پارس ناز پورتال

12 ترفند کارآمد برای تمیز نگه داشتن فرش های خانه در طول سال

12 ترفند کارآمد برای تمیز نگه داشتن فرش های خانه در طول سال

فرش‌، قالیچه‌ و موکت‌ها، یکی از وسایل ضروری دکوراسیون منازل و فراهم کننده آسایش ساکنان آن هستند و علاوه بر تلاشی که با توجه به بودجه‌مان برای تهیه بهترین آنها می‌کنیم، تمیز نگاه داشتن آنها هم برایمان مهم است. در ادامه به سراغ یادگیری نکات مهم در تمیز نگاه داشتن فرش‌ها رفته‌ایم.

 

1- از ورود گرد و خاک به خانه جلوگیری کنید

بسیار مهم است که گرد و خاک کمتری به خانه وارد شود. هرچه گرد و خاک بیشتر، نیاز به جاروکردن فرش‌ها هم بیشتر می‌شود. برای اینکار بهتر است از یک شرکت معتبر جهت نصب توری فلزی برای پنجره و درب بالکن کمک بگیرید. توری‌ها را بسته به نیازی که و استفاده‌ای که از پنجره‌ها دارید، انتخاب کنید. برای مثال بسته به کاربرد می‌توانید انواعی از تورهای پلیسه‌ای و یا لولایی را انتخاب کنید. تورها مانع از ورود حشرات مزاحم به منزل هم می‌شوند.

 

2- از جاروبرقی استفاده کنید

سعی کنید فرش‌ها را تا حد امکان تمیز نگاه دارید، برای اینکار می‌توانید حداقل هفته‌ای یکبار از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش از گرد و خاک و ذرات کثیف استفاده کنید. اما قبل از استفاده از جاروبرقی چند نکته را به یاد داشته باشید:

 

3- استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای ایجاد تمیزی بهتر فرش و به وجود آمدن بوی تمیزی بیشتر فرش‌هاست. چند دقیقه قبل از شروع به جارو کردن مقداری از پودر جوش شیرین را روی فرش‌ها بریزید و پس از آن جاروبرقی را روشن کنید.

 

4- جاروی فرش‌ها به خواب

12 ترفند کارآمد برای تمیز نگه داشتن فرش های خانه در طول سال

در هنگام جارو کردن، بسیار مهم است که فرش‌ها را به سمت خواب آنها جارو کنید، در غیر اینصورت الیاف فرش، پس از مدتی آسیب می‌بیند و جارو کردن را دشوار می‌کنند.

 

5- تمیز کردن فیلتر و کیسه جارو برقی

تمیز کردن فیلتر و کیسه جاروبرقی نه تنها طول عمر جاروبرقی را بیشتر می‌کند، بلکه قدرت مکش آن را بیشتر می‌کند. به این ترتیب جاروبرقی با قدرت بیشتری کار می‌کند و در مدت زمان کمتری جارو کردن فرش به پایان می‌رسد.

 

6- تکان دادن فرش‌ها

قبل از جارو کردن فرش، گوشه‌های آن را بلند کرده و زیر فرش را هم جارو کنید. اینکار باعث تمیزتر شدن فرش، جمع شدن حشرات مرده مانند سوسک‌های ریز، پشه، عنکبوت و مانند آن می‌شود. علاوه بر آن، جارو کردن روی فرش بهتر انجام می‌شود.

 

بهترین راه حل برای خلاص شدن از حشرات ریز داخل خانه کمک گرفتن از خدمات سمپاشی منازل است که یک بار برای همیشه محیط خانه را عاری از رشد هرگونه حشره خواهد کرد و در بالا رفتن طول عمر فرش‌ها موثر خواهد بود.

 

7- از پودرهای ضد باکتریایی استفاده کنید

این پودرها برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌هایی که روی فرش رشد می‌کنند و طول عمر قالی را کم می‌کنند، موثر هستند. با این حال، قبل از استفاده از این پودرها، مقدار کمی از آن را روی گوشه کوچکی از فرش امتحان کنید و اگر آسیبی به فرش وارد نکرد، از آن برای سایر بخش‌های دیگر استفاده کنید.

