پارس ناز پورتال

نکات تغذیه هنگام مصرف داروهای آنتی بیوتیک

مجموعه : رژیم و تغذیه
نکات تغذیه هنگام مصرف داروهای آنتی بیوتیک

نکات تغذیه هنگام مصرف داروهای آنتی بیوتیک 

داروهای آنتی بیوتیک که معمولاً بصورت دوره اي مصرف میشوند باید همراه با در نظر گرفتن نکات تغذیه اي همراه باشند. مصرف آنتی بیوتیک میتواند موجب تغییر در میکروبیوتا روده شود, که احتمال ابتلا به اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک, به خصوص در کودکان, را افزایش می‌دهد.

 

خوشبختانه, چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف پروبیوتیک ها, باکتری هاي خوب, می‌تواند خطر ابتلا به اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهد.آنتی بیوتیک ها خط دفاعی قدرتمندی در مقابل عفونت هاي باکتریایی میباشند.

 

با این وجود, انها گاهی اوقات می‌توانند موجب شکل گیری عوارض جانبی ناخوشایندی مثل اسهال و صدمه کبدی شوند.برخی مواد خوراکی می‌توانند این عوارض جانبی را کاهش دهند, در شرایطی که برخی دیگر ممکن هست انها را ناگوار‌تر سازند. در ادامه با برخی بایدها و نبایدهای خوراکی حین و پس از مصرف آنتی بیوتیک ها اکثر آشنا می‌شویم.

 

آنتی بیوتیک ها چه میباشند؟
آنتی بیوتیک ها نوعی از داروهای مورد بهره گیری برای درمان عفونت هاي باکتریایی محسوب میشوند. آن ها از طریق کشتن عفونت یا پیش گیری از ترویج آن عمل میکنند. انواع گوناگونی از آنتی بیوتیک ها وجود دارند.

 

برخی طیف گسترده میباشند, به این معنی که برای رویارویی با دامنه وسیعی از باکتری هاي مریضی‌زا کارایی دارند. نمونه هاي دیگر گونه هاي خاصی از باکتریها را می‌کشند. آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت هاي جدی بسیار مهم و کارآمد میباشند. با این وجود, مصرف این داروها ممکن هست با برخی عوارض جانبی منفی همراه باشد.

 

بعنوان مثال, بهره گیری بیش از اندازه آنتی بیوتیک میتواند به کبد انسان صدمه وارد کند. نتایج یک مطالعه نشان داده هست که آنتی بیوتیک ها در بین شایع ترین داروهایی قرار دارند که موجب صدمه کبدی میشوند.آنتی بیوتیک ها ممکن هست اثرات منفی روی تریلیون ها باکتری و میکروبی که در روده هاي شما زندگی میکنند, داشته باشند. این باکتریها در مجموع بعنوان میکروبیوتا روده شناخته می‌شوند.

 

افزون بر کشتن باکتری هاي مریضی‌زا, آنتی بیوتیک ها ممکن هست موجب مرگ باکتری هاي خوب و تندرست نیز شوند. مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک می‌توانند به طور قابل توجهی مقدار و انواع باکتری هاي میکروبیوتا روده را, به خصوص در سال هاي اول زندگی, تغییر دهد. در حقیقت, تنها مصرف یک هفته آنتی بیوتیک میتواند آرایش میکروبیوتا روده را برای یک سال تغییر دهد.

 

برخی مطالعات نشان داده اند که تغییرات در میکروبیوتا روده به واسطه مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک در سال هاي آغازین زندگی حتی ممکن هست خطر افزایش وزن و چاقی را افزایش دهد. افزون بر این, مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک می‌تواند پایداری به آنتی بیوتیک را موجب شود,

 

که در این شرایط دارو در کشتن باکتری هاي مریضی‌زا ناتوان هست.در نهایت, با تغییر انواع باکتری هاي ساکن روده, آنتی بیوتیک ها می‌توانند موجب عوارض جانبی روده اي از جمله ابتلا به اسهال شوند.

