پارس ناز پورتال

با خبرسازترین زنان جهان در سال 2017 آشنا شوید

مجموعه : مجله خبری روز
با خبرسازترین زنان جهان در سال 2017 آشنا شوید

با خبرسازترین زنان جهان در سال 2017 آشنا شوید 

امروز با زنانی که در راس خبرها و تیتر اول روزنامه ها درسال 2017 بودند آشنا میشویم که بیشتر انها اقدامات سیاسی اجتماعی انجام داده اند. خیلی وقت است که زنان جهان می کوشند به حقوقی دست یابند تا حالات اجتماعی خودرا التیام ببخشند. اگر روزگاری زنان هالیوود تنها در پی برابری دست مزد خود با همکاران مردشان بودند

 

حالا دیگر زنها تنها به این مسئله راضی نیستند. در هر زمینه اي که نگاه کنید زنی را می‌بینید که بپا خواسته و برای خود و هم نوعانش فریاد برابری سر داده است.دراین پست می شد چهره هاي دیگری را هم جا داد اما در پنج زمینه سینما, ادبیات, سیاست, علم و جامعه این پنج چهره انتخاب ما برای سالی است که به پايان رسید.

 

در سیاست البته می شد زنان دیگری هم چون آنگ سان سوچی- که خودرا بدنام کرد- آنگلا مرکل یا هیلاری کلینتون را هم گنجاند اما در بقیه رشته ها چهره هاي انتخابی ما حریفی ندارند. لااقل از نظر ما!

 

جامعه: رسوایی بزرگ

اشلی جاد: هزاران زن در سراسر جهان وجود دارند که سکوت خودرا در مقابل مسائل مختلف شکستند. بین آنها اشلی جاد یکی از اولین زنانی است که هاروی واینستین رابه تجاوز جنسی متهم کرد. حرف هاي جاد کافی بود تا سیلی از اتهام ها به سمت تهیه کننده سرشناس هالیوود سرازیر شود و دومینوی شکستن سکوت زنان هالیوودی به راه بیفتد. بعد از این رخداد بود که هیات مدیره شرکت فیلمسازی واینستین, رییس و بنیانگذار این شرکت را برکنار کرد.

با خبرسازترین زنان جهان در سال 2017 آشنا شوید

هاروی واینستین از تهیه کنندگان فیلمهای مشهوری مثل شکسپیر عاشق, سخنرانی سلطان و پالپ فیکشن است و برنده اسکار هم بوده. یک هفته پیش از اخراج واینستین, روزنامه نیویورک تایمز گزارشی جنجالی منتشر کرد که در آن ادعای اذيت جنسی تعدادی از کارکنان و هنرپیشه هاي زن هالیوود علیه واینستین

 

مطرح شده بود. مواردی که دراین گزارش آمده بود به سه دهه فعالیت او در سینما مربوط می شد. بعد از انتشار این گزارش واینستین 65 ساله عذرخواهی کرد و گفت مدتی به مرخصی خواهد رفت. او گفت: «شیوه اي که من در گذشته با همکارانم رفتار کردم, باعث اذيت بسیاری شده و من صادقانه عذرخواهی میکنم.»

 

هاروی واینستین بعنوان یکی از قدرتمندترین تهیه کنندگان هالیوود شناخته می شد و از بنیانگذاران شرکت میرامکس و بعد ازآن واینستین است. یکیدیگر از کسانی که واینستین را متهم کرد رز مک گاون بود. مک گاون به هالیوود ریپورتر گفت: «مردان هالیوود باید فورا رفتارشان را تغییر دهند. قدرت هالیوود رو به زوال است

 

چون جامعه تغییر و رشدکرده در حالی‌که رفتار مردانه در هالیوود هیچ فرقی نکرده است.» این مسئله البته روی دیگری هم داشت و دونالد ترامپ از فاش شدن این تجاوزها به نوعی ابراز خوشحالی کرد. رییس جمهور کشور آمریکا هفتم اکتبر گفت از شنیدن گزارش هاي مربوط به واینستین اصلا تعجب نکرده است. هاروی واینستین از حامیان بزرگ مالی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری کشور آمریکا بود.

