پارس ناز پورتال

نکاتی که هنگام خرید ضد آفتاب باید رعایت شود

نکاتی که هنگام خرید ضد آفتاب باید رعایت شود

کرم ضد آفتاب یکی از مراحل مهم روتین مراقبت از پوست برای محافظت از آن در برابر اثرات مضر اشعه ماورای‌بنفش (UV) است که می‌تواند منجر به آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

 

با وجود طیف گسترده‌ای از این کرم در بازار، انتخاب محصول موردنظر می‌تواند بسیار دشوار باشد. هنگام خرید، نکات مهمی وجود دارد که باید برای تصمیم‌گیری آگاهانه درنظر گرفته شود.

 

منظور از SPF چیست؟

SPF موجود در کرم ضد آفتاب مخفف عبارت Sun Protection Factor است. این معیار نشان می‌دهد که این کرم چقدر از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماورای‌بنفش (UV) خورشید محافظت می‌کند. هرچه عدد SPF بالاتر باشد، سطح محافظت بیشتر است. به‌عنوان‌مثال، ضد آفتاب با SPF 30 محافظت بهتری نسبت به SPF 15 خواهد داشت.

 

توجه کنید با اینکه که عدد SPF بالاتر محافظت بیشتری را ارائه می‌دهد، افزایش محافظت مستقیما با مقدار SPF متناسب نیست. به‌عنوان‌مثال، SPF 30 حدود 97٪ از اشعه UVB را مسدود می‌کند، درحالی‌که SPF 50 حدود 98٪ را مسدود می‌کند.

 

بنابراین، برای محافظت کافی در برابر آفتاب‌سوختگی و آسیب‌های پوستی، توصیه می‌شود از کرم با حداقل SPF 30 استفاده کنید. ضروری است که این کرم هر دو ساعت یکبار تمدید شود؛ زیرا ممکن است در اثر تعریق و انجام فعالیت‌هایی مانند شنا، اثر آن از بین رفته باشد.

 

محافظت در برابر طیف گسترده

هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب، علاوه بر SPF، به‌دنبال عبارت (طیف گسترده) روی محصول باشید تا از محافظت کامل آن در برابر طیف کامل اشعه UV اطمینان حاصل کنید. اشعه ماورای‌بنفش از اشعه‌های UVA و UVB تشکیل شده است که هر دو می‌توانند به پوست آسیب برسانند.

 

اشعه UVB در درجه اول باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود، درحالی‌که اشعه UVA عمیق‌تر به پوست نفوذ می‌کند و منجر به پیری زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شود. بنابراین، ضدآفتاب با طیف گستره (Broad Spectrum) برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB طراحی شده است.

 

وجود این ویژگی در جلوگیری از آسیب‌های طولانی‌مدت به پوست، مانند چین‌وچروک، لکه‌های پوستی و سرطان پوست بسیار موثر است.

 

مقاومت در برابر آب

برای افرادی که در فعالیت‌های آبی شرکت یا به‌شدت عرق می‌کنند، توجه‌به ویژگی مقاومت در برابر آب در این کرم مهم است. ضدآفتاب مقاوم در برابر آب برای حفظ اثربخشی خود برای مدت معینی در آب، معمولا 40 یا 80 دقیقه، همان‌طور که روی برچسب محصول مشخص شده است، طراحی شده است.

 

به خاطر داشته باشید که در برنامه روتین مراقبت از پوست مقاومت در برابر آب به معنای ضدآب بودن نیست. بنابراین استفاده مجدد از کرم، حتی اگر محصول دارای برچسب مقاوم در برابر آب باشد، پس از شنا یا تعریق ضروری است. علاوه‌بر این، توصیه می‌شود از کلاه‌های آفتابی استفاده کنید و در زمان اوج آفتاب در سایه بمانید.

 

نوع پوست

هنگام خرید این کرم توجه به نوع پوست نیز بسیار مهم است. در ادامه به معرفی انواع کرم برای پوست‌‌های مختلف می‌پردازیم:

 

پوست خشک

افرادی که پوست خشک دارند بهتر است از کرم ضد آفتاب پوست خشک با خاصیت مرطوب‌کنندگی استفاده کنند.

 

پوست چرب

اگر پوست چرب دارید، برای جلوگیری از مسدودشدن منافذ پوست و ایجاد جوش، نوع سبک و بدون چربی را برگزینید.

نکاتی که هنگام خرید ضد آفتاب باید رعایت شود

پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید یا مستعد جوش‌زدن هستید، به‌دنبال کرم‌هایی باشید که برچسب «غیر کومدوژنیک» یا «هیپوآلرژنیک» دارند تا خطر تحریک را به حداقل برسانید. این‌ نوع، از بهترین ضدآفتاب‌ها همراه با مواد معدنی، ملایم و غیر تحریک‌کننده هستند.

 

به‌طورکلی هنگام انتخاب این محصول، نوع پوست و هرگونه حساسیتی که احتمال دارد به‌مواد خاص داشته باشید را درنظر بگیرید. منظور از موادخاص آلرژن‌های رایج در این نوع از کرم‌‌ها هستند. این آلرژن‌ها عبارت‌اند از عطرها، مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی خاص. انتخاب نوع بدون عطر یا ضد حساسیت می‌تواند به کاهش خطر تحریک پوست یا واکنش‌های آلرژیک کمک کند.

 

فرمولاسیون کرم

فرمی را که برای شما راحت‌تر است، درنظر بگیرید. کرم‌های ضد آفتاب در اشکال مختلفی از جمله لوسیون، اسپری، استیک و ژل وجود دارند. فرمولی را برگزینید که استفاده از آن راحت و متناسب با سبک زندگی شما باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر بچه دارید، استفاده از نوع اسپری این محصول راحت‌تر است.

نحوه استفاده در زمان آرایش

نحوه استفاده در زمان آرایش

استفاده از کرم ضد آفتاب ژنوبایوتیک در زمان آرایش می‌تواند به حفظ سلامت پوست شما کمک و از آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر محافظت کند. در ادامه به بیان چند نکته هنگام استفاده در زمان آرایش می‌پردازیم:

 

  • انتخاب کرم مناسب: برای استفاده زیر آرایش، بهتر است از نوع بی‌رنگ با پوشش مات آن استفاده کنید.

 

  • استفاده به مقدار مناسب: برای حفاظت مناسب از پوست، باید مقدار کافی از کرم را بر روی صورت و گردن خود بمالید. معمولا باید حداقل 15 دقیقه قبل از آرایش از آن بهره ببرید تا به‌خوبی جذب شود.

 

  • توجه به نوع پوست: برای استفاده از آن در زیر آرایش، بهتر است از نوع مخصوص صورت استفاده کنید که به پوست نرمی و رطوبت می‌بخشد.

 

  • تمدید کرم: ضروری است که کرم را هر ۲ الی ۳ ساعت یکبار تمدید سازید.

 

جمع‌بندی

خرید کرم ضد آفتاب شامل درنظرگرفتن طیف وسیعی از عوامل برای اطمینان از محافظت موثر در برابر اشعه ماورای‌بنفش و درعین‌حال توجه‌به ترجیحات فردی و نیازهای پوست است. با درک اهمیت SPF، حفاظت در طیف گسترده، مقاومت در برابر آب، نوع پوست و آلرژن‌ها، افراد می‌توانند هنگام انتخاب محصولات تصمیمات آگاهانه بگیرند.

 

استفاده از این کرم در برنامه روزانه مراقبت از پوست، گامی پیشگیرانه برای محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب قرارگرفتن در معرض نور خورشید و ارتقای سلامت طولانی‌مدت پوست است.