پارس ناز پورتال

خواص واقعی عسل طبیعی و هر آنچه که باید بدانید

خواص واقعی عسل طبیعی و هر آنچه که باید بدانید

 در این مطلب قرار است در مورد خواص عسل طبیعی با شما صحبت کنیم و با نگاهی واقع بینانه آنچه را که در مورد خواص عسل واقعیت دارد با شما در میان بگذاریم. واقعیت این است که در مورد عسل خواص زیادی ذکر شده است که برخی کاملا واقعی هستند و برخی صرفا حاکی از شنیده‌ها هستند و صرفا به صورت تجربی دیده شده اند.

 

عسل طبیعی چیست؟

 

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که همه خواصی که تا حال از عسل شنیده‌اید و در ادامه خواهیم گفت همگی مربوط به عسل کاملا طبیعی هستند.اما عسل طبیعی چه عسلی است، عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن تنها از شهد گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده باشد، چنین عسلی ساکارز بسیار کم و زیر 5درصد دارد و سرشار از خواص است.

 

وقتی عسل را به آزمایشگاه می‌ببرید باید به چند فاکتور مهم دقت کنید:

 

* ساکارز : این فاکتور نشان‌دهنده این است که آیا به زنبور تغذیه مصنوعی داده شده است یا خیر

 

* پرولین : پرولین یک آمینو اسید است که در گرده گیاهان وجود دارد و وجود آن در عسل نشان‌دهنده این است که زنبور از گل تغذیه