 

8- مایعات را بلافاصله از روی فرش جمع کنید

12 ترفند کارآمد برای تمیز نگه داشتن فرش های خانه در طول سال

ممکن است برای دفعات زیادی، لیوان آب، چای، نوشابه، قهوه، روغن و مواد دیگر روی فرش ریخته شود و در نتیجه علاوه بر اینکه اثرات این مواد روی فرش می‌ماند، بافت فرش را هم به مرور خراب می‌شود. برای جلوگیری از اینکار، باید سعی کنید بلافاصله بعد از ریختن مایع و یا ماده‌ روی فرش، آن را پاک کنید. همچنین باید بدانید از بین بردن لکه‌های کثیف از فرش‌های دستباف نسبت به فرش‌های تهیه شده از الیاف مصنوعی و نایلونی، به مراتب آسان‌تر است.

 

برای این کار از پارچه سفید با قدرت جذب بالا استفاده کنید. آن را مرطوب کنید و روی ناحیه کثیف شده قرار دهید و تلاش کنید قبل از آنکه ماده به بافت فرش نفوذ کند، آن را از روی فرش بردارید. برای از بین رفتن لکه‌ها می‌توانید مواد زیر را نیز استفاده کنید:

 

* برخی از نوشابه‌های رژیمی برای شستن لکه‌های قهوه‌ای مانند چای و قهوه مناسب هستند. همچنین می‌توانید از مایع سفید کننده کمک بگیرید. اما به خاطر داشته باشید که بعد استفاده از مایع سفید کننده، آن ناحیه از فرش را دوباره با آب بشویید و اجازه دهید به طور کامل خشک شود.

 

* از کرم و یا ژل اصلاح هم می‌توانید برای از بین بردن برخی ار لکه‌ها استفاده کنید. استفاده از تکه یخ برای جدا کردن ادامس چسپیده به فرش مناسب است، باعث می‌شود آدامس خشک و کندن آن از روی فرش آسان شود.

 

* مایع سفید کننده برای از بین بردن لکه خون و مایع ظرفشویی برای از بین بردن لکه‌های روغنی مناسب هستند.

 

* مخلوط مساوی از سرکه سفید، مایع شوینده و آب گرم برای از بین بردن لکه قهوه و چای مناسب هستند.

 

به یاد داشته باشید که بعد از استفاده این مواد پاک کننده و شستوی ناحیه کثیف شده با آب، فرش را از زمین جدا کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

 

9- پایه مبل‌ها را روی فرش‌ها قرار ندهید

پایه مبل‌ها و صندلی‌ها را تا حد امکان روی فرش قرار ندهید و یا اگر چاره‌ای ندارید، سعی کنید از ضربه‌گیرهای مناسب زیر پایه‌های آن استفاده کنید تا فشار کمتری به بافت موکت، قالی و فرش وارد شود.

 

10- حیوان خانگی و نگهداری از فرش

حیوانات خانگی به مرور زمان به فرش‌ها آسیب می‌زنند و ممکن است جای خراش پنجه‌های و موهای آنها روی فرش بماند و به مرور فرش را خراب کند. برای کمتر شدن این وضعیت، سعی کنید پنجه حیوانات را قبل از ورود به خانه با حوله تمیز کنید. جای مشخصی برای آنها در نظر بگیرید و تا حد امکان در دوره‌های مشخصی موهای آنها را با جاروبرقی، جارو کنید.

 

11- از پادری تا دمپایی روفرشی

* از پادری‌های خوب که قدرت جذب بالاتری دارند، در ورودی درب اصلی استفاده کنید. اینکار باعث می‌شود رطوبت و کثیفی‌ پاهای شما تا حد زیادی در ابتدای ورود گرفته شود.

 

* قبل از پا گذاشتتن روی فرش، سعی کنید ابتدا، پاهای خود را در حمام بشویید و خشک کنید.

 

* تلاش کنید تا حد امکان با کفش روی فرش راه نروید.

 

* اگر از دمپایی‌های روفرشی برای خانه استفاده می‌کنید، سعی کنید دمپایی آشپزخانه را از سایر بخش‌های خانه جدا کنید و آن را را سایر بخش‌های خانه نیاورید.

 

12- شستشوی سالانه فرش‌ها را جدی بگیرید

با رعایت همه اصولی که با توجه به این مطلب در بالاتر ذکر شد، تا حد زیادی می‌توانید فرش‌های خود را تمیز نگاه دارید، اما همچنان توصیه می‌شود سالانه یکبار فرش‌های خود را بشویید. برای اینکار می‌توانید از قالیشویی‌های معتبر استفاده کنید.