پارس ناز پورتال

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت

طبق گزارش دندانپزشکی آیریک ؛ قیمت کامپوزیت دندان ونیر در تهران و سال 1401 از مبلغ 1.000.000 تا 3.000.000 میلیون تومان برای قیمت هر واحد کامپوزیت دندان است که کمتر و مقرون بصرفه تر از لمینت دندان می باشد.

 

یکی از راه‌های بهبود زیبایی دندان‌ها و به دست آوردن لبخند زیبا، انتخاب روکش ‌دندان مناسب است. روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی همرنگ دندان هستند که به سطح دندان‌ها متصل می‌شوند و عیوب و تغییر رنگ‌ را می‌پوشانند.

 

روکش ها معمولا از پرسلین یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند. پرسلین نوعی سرامیک است.انتخاب بین لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان، معمولاً یک تصمیم مهم و سخت است. برای این که بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید باید تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت را بدانید؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت

کامپوزیت دندان چیست؟

 

ونیرهای کامپوزیت از نوعی رزین ساخته شده اند. این ماده قوی و بادوام است. رزین نیز از قبل با رنگ دلخواه شما ساخته می شود تا با بقیه دندان های شما مطابقت داشته باشد و محصول نهایی مانند دندان های واقعی به نظر برسد.کامپوزیت در صورت خرابی به سرعت قابل درمان و تعویض است. یک نقطه ضعف کامپوزیت این است که ممکن است به اندازه لمینت واقعی به نظر نرسد.

 

با این حال، کامپوزیت یک گزینه عالی برای بسیاری از افراد است. برای قرار دادن کامپوزیت، دندانپزشک شما مقداری از مینای خارجی دندان ها را تراشیده و سپس رزین کامپوزیت را مستقیماً اعمال می کند و آن را به شکل طبیعی در دهان قرار می دهد.

 

مراحل ونیر کامپوزیت

مرحله 1: دندانپزشک با هماهنگی شما، رنگی را انتخاب می کند و سپس مواد را مستقیماً روی دندان شما می گذارد تا روکشی متناسب با لبخند شما بسازد.

 

مرحله 2: نور با شدت بالا کامپوزیت را سخت می کند.

 

مرحله 3: دندانپزشک رزین کامپوزیت را صاف و صیقلی می کند تا زمانی که ظاهر طبیعی پیدا کند.

 

لمینت دندان چیست؟

 

لمینت نسبت به مواد کامپوزیت شفاف تر است و نور را مانند مینای طبیعی دندان منعکس می کند. به طور خلاصه، این ماده بیشتر شبیه دندان های واقعی است.با این حال، این نوع روکش دائمی است و در صورت شکستگی، نسبت به کامپوزیت تعویض آن به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.

 

با در نظر گرفتن هزینه اولیه لمینت و این واقعیت که این روکش ها به راحتی کامپوزیت تراشه یا شکسته نمی شوند، می توان استدلال کرد که شاید در دراز مدت لمینت انتخاب مقرون به صرفه تری باشد.

 

با توجه به مقاله قیمت لمینت دندان در تهران ، به طور کلی قیمت لمینت دندان 1401  از هر واحد 1.200.000 تا حدودا 6.000.000 تومان می باشد که هرکدام جنس و کیفیت متفاوتی دارند در جدول زیر قیمت تمامی مارک های لمینت دندان ذکر شده است.

 

نوع لمینت دندان

قیمت هر واحد لمینت

ضمانت

لمینت دندان کامپوزیتی

1.200 الی 2 میلیون تومان

2 سال

لمینت دندان زیرکونیا

2.200.000 میلیون تومان

5 سال

لمینت دندان سرامیکی vita

3.800.000 میلیون تومان

5 سال

لمینت دندان ایمکس

5.000.000 میلیون تومان

5 سال

 

جدول قیمت لمینت دندان از : https://iricclinic.com/dental-laminate/

 

روش انجام لمینت دندان

 

اگر لمینت را انتخاب کنید، باید دو یا سه بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مراحل آن تکمیل شود.

 

مرحله 1: یک جلسه مشاوره اولیه با دندانپزشک زیبایی، برای مشخص نمودن ایرادات دندان خود تعیین کنید.

 

مرحله 2: هنگامی که به توافق رسیدید، دندانپزشک شما مقدار کمی مینای دندان را از جلو و کناره های دندانی که روکش قرار است روی آن قرار بگیرد، برمی دارد.

 

مرحله 3: قالب هایی از دندان های شما گرفته می شود.

 

مرحله 4: قالب دندان ها و رنگ دلخواه شما به لابراتوار می رود که ظرف یک تا دو هفته روکش های شما را می سازد. ممکن است تا زمانی که روکش های دائمی آماده شوند، روکش های موقت روی دندان ها قرار گیرند.

 

مرحله 5: هنگامی که لابراتوار روکش ها را می فرستد، شما و دندانپزشکتان تأیید می کنید که شکل، تناسب و رنگ آن مورد تایید است یا خیر.

 

سپس دندانپزشک شما روکش های تمام شده را با یک رزین حساس به نور به دندان های شما می چسباند.

