پارس ناز پورتال

حشیش و گل چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟

حشیش و گل چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟

حشیش چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟ 

حشیش چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟ در این بخش درمورد ماده مخدر و توهم زا حشیش صحبت می کنیم. ماده مخدری که اولین قدم به سمت اعتیاد، خصوصا مصرف شیشه و کراک می باشد. اولین تجربه مصرف این ماده مخدر از روی حس کنجکاوی شروع شده و این تجربه می تواند آغاز راه اعتیاد باشد، البته در مواردی افراد با اولین مصرف حشیش به طور کلی زده می شوند. در ادامه بیشتر صحبت می کنیم.

 

حشیش چیست؟

ماده مخدر حشیش از گیاه شاهدانه بدست می آید. روغنی که از صمغ این گیاه بدست می آید نوع خالصی از ماده سایکواکتیو تی‌اچ‌سی محسوب می‌شود که علت اصلی تاثیرات مصرف این ماده روی بدن می باشد. روش های مختلفی برای مصرف حشیش وجود دارد که مصرف آن به صورت سیگاری عمده ترین آن است. البته این ماده مخدر در برخی موارد به صورت خوردنی هم مصرف می شود.

حشیش و گل چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟

کشور افغانستان بزرگترین تولید کننده حشیش در جهان می باشد و کشورهای: ایالات متحده آمریکا، انگلستان و استرالیا بیشترین جمعیت مصرف کنندگان را به خود اختصاص می دهند. نوعی حشیش به نام afghan black وجود دارد که قوی ترین نوع آن بوده و در مواردی باعث توهمات دیداری نیز شده است. برخلاف این تصور که حشیش اعتیاد ندارد، یک بار مصرف آن می تواند عامل وسوسه هایی قوی برای تجربه بعد باشد.

 

حشیش چگونه آماده مصرف می شود؟

حشیش و گل چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟

در دُز های سنگین این ماده را با استفاده از چپق یا چیلیم (وسیله ای شبیه به قلیان) مصرف می کنند. در برخی موارد حشیش را به همراه مواد دیگری و به صورت خوراکی مصرف می کنند. اما در شایع ترین مورد، مقداری حشیش را بوسیله فندک یا کبریت گرم کرده و بعد از شل شدن آن را با توتون سیگار مخلوط کرده و به شکل سیگار می کشند. اولین تجربه به شدت توهم زاست و می تواند موجب هراس و اضطراب غیر عادی شود.

 

نام های دیگر حشیش

بنگ

منگ

چرس

سیگاری

کره شدن: تحت تاثیر حشیش قرار گرفتن

 

تاثیرات مصرف حشیش چیست؟

بعد از مصرف این ماده فرد احساس بی وزنی می کند، پس از حدود 15 دقیقه بعد از مصرف سر سنگین شده و احساس بی توجهی به محیط اطراف و همچنین کند شدن زمان حس می شود. این تاثیرات بعد از 30 دقیقه و بسته به دز مصرف به اوج می رسد، در این مرحله صداها دیده می شوند و رنگ ها شنیده می شوند، برخی توهمات شنیداری پدید می آیند و فرد احساس می کند صداها را دورتر می شوند.

حشیش و گل چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟

برخی افراد که اصطلاحا حشیش به آنها نمی سازد، در این مرحله دچار ترس و اضطراب فراوان می شوند و ممکن است بر اثر ترسی که دارند از حالت عادی شان خارج شوند. یک ساعت بعد از مصرف علائم رو به کاهش می روند و احساس گرسنگی شدید و میل به خوردن خوراکی های شیرین پدیدار می شود. در این مرحله مصرف کننده احساس سرخوشی، عدم درک مکان، اجتماعی بودن و اعتماد به نفس کاذب دارد.

 

پس از 3 تا 4 ساعت علائم مصرف از بین می روند و احساس خستگی و خواب آلودگی حس می شود. علائم مصرف حشیش 10 تا 13 روز در بدن باقی می مانند و با یک آزمایش ساده خود را نمایان می کنند. مصرف کنندگان سنگین این علائم را تا 28 روز در بدن خود دارند. کسانی که اولین تجربه را داشته اند تا 2 روز بعد از مصرف تاثیرات آن را در بدن خود حس خواهند کرد.

 

عوارض و خطرات مصرف حشیش چه چیزهایی هستند؟

حشیش قضاوت شما را تحت تاثیر قرار می دهد، نوجوانانی که قبل از رسیدن به بلوغ این ماده را مصرف می کنند 4 برابر دیگران در معرض ابتلا به جنون و افسردگی قرار دارند. مصرف حشیش باعث بی توجهی می شود و افراد ممکن است شغل خود را از دست بدهند. این ماده در دسته محرک ها قرار دارد و همانند سیگار مصرف آن با وسوسه های فراوان همراه است، ترک حشیش عوارض روانی فوق العاده اما جسمی کمی دارد.

حشیش و گل چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟

بعد از ترک حشیش افراد با کاهش وزن فوق العاده رو به رو می شوند و هم چنین نشانه هایی از افسردگی، سرخوردگی اجتماعی و بی میلی به زندگی را تجربه می کنند. کسانی که به طور روزانه حشیش مصرف می کنند، به طور دائمی چشمان قرمزی دارند، با بی حالی صحبت می کنند، ساکت و گوشه گیر اند و دائما در حال پاک کردن بینی خود هستند. 

 

حشیش چگونه کشف شده است؟

در یافته های باستان شناسان آمده: در سده چهارم میلادی و در کشور اتیوپی حشیش به وسیله قلیان مصرف می شده است، باستان شناسان احتمال می دهند که حشیش قبل از کشف توتون مورد استفاده قرار گرفته، هم چنین در اواخر هزاره دوم میلادی و در شرق مدیترانه از حشیش به عنوان دارویی برای تسهیل زایمان استفاده می کردند.

حشیش و گل چیست و مصرف آن چه تاثیراتی دارد؟

در برخی کشورهای مسلمان، بعد از ممنوع شدن مصرف مشروبات، برخی به استفاده از حشیش روی آوردند. در ایران باستان حشیش به عنوان دارو مصرف می شده و هم چنین برخی، در مراسمات مذهبی از این ماده مخدر استفاده می کردند. در اوستا نام حشیش (بنگهه) نوشته شده و در زمان پهلوی این واژه به (منگ) تغییر پیدا کرده، و امروز آن را با نام بنگ، حشیش و سیگاری می شناسند.

 

اختصاصی از بخش پزشکی مجله پارس ناز