پارس ناز پورتال

توانایی بالای خانم ها در خواندن ذهن افراد

توانایی بالای خانم ها در خواندن ذهن افراد

توانایی بالای خانم ها در خواندن ذهن افراد 

تحقیقات اخیر نشان می دهد که زنان توانایی بیشتری در ذهن خوانی دارند و می توانند اینکار را بهتر از آقایان انجام دهند. محققان طی انجام یک پژوهش اخیر پیروز به شناسایی گونه‌هاي ژنتیکی خاص شدند که بر توانایی ما برای خواندن احساسات یک فرد تاثیر می‌گذراند.

 

انها در این پژوهش از شرکت کنندگان خواستند تا در رقابتی شرکت کنند که برای نخستین بار 20 سال پیش طراحی و انجام شده بود.این پژوهش اخیر نشان میدهد که منشا این تنوع در “دی.‌ان.‌اي” «DNA» افراد هست.یافته‌هاي این پژوهش اخیر همین طور نشان می دهد که زنان در خواندن ذهن افراد نسبت به مردان از توانایی بیشتری برخوردار میباشند.محققان در دانشگاه کمبریج، آزمونی را برگزار کردند که برای نخستین بار در حدود 20 سال گذشته اجرا شده بود.

 

این آزمون کهخواندن ذهن از روی چشم” «’Reading the Mind in the Eyes’» نام دارد، شامل نشان دادن عکس هایي از چشم‌هاي افراد گوناگون به شرکت‌کنندگان و درخواست تشخیص احساس و حالات این افراد هست.این پژوهش نشان دهنده این هست که افراد فورا میتوانند با نگاه کردن به چشم دیگران ذهن و احساسات انها را بخوانند.

 

در این پژوهش مشخص شد که توانایی بعضی افراد در اینکار از سایرین اکثر بوده و زنان دارای متوسط نمره بهتری میباشند.حال محققان در پژوهشی اخیر با همکاری کمپانی بیوتکنولوژی 23andMe،این آزمون را بر روی 89 هزار نفر در سراسر دنیا انجام دادند.

 

انها نیز دریافتند که زنان از متوسط نمره بیشتری برخوردار میباشند اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد این هست که مشخص شد ژن‌هاي ما در انجام “آزمون خواندن ذهن از روی چشم” «Reading the Mind in the Eyes test» تاثیر بسزایی دارند.به گفته محققان این پژوهش، این بزرگ ترین پژوهشی هست که در اساس “همدلی شناختی” «cognitive empathy» انجام شده هست.

 

همین طور نخستین مطالعه‌اي هست که برای مرتبط ساختن این آزمون با تنوع در ژنوم انسان انجام شده هست.محققان این پژوهش بر این باورند که اینکار یک گام مهم رو به جلو در حوزه علوم اعصاب اجتماعی بوده و به تکمیل پازل این که چه چیزی سبب تنوع در  به گزارش پارس ناز همدلی شناختی می شود کمک می کند.به طور خاص، تنوع ژنتیکی در کروموزوم 3 در زنان به شدت با توانایی خواندن ذهن مرتبط هست.

 

دیدنی دقت هست که عملکرد مردان در این آزمون با ژن‌هایي در منطقه خاصی از کروموزوم 3 در رابطه نبود.در کروموزوم 3 یک ژن به نام LRRN1 وجود دارد که در منطقه اي از مغز به نام “استریاتوم”«striatum» فعال بوده و نقش مهمی در همدلی ایفا می کند.مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افراد مبتلا به اوتیسم و ​​بی‌اشتهایی عصبی نمره پایین‌تری در آزمون Reading the Mind in the Eyes test داشتند.

 

اما در این پژوهش اخیر محققان دریافتند که تنوع ژنتیکی که با کسب نمره بالاتر در این آزمون همراه هست همین طور می تواند خطر ابتلا به بی اشتهایی را کاهش دهد. گرچه این تنوع ژنتیکی تاثیری بر روی اوتیسم ندارد.محققان این پژوهش بر این باورند که اوتیسم هم دلایل اجتماعی و هم غیر اجتماعی دارد.این مطالعه اخیر ما را یک گام به درک چنین تغییراتی در جوامع گوناگون نزدیک‌تر می کند.