پارس ناز پورتال

تاثیرات لاغری و کاهش وزن بر روی بدن

مجموعه : رژیم و تغذیه
تاثیرات لاغری و کاهش وزن بر روی بدن

لاغری یکی از آرزوهای جذاب برای یک سری از افراد است. لاغری می تواند برای کل بدن و یا حتی نواحی خاصی از بدن صورت بگیرد. لاغری و کاهش وزن می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی فرد بگذارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

  • بالا رفتن انرژی

بسیاری از افراد با کاهش وزن، به میزان بیشتری انرژی به دست می‌آورند. علت این اتفاق به این دلیل است که وقتی فرد افزایش وزن داشته باشد نمی‌تواند به خوبی حرکت کند و فعالیت انجام دهد به همین دلیل انرژی آن کاهش پیدا می‌کند. اما با کاهش وزن محدودیت‌های او کم می‌شود و می‌تواند به راحتی از پله بالا برود یا کارهایی را انجام دهد که قبلا برایش بسیار مشکل بودند.

 

  • بهبود حافظه

یکی دیگر از تاثیراتی که لاغری ورزشی بر روی بدن می‌گذارد افزایش بهبود حافظه است. دانشمندان سوئدی به این نتیجه رسیده‌اند که افراد بعد از یک دوره 6 ماهه کاهش وزن نسبت به تست‌های حافظه که از آن‌ها گرفته می‌شد، عملکرد بهتری نشان می‌دانند.

 

علت چنینی رخدادی این بود که مغز در زمان کاهش وزن بیشتر فعالیت می‌کند به همین دلیل می‌تواند اطلاعات بیشتری را نسبت به قبل در خود ذخیره کند. جالب است بدانید خانم‌های که فرم بدن گلابی شکل دارند در صورت چاقی عملکرد مغزشان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 

  • بهبود روابط

گرفتن رژیم لاغری و لاغر شدن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روابط شما داشته باشد. با انجام این کار اعتماد به نفس شما به مقدار بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل شما می‌تواند راح‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنید. به طور کلی لاغری ورزشی می‌تواند حال شما را نسبت به خودتان بسیار بهتر کند.

 

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

اضافه وزن نقش بسیار زیادی بر روی سرطان دارد؛ به این دلیل که اضافه وزن می‌تواند تغییراتی در سلول‌های بدن ایجاد کند منجر شود فرد سرطان بگیرید. اما با کاهش تنها 5 درصدی وزن خود می‌توانید به میزان زیادی خطر ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهید.

 

  • درمان افسردگی

در بعضی از موارد امکان دارد با کاهش وزن احساس افسردگی در فرد به میزان زیادی کاهش پیدا کند. همچنین منجر شود فرد بتواند بهتر با دوره افسردگی خود کنار بیاید. اما در بعضی از مواقع نیز رژیم لاغری هیچ تاثیری بر روی درمان افسردگی فرد نخواهد گذاشت.

 

  • لذت بردن از ورزش

ورزش برای افراد چاق امکان دارد کمی سخت‌تر باشد. اما زمانی که تصمیم به کاهش وزن بگیرید ورزش برای شما لذت‌بخش می‌شود. به طور کلی لاغری ورزشی به افراد حس بهتری انتقال می‌دهد. اعتقادات بر این است فردی که نیم کیلو گرم وزن کم می‌کند 2 ثانیه زودتر نسبت به قبل می‌تواند نیم کیلومتر را بدود.

 

  • کاهش آرتروز

افزایش وزن باعث ضعیف شدن استخوان‌های بدن می‌شود و در نتیجه احتمال ابتلا به آرتروز را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. اما زمانی که اصولی و با برنامه تصمیم به لاغری بگیرید می‌توانید تاثیرات مثبتی بر روی استخوان‌های خود بگذارید و از ابتلا به بیماری‌های مربوط به استخوان مانند آرتروز جلوگیری کنید. به طور کلی لاغری شکم و پهلو همچنین کل بدن تاثیر زیادی بر روی سلامی فرد دارد.

