پارس ناز پورتال

تابلو برق چیست؟

تابلو برق چیست؟

در عصر ارتباطات، یافتن وسیله ای که بدون برق کار کند تقریبا ممکن نیست. ما در تمام روز از برق برای کارهای مختلفی مانند شارژ کردن موبایل، روشنایی و غیره استفاده می کنیم اما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که برای مدیریت این میزان برق مصرفی چه تجهیزاتی به کار می رود؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

 

تابلو برق یکی از مواردی است که علاوه بر مدیریت برق می توان تمام تجهیزات برق رسانی مورد نیاز را در آن نگهداری کرد. تابلو برق ها می توانند در برابر خطراتی مانند اتصال کوتاه، اضافه بار و غیره، از تجهیزات الکتریکی و همچنین جان کارکنان محافظت کنند.

 

در ساخت تابلو برق ها باید از استانداردهای بین المللی و ملی پیروی کرد تا مشکلی در هنگام نصب و راه اندازی به وجود نیاید. در این زمینه هایپر صنعت فامکو، با رعایت استانداردهای لازم توانسته است بخشی از بازار ساخت تابلو برق را از آن خود کند. به همین منظور برای ارائه مطلب کاربردی تر از تجربه کارشناسان این مجموعه استفاده شده است.

تابلو برق چیست؟

انواع تابلو برق

تابلو برق ها انواع مختلفی دارند که می توان آنها را با توجه به فاکتورهای مختلف دسته بندی کرد و مهم ترین دسته بندی آن براساس ولتاژ کاری می باشد. با توجه به مطلب گفته شده تابلوها از نظر ولتاژ به سه دسته زیر تقسیم می شوند که به شرح هر یک می پردازیم.

 

تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف کاربردی ترین نوع تابلو برق می باشد و در سطح ولتاژ کمتر از 1000 ولت کار می کند که معمولا از این تابلو در تاسیسات صنعتی و تجاری استفاده می شود. لازم به ذکر است که تابلو برق اضطراری، تابلو برق ساختمان یا همان تابلو برق خانگی، همگی در این دسته بندی قرار می گیرند.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق فشار متوسط

این تابلو برق توانایی کار در بازه زمانی 1000 تا 36000 ولت را دارد. در این نوع تابلوها برای حفاظت بیشتر، می توان از عایق های گازی مختلف استفاده کرد، به همین منظور تابلو برق فشار متوسط به صورت فشرده (کمپکت) ساخته می شود.

 

تابلو برق فشار قوی

تابلو برق فشار قوی در محدوده ولتاژی 36 تا 400 کیلوولت کار می کند و بیشتر در پست برق، نیروگاه ها و غیره استفاده می شود. به بیانی ساده تر کاربرد این نوع تابلو را می توان در مکان هایی دانست که تجهیزات برقی آنها با قدرت بالایی کار می کنند.

 

ابعاد تابلو برق

تابلو برق ها را می توان با متریال مختلف و در اندازه های سفارشی ساخت. برای مثال تابلو برق های کوچک از جنس پلاستیکی، بیشترین تقاضا را در تابلوهای فشار ضعیف دارند.

تابلو برق چیست؟

تجهیزات تابلو برق

تابلو برق از تجهیزات مختلفی مانند انواع کلیدها، ترمینال ها، کنتاکتورها و غیره تشکیل شده است که از مهم ترین آنها می توان به کلیدهای جدا کننده و کنتاکتورها اشاره کرد، برای مثال با کمک کلیدهای جدا کننده در تابلو برق چنج اور، می توان بارهای موجود را تفکیک کرد.

 

تا در زمان های قطعی برق فقط به قسمت های تعیین شده عمل برق رسانی انجام شود، همچنین کنتاکتورها هم نوعی کلید الکترومغناطیسی محسوب می شوند که برای کاهش آرک در زمان قطع موتورهای جریان بالا کاربرد دارند، در واقع کنتاکتورها را می توان رله هایی دانست که برای جریان های بالا طراحی شده اند.

 

نکات مهم در خرید تابلو برق

در خرید تابلو برق علاوه بر تجهیزات مصرفی باید به موارد زیر نیز توجه شود.

 

ابعاد تابلو: تابلو باید بنا به استانداردهای موجود در محل نصب، ساخته شود.

 

تعیین چگونگی نصب: تابلوها را می توان به صورت دیواری، ایستاده و غیره نصب کرد.

 

متریال تابلو: متریال سازنده تابلو برق می تواند بر روی قیمت تمام شده آن تاثیرگذار باشد. تابلوها را می توان از مواد مختلفی مانند آلومینیوم، پلاستیک، فلز و غیره ساخت.

 

درجه حفاظت: تمامی وسایل برقی، دارای درجه حفاظت یا IP مخصوص به خود می باشند که در خرید تابلو برق باید به درجه حفاظت تابلو و تجهیزات داخلی آن نیز توجه کرد. درجه حفاظت می تواند میزان مقاومت تابلو را در مقابل آب، گرد و غبار و غیره تعیین کند.

 

استانداردها: در هنگام خرید تابلو برق باید استانداردهای استفاده شده در ساخت آن را در نظر گرفت تا با اطمینان خاطر بتوان از آن استفاده کرد.

 

یکی از اجزای مهم هر ساختمان تابلو برق آن است، به همین علت باید به کیفیت ساخت تابلو و قطعات آن نیز توجه کرد، زیرا اگر در ساخت تابلو از تجهیزات بی کیفیت استفاده شود، ممکن است در حین شناسایی خطا، دچار مشکل شده و در عملکرد تابلو برق اختلال ایجاد کند.

 

این اختلال می تواند خسارت های مالی و جانی فراوانی به همراه داشته باشد. همچنین در صورت انتخاب تجهیزات بی کیفیت، احتمال آتش سوزی در مواقع اتصال کوتاه و آسیب رسیدن به سایر تجهیزات نیز وجود دارد.خرید تابلو و تجهیزات آن بدون داشتن اطلاعات کافی می تواند آسیب های بسیاری به دنبال داشته باشد.

 

البته خرید تابلو برق و تجهیزات با کیفیت آن، با توجه به تعدد برندهای ایرانی و خارجی موجود در بازار، کار دشواری به نظر می رسد که مشورت با متخصصین این حوزه می تواند به داشتن خریدی آسان تر و ایمن تر کمک کند. به همین منظور شما عزیزان می توانید از مشاورین و کارشناسان هایپر صنعت فامکو با دو دهه تجربه در زمینه طراحی و ساخت تابلو برق، استفاده نمایید.