پارس ناز پورتال

جشن سال نو کریسمس و داستان جالب بابانوئل

جشن سال نو کریسمس و داستان جالب بابانوئل

جشن سال نو کریسمس و داستان جالب بابانوئل 

جشن سال نو میلادی با شور خاصی در سراسر دنیا گرامی داشته می شود و بابانوئل هم در این میان نماد کریسمس است با لباس قرمز و هدایایی در دست. دردوران باستان ، درسراسر اروپا، جشنهای رومی ها، اقوام ژرمن یا اقوام سلت نویددهنده آغاز فصل زمستان بودند. سپس ، با ظهور مسیحیت ، بـه مناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح «ع» در شب 24 دسامبر این مراسم تحت عنوان نوئل ، کریسمس و یا نویداد جشن گرفته میشود.

 

بـه این ترتیب رسوم مذهبی جایگزین سنت هـای قومی میگردد. درخلال قرن ها، رسوم مذهبی و قومی با یکدیگر می آمیزند و جشن نوئل یا کریسمس بـه یک جشن مذهبی و جمعی تبدیل میگردد، یک جشن خانوادگی که هر کشور آن را براساس سنت هـای خود برگزار میکند.

 

مراسم نوئل در قرون وسطی سنت درخت نوئل یک سنت بـه جا مانده از اقوام سلت است . دروییدها که راهبان این قوم محسوب می شدند هنگام برگزاری جشن آغاز فصل زمستان درختان کاج را با سبب هـای طلایی وشمع هـای روشن تزیین می کردند.

 

در قرون وسطی درخت کاج لقب درخت زندگی یافت ، زیراهمواره سرسبز است . درعین حال درخت کاج نماد زندگی و روشنایی بود. در دوران قرون وسطی ، سن نیکلاس ، حامی کودکان وظیفه توزیع هدایای نوئل را بـه عهده داشت . وی از بام خانه ای بـه بام خانه ای دیگر می رفت و از راه لوله بخاری وارد خانه ها می شد و جوراب هـای کودکان که بر لبه شومینه دیواری آویزان بودند را پر از هدایا و شیرینی جات می‌کرد.

 

تا قرن نوزدهم  مقدار  و تنوع هدایا بـه مراتب کمتر از امروز بود و شامل طبل ، فلوت ، اسباب بازی هـای چوبی و عروسک می شد. گاهی یک دست لباس یا حتی یک روبان سر هدیه داده می شد.درهرحال هر وسیله تازه ای نشانه آغاز سال نو بود.

جشن سال نو کریسمس و داستان جالب بابانوئل

در کشور هـای اسکاندیناوی ، هیزم نوئل نیز جزو سنت ها محسوب می شد. براساس یک افسانه قدیمی ، مردم این منطقه در شب نوئل یک قطعه هیزم بزرگ را بـه خانه می آوردند و پس از ابراز امیدواری برای خوشبختی ، سلامتی و رفاه ، این هیزم را آتش می زدند تا مشکلات و گرفتاری ها باسوزاندن این هیزم ازبین بروند.

 

مراسم نوئل در عصر حاضر درخت کاج نوئل بـه شیوه ای که امروز شناخته شده از ایالت آلزاس فرانسه در قرن چهاردهم ریشه گرفته است . اکنون این درخت را در داخل خانه نصب میکنند و در شب 24 دسامبر آن را تزیین میکنند. این سنت پس از سال 1870 میلادی در فرانسه رواج یافت.

جشن سال نو کریسمس و داستان جالب بابانوئل

نخستین درخت هـای کاج درآن دوره با سیب هـای سرخ ، گل ، روبان ها و شمع تزیین می گردید. از قرن نوزدهم ، سنت تزیین درخت کاج در کشور هـای شمالی و اروپایی و کانادا و ایالات متحده رایج میشود. در بسیاری از موارد از درخت صنوبر بـه عنوان درخت کریسمس استفاده میشود.

 

اما بابا نوئل یا سانتا کلاوس در سال 1822 در آمریکا و در نوشته هـای دکتر مور که داستان هـای کودکان را می‌نوشت ،متولد گردید. بـه این ترتیب ، بابا نوئل جایگزین سن نیکلاس میشود.

 

امروز افسانه بابا نوئل که ریشه در قرن ها رسوم و باورها دارد بـه شکل یک مرد کوچک اندام چاق و خوش رو با ریش سفید ، لباس قرمز و چکمه هـای مشکی درآمده است . وی سوار بر سورتمه ای که گوزن ها آن رامی کشند سراسر اروپا، کشور آمریکا، کانادا را درمی نوردد و هدایای کودکان را توزیع میکند.

جشن سال نو کریسمس و داستان جالب بابانوئل

دردومین دهه هزاره سوم بابا نوئل مدرن تر میشود. امروز می توان وی را در تلویزیون مشاهده کرد،صدای وی را از رادیو شنید و حتی کودکان میتوانند با تماس تلفنی هدایای درخواستی خود را بـه او بگویند. امروز بابا نوئل دارای یک آدرس اینترنتی است و با ایمیل بـه کودکان پاسخ می دهد!