده می‌كنند نسبت به افرادی كه دریافت كمتری از این منابع دارند كمتر است.این اثر می‌تواند مربوط به ویتامین C، بتاكاروتن و سایر آنتی‌اكسیدان‌هایی باشد كه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.

 

دانه كتان و پسوریازیس
دانه کتان منبع غنی اسید چرب امگا 3 است كه اثری مشابه ماهی‌های روغنی دارد، دانه آفتابگردان و كنجد نیز دارای این نوع اسید چرب هستند.این دانه‌ها را می‌توان با هم آسیاب كرده و در ظرف در دار و دور از اكسیژن در یخچال نگهداری كرد و به ماست، غلات صبحانه و یا سایر غذاها و سس‌ها اضافه كرد.

 

دانه برزیلی و پسوریازیس
این دانه منبع غنی سلنیوم است كه برای تولید آنزیم گلوتاتیون پراكسیداز لازم است.این آنزیم باعث توقف ساخته شدن لكوترین‌هایی می‌شود كه می‌توانند پسوریازیس را تشدید كنند.

 

غلات صبحانه و پسوریازیس
نان، عصاره مخمر غنی شده با اسید فولیك می‌توانند به تامین اسید فولیك كمك كنند.كمبود این ویتامین در برخی مبتلایان به پسوریازیس دیده شده است.

 

سبزیجات برگ سبزو پسوریازیس
بروكلی، كلم، كلم بروكسل و سایر سبزیجات برگی سبز رنگ نیز منابع طبیعی اسید فولیك هستند.

 

غلات كامل و پسوریازیس
منبع غنی روی هستند. تصور می‌شود دفع روی در مبتلایان به پسوریازیس بیشتر است.

 

مواد غذایی كه باید پرهیز شوند
گوشت قرمز، فرآورده‌های لبنی و پسوریازیس

 

باید به تعادل مصرف شوند زیرا این مواد غذایی حاوی آراشیدونیك اسید هستند كه تركیبی التهابی است و تصور می‌شود كه باعث قرمزی و تورم پوست در پسوریازیس می‌شود.

 

الكل و پسوریازیس
می‌تواند باعث تحریك پسوریازیس شود به طوری كه در مطالعه‌ای بروز پسوریازیس در مصرف كنندگان الكل 2 برابر بیشتر از گروه كنترل گزارش شده است.

 

سایر اقدامات

به گزارش پارس ناز مطالعات متعدد نشان دادهاند كه اضافه وزن با افزایش خطر پسوریازیس مرتبط است. بنابراین كاهش وزن اضافه در این بیماران كمك كننده است.رژیمی كه حاوی 20 گرم پروتئین در روز و مقدار كمی چربی باشد باعث كاهش شدید و حتی از بین رفتن ضایعات پوستی در مبتلایان به پسوریازیس در 2 یا 3 ماه می‌شود.گیاه درمانان استفاده از افشره Yellow dock و Figwort را نیز توصیه می‌كنند.