پارس ناز پورتال

توصیه های تغذیه ای برای زمان امتحانات فرزندان

توصیه های تغذیه ای برای زمان امتحانات فرزندان

توصیه های تغذیه ای برای زمان امتحانات فرزندان 

فراهم سازی مواد خوراکی مور نیاز بدن در زمان هاي درس خواندن و امتحانات فرزندان میتواند به موفقیت و پیشرفت در این دوران کمک کند.روزهای امتحان شرایطی پر از تنش و استرس هستش برای همین باید به تغذیه مناسب زمان امتحانات دقت ویژه اي بکنیم تا بازده ي مغزمون دچار اختلال نشه و زحماتی که می‌کشیم بیهوده هدر نشه.

 

اینکه موقع امتحانات چی بخوریم یا نخوریم یه نکته ایه که خیلی مهمه و متاسفانه مسئله اي هستش که خیلی وقتا بهش بی توجهی می‌کنیم. گرچه رژیم خوراکی متعادل و مناسب باید در همه ي ي مراحل زندگی اهمیت داشته باشه. یه عادت بد که خیلی از ماها داریم اینه که وقت هایي که استرس داریم یا ناراحتیم خیلی غذا می‌خوریم

 

و بدتر از همه ي غذا هاي پرچرب و شیرین می خوریم. روزهای امتحان هم شرایطی پر از تنش و استرس هستش برای همین باید به تغذیه مناسب زمان امتحانات دقت ویژه اي بکنیم تا بازده ي مغزمون دچار اختلال نشه و زحماتی که میکشیم بیهوده هدر نشه.

 

سوالی که اغلب برای خیلی از ماها پیش میاد اینه که آیا رژیم خوراکی وجود داره که عملکرد حافظه و مغز رو افزایش بده؟ بیشتر ما آدما رژیم خوراکی منظمی نداریم، ساعات نامنظم و متغیر برای وعده هاي خوراکی، ریزه خواری و میان وعده هاي نابجا با فعالیت هاي ذهنی و بدنی ما جور تناسب ندارن. تغذیه مناسب زمان امتحانات باید خیلی دقیق و منظم باشه.

 

زمانی که بیش از چهار ساعت بین وعده هاي خوراکی فاصله باشه عملکرد مغز رو ضعیف میکنه برای همین بن وعده هاي اصلی غذا؛ میوه و سبزیجات دارای فیبر وکربوهیدرات بخورید تا انرژی اون در بدن به آهستگی آزاد بشه.رژیم خوراکی در روزهای امتحان جای هیچ آزمون و خطایی رو نداره. حافظه باید در این روزها برترین شرایطش رو سپری کنه.

 

شاید فکر کنیم مغز فقط دو درصد از توده ي بدنی مارو تشکیل داره و نیازهای خاصی نداره اما باید بدونید که بیست درصد از انرژی موادغذایی مصرفی ما و بیست درصد از اکسیژنی که تنفس می‌کنیم به مغزمون اختصاص داره. برای عملکرد صحیح سلول‌هاي خاکستری مغز وجود چهل ماده «سیزده ویتامین، پانزده ماده‌ي معدنی، و عناصر کمیاب، هشت اسید آمینه و چهار اسیدچرب» لازم و ضروریه.

 

برای همین در روزهای امتحان که مغز به صورت فشرده فعالیت میکنه رژیم خوراکی غنی و کامل از ضروریاته باید بدونیم موقع امتحانات چی بخوریم که به خودمون کمک کنیم. مغز ما همه ي وقت در حال فعالیته اما اگر دو ماده‌ي اصلی « اکسیژن و گلوکز» به اندازه‌ي کافی در بدن وجود نداشته باشن عملکردی ضعیف از خودش نشون میده.

 

احتمالاً وقتی حرف گلوکز وسط میاد، شکر، شکلات، و هر ماده‌ي شیرینی دیگری در ذهن مجسم میشه. اما جالبه بدونین که برترین گلوکز رو از طریق کربوهیدرات‌هاي پیچیده‌اي مثل برنج، نون، ماکارونی، عدس، نخود و… میشه پیدا کرد.از اونجایی‌ که کمبود منابع مورد نیاز مغز کارکردش روکند می‌کنه و ما باید به‌طور مداوم مواد مورد نیاز مغز رو در اختیارش قرار بدیم

 

برای بهبود بخشیدن به اوضاع عملکرد مغز هیچ‌کدوم از وعده‌هاي خوراکی «صبحانه، ناهار، عصرانه و شام» رو از رژیم خوراکی خودتون حذف نکنین. اضافه بر این بهتره که برای جبران این مواد ریزه‌خواری نکنین. اگر امتحانتون در نخستین ساعت روز برگزار می‌شه حتما سوخت‌گیری کنین! بخاطر داشته باشین که صبحانهاز مرور مطالب مهم تره و در اون زمان اندک

 

به شما کمک میکنه، پس بدون صبحانه سر جلسه امتحان نرید. برای دونستن جزییات بیشتر اینکه موقع امتحانات چی بخوریم یا نه با ما باشید.

