پارس ناز پورتال

خواص کیوی میوه پشمالوی مفید

خواص کیوی میوه پشمالوی مفید

خواص کیوی میوه پشمالوی مفید 

کیوی دارای میزان فراوانی ویتامین C اسـت کـه خوردن آن همیشه توصیه می شود. این میوه برای تنظیم فشار خون و پوست نیز مفید اسـت. مردم طبق معمول بخاطر رنگ زیبای سبزی کـه در کیوی وجوددارد جذب آن می شوند. اما بخاطر داشته باشید کـه این میوه خوشمزه مزایای منحصر بـه فردی دارد. دراین مقاله همراه مـا باشید تا چند مورد از مزایای این میوه رابا هم مرور کنیم.

 

۱۴ مورد از خواص کیوی برای سلامتی بدن:
این میوه بـه کمک آنزیم‌هاي خود، بـه هضم کمک میکند:
کیوی خام حاوی actinidain «آنزیم حل کننده پروتئین» اسـت کـه می تواند بـه هضم موادی هم چون papain در پاپایا یا بروملین موجود در آناناس کمک کند.

 

بـه مدیریت فشار خون کمک می کند:
سطح بالای پتاسیم در کیوی می تواند بـه متعادل کردن الکترولیت‌ها در بدن کمک کند. همین امر اثر سدیم را کاهش میدهد و بـه تنظیم فشار خون بدن کمک فراوانی خواهد کرد.

 

از آسیب بـه DNA جلوگیري می کند:
مطالعه انجام شده نشان می دهد کـه ترکیب منحصر بـه فرد آنتی اکسیدان‌ها در کیوی بـه محافظت از DNA کمک می کند. عده اي از محققان بر این باورند کـه این میوه بـه پیشگیری از سرطان کمک خواهد کرد.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند:
ویتامین C بالای کیوی بـه همراه ترکیبات آنتی اکسیدانی کـه در آن یافت می شود میتواند بـه تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

 

باعث کاهش وزن می شود:
شاخص گلیسمی پایین این میوه و فیبر بالایی کـه در آن وجوددارد باعث می شود کمتر گرسنه شوید. در چنین شرایطی بدن با ذخیره کردن چربی بـه موارد دیگر پاسخ نمیدهد.

 

بـه سلامت سیستم گوارش و هضم کمک میکند:
کیوی منبع عالی از فیبر اسـت. این موضوع مانع از یبوست وسایر مشکلات روده می شود.

 

بـه پاک سازی سموم کمک میکند:
فیبر موجود در کیوی می تواند بـه سموم بچسبد و آنرا ازبدن خارج کند.

 

بـه مبارزه با بیماری‌هاي قلبی کمک میکند:
خوردن ۲ الی ۳ شماره کیوی در روز می تواند لخته شدن خون را تا ۱۸ درصد و تری گلیسیرید را تا ۱۵ درصد کاهش دهد. بیشتر افراد از اسپرین برای کاهش لخته شدن خون استفاده می کنند اما این دارو نیز عوارض جانبی دیگری هم چون التهاب یا خون ریزی روده رابه همراه دارد. مصرف میوه‌هایي هم چون کیوی مانع از لخته شدن خون میشود ودر عین حال چنین عوارضی رابه همراه نخواهد داشت.

 

برای افرادی کـه مبتلا بـه دیابت هستند مفید اسـت:
همانگونه کـه قبلا نیز بیان کردیم شاخص گلیسمی دراین میوه پایین اسـت. این موضوع بدین معناست کـه مصرف آن بـه سرعت سطح قندخون را بالا نمیبرد. افراد دیابتی میتوانند از این میوه استفاده کنند.

 

از دژنراسیون ماکولا و سایر بیماری‌هاي چشمی محافطت می کند:
دژنراسیون ماکولا یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در کهنسالان اسـت. مطالعات انجام شده بر روی ۱۱۰۰۰۰ مرد و زن نشان داد کـه مصرف سه شماره میوه در روز می تواند دژنراسیون ماکولا را تا ۳۶ درصد کاهش دهد. این موضوع بخاطر سطح بالای لوتئین و زیگزانتین در کیوی اسـت کـه هردو ماده شیمیایی طبیعی هستند

 

کـه در چشم انسان یافت میشوند. اگر چـه میوه‌ها و سبزیجات مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته اند اما چنین اثر مشابهی در سایر مواد یافت نشده اسـت.