 

  • موفقیت در کار

یکی از تاثیراتی که لاغری بر روی فرد می‌گذارد موفقیت در کار است. تحقیقات نشان می‌دهد افراد لاغر بهتر می‌توانند کار پیدا کنند یا با کارفرمای خود ارتباط بگیرند.

 

چند نوع رژیم لاغری وجود دارد؟

چند نوع رژیم لاغری وجود دارد؟

رژیم‌های لاغری زیادی وجود دارند که در ادامه بعضی از انواع آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

رژیم لاغری دوکان

در این نوع رژیم غذایی فرد باید میزان پروتئین بالا و کربوهیدات کمی مصرف کند. این نوع رژیم در سال 1970 به ثبت رسیده و چهار مرحله مختلف شامل حمله، کروز، تحکیم و تثبیت دارد. این نوع رژیم لاغری فوری می‌شود.

 

همچنین نیاز نیست در آن مواد غذایی را وزن کنید. نکته دیگری که باید گفت این است که باید در این رژیم غذایی پرچرب و فراوری شده را حذف کنید. لازم به ذکر است این رژیم نیاز به شمردن کالری غذاها ندارد.

 

رژیم کتوژنیک

در این نوع رژیم غذایی شما باید به میزان کمی کربوهیدرات مصرف کنید. همچنین میزان پروتئین مصرفی شما باید به صورت متوسط باشد. اما اجازه خوردن غذاهای پرچرب دارید. علت اینکه در این نوع رژیم لاغری امکان خوردن غذای پرچسب هست این است شما با خوردن چنین غذایی چربی‌ها را می‌سوزانید و به انرژی تبدیل می‌کنید.

 

یکی از مزایای رژیم لاغری کتوژن این است که حساسیت شما به انسولین به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. به‌علاوه فشار خون و کلسترولتان کنترل می‌شود؛ در نتیجه سالم‌تر هستید. چون در این رژیم، مواد غذایی مصرفی شما بیشتر پروتئین و چربی است احساس سیری بیشتری می‌کنید.

 

رژیم غذایی پالئو

این نوع رژیم لاغری که به نام رژیم غذایی عار نشینی نیز معروف است بر اساس سبک غذایی انسان‌های دوره غارنشینی برنامه‌ریزی شده است. در رژیم غذایی پالئو شما باید گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات، گیاهان دارویی، روغن‌های موجود در طبیعت و غیره استفاده کنید. به طور کلی باید مواد غذایی شما کاملا ارگانیک و ساخته دست طبیعت باشند.

 

این نوع رژیم غذایی فشار خون را کنترل می‌کند و منجر به کاهش حساسیت به انسولین می‌شود. همچنین چون در این رژیم مواد غذایی سرشار از پروتئین مصرف می‌کنید، احساس سیری کامل دارید. همچنین باعث لاغری شکم و پهلو در نتیجه کاهش سایز می‌شود.

 

اما باید به این نکته اشاره کرد که تنوع غذایی رژیم غذایی پالئو پایین است به همین دلیل همه افراد آن را نمی‌پسندند. همچنین امکان سر درد، افت قند، خستگی و حالت تهوع در فرد می‌شود؛ در نتیجه احتمال پایبند بودن به آن را کاهش می‌دهد. نکته دیگری که باید در مورد رژیم پالئو گفت این است که چون در آن لبنیات، غلات و حبوبات حذف می‎شوند؛ امکان دارد فرد به پوکی یا شکستگی استخوان مبتلا شود.

رژیم لاغری دوکان

کلام پایانی

همان طور که از متن متوجه شدید امکان لاغری برای افراد بسیار بهتر است و منجر به زندگی بهتری می‎‌‌شود. در متن اشاره کردیم که چه فوایدی دارد؛ به عنوان مثال منجر به کاهش احتمال به سرطان می‌شود. همچنین در استحکام استخوان‌ها و افزایش اعتماد به نفس نیز نقش دارد.

 

رژیم‌های غذایی زیادی برای لاغری وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با خودتان هر کدام را می‌خواهید انجام دهید. البته لاغری با رضا ناصری می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در دوام و پایداری در رژیمتان بکند. زیرا او تمام ویژگی‌های شما را بررسی و بعد متناسب با آن برای شما رژیم تعیین می‌کند.