 

تعداد زیادی از نمایندگان حزب دموکرات کشور آمریکا گفته اند که کمک هاي واینستین رابه سازمان هاي خیریه خواهندداد. این درحالی است که ترامپ خود نیز سال گذشته ودر جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایالات امریکا, بعد از انتشار ویدئویی که در آن با واژه هاي سخیفی درمورد زنان صحبت کرده بود,

 

سوژه رسوایی اي مربوط به اذيت جنسی شد. با این حال ودر حالیکه بسیاری فکر می‌کردند این رسوایی تیر نهایی رابه قلب کمپین ترامپ شلیک کرده و او رسما انتخابات را باخته است, در انتها شگفتی توانست بعنوان ریاست جمهوری ایالات امریکا دست یابد و هیلاری کلینتون را منزل نشین کند.

 

ادبیات: فریاد لیلا

لیلا سلیمانی: وقتی لیلا سلیمانی نویسنده فرانسوی مراکشی الاصل برنده جایزه گنکور سال 2016 برای رمان شگفت انگیز «لالایی» شد, کمتر کسی فکر می‌کرد با زنی رو به رو شوند که نمی‌خواهد فقط یک رمان نویس صرف باشد. او به صدایی در عرصه فرهنگ مبدل شد که در طول سال 2017 همه ی جا شنیده شد و اسم خودش را بعنوان کسی بر سرزبان ها انداخت که برای احقاق دستمزد هم جنسانش بسیار جدی است.

 

یکی از پرسر و صداترین واکنش هاي او به زندانی شدن دو دختر نوجوان در مراکش بودو از مردم این کشور خواست علیه قانونگذاری قرون وسطایی اعتراض کنند. صنعا و هاجر دو دختر 16 و 17 ساله به علت آنچه از سمت پلیس عمل منافی عفت مطرح شد دستگیر و به دادگاه تحویل داده شدند

با خبرسازترین زنان جهان در سال 2017 آشنا شویددادگاه نیز پس از 48 ساعت بازداشت موقت آنها را براساس اصل 489 قانون کیفری به زندان محکوم کرد. لیلا سلیمانی که حالا با بردن جایزه گنکور به نویسنده اي پرخواننده هم مبدل شده, کوشیده است در همه ی زمینه ها تاثیر گذار باشد. او در آخرین کتابش نیز به بررسی خشونت برهنه علیه زنان مراکشی پرداخته

 

و با کتاب کم حجمش سر و صدای بسیاری بپا کرده است. این درحالی است که مانوئل ماکرون, رییس جمهور فرانسه, لیلا سلیمانی را بعنوان نماینده مخصوصاً خود برای گسترش زبان و فرهنگ کشور فرانسه در جهان انتخاب کرد. سخنگوی هیات دولت فرانسه اعلام کرد: «علت انتخاب سلیمانی این بود که او از کشوری دیگر به کشور ما آمده است. او به زبان فرانسه سخن می‌گوید و نویسنده اي پیروز و البته بخشی از نسل جدید است که رییس جمهور مایل است در مرکز دقت قرار گیرد.»

 

رییس جمهور کنونی فرانسه دوست دارد بعنوان کسی شناخته شود که کتابخوانی را دوست دارد. او غالباً از آثار سلیمانی تمجید می‌کند. او در زمان مبارزات انتخاباتی نیز تقاضای دیدار با این نویسنده را کرده و سلیمانی نیز از او بعنوان نامزد انتخاباتی مورد علاقه اش حمایت کرده بود. روزنامه هاي فرانسوی بعد از انتخابات فاش کردند که ماکرون پست وزارت فرهنگ رابه سلیمانی پیشنهاد کرده اما این نویسنده جوان نپذیرفته بود.

 

البته سلیمانی ماکرون را در دیدار با حاکم مراکش همراهی کرد. پیش از این جایگاه سفیر گسترش زبان و فرهنگ فرانسوی به شخصیتی سیاسی محول می شد اما ماکرون شخصیتی ادبی را برای اینکار مناسب میداند.

 

سیاست: آقازاده پرحاشیه

ایوانکا ترامپ: در دولت پرحاشیه دونالد ترامپ, دخترش یکی از پرحاشیه ترین ها بوده است. آن قدر پرحاشیه که استیو بنن, مشاور ارشد دونالد ترامپ که در ماه اوت از قصر سفید اخراج شد, وی را منبع اصلی بدترین تصمیم هاي دولت ترامپ دانسته است. استیو بنن در گفت‌وگو با مجله ونیتی فرا ایوانکا ترامپ

 

را همینطور منبع خبرچینی و درز اطلاعات به رسانه هاي جمعی دانسته است. علاوه بر این او ایوانکا ترامپ رابه سرپوش گذاشتن بر اتهام سوءاستفاده هاي جنسی علیه پدرش و دستیاران او متهم می‌کند.

