پارس ناز پورتال

بهترین روش ها برای تقویت حافظه کوتاه مدت

بهترین روش ها برای تقویت حافظه کوتاه مدت

برترین روشها برای تقویت حافظه کوتاه مدت 

اگر قصد دارید تا حافظه کوتاه مدت خود را تقویت کنید می توانید در ادامه همین مقاله برترین روشهای تقویت حافظه را آورده ایم.برای تقویت حافظه کوتاه مدت چه باید کرد؟! حافظه کوتاه مدت شامل 3 بخش کلامی دیداری و فضایی می‌ شود که درادامه ترفندهایی برای تقویت هرکدام از این حافظه‌ها را ذکر نموده‌ایم.

 

حافظه کوتاه‌ مدت مکانی موقت برای ذخیره اطلاعات در زمانی کوتاه هست در حقیقت این حافظه مثل یک انبار برای حفظ اطلاعات عمل می‌ کند و شما نمیتوانید اطلاعات را برای مدت طولانی در حافظه کوتاه مدت نگه دارید فقط تا زمانی قادر به حفظ اطلاعات هستید که انها را به حافظه بلندمدت منتقل کنید.

 

الف) تقویت بخش کلامی حافظه

1- نقش زمان شنیدن اطلاعات: به عنوان مثال، اطلاعاتی راکه در ابتدای یک لیست می‌ شنوید بهتر از کلماتی که در اواسط لیست ارائه میشوند، به خاطر می‌سپارید؛ زیرا میتوانید بیشترشان را تکرار کنید.پیشنهاد ما به شما این هست، در صورتی که قرار هست متن بلندی را حفظ نمایید آن را به بخشهای متعدد تقسیم نمایید تا در میانه راه گیج نشوید.

 

2- نقش عوامل بیرونی: مزاحمت اشخاص دیگر یا عوامل حواس‌پرتی در محیط، نظیر زنگ تلفن یا گریه‌ کودک غالبا کافی هست تا محتوای حافظه کوتاه‌مدت کلامی را از بین ببرد.این مسئله به این دلیل هست که اگر به محتوای حافظه کوتاه‌مدت دقت مستمر نداشته باشید، به سرعت تحلیل می‌ رود و چیزی نمی‌گذرد که اثری از آن باقی نمی‌ ماند.

 

3- فقط بر روی یک موضوع تمرکز نمایید: انجام همزمان چند کار می توانید باری اضافی بر شما تحمیل کند و حتی باعث فراموشی چیزهای خیلی ساده شود. به خودتان می‌ آیید و می‌بینید در مکانی ایستاده اید ولی از خود می پرسید: «چرا این جا هستم؟»

 

4- هماهنگ با توانایی هاي خود قدم بردارید: اکثر اوقات نیازی نیست کلی اطلاعات را بخاطر بسپارید بلکه باید مطابق با میزان توانایی خود اطلاعات ضروری و مورد نیازتان را ذخیره نمایید.

 

5- با سریع صحبت کردن، توانایی به خاطرسپاری خود را افزایش دهید.در حقیقت، صحبت کردن سریع میتواند تاثیرات شگرفی بر حافظه کلامی کوتاه مدت داشته باشد.تکرار چندین و چندباره اطلاعاتی که فقط قصد به خاطر سپردن‌شان را دارید، میتواند در یادآوری آن چه نیاز دارید، کمک‌تان کند .

 

در این جا به شیوه‌‌ای تضمینی برای تقویت حافظه کلامی اشاره می‌ کنم به دو صدای گوناگون گوش کنید: یک صدای بم و یک صدای زیر، سپس سعی کنید آن ها را از یکدیگر تشخیص دهید.مشاهده نمایید آیا یکی میباشند اینکار را با صداهای گوناگون امتحان کنید. نوازندگان موسیقی این مهارت را تمرین می‌ کنند.معلمان نیز از این تکنیک برای تقویت مهارت زبان‌آموزانی که در تشخیص صداهای گوناگون دچار مشکل میباشند بهره گیری می کنند.

 

ب) تقویت بخش دیداری حافظه

شاید شنیده باشید که برخی ها حافظه تصویری دارند آن ها یک بار به چیزی نگاه می‌ کنند و راحت آن را به خاطر می‌سپارند این مهارت در کمتر از 10 درصد افراد وجود دارد و اکثر در زمان کودکی بروز می‌یابد، اما وقتی مهارت‌هاي زبانی رشد میکنند افراد توانایی‌شان را در خلق «عکسهای لحظه‌ای» از دست می‌ دهند.

