پارس ناز پورتال

درباره توسل شیعیان هنگام زیارت امامزادگان

مجموعه : مذهبی
درباره توسل شیعیان هنگام زیارت امامزادگان

درباره توسل شیعیان هنگام زیارت امامزادگان 

تعداد زیادی از ما وقتی به زیارت امامزاده شهر خود ما یا جای دیگر میرویم، از آنها توسل می جوییم. اما آیا اینکار صحیحی هست؟ توسل به معنای درخواست انسان از اولیاء الهی جهت دعا و استغفار آنان و اینکه آنان از خداوند بخواهند مشکل انسان را حل کند ریشه در آیات متعددی از قرآن دارد

 

1- بنی اسرائیل هنگامی که در بیابان گرفتار بودند خطاب به موسی گفتند؛ « از خدای خود بخواه که از انچه از #زمین می‌روید از سبزیجات و خیار و عدس و پیاز برای ما برویاند» «بقره، 61»

 

می‌بینیم بنی اسرائیل از آن حضرت میخواهند که در پیشگاه خداوند دعا کند تا با رویاندن سبزی هاي متنوع مشکل آنها را برطرف سازند و حضرت موسی نیز در پاسخ آنان نفرمود که این عملتان شرک هست بلکه فرمود آیا غذای پست تر را به جای غذای بهتر گزینش می‌کنید …

 

خداوند به افرادی که گناه کرده اند می‌گوید اگر نزد رسول خدا بروند و اضافه بر استغفار از گناهان خویش ، از آن حضرت نیز بخواهند که برای آنان استغفار کنند خداوند آنان را می بخشد.

 

2- هنگامی که فرزندان حضرت یعقوب به خطای خود پی بردند خطاب به آن حضرت گفتند ؛ «اي پدر از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه ، که ما خطاکار بودیم» حضرت یعقوب نیز در پاسخ آنان فرمود: «به زودی برای شما از پرودگارم آمرزش می طلبم که او آمرزنده و مهربان هست.» «یوسف، 97-98»بنابراین گناهکاران می‌توانند از اولیاء الهی درخواست کنند تا برای آنها از خدا طلب مغفرت کنند.

 

3- خداوند به افرادی که گناه کرده اند میگوید اگر نزد رسول خدا بروند و اضافه بر استغفار از گناهان خویش ، از آن حضرت نیز بخواهند که برای آنان استغفار کنند خداوند آنان را می بخشد.«و اگر آنان ، هنگامی که « با گناه و نافرمانی » به خود ستم میکردند به نزد تو می آمدند و از خدا طلب آمرزش میکردند

 

و پیامبر هم برای آنان استغفار میکرد خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند.» «نساء، 64»بنابراین یکی از راههای بخشش گناهان درخواست از اولیاء الهی برای استغفار هست که مورد سفارش خداوند قرار گرفته هست.

 

4- در آیه دیگر می فرماید: «اي کسانی که ایمان آورده اید، تقوای الهی را پیشه کنید ، و وسیله اي برای تقرب به خدا گزینه کنید و در راه خدا جهاد کنید باشد که رستگار شوید.» «مائده، 35»شفاعت و دعای بندگان صالح خداوند نیز داخل در مفهوم کلی وسیله هست که سبب تقرب به خداوند می‌گردد.

 

5- در آیه دیگر می فرماید: «اي پیامبر بگو کسانی راکه غیر از خدا میخوانید و معبود خود می‌دانید آنها را بخوانید ، آنها هیچ مشکلی را از شما نمی‌توانند حل کنند ، و هیچ تغییر و دگرگونی ایجاد کنند.» «اسراء، 56»

 

با دقت به جمله « قل ادعوا الذین» معلوم میشود که منظور از این آیه بت ها و امثال آنها نیست چون « الذین » برای « ذوالعقول »«عاقلان» بکار می‌رود بلکه منظور فرشتگانی میباشند که آنها را می پرستیدند یا حضرت مسیح هست که گروهی بعنوان معبود وی را پرستش می‌کردند.

 

آیه بعد میگوید: «خود آنها « مسیح و فرشتگان » کسانی میباشند که به درگاه خداوند می‌روند و با #وسیله اي به او تقرب می جویند …» «اسراء، 57»این آیه نیز مشروعیت توسل را اثبات می‌کند.

 

بنابراین بر زمینه ادله مذکور ، توسل جستن به اولیاء الهی جهت دعا یا استغفار آنان امری پسندیده و مورد تایید هست که از جمله این اولیاء الهی امامزادگان می باشند.

 

شیخ خوب می‌گوید: «بدان مشاهدی که منتسب به فرزندان ائمه هست زیارتشان مستحب بوده زیرا تعظیم آنان ، تعظیم امامان هست و اصل اولی در مورد آنان ، ایمان و صلاح آنان هست مگر آنکه خلاف آن اثبات شود مثل جعفر کذاب و مثل آن …و جایز هست زیارت آنان و توسل و استشفاع به آنان و پدران طاهرشان» «بحار الانوار، ج99، ص273»

 

سید بن طاووس نقل می‌کند که در زیارت امامزادگان چنین بگو: « … شما آن باب الهی هستی که برای تقرب به خدا باید از آن باب وارد شد ، من به زیارت تو آمده ام و حاجاتم را به نزد تو آورده ام «تا با توسل به تو و دعای تو بر آورده شود»» «مصباح الزائر، ص260»