پارس ناز پورتال

توصیه های تغذیه ای برای دوران قاعدگی خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
توصیه های تغذیه ای برای دوران قاعدگی خانم ها

پیشنهاد هاي تغذیه اي برای دوران قاعدگی خانم ها 

دوران قاعدگی همراه با تغییرات هورمونی در خانم ها همراه با خونریزی هاي این مدت مي باشد که دقت به بعضی نکات تغذیه اي در این میان مهم مي شود. خانم هایي که در سنین باروری میباشند به علت تغییرات هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون طی یک دوره سیکل ماهیانه شرایط جسمی و روحی متفاوتی را تجربه مي‌‌کنند

 

خانم هایي که در سنین باروری میباشند به علت تغییرات هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون طی یک دوره سیکل ماهیانه شرایط جسمی و روحی متفاوتی را تجربه مي‌‌کنند. برای عده کثیری از خانم ها دوران قاعدگی دوران نسبتا سختی به شمار مي‌‌رود. با رعایت نکات تغذیه‌‌اي مناسب، مي‌‌توان این زمان را با آرامش بیشتری سپری کرد.

 

کافئین و دوران قاعدگی

قهوه، شکلات، چای و نوشیدنی‌‌هاي گاز دار از جمله موادغذایی میباشند که در دوران قاعدگی باید از مصرف انها اجتناب شود زیرا باعث تشدید درد، خستگی مفرط، دردهای مربوط به پستان و اختلالات خواب مي‌‌شوند. به علت خاصیت مدر بودن، کافیین باعث بروز کم آبی در بدن مي‌‌شود.

 

اضافه بر این قندخون و ضربان قلب را افزایش مي‌‌دهد. کافیین موجب افزایش انقباضات عضلانی مي‌‌شود که با این مکانیسم درد افراد اکثر مي‌‌شود. پس بجای بهره گیری از کافیین مي‌‌توان از دم کرده‌‌هاي گیاهی از جمله گل گاوزبان و بابونه برای تسکین درد بهره گیری نمود.

 

غذا هاي چرب و دوران قاعدگی

غذا هاي پرچرب تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت بعضی هورمون‌‌ها دارند. هورمون‌‌ها طی این دوران دچار تغییرات زیادی مي‌‌شوند که از جمله اثرات این تغییرات مي‌‌توان به دردهای سینه و خونریزی‌‌هاي مربوط به قاعدگی اشاره نمود. از طرف دیگر مصرف کمتر چربی‌‌هاي اشباع و ترانس باعث کاهش سطح هورمون استروژن مي‌‌شود پس پیشنهاد مي‌‌کنیم چربی گوشتها گرفته شود و به صورت گوشت لخم مصرف شود، پوست مرغ و ماهی جدا شود، لبنیات کم چرب مصرف شود.

 

از مصرف غذا هاي فراوری شده مانند سوسیس و کالباس اجتناب کرده و بجای آن میوه سبزی غلات کامل ماهی میل نمایید. همین طور مصرف محصولات خوراکی با مواد نگهدارنده به علت داشتن نمک بسیار اضافه بر داشتن اسیدهای چرب و ترانس پیشنهاد نمی‌‌شوند.

 

شیرینی جات و دوران قاعدگی

به علت تغییرات هورمونی قند خون دایما در حال افت بوده و ناپایدار هست. تغییرات خلق و خو تنش و افسردگی که در قاعدگی برای تعداد زیادی از خانمها معمول مي‌‌باشد، باعث تمایل آن ها به دریافت شیرینی ‌جات مي‌‌شود که مصرف بیش از حد شیرینی، خستگی و عدم تعادل سیستم ایمنی را دربردارد. برای کاهش درد و سایر علایم از زیاده‌روی در غذا هاي حاوی قند و شکر فراوان خودداری نمایید.

 

کلسیم و دوران قاعدگی

محصولات لبنی غنی ترین منابع کلسیم میباشند اضافه بر این ها کلم، شلغم، بروکلی، بادام ،صدف و سویا منابع مفید کلسیم مي‌‌باشند. دریافت مناسب کلسیم اضافه بر تقویت استخوان‌‌ها، مي‌‌تواند موجب کاهش دردهای شدید قاعدگی شود . گرچه مکانیسم دقیق این عملکرد هنوز مشخص نشده هست علت احتمالی نقش کلسیم در انقباضات عضلات خصوصا ناحیه شکمی هست.

 

 به گزارش پارس ناز مصرف شیر کم چرب به علت کلسیم بالا و اسیدهای چرب اشباع پایین پیشنهاد مي‌‌شود. این ماده معدنی اضافه بر کاهش درد، در کاهش تغییرات عصبی و تغییرات خلقی قاعدگی نقش بزرگی ایفا مي‌‌کند. همین طور کلسیم در عملکرد انتقال دهنده‌‌هاي عصبی و هورمون‌‌ها تاثیر مي‌‌گذارد.

 

نیاسین «ویتامین B3» و دوران قاعدگی

طبق تحقیقات انجام گرفته در 90درصد زنانی که از ویتامین B3بهره گیری مي‌‌کنند کاهش دردهای قاعدگی دیده شده هست. مصرف 200 میلی گرم نیاسین در روز در طی دوره قاعدگی و یا 100 میلی گرم هر 2 تا 3 ساعت مي‌‌تواند اثر بخش باشد. اسید امینه تریپتوفان و ویتامین B6 باعث افزایش تاثیرات نیاسین مي‌‌شود. این ویتامین در تعداد زیادی از مواد خوراکی وجود دارد از جمله گوشت مرغ ماهی بادام زمینی و مخمر…