پارس ناز پورتال

خاصیت های مفید نهفته در میوه کیوی

خاصیت های مفید نهفته در میوه کیوی

خاصیت های مفید نهفته در میوه کیوی 

کیوی میوه پر مصرفی است کـه خاصیت هـای مفید زیادی را در خود نهفته دارد از کاهش کلسترول خون گرفته تا داشتن فیبر فراوان. ورزش، کاهش وزن و داروها میتوانند بـه کاهش سطح کلسترول خون کمک کنند؛ اما رژیم غذایی نیز نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می کند.مواد غذایی کـه پایه و اساس گیاهی دارند، مانند کیوی،

 

بدون کلسترول بوده و حاوی ترکیباتی هستند کـه میتوانند سطح لیپوپروتئین‌هـای با چگالی کم یا همان کلسترول بد کـه LDL نیز خوانده میشوند، را کاهش داده و همچنین لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان کلسترول خوب کـه HDL نیز نامیده میشوند را افزایش دهند. از پزشک خود بخواهید بـه شـما کمک کند تا با یک برنامه رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم بتوانید کلسترول خونتان را بازرسی نمایید.
خاصیت های مفید نهفته در میوه کیوی

تحقیقات چـه می گوید؟

در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه کـه در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه چاپ شده است، گزارش داد: بزرگسالان تایوانی با کلسترول خون بالا کـه دو عدد کیوی در روز بـه مدت ۱۰ هفته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول بد «LDL» خونشان را مشاهده نمودند کـه این کاهش با افزایش سطح کلسترول خوب «HDL» همراه بود.

 

محققان بـه این نتیجه رسیدند کـه خوردن کیوی میتواند یک راه خوب برای کاهش خطر ابتلا بـه بیماری‌هـای قلبی باشد.مطالعه دیگری کـه در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در مجله انگلیسی تغذیه چاپ شد، نشان داد کـه مردان دارای کلسترول خون بالا با مصرف یک رژیم غذایی سالم کـه شامل دو عدد کیوی در روز بود، توانستند سطح کلسترول کل خونشان را کاهش دهند در حالی‌کـه مقدار کلسترول HDL آن‌ها افزایش داشت.

 

راه‌هایی برای مصرف کیوی

اگر بـه دنبال تغییراتی درمان کننده در شیوه زندگی تان هستید مانند آن آن انچه در رژیم غذایی توسط موسسه ملی سلامت توصیه شده کـه موجب کاهش سطوح کلسترول خون میشود، شـما باید دو تا چهار واحد از میوه‌هـای تازه یا کنسرو شده بدون شکر، میوه‌هـای فریز شده، خشک شده و یا کنسرو شده در هر روز مصرف کنید.

 

یک واحد کیوی معادل یک دوم فنجان کیوی خرد‌شده تازه یا یک کیوی متوسط است. سعی کنید تکه‌هـای کیوی را بـه ماست بدون چربی یا کم چربی برای وعده صبحانه اضافه کنید، می‌توانید آن را با سالاد خود در وعده ناهار مصرف کنید و یا این کـه از آن بـه عنوان یک دسر سالم بعد از شام بهره ببرید.

 

فیبر در کیوی

موسسه ملی سلامت توصیه می‌کند کـه مصرف مقدار زیادی از فیبر در رژیم غذایی میتواند بـه کاهش سطح کلسترول کمک کند، بـه خصوص اگر این فیبر را از منابع غنی از فیبر محلول دریافت نمایید.

 

چربی اشباع شده در کیوی

یک کیوی کامل کـه حدود ۵ سانتی متر قطر دارد، شامل ۰/۳۶ گرم چربی کـه تنها ۰/۰۲ گرم آن اشباع است، می‌باشد. موسسه ملی سلامت می گوید چربی‌هـای اشباع شده، مهم‌ترین عامل در رژیم غذایی است کـه بر سطح کلسترول تام و LDL اثر می‌گذارد. مصرف غذاهایی کـه چربی‌هـای اشباع کمی دارند،

 

بـه کاهش کلسترول خون کمک می کند. چربی‌هـای اشباع شده در یک کیوی با سایز متوسط کمتر از یک درصد از حد تعیین شده برای بزرگسالان است کـه در یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری توصیه میشود.

 

کیوی و آب آن

فیبر محلول، آب را در دستگاه گوارش شـما جذب کرده و بـه شکل یک ژل چسبناکی در می‌آید کـه میتواند توانایی روده را در جذب کلسترول مهار کند. یک کیوی حاوی حدود ۷/۱ گرم فیبر، با ۷/۰ گرم فیبر محلول است. فیبر محلولی کـه از یک کیوی حاصل میشود بـه اندازه یک‌دوم فنجان کلم پخته‌شده، یک فنجان کرفس خام یا ۳ قاشق غذاخوری جوانه گندم میباشد.