با خبرسازترین زنان جهان در سال 2017 آشنا شوید

از شروع ورود دونالد ترامپ به قصر سفید, مشاور ارشد او استیو بنن, به مخصوصاً با دختر او روابطی تنش آمیز داشت. سرانجام ترامپ در نیمه ماه اوت گذشته این دیپلمات محافظه کار افراطی را از قصر سفید اخراج کرد. استیو بنن دراین رابطه گفت او به هرحال نیت داشته هر چه زودتر قصر سفید را ترک کند.

 

استیو بنن در ادامه سخنانی که رسانه ها آنرا افشاگری علیه قصر سفید دانستند, جارد کوشنر, همسر ایوانکا و داماد ترامپ, را نیز از انتقادات مصون نگذاشت. او گفت جیمز کومی, رییس اف بی آی, با پافشاري کوشنر اخراج شده است, امری که بنن احمقانه ترین تصمیم زمان اخیر دانسته است.

 

ایوانکا سال 2017 یکی از فعال ترین چهره هاي دولت پدرش هم بودو همراه او به عربستان سعودی سفر کرد و پس از دیدار با گروهی از زنان سعودی سخنانی رابه زبان آورد که به شدت در شبکه هاي اجتماعی خبرساز شد. او در اجلاس زنان جی 20 در کشور آلمان هم شرکت کرد. از مهلت شرکت ایوانکا ترامپ در نشست زنان جی 20 برای نشان دادن مدل پیروز اقتصاد کشور آلمان به دختر اول کشور آمریکا نیز استفاده شد

 

و بهمین منظور جو کیزر, رییس شرکت زیمنس, به برلین دعوت شد تا مرکز کار و آموزش هم زمان این بنگاه بزرگ رابه ایوانکا ترامپ نشان دهد. ایوانکا ترامپ در آستانه سفرش به برلین در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادی «هفته اقتصاد» سیستم آموزش شغل در کشور آلمان را امکانی بسیار گسترده برای کارآموزی خوانده بود.

 

او ترکیب هم زمان کار و آموزش نظری در مدسه هاي شغلی کشور آلمان را مدلی پیروز محاسبه کرده و گفته بود کشور آمریکا هم میتواند ازآن یاد بگیرد. همین مسائل باعث شد که رسانه ها به او القاب گوناگونی بدهند: «قدرت سایه پشت صحنه تاج و تخت», «نیمه بهتر پدر» و «بانوی اول و واقعی ایالات امریکا».

 

او مشهور ترین فرزند دونالد ترامپ, رییس جمهور منتخب ایالات امریکا و تنها دخترش از ازدواج اولش است. در کارزار انتخاباتی پدر, او بود که با سخنرانی در مورد لزوم برابری دست مزد زنان, مرخصی زایمان و سیستم نگه‌داری کودکان سعی داشت حمایت زنان رابه دست آورد و پا به پای پدر به سفر های انتخاباتی می رفت.

 

سینما: زن شگفت انگیز

پیت جنکینز: تابستان سال 2017 در تسخیر فیلمی بود که کمتر کسی فکر میکرد بتواند رکوردشکن باشد. با این حال فیلم ابرقهرمانی «زن شگفت انگیز» با کارگردانی پتی جنکینز توانست به فروش بالغ بر یک میلیارد دلار برسد. دراین موفقیت بازی گال گادو غیر قابل انکار است. او نه تنها توانست نظر منتقدان

 

را جلب کند بلکه تماشاگران را نیز مجذوب خود کرد. این موفقیت به حدی بود که بسیاری معتقدند کمپانی استودیوی وارنر به فکر تولید بخش دوم آن هم افتاده است. اگر چه مسئولان این کمپانی رسما اظهارنظری نکرده اند اما درخشندگی غافلگیرکننده زن شگفت انگیز و البته حرف هاي جنکینز نشان می‌دهد آنها در فکر تولید ادامه این فیلم هم هستند.

