پارس ناز پورتال

تور زمینی ارمنستان و تجربیات سفر به ارمنستان

تور زمینی ارمنستان و تجربیات سفر به ارمنستان

فقط چند روز از بازگشتم از ارمنستان می‌گذرد، اما با این وجود، برای این کشور و صومعه‌های باستانی، مردمان صمیمی، غذاهای خوشمزه و هوای پاک کوهستانی­اش دلتنگ هستم. این کشور از نظر گردشگری چندان شناخته شده نیست، با این حال، می‌تواند گردشگران را بسیار شگفت زده کند.

 

من با یک تور زمینی ارمنستان راهی این کشور شدم و قرار است مجموعه‌ای از تجربیاتم را در اختیار شما قرار دهم تا یک راهنمای مفید برای کسانی باشد که قصد سفر به این کشور جذاب را دارند. پس، بیایید شروع کنیم!

 

تور زمینی ارمنستان

ارمنستان کشوری در ماوراء قفقاز است که از شمال با گرجستان، از جنوب با ایران، از غرب با ترکیه و از شرق با آذربایجان همسایه است. ارمنستان که یکی از قدیمی‌ترین کشورهای مسیحی است، به صومعه‌های باستانی (بسیاری از آن‌ها در کوه‌ها و دره‌ها با مناظر خیره‌کننده واقع شده‌اند)،

 

بناهای تاریخی به جا مانده از فرهنگ بت پرستان باستان و قلعه‌های خود مشهور است. اما این همه آنچه می‌توانید در ارمنستان ببینید، نیست. این کشور به غذاهای باب طبع ایرانی‌ها، طبیعت غنی که همچون سرزمینی چهار فصل، قدم به قدم تغییر می‌کند و مهم‌تر از همه، به مردم بسیار مهمان‌نواز و صمیمی خود نیز معروف است. من در تور ارمنستان، از اماکن دیدنی بسیاری بازدید کردم که آن را در چند بخش تقسیم می‌کنم:

 

  • بخش اول – ایروان. پایتخت ارمنستان که خود جاذبه­های زیادی دارد و قطعاً شایسته است 1 تا 2 روز را به آن اختصاص دهید.

 

  • بخش دوم – حومه ایروان که شامل معبد بت پرستان گارنی، معبد گغارد، معابد ساغموساوانک، هوهاناوانک، آروچاوانک، بنای یادبود الفبای ارمنی و مکان‌های دیگر است.

 

  • بخش سوم – جنوب غربی ارمنستان شامل خور ویراپ – معبدی زیبا با منظره زیبا از کوه آرارات، روستای آرنی، زیباترین معبد نوراوانک، قلعه مرتفع کوهستانی سمبتابرد و نقاط دیگر است.

 

  • بخش چهارم – جنوب ارمنستان، این قسمت پر از مکان‌های جالب است. معبد متروکه وروتناوانک، چشمه آبگرم و غار شهر خندزورسک با پل معلق از جمله این اماکن است.

 

  • بخش پنجم – شمال شرقی ارمنستان که شامل دریاچه سوان، سواناوانک، شهر دیلاژان و جاذبه­های دیگر است.

 

حمل‌ونقل

با وجود اینکه خطوط هوایی به ارمنستان برقرار است، من تور زمینی را ترجیح می‌دهم. این گزینه برای کسانی که از مسیر سفر بیشتر از مقصد سفر لذت می‌برند، به شدت توصیه می­شود. مسیر زمینی ایران ارمنستان، یکی از مسیرهای جذاب جاده­ای است.

 

جاده­ها از میان کوهستان­های سرسبز که گاها در گوشه­ای از آن، آبشاری سرازیر است، عبور می­کنند و یکی از چشم نوازترین مناظر طبیعی را به نمایش می­گذارند. علاوه بر این، سفرهای زمینی قیمت­های به صرفه­تری دارند و بنابراین برای کسانی که به دنبال سفر ارزان هستند بسیار مناسب است.

 

این مسیر از تهران تا ایروان 22 الی 24 ساعت طول می­کشد.تمام جاذبه­های اصلی ایروان در 2 تا 2.5 کیلومتری مرکز این شهر قرار دارند و می­توان در یک روز پیاده­روی، از آن‌ها بازدید کرد. اگر هوا خیلی گرم است یا می­خواهید در زمان خود صرفه جویی کنید، می­توانید از تاکسی یا مترو استفاده نمایید.

 

این بخش، جالب­ترین قسمت سفر به سراسر ارمنستان است. از آنجایی که این کشور بسیار جمع و جور است، می­توان آن را به راحتی در یک دوره 6 تا 7 روزه طی کرد. حمل‌ونقل ایده آل برای این کار، استفاده از یک ماشین است (البته در تورهای گروهی، حمل‌ونقل شهری با اتوبوس رایگان و به عهده تور می‌باشد).

