پارس ناز پورتال

تبخال با اصلاح ژنتیکی قابل درمان می باشد

تبخال با اصلاح ژنتیکی قابل درمان می باشد

تبخال با اصلاح ژنتیکی قابل درمان می باشد 

یک روش اصلاح ژنتیکی توسط محققان ابداع شده اسـت کـه باعث می‌شود عامل تبخال زدن در انسانها را غیر فعال کند. محققان دانشگاه اوترخت در هلند با استفاده از یک روش اصلاح ژنتیکی بـه روشی دست یافتند کـه ویروس تبخال را غیر فعال می‌کند.

 

با شنیدن نام تبخال نخستین تصوری کـه بـه ذهن خطور می‌کند، تاول دردناک و متورم در ناحیه دهان اسـت؛ در حالی‌کـه این ویروس میتواند منجر بـه نابینایی، نقص هنگام تولد و حتی سرطان شود.بـه گزارش فاکس نیوز،تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV اسـت کـه می‌تواند در هر قسمت بدن تاثیر بگذارد؛ البته دهان شایع‍‌ترین محل رشد و تکثیر ویروس اسـت.

 

طبق معمول درمان تبخال ساده نیست و فقط می‌توان با داروهای مختلف از تکثیر آن پیش گیری کرد.محققان دانشگاه اوترخت در هلند بـه روشی دست یافتند کـه ویروس تبخال را غیر فعال میکند. این روش بر مبنای تغییر DNA در ویروس اسـت. با استفاده از یک روش اصلاح ژن بنام CRISPR/Cas9 می‌توان DNA را دریک نقطه دقیق برش داد.

 

محققان با آزمایش این روش روی سلول هاي آلوده بـه ویروس Epstein-Barr، دریافتند کـه برش DNA دریک نقطه فعالیت ویروس را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، ولی اگر برش در دو ناحیه باشد، فعالیت ویروس تا 95 درصد کاهش مییابد. محققان بر این باورند کـه با این روش می‌توان ژنوم نهفته در سلول هاي آلوده را حذف کرد.

 

با استفاده از این روش می‌توان از تکثیر ویروس هاي مقاوم تر تبخال نیز جلوگیري کرد. محققان در تلاش هستند تا با توسعه این روش، ویروس را در مرحله نهفته و فعال نابود کنند.نقطه اثر ویروس تبخال، تمام بدن اسـت کـه دهان شایع‍‌ترین قسمت محسوب میشود.