 

حین و پس از درمان با آنتی بیوتیک پروبیوتیک مصرف کنید
مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند موجب تغییر در میکروبیوتا روده شود, که احتمال ابتلا به اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک, به خصوص در کودکان, را افزایش میدهد. خوشبختانه, چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف پروبیوتیک ها, باکتری هاي خوب, میتواند خطر ابتلا به اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهد.

 

با این وجود, پروبیوتیک هاي دریافتی به طور معمول خود باکتری میباشند و مصرف هم زمان آن ها با آنتی بیوتیک می‌تواند موجب مرگ این باکتری هاي خوب نیز شود. از این جهت, چند ساعت فاصله بین مصرف پروبیوتیک ها و آنتی بیوتیک ها اهمیت دارد. پروبیوتیک ها باید پس از دوره درمان با آنتی بیوتیک ها نیز مصرف شوند تا بازیابی برخی باکتری هاي تندرست در روده ها که ممکن هست طی دوره درمان کشته شده باشند, صورت بگیرد.

 

اگر پس از دوره بهره گیری از آنتی بیوتیک ها قصد مصرف پروبیوتیک ها را دارید بهتر هست انتخاب هایي که حاوی ترکیبی از گونه هاي گوناگون پروبیوتیک ها میباشند را انتخاب کنید.

 

غذا هاي تخمیر شده مصرف کنید
برخی مواد خوراکی می‌توانند به احیای میکروبیوتا روده پس از صدمه ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها کمک کنند. غذا هاي تخمیر شده به واسطه فعالیت میکروب ها شکل می‌گیرند, که از آن جمله میتوان به ماست, پنیر, کلم ترش, کامبوچا, کیمچی و غیره اشاره کرد. آن ها حاوی تعدادی از گونه هاي باکتری تندرست, مثل لاکتوباسیل, میباشند که می‌تواند به احیای میکروبیوتا روده و بازگشت آن به اوضاع تندرست پس از مصرف آنتی بیوتیک ها کمک کند.

 

مطالعات نشان داده اند, کسانی که ماست یا شیر تخمیر شده مصرف می‌کنند از مقدار لاکتوباسیل اکثر و باکتری هاي مریضی‌زای کمتر در روده هاي خود برخوردار میباشند.کیمچی و شیر سویا دارای اثرات خوب نمونه میباشند و میتوانند به افزایش باکتری هاي خوب در روده کمک کنند. از این جهت, مصرف غذا هاي تخمیر شده ممکن هست به بهبود سلامت روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها کمک کند.

 

مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که غذا هاي تخمیر شده ممکن هست طی دوره درمان با آنتی بیوتیک ها نیز خوب باشند. برخی از این مطالعات نشان داده اند که مصرف ماست معمولی یا حاوی پروبیوتیک می‌تواند ابتلا به اسهال را در کسانی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند, کاهش دهد.

 

غذاهایی با محتوای بالای فیبر مصرف کنید
فیبر توسط بدن قابل گوارش نیست, اما باکتری هاي روده توانایی انجام اینکار را دارند, که به رشد انها کمک می‌کند. در نتیجه, فیبر ممکن هست به احیای باکتری هاي تندرست روده پس از دوره درمان با آنتی بیوتیک ها کمک کند.

 

از مواد خوراکی با محتوای فیبر بالا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
غلات کامل
مغزهای خوراکی
دانه ها
لوبیاها
عدس
توت ها
بروکلی
نخودها
موز
آرتیشو

 

مطالعات نشان داده اند که مواد خوراکی حاوی فیبر خوراکی نه تنها رشد باکتری هاي تندرست را در روده تحریک می‌کنند, بلکه ممکن هست رشد برخی باکتری هاي زیان آور را نیز کاهش دهند. با این وجود, فیبر خوراکی میتواند سرعت تخلیه معده را کاهش دهد. این شرایط میتواند سرعت جذب داروها را کاهش دهد.

 

بر همین زمینه, طی دوره درمان با آنتی بیوتیک ها بهتر هست به طور موقت از مصرف مواد خوراکی حاوی فیبر بالا پرهیز کنید و پس از تکمیل درمان روی مصرف این مواد خوراکی متمرکز شوید.