 

اجاره راننده

برخی اماکن دیدنی ارمنستان در منطقه کوهستانی واقع شده است. شما می‌توانید برای رفتن به این مسیرها، یک ماشین کرایه کنید. سفر در این جاده­ها به یک راننده با تجربه نیاز دارد. در حال حاضر، بازار خدمات گردشگری در ارمنستان همچون خدمات حمل‌ونقل، به خوبی توسعه یافته است. شرکت‌ها و افراد خصوصی زیادی وجود دارند که خدمات حمل‌ونقل متنوعی را ارائه می‌دهند که می‌توان آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرد:

 

  • شرکت‌های بزرگ خدماتی که رانندگان و راهنماهای گردشگری را به طور جداگانه ارائه می‌دهند. شما همچنین می‌توانید برای یک برنامه تور ارمنستان، یک کلاس از ماشین‌ها را انتخاب و درخواست دهید.

 

  • رانندگان شرکت‌های کوچک که در بیشتر موارد خودشان راهنما نیز هستند.

 

  • رانندگان خصوصی، صادقانه بگویم من با این گروه ملاقات نکردم و حدس می‌زنم هزینه‌ها گران‌تر سایر گزینه­ها باشد و در عین حال ریسک سفر را بالا ببرد. قطعاً استفاده از خدمات شرکت‌هایی که اسم و رسم مشخصی دارند و حتی دارای بیمه نامه سفر هستند، قابل اعتمادتر است.

 

سفر با تور

اگر برنامه سفر ارمنستان را در پیش دارد، بهتر است از تورهای گردشگری استفاده کنید. هرچند سفرهای فردی آزادی عمل بیشتری در انتخاب نوع هتل، تعداد روزهای سفر، انتخاب اماکن گردشگری جهت بازدید و… ارائه می‌دهند، اما تورهای گردشگری نیز مزایای بسیاری دارند.

 

گشت رایگان شهری، تور لیدرهای همراه فارسی‌زبان، مدیریت و هماهنگی برای بازدید از اماکن و … از مزایای تور زمینی ارمنستان است. برای انتخاب یک تور مناسب می‌توانید تعداد زیادی از آن‌ها را با وارد کردن عبارت “تورهای ارمنستان” در موتور جستجو پیدا کنید.

 

من برای سفر خود، آژانس فلات پارس گیتی را انتخاب کردم. پس از تماس و صحبت‌های اولیه با کارشناسان این مجموعه، متوجه شدم این آژانس گردشگری دارای تجربه عالی در زمینه اجرای تور ارمنستان است.

 

در اینجا به چند مزیتی که سبب شد، شرکت فلات پارسی گیتی را برای سفر خود انتخاب کنم، بیان می‌دارم:

 

این شرکت علاقه‌مند به احترام به مشتریان و برگزاری تورهایی است که به طور کامل خواسته‌های آن‌ها را برآورده می‌کند. ارتباط با کارشناسان بسیار دلپذیر بود. آن‌ها به سرعت به همه سؤالات پاسخ دادند (حتی گاهی اوقات در ساعت اول شب). کارشناسان گردشگری فلات پارس، ضمن توجه به خواسته‌های گردشگری من، به دنبال گزینه‌هایی بودند که اطمینان داشته باشند، تحقق آن امکان‌پذیر است.

 

آن‌ها قیمت‌های بسیار مناسبی را ارائه کردند که بر اساس امکانات رفاهی تور بسیار مناسب بود (این نکته بسیار مهم است، زیرا همه لذت سفر به این است که در عین قیمت مناسب، بتوانید از امکانات مطلوبی در طول سفر برخوردار باشید).

 

گردش در ارمنستان

در ادامه، یک برنامه سفر هفت روزه به ارمنستان تنظیم کرده‌ام که می‌تواند راهنمای خوبی برای برنامه­ریزی­های سفر شما به ارمنستان باشد.

 

مسیر حرکت از ایروان شروع می‌شود و به تفکیک روز به صورت زیر است:

 

  • روز اول: به سمت جنوب غربی حرکت کنید. روستای گارنی، گغارد، خور ویراپ، نوراوانک، غار آرنی.

 

  • روز دوم: به سمت جنوب حرکت کنید. آب انبار اسپنداریان، آبشار شکی، کاراهونج، تله‌کابین بال‌های تاتو و خود تاتو، شهر غار خندزورسک و پل معلق آن، صخره‌های گوریس

 

  • روز سوم: به جنوب غربی بازمی‌گردیم. معبد متروکه وروتناوانک، چشمه آبگرم کنار رودخانه وروتان، قلعه کوهستانی سمبتابرد، روستای چاچا، 16 کیلومتری آرنی.