 

فرق کامپوزیت با لمینت دندان چیست؟

 

کامپوزیت و لمینیت هر دو به گونه ای طراحی شده اند که روی دندان های بیمار قرار بگیرند و به سطح مینا بچسبند. هر دو نیز طوری ساخته شده‌اند تا از نظر اندازه، شکل و رنگ با دندان‌های فرد همخوانی خوبی داشته باشند.با این حال، تفاوت های قابل توجهی بین کامپوزیت و لمینت دندان وجود دارد.

 

زیبایی

ونیرهای کامپوزیت از رزینی ساخته می‌شوند که مستقیماً روی دندان اعمال می‌شود و به اندازه و شکل آن قالب‌گیری می‌شود. روکش کامپوزیتی زودتر از ونیرهای لمینت لک می‌شوند، زیرا از مواد متخلخل و مات ساخته شده‌اند.

 

از سوی دیگر، روکش‌های لمینت از یک ماده پرسلین نازک و شفاف ساخته شده‌اند که روی سطح دندان می‌چسبد و به دندان‌های شما درخشندگی طبیعی می‌دهد.همچنین در برابر لک مقاوم است و به شما این امکان را می دهد که برای مدت طولانی تری لبخند زیبایی داشته باشید.

 

قیمت

ونیرهای کامپوزیت از مواد ارزان‌تری ساخته می‌شوند و ممکن است مستقیماً در همان روز در طول بازدید از دندانپزشک برای شما کامپوزیت انجام گیرد.اگرچه به نظر می رسد هزینه کمتری داشته باشد، با این حال ممکن است به راحتی در صورت عدم مراقبت دقیق، شکسته شود که در نتیجه در دراز مدت ممکن است هزینه بیشتری برای شما به همراه داشته باشد، زیرا مکرراً سعی می کنید آنها را تعمیر و تعویض کنید.

 

از سوی دیگر، روکش‌های لمینت از مواد گران‌تری ساخته می‌شوند و زمان، تخصص و تجهیزات بیشتری برای آن صرف می‌شود و دوام بیشتری دارند.لمینت به صورت سفارشی طراحی می شود.

 

دندانپزشک مجبور است یک لایه بسیار نازک از دندان های شما را بردارند تا ظاهری زیبا ایجاد کنند، در نتیجه شما را ملزم به گرفتن بیش از یک نوبت برای تکمیل فرآیند لمینت می کنند. اگرچه به نظر می رسد لمینت گران تر از کامپوزیت است، اما در واقعیت، مقرون به صرفه است، زیرا نیاز به معاینات و ترمیم مداوم ندارد.

 

ماندگاری

ماندگار کامپوزیت و لمینت با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به صورت جداگانه آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

طول عمر کامپوزیت دندان

ونیرهای کامپوزیت راه‌حل‌های سریعی برای آسیب‌های خفیف تا متوسط دندان مانند شکستگی ها، لکه‌ها یا ترک‌ها هستند که ممکن است طول عمر 5 تا 10 سال داشته باشند.

 

طول عمر لمینت دندان

از طرف دیگر، اگر به راه حلی طولانی مدت برای رفع آسیب های زیبایی دندان های خود نیاز دارید، روکش های لمینت عالی هستند. به طور متوسط بین 10 تا 20 سال دوام می آورند که در صورت چسباندن روی دندان سالم ممکن است طولانی تر نیز شود.

 

عکس لمینت دندان و کامپوزیت دندان

 

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت

عکس کامپوزیت دندان ونیر

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت

عکس لمینت دندان سرامیکی

 

کدام روش برای کدام بیمار مناسب است؟

 

در حالی که از هر دو روش لمینت و کامپوزیت برای رفع مشکلات جزئی دندانی استفاده می شود و به بیمارانی که دندان های تراشیده یا لکه دار دارند لبخندی کاملا جدید و زیبا می بخشند، همانطور که گفته شد تفاوت هایی نیز دارند.

 

بیمارانی که ترجیح می دهند در اسرع وقت ونیر انجام دهند، ممکن است بخواهند از روکش های کامپوزیت استفاده کنند. کامپوزیت را اغلب می توان در یک بار ویزیت اعمال کرد و برای مطابقت با دندان های اطراف جلا داد.

 

لمینت می‌تواند گران‌تر از کامپوزیت باشد و اغلب زمان بیشتری برای ساختن قالب برای دندان‌های بیمار و چسباندن آن به مینای دندان نیاز است؛ اما انتظار ارزش آن را دارد.اگر به درستی از لمینت مراقبت شود، می تواند تقریباً یک دهه بیشتر از کامپوزیت دوام بیاورد! سعی کنید حتما در مورد شرایط خود با دندانپزشکتان صحبت و مشورت کنید تادرست ترین تصمیم را بگیرید.

 

سخن پایانی

 

انتخاب مواد و روش مناسب یک فرآیند شخصی است که باید با دندانپزشک در میان گذاشته شود. دندانپزشک وضعیت دندان ها، سبک زندگی و میزان مراقبت بیمار از دندان های طبیعی را در نظر می گیرد.هر روشی که انتخاب شود، برای بیمارانی که خواهان ظاهری تازه و لبخندی درخشان هستند، گزینه ای مقرون به صرفه و بادوام هستند که می توانند سال ها دوام بیاورند.

 

منبع: مرکز ایمپلنت آیریک کلینیک