 

پیشنهادای مهم
– برای تغذیه مناسب زمان امتحانات مواد خوراکی متنوع مصرف کنین. پر واضحه که تمام چهل ماده‌ي مورد نیاز مغز رو در یه غذا نمیشه پیدا کرد.

 

– صبحونه‌ نیمرو بخورین. صبحونه‌اي سرشار از ویتامین B «وجود ویتامین B برایسوخت و ساز سریع گلوکز به انرژی حیاتی » انتخاب‌ي خوبی برای تقویت حافظه اس. این ویتامین رو با زرده‌ي تخم مرغ، تخم آفتابگردان و غلات میشه فراهم سازی کرد.

 

– فهرست لغات خودتون رو با راه رفتن حفظ کنین! ورزش‌هاي فشرده و کوتاه مدت تاثیر به سزایی در یادگیری شما دارن. ورزش‌هاي کوتاه و سریع « سه دقیقه دویدن گذشته از درس خواندن» انتقال دهنده‌هاي عصبی مرتبط با یادگیری رو فعال می‌کنن. بنابراین تحرک داشته باشین و هرروز پیاده‌روی کنین.

 

– دسرهای شیرین به هیچ عنوان انتخاب هاي خوبی نیستن. قندهای ساده به سرعت جذب می‌شن و کاهش تمرکز، دقت و عملکرد ذهنی رو در پی دارن . این مواد انرژی ما رو برای مدت خیلی کوتاهی فراهم سازی میکنن.

 

– در وعده‌ي ناهار از خوردن کربوهیدرات‌هاي ساده و تصفیه شده مثل نان سفید خودداری کنین و جای این مواد رو به پروتئین« مرغ و ماهی و…» و سبزیجات بدین.

 

– چشم هاتون رو تقویت کنین. بتاكاروتن موجود در سبزيجات زرد و نارنجی به قدرت بينایی شما كمك میکنه. پس خوردن هویج، فلفل دلمه اي زرد، انبه، نارنگی و خرمالو رو فراموش نکنین.

 

– خواب آروم برای تثبیت یادگیری شما ضروریه. با خوردن شام سبک «دسرهای شیرین در وعده شام به علت جذب سریع مجازه» و یک دمنوش آرام بخش« مثل دمنوش گل گاو زبان یا اسطوخدوس» خواب خوبی رو به شما هدیه میدن.

 

آب: کم آبی بدن باعث عدم تمرکز و کاهش کیفیت عملکرد مغز میشه.

 

سبزیجات: بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت، سبزیجات هم مثل میوه‌ها ایفا کننده‌ ي نقش مهمی برای بهبود عملکرد مغز هستن. تمرکز کردن رو ساده و تا حد زیادی سلامت شما رو در اینروزها تضمین می‌کنن. همین طور خوردن سبزیجات به علت فیبر بالا باعث میشه مغز سرتونین بیشتری ساخت كنه كه این هورمون سبب آرامش و كاهش استرس شما مشه.

 

میوه: سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین هایي است که با استقامت بخشیدن به مغز عملکردش رو بهبود میده و از خستگی شما پیش گیری می‌کنه.

 

غلات: موادی مثل گندم یا مشتقاتش «نان ، ماکارانی، پاستا» و برنج مغز رو تقویت و برای بهبود عملکرد اون روتحریک می‌کنن

 

ماهی: منابع بینظیر اسیدهای چرب امگا ۳ که بدن به شدت بهشون نیاز داره. ماهی، نقش به سزایی در رشد مغز و عملکرد صحیح اون ایفا می‌کنه.

 

مواد خوراکی حاوی آهن: عواقب جبران ناپذیر کمبود آهن همچون حافظه‌ي ضعیف در اینروزها بسیار مشهوده. همون‌طور که گفتیم اکسیژن نیز مثل گلوکز ماده‌ي مورد علاقه‌ي مغزه که همراه با همتای خودش یعنی آهن در خون منتقل می‌شه. پس در ایام دشوار امتحانات این مواد بسیار ضرورین. عدس، گوشت قرمز، جگر، اسفناج و گل کلم از جمله مواد حاوی آهن هستن.