 

تعادل قلیایی ایجاد می کند:
کیوی در گروه میوه‌هاي قلیایی قرار دارد و این موضوع بدین معناست کـه سطح خوبی از موادمعدنی را برای کاهش سطح اسیدی مواد دارد. تعادل خوب اسیدو باز در بدن مزایایی هم چون پوست شاداب و جوان، خواب عمیق تر، انرژی فیزیکی فراوان، سرماخوردگی کمتر، آرتروز کمتر و پوکی استخوان کمتر رابه همراه دارد.

 

از پوست محافظت میکند:
کیوی منبع خوبی از ویتامین E اسـت کـه یک آنتی اکسیدان شناخته شده برای محافظت از پوست در برابر اسیب ‌هاي مختلف اسـت.

 

طعم بسیار خوبی دارد:
کیوی ظاهر و طعم بسیار خوبی دارد. بیشتر افراد این میوه رابه خاطر ظاهر متفاوتی کـه نسبت بـه سایر میوه‌ها دارد دوست دارند. برای این کـه بتوانید سطح متعادلی از مواد مغذی را داشته باشید بهتر اسـت انواع مختلفی از مواد غذایی را مصرف کنید. هر ماده غذایی کیفیت و مواد مغذی خاص و منحصر بـه فرد خودرا دارد. بیشتر افراد در رژیم غذایی خود از منابع محدودی استفاده میکنند و این موضوع بـه هیچ وجه توصیه نمیشود.

 

آفت کش کمتری دارد:
 بـه گزارش پارس ناز کیوی یکی از میوه‌هاي سالمی اسـت کـه در جهان یافت میشود زیرا آفت کش زیادی بر روی آن مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 

حقایق جذاب و شگفت انگیز در مورد کیوی:
میوه کیوی بعد از پیدا کردن یک پرنده در نیوزیلند بـه این نام خوانده شد زیرا این پرنده نیز ظاهری شبیه بـه کیوی داشت.عده اي از گونه هاي کیوی پوست برنز صافی دارند. بهمین خاطر نمیتوان گفت کـه همه ی کیوی‌ها شکل یکسانی دارند.اگر چـه کیوی بومی چین اسـت اما تا ۶۰ سال قبل عملا هیچ کسی در آمریکای شمالی چیزی در مورد آن نمی دانست. این میوه برای نخستین بار درسال ۱۹۶۲ در ایالت متحده ایالات امریکا معرفی شود.

 

با این کـه کیوی در هر دمایی رشد پیدا می کند اما بیشتر کیوی‌هاي جهان در ایتالیا، نیوزیلند و شیلی پرورش مییابند.شـما میتوانید پوست ان را نیز بخورید البته اگر حساسیتی بـه آن ندارید.

 

چگونه می توان از کیوی استفاده کرد:
اگر کیوی نرسیده اسـت آنرا در دمای اتاق و بـه دور از نور خورشید نگه دارید تا برسد.هم چنین می توانید کیوی نرسیده را کنار سیب ، موز یا گلابی قرار دهید تا زودتر برسد.بعد از این کـه کیوی رسیده شد آنرا از سایر میوه‌ها دور نگه دارید زیرا بـه گاز اتیلنی کـه از این میوه‌ها ساطع میشود حساس اسـت و میتواند آنرا خراب کند.

 

actinidain کـه در کیوی خام یافت میشود آنرا برای دسرها و سایر غذاهایی کـه بـه صورت خام مصرف میشوند نامناسب کرده اسـت زیرا می تواند دسر شـما را بدمزه کند.

 

هشدارها:
میوه کیوی حاوی مقدار قابل اندازه گیری از اگزالات‌ها اسـت. این ماده بطور طبیعی در بیشتر گیاهان و حیوانات یافت می شود. زمانی کـه اگزالات در مایعات بدن بیش از حد تجمع پیدا می کند، میتواند کریستالیزه شود ودر نهایت مشکلاتی برای سلامتی بدن ایجاد نماید. افرادی کـه مشکلات کلیوی یا مشکلات مرتبط با کیسه صفرا را دارند

 

بهتر اسـت از خوردن کیوی اجتناب کنند. بحث‌هاي زیادی در مورد مقدار مناسب این میوه وجوددارد. کیوی هم چنین حاوی مواد آنزیمی مرتبط با سندرم حساسیت بـه لاتکس میوه اسـت. اگر بـه لاتکس حساسیت دارید، ممکن اسـت بـه کیوی نیز حساسیت داشته باشید.از آنجایی کـه رسیده کردن کیوی با گاز اتیلن این ماده را افزایش می دهد بهتر اسـت از میوه‌هاي طبیعی استفاده کنید. پختن نیز می تواند چنین آنزیم‌هایي را غیر فعال نماید.