 

  • روز چهارم: به سمت شمال شرقی حرکت کنید. عبور از گردنه سلیم، تماشای کاروان سرای اوربلیان، حرکت به سمت سوان، تماشای گورستان خاچکارهای نورانوس،

 

  • حیراوانک، سواناوانک، صرف ناهار در رستوران یو سمو، سواناوانک در نزدیکی ساحل سوان.

 

  • روز پنجم: به سمت شمال حرکت کنید. دیلیجان، بنای تاریخی میمینو، مغازه‌های صنایع دستی در دیلیجان، صومعه حقارتسین، ناهار در رستوران، سپس به سمت ایروان حرکت می‌کنیم، از کچاریس بازدید می‌کنیم، شب را در ایروان می‌گذرانیم.

 

  • روز ششم: اطراف ایروان. قلعه آمبرد و کلیسای وهراماشن، یادبود الفبای ارمنی، ساغموساوانک، هوهاناوانک، معبد متروکه زیبای قرن پنجم، آروچاوانک، به ایروان برمی‌گردیم و تور را تمام می‌کنیم.

 

هتل‌های ارمنستان

ارمنستان هتل و مهمانخانه­های زیادی با قیمت‌های مناسب دارد (معمولاً 15000-17000 AMD در روز یا 30-35 دلار با صبحانه). اگر مهمان‌نوازی گرم میزبانان را هم به آن اضافه کنیم، سفر در ارمنستان لذت‌بخش‌تر هم می‌شود.

 

تورهای گردشگری که تجربه بالایی در برگزاری تور ارمنستان دارند، می‌توانند بهترین گزینه ممکن را از نظر قیمت و کیفیت برای شما در نظر بگیرند. به‌طورکلی، با توجه به این واقعیت که ایروان شهری بزرگ و پایتخت کشور ارمنستان است، قیمت هتل‌ها در آنجا کمی بالاتر خواهد بود (20000-22000 AMD یا 40-45 دلار با صبحانه) و البته خدمات بیشتری هم خواهند داشت. در ادامه چند هتل را با قیمت‌های رزرو آن‌ها در هر شب، به شما معرفی می‌کنم:

 

هتل Butique: هتل بوتیک میدان جمهوری (ایروان) یک شب 22000 درام (45 دلار) با صبحانه. موقعیت مکانی هتل بسیار مناسب است و به تمام جاذبه های ایروان نزدیک است. کارکنان آماده پاسخگویی به هرگونه سؤالی هستند. کلینیکی با قابلیت انجام تست PCR درست در ساختمان بعدی وجود دارد که البته در حال حاضر، سختگیری درباره آن کمتر است.

 

هتل Anna Home B&B (Areni): یک شب 15000 درام (30 دلار) با صبحانه. این یک خانه کامل با یک بالکن بزرگ، یک تاکستان، منظره کوه، و یک مهماندار مهربان است. تنها نکته منفی این است که خانه درست در دره آرنی واقع شده است، جایی که میانگین دمای روزانه به طور قابل‌توجهی بالاتر از دامنه کوه است.

 

هتل Zorats Akhbyur A V A G Y A N S: در دامنه‌های کوه نزدیک گوریس، هر شب 17000 درام (35 دلار)، شامل صبحانه. ویژگی این هتل با این تلفظ سخت این است که پیدا کردن آن آسان نیست.

 

هیچ تابلویی وجود ندارد و حتی مردم محلی هم نمی‌دانند کجاست، اما جستجوی آن، ارزشش را دارد! این هتل یک جواهر در دامنه‌های گوریس با چشم‌اندازی عالی از شهر و یک رستوران زیبا درست در دامنه است. میزبان‌ها، مانند همچنان، مهمان‌نواز هستند و خوشحال می‌شوند که در همه‌چیز کمک کنند.

 

هتل Noravank B&B: در چیوا، 16 کیلومتری آرنی، هر شب 15000 درام (30 دلار)، با صبحانه. این هتل توسط یک خانواده صمیمی اداره می‌شود که مهمان‌نوازی گرمی دارند.

 

هتل Nirvana: سوان، در نزدیکی سواناوانک، 15000 درام برای هر شب (30 دلار)، شامل صبحانه. این شاید کم­ادعاترین هتل در لیست باشد. بسیاری از اتاق‌ها با امکانات متوسط هستند، اما مزیت اصلی آن، موقعیت مکانی و ساحل اختصاصی آن در سواحل سوان است.

