پارس ناز پورتال

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه 

روسیه یکی از دیدنی ترین کشورهای دنیا می باشد، شهر مسکو و کاخ کرملین نمادهای سرشناس این کشور برای گردشگران میباشند. روسیه در فصل تابستان مقصد ایده آلی برای ایرانی ها محسوب میشود. کشوری که در بحبوحه گرمای این روزهای ایران، آب و هوایی بارانی و اغلب ابری و سرد دارد. سفر کردن به این کشور در چند ماه جدید تسهیل شده هست و میتوان با مراجعه به آژانس هاي گردشگری ویزای گروهی دریافت کرد.

 

به علت علاقه وافر ایرانی ها به سفر به این کشور، در این گزارش بنا به تجربه شخصی افرادی که به تازگی سفری توریستی به روسیه داشتند، شما را از نکاتی باخبر میکنیم که ممکن هست در سفر به این کشور به کارتان بیاید.

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

1. دلار مهر نخورده با خود ببرید

برای سفر به روسیه پیشنهاد میشود با خود دلار ببرید، چون نرخ تبدیل به روبل در روسیه به صرفه تر هست. با این حال مطمئن شوید که هیچ کدام از دلارهایی که از صرافی در ایران می‌گیرید و با خود به همراه میبرید، مهر خورده یا خط خورده نباشد؛ چرا که اگر اینکار ار انجام ندهید ممکن هست در طول سفر با یک مشکل اساسی رو به رو شوید.

 

در ایران صراف هاي ایرانی علاقه خاصی به مهر زدن و بعضا امضا روی دلار فروخته شده از صرافی خود دارند اما مشکل این جا هست که روسیه به هرگونه خط و مهر روی دلار واکنش نشان میدهد و آن را قبول نمیکند. هر چند این مشکل در هیچ سفرنامه اي اشاره نشده یا در نکات اعلامی سفارت چنین موردی قید نشده

 

اما این مشکل وجود دارد و برای حل این موضوع نیز دو راه پیش روی تان هست. اول مراجعه به شعبه بانک ملی در مسکو که اگر شما در سن پترزبورگ باشید حدود 10 ساعت با قطار کندرو و 4 ساعت با قطار تندرو تا مسکو راه دارید و دوم مراجعه به بزرگ ترین بانک روسیه به اسم اسپربانک که گرچه درصدی در نتیجه چنج پول تان کسر می‌شود.

 

2. کتاب خوانی عجیب روس ها

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

بیش از هر چیزی در مترو و مکان هاي عمومی در دست روس ها و به خصوص جوان ترهایشان، کتاب دیده میشود. اگر عادت کرده ایم که در متروی ایران سر جوان ها و دیگر حتی میانسالان را در موبایل هایشان ببینیم و صدای دستفروش ها را بشنویم، در روسیه نه تنها خبری از هیچ کدام از اینها نیست

 

بلکه مترو و مکان هاي عمومی جایی ست که اکثر از هر جای دیگر در دستان مردم و به خصوص جوان ترها کتاب می‌بینید. در روسیه نمایشگاه و غرفه هاي کتاب با قیمت هایي بهتر از ایران به وفور دیده می‌شود.

 

3. دنبال موزیک، CD و DVD نگردید

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

حلقه مفقوده روسیه فروشگاه هاي فروش سی دی و دی وی دی هاي موسیقی و حتی فیلم هست. در روسیه اگر بخواهید یک فروشگاه این چنینی که همانندش در ایران کم نیست، پیدا کنید شاید با پرس و جو هم اثری از آن نیابید. حتی سینما و سینما رفتن هم آنچنان دغدغه اول مردم روسیه به شمار نمیرود؛ برای کشوری که برترین اجراهای باله و اپرا و نمایشی را روی صحنه میبرد، شاید این مورد خیلی هم عجیب نباشد.