با خبرسازترین زنان جهان در سال 2017 آشنا شویدکارگردان زن شگفت انگیز میگوید: «شخصیتی راکه خلق کرده ام همیشه دوست داشته ام. آرزویم تولید زن سحرانگیز بود که تحقق یافت. حالا می‌خواهم زن سحرانگیز 2 را بسازم.» به هرحال وقتی فیلمی در هفته اول فروش رکورد از خود به جا میگذارد باید همدست از سر آن برندارند! به این آمار نگاهی بیندازید: زن شگفت انگیز

 

با فروش 10 میلیون دلاری در سینما های ایالات امریکا و همینطور کسب 122.5 میلیون دلار در 55 کشور مختلف, فروش آغازین چشمگیر بالغ بر 222 میلیون دلار را در هفته نخست اکران ثبت کرد. فروش آغازین این فیلم در گیشه بین الملل از بسیاری دیگر از فیلمهای ابرقهرمانی چون دو قسمت اول «ثور», «مرد آهنی», هردو قسمت «نگهبانان کهکشان» و همینطور «مرد پولادین» پیشی گرفت,

 

ضمن آنکه این فیلم رکورد فروش آغازین تاریخ سینمای کشور آمریکا برای فیلمی به کارگردانی یک زن را نیز بخود اختصاص داد. در بین بازارهای خارجی این فیلم, چین با 38 میلیون دلار برترین عملکرد را داشت و پس ازآن نیز کشور کره جنوبی «8.5 میلیون دلار», کشور مکزیک «8.4 میلیون دلار» و برزیل «8.3 میلیون دلار» برای این فیلم ابرقهرمانی در اولین هفته اکران فروختند. این فیلم همینطور فروش آغازین 7.5 میلیون دلاری را نیز در سینما های بریتانیا ثبت کرد.

 

علم: فضانورد رکوردشکن

پگی ویتسون: آخرین روزهای تباستان سال 2017, یک زن فضانورد اسم خودرا در تاریخ جهان جاودانه کرد. پگی ویتسون, فضانورد آمریکایی دوم سپتامبر به سیاره زمین بازگشت. او صاحب رکورد بیشترین مدت اقامت در خارج از اتمسفر زمین در بین فضانوردان آمریکایی است. پگی ویتسون در سه ماموریت

 

جداگانه در مجموع به مدت 665 روز یا یکسال و 10 ماه در فضا زندگی کرده است. گنادی پدالکا, فضانورد روسی با 879 روز اقامت در فضا صاحب رکورد جهانی است. پگی ویتسون همراه با دو فضانورد دیگر با کپسول فضایی سایوز از ایستگاه بین المللی فضایی وارد قزاقستان شد. او پیش از بازگشت به کشور آمریکا و سفر به زادگاهش هیوستون, به کشور آلمان رفت.

با خبرسازترین زنان جهان در سال 2017 آشنا شویدهیوستون در طوفان هاروی دچار سیل گرفتگی بی پیشینه اي شده بود اما پگی ویتسون در ایمیلی که به خبرگزاری آسوشیتدپرس فرستاد نوشته بود منزل او آسیب ندیده. ویتسون که متخصص بیوشیمی است, سومین و آخرین ماموریت خود در ایستگاه بین المللی فضایی را نوامبر گذشته شروع کرد و اسم خودرا بعنوان اولین زنی

 

که دو بار فرماندهی ایستگاه فضایی را برعهده گرفته, ثبت کرد. پگی ویتسون و دیگر فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی همینطور صدها آزمایش در زمینه هاي مربوط به بیولوژی, بیوتکنولوژی, علوم فیزیکی و علوم مربوط به زمین انجام دادند. ویتسون که 57 ساله است همینطور مسن ترین زنی است که به فضا رفته. او گفته مطمئن نیست ماموریت اخیر, آخرین ماموریت فضایی او بوده یا نه.

 

پگی ویتسون از سال 1997 بعنوان فضانورد برای ناسا فعالیت دارد. او پیش از این تحت عنوان محقق برای این سازمان فضایی کار می کرده است. ویتسون در جریان آخرین ماموریت خود در ایستگاه فضایی بین المللی روی سلول هاي بنیادی انسان پژوهش و آزمایش کرده است. مرکز فضایی هیوستون تگزاس,

 

یکی از دفاتر مهم ناسا قاعدتا باید پذیرای پگی ویتسون و جک فیشر می شد اما در آن زمان با دقت به وزش طوفان هاروی و جاری شدن سیل در آن منطقه ناسا برنامه بازگرداندن این فضانوردان برنامه دیگری را اجرایی کرد. این فضانوردان با خود نمونه هایي برای بررسی در مرکز فضایی از ایستگاه فضایی بین المللی به همراه خود آوردند.