 

در صبح اینجا می‌توانید تابش خیره‌کننده خورشید را بر روی آب دریاچه به نظاره بنشینید. سواناوانک جاذبه اصلی شهر سوان است که تنها 20 دقیقه پیاده‌روی دارد و بسیار نزدیک یک رستوران غذای دریایی عالی – U Semo- است. در اینجا می‌توانید ماهی سیگ محلی و بسیاری از غذاهای خوشمزه دیگر را با قیمت‌های مقرون به صرفه میل کنید.

تور ارمنستان

وعده‌های غذایی

بی‌شک جاذبه ارمنستان علاوه بر میراث فرهنگی و تاریخی، غذاهای آن است. غذاهای ارمنستان مانند بسیاری از غذاهای دیگر مردم قفقاز، متنوع است و طیف وسیعی از غذاهای گوشتی و ماهی، شیرینی­ها و مرباها را شامل می‌شود. اما نکته قابل‌توجه در مورد غذاهای ارمنی، قیمت آن است.

 

قیمت‌های مناسب غذاهای ارمنی ​​می‌تواند گردشگران را شگفت زده کند. به‌عنوان‌مثال، یک وعده غذایی کامل با چندین غذای دریایی، پنیر، مخلفات و سالاد برای 3 نفر 12000 تا 14000 هزار درام (25 تا 30 دلار) هزینه دارد و این قیمت برای مکانی بسیار محبوب در سوان است.

 

در مکان‌های کمتر شناخته شده، قیمت حتی پایین‌تر از این خواهد بود – 6000 تا9000 درام (12-18 دلار). علاوه بر این، بسیاری از رستوران‌ها و مهمان‌خانه‌های خانوادگی محلی با کمال میل شما را با غذای خود پذیرایی می‌کنند و حتی مخلفات رایگان به شما می‌دهند.

تور ارمنستان زمینی

سوغاتی

واکنش گردشگران در برابر خرید سوغاتی به دو شکل است؛ یا اصلاً چیزی نمی­خرند و یا با چمدانی پر از سوغاتی بازمی‌گردند. من به‌عنوان کسی که تجربه سفر و بازدید از کشورهای بسیاری را داشته‌ام، در گروه اول بودم. اما این بار مقاومت نکردم.

 

در هنگام عبور از گردنه سلیم، برای بازدید از کاروانسرای محلی توقف کردیم. در همان نزدیکی، چادر کوچکی متعلق به سرایدار بنای باستانی و همسرش وجود داشت. زوج صمیمی (مانند بسیاری از افرادی که در ارمنستان با آن‌ها آشنا شدیم) از ما استقبال و پذیرایی کردند و بعد متوجه سینی‌هایی شدم که روی آن‌ها انواع چاقوهایی وجود داشت.

 

چاقوهایی که تیغه‌های آن از ابسیدین و سنگ ماه و دسته‌ها از چوب، شاخ آهو و سنگ‌هایی با نقاشی‌های زیبا بود. قیمت آن‌ها بسته به اندازه و مواد مورد استفاده از 15000 (30 دلار) تا 40000 (80 دلار) AMD متغیر بود.

 

آن‌ها توسط استاد آرمن هاروتونیان که در ایروان زندگی می‌کند، ساخته شده‌اند. شما می‌توانید این ابزار ساخته دست زیبا را مستقیماً از او خریداری کنید و همچنین ارسال به کشورهای مختلف نیز دارد.

تور

این خلاصه‌ای از تجربیات من در سفر با تور ارمنستان بود که سعی کردم، با توصیف مهم‌ترین نکات آن، راهنمای خوبی برای سفرهای شما باشم. امیدوارم این مطالب به همه کسانی که قصد سفر به ارمنستان را دارند، کمک کند تا بتوانند سفری پر خاطره را تجربه کنند.

 

ارمنستان با مردمی میهمان‌نواز، میراث فرهنگی غنی، طبیعت زیبا و غذاهای خوشمزه، کشور فوق‌العاده‌ای است. این کشور، همسایه دیرینه ایرانیان است و هنوز می‌توان اشتراکات فرهنگی بسیاری را در آن یافت. ارمنی‌ها همواره روابط دوستانه‌ای با مردم ایران داشته‌اند و همواره در طول تاریخ، با سرگذشت ایرانیان پیوند خورده‌اند.

 

پیشنهاد می‌کنم سفر به این کشور جذاب و مهمان‌نواز را از دست ندهید. شما نیز می‌توانید از تجربه گردشگری من استفاده کنید و برای سفر خود به آژانس فلات پارس گیتی مراجعه کنید. در اینجا از وب‌سایت فلات پارس گیتی بازدید کنید و از خدمات گردشگری آن، نهایت لذت را ببرید.