 

در حقیقت مهارت‌هاي حافظه کوتاه‌مدت دیداری معمولا اندکی ضعیف‌تر از مهارت‌هاي حافظه کوتاه‌مدت کلامی میباشند؛ یعنی به خاطر سپردن کلمات، ارقام و اطلاعات کلامی برایتان راحت‌تر از به خاطر سپردن عکسهای هست یکی از دلایل آن بهره گیری اکثر از زبان در ارتباطات روزمره می باشد.با بکاربردن تکنیکهای زیر می توان به پرورش بعد دیداری حافظه کمک نمود:

 

1- عکس سازی در ذهن: تجسم کردن، ابزار قدرتمندی هست که نقش مهمی در تقویت حافظه ایفا می کند.در تحقیقات اثبات شده هست که تاثیر عکس سازی مثل این هست که شما همان کار را به صورت فیزیکی تمرین نموده اید.

 

2- چشم‌هایتان را ببندید: گاهی وقت‌ها این به شما کمک می‌ کند تا عوامل حواس‌پرتی را ازبین ببرید و فقط روی انچه می‌ خواهید به خاطر بسپارید، تمرکز کنید.آیا چیزی که می‌ خواهید به خاطر بسپارید اطلاعات مربوط به شهر یا مکان خاصی هست؟ چشم‌هایتان را ببندید و عکس آن را در ذهن‌تان مجسم کنید.

 

3- شکل بکشید: برای تقویت بعد دیداری حافظه خود می توانید به جای یادداشت کردن کارهایی که باید انجامشان دهید عکس مختصری از آن را بکشید.برای مثال، دوستانتان را به خوردن کباب در روز یکشنبه دعوت کرده‌اید و لازم هست کارهایی که باید انجام دهید به خودتان یادآوری کنید،‌مثل باز کردن یخ گوشت یا خریدن سیب‌زمینی و هویج، شکلشان را نکشید؟چه بسار کار سریع‌تر انجام شود و حتی با مشاهده شکل به خنده هم بیفتید.

 

4- یادداشت برداری کنید: به خاطر داشته باشید که تجسم کردن فقط به عکس و عکس مربوط نمیشود اگر از آن دست افرادی هستید که به شکل نوشتاری امور عادت دارید این خصوصیت‌تان را تغییر ندهید چیزهایی راکه میخواهید به خاطر بسپارید،یادداشت کنید فقط اطلاعات را در دسترس و معرض دید قرار دهید تا انرژی‌ ذهنی‌تان صرف به خاطر آوردن جای انها نشود.

 

5- به جای یک معلم خیالی نقش آفرینی کنید: اگر سعی دارید اطلاعات بسیار مشکلی را به خاطر بسپارید مثلا درس یا کنفرانس‌تان را برای ارائه در محیط کار مرور می‌ کنید تصور کنید در حال درس دادن به شاگردان خیالی‌تان هستید.در آخر درمی‌یابید که اینکار در خودکار‌تر کردن فرایند ارائه کنفرانس و پیش‌بینی پرسش‌ها یاری‌تان خواهد کرد.

 

ج) تقویت بخش فضایی حافظه

حافظه فضایی را می توانید به حالتی تشبیه نمایید که همانند یک پرنده از بالا به پایین نگاه کنید، و دید شما فقط به اطراف‌تان محدود نشود. برای رسیدن به دید کلی به منظور فعال نگه داشتن حافظه فضایی‌تان، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

 

1- مکان فعلی خود را تغییر دهید: اخیرا به یکی از دوستانم که تازه به شهر ما آمده بود، آدرس یک مغازه را دادم. یک ساعت بعد متوجه شدم هنوز نرسیده هست کم‌کم نگران شدم.

 

وقتی فهمیدم با تمام نشانه‌هایي که به او داده بودم، مسیر را اشتباهی رفته خیلی تعجب کردم آن موقع به این نتیجه رسیدم که چطور دید فضایی متفاوت می توانید باعث گم شدن فرد شود افراد اغلب مسیرها و جهت‌ها را از دیدگاه خودشان به دیگران نشان می‌ دهند.

 

2- در ذهن خود طی کردن مسیر را تصور کنید اگر کسی به شما آدرس جایی رامی‌دهد حین صحبتش شما نیزبه این دید نگاه کنید که خودتان دارید آن مسیر را می‌ روید.

 

3- دید بالا به پایین داشته باشید: اینکار کمک می‌ کند مکانها و مسیرها را چهارخانه مثل مشاهده نمایید. سعی کنید یک دید هوایی ازجایی که هستید و جایی که می‌ خواهید بروید داشته باشید.بنابراین اگر می‌‌خواهید مهارت‌هاي فضایی – دیداری‌تان را تقویت کنید یکی از برترین روش‌ها بازیهای ویدیوئی هست که دید فضایی شما را تقویت می کند.

 

4- تیله‌بازی کنید چیزی که درباره تیله‌ ها بسیار دیدنی هست نحوه درخشش رنگهای داخل شیشه زیر نور آفتاب هست.تیله‌ ها می‌ توانند حتی در دوران بزرگسالی هم حس مفید دوران کودکی که ازابعاد رنگی آن ها لذت می بردیم را ایجاد کنند.