 

4. اپرایی تماشایی که وقت تان را پر می‌کند

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

 

اگر در ایران به دلیل هر نوع کنسرت یا هر نوع خواننده بنام یا بی نامی مجبور هستید بالای 60 هزار تومان هزینه کنید در روسیه برای یک اپرای 4 ساعته با 60 نوازنده و 100 بازیگر و حضور چهره هاي شاخص موسیقی، آن هم برای نشستن در ردیف دوم رو به روی سن 1500 روبل معادل 100 هزار تومان هزینه خواهید کرد و تا آخر سرتان گرم نمایشگاه هاي رنگارنگی هست که بعد از بیرون آمدن از سالن با انها رو به رو خواهید شد.

 

5. اصرار چندان روس ها به زبان روسی

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

با وجود این که روسیه به خصوص مسکو و سن پترزبورگ منطقه اي توریستی محسوب میشود و الان درحال آماده سازی برای جام جهانی سال آینده میباشند هیچ علاقه اي به یادگیری زبان بین المللی ندارند و تقریبا هیچ بروشور، کاتالوگ و راهنمایی را پیدا نخواهید کرد که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد

 

پس اگر برای این سفر روی مسلط بودن تان روی زبان انگلیسی حساب کرده اید احتمالا ناامید خواهید شد چرا که مردم روسیه به یادگیری زبان انگلیسی اعتقادی ندارند یا بهتر بگوییم نیازی به یادگیری این زبان نمیبینند. یادگیری حروف پرکاربرد الفبای روسی کار سختی نیست و در تعداد زیادی از اماکن از جمله متروها بسیار کارا خواهدبود.

 

6. امنیت در سراسر روسیه حاکم هست

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

دیدنی هست بدانید ورودی تمام پاساژها، مترو، سینما، اماکن تاریخی، هتل ها با یک گیت شروع میشود. گیتی که مثل فرودگاه ایران تمامی وسایل و کیف ها از زیر نظر دستگاه هاي پرتو ایکس یا نمونه آن رد میشود. در متروها هم حضور همیشگی پلیس هاي مسلح به همراه سگ یک امر طبیعی محسوب میشود.

 

پس ممکن هست پس از چند روز گشت و گذار در روسیه به این نتیجه برسید که هنگام بیرون رفتن بهتر هست هیچ ساک و کیف بزرگی با خود نبرید.

 

7. حضور اجتماعی پیرزن هاي روسیه

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

روسیه 144 میلیون نفر جمعیت دارد و با وجود این که نهمین کشور پرجمعیت دنیاست اما به لحاظ تراکم جمعیت از پایین ترین نرخ هاي تراکم جمعیت در دنیا محسوب میشود. همین طور در این کشور پرجمعیت نرخ بیکاری 5 درصد هست و جایی ست که بازنشستگی در آن معنایی ندارد.

 

به همین دلیل وقتی موزه گردی در روسیه را شروع کنید و از منزل هاي تاریخی نویسنده ها و شعرای بنام روسیه بازدید میکنید متوجه حضور پررنگ خانم هاي مسن بعنوان صندوقدار یا راوی می‌شوید یا حتی پیرزن هاي حدود 80- 90 سالی را می‌بینید که در رستوران ها مشغول کار میباشند. علت اصلی حضور سالمندان در اینگونه کارها این هست که جوان ترها با موقعیت هاي شغلی و درآمدهای بالایی که دارند نیازی به حضور در اینکار در خود نمی‌بینند.

 

8. حضور توریست هاي محجبه ایرانی

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

شاید به این علت که روسیه در دو شهر ایران یعنی اصفهان و بوشهر کنسولگری دارد، خانواده هاي مذهبی هم به روسیه جذب شده اند. به این ترتیب روسیه در سال هاي جدید با استقبال مفید توریست هاي قشر مذهبی و سنتی ایرانی که به صورت خانوادگی به این کشور سفر می‌کنند، همراه شده.

 

9. فارسی در روسیه زبان غریبی نیست

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

بهتر هست وقتی در روسیه در حال صحبت کردن با خانواده یا دوستان هستید این راهم در نظر بگیرید که احتمالا در اطراف شما فارسی زبانان زیادی وجود دارد. هم توریست هاي ایرانی در روسیه رشد چشمگیری داشته و هم ازبک ها و تاجیک هاي زیادی در روسیه وجود دارند که فارسی زبان میباشند و برای کار به این کشور مهاجرت کرده اند.

 

10. سفر بک پکری و هاستل نشینی را تجربه کنید

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

در این روزها تورهای عادی سفر به روسیه بدون شام و ناهار و بدون خریدهای احتمالی چیزی حدود 7 میلیون تومان آب می‌خورد اما اگر شیوه بک پکری را گزینه کنید هزینه پرواز غیرایرانی 2 میلیون تومان آب می‌خورد و اگر به جای هتل هم هاستل نشینی را امتحان کنید که به صورت پانسیون هایي

 

با اتاق هاي چندتخته و یک آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی مشاع بین ساکنین هست با شبی حدود 60 هزار تومان در نقاط مفید شهر می‌توانید اقامت داشته باشید و با دیگر بک پکرها هم رابطه دوستانه بگیرید و اطلاعات نابی کسب کنید.

 

11. غذاهایی دلپذیر، سالم، متنوع و نیمه ارزان

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

در مقایسه با ایران و برای توریست ایرانی روسیه یکی از برترین مقاصد هست تا غذا خوردن هم تبدیل به یک لذت شود. غذا هاي دریایی بسیار خوش طعم و غذاهایی نزدیک به ایران مثل شیشلیک به همین اسم کار شما را در گزینه غذا آسان میکند. این را هم بدانید اگر گزینش اشتباهی داشته باشید طعم غذا هاي روسیه دلپذیر و با ذائقه ایرانی جور هست و مطمئنا راضی از رستوران بیرون می‌آیید. قیمت ها را هم هر طور حساب کنیم کمتر از رستوران هاي ایرانی در می‌آید.

 

12. مذهب در این کشور جایگاه ویژه اي دارد

توصیه های گردشگری هنگام سفر به روسیه

مسیحیت ارتدکس بزرگ ترین دین و دین سنتی روسیه هست هر چند ادیان دیگر هم آزادانه در این کشور وجود دارند. اما به طور کلی کلیساها که نماد گرایش مذهبی افراد مسیحی هست در روسیه همۀ وقت} پر و پیمان هست.

 

13. خریدهای مطمئن در روسیه

به طور کلی برندهای خارجی در مسکو و سن پترزبورگ گران تر از ایران هست اما دو علت زیاد برای این ادعا می‌توان به کار برد. اول این که فیدبک یا کم کیفیت چینی به هیچ عنوان در این کشور وجود ندارد و همه ي جنس ها اصل هست. دوم این که آف ها یا همان تخفیف ها، حقیقی هست. مثلا در زمان آف بنتون میتوانید یک کت مردانه را با قیمت 400 هزار تومان خریداری کنید.

 

14. زنده بودن شهر

نکته دیدنی دیگر زنده بودن کل شهر سن پترزبورگ هست و علت اصلی آن هم این هست که روسیه اعتقادی به بلندمرتبه سازی و تجمیع برندها و فروشگاه هاي گوناگون در یک مال ندارد بلکه همه ي این‌ها در سطح خیابانها و شهر پراکنده اند و همین امر موجب زنده بودن همیشگی و همه ي جایی شهر شده هست

 

15. شب هاي سفید

اگر تیرماه را برای سفر خود به روسیه گزینش کنید که گرچه گزینش بجایی هم هست با شب هاي سفید در روسیه مواجه می‌شوید. به این ترتیب که به علت بالا بودن عرض جغرافیایی سن پترزبورگ کل شب نیز هوا روشن هست. هر چند ممکن هست ساعت خوایتان به هم بریزد اما با شهری رو به رو میشوید که به صورت شبانه روزی روشن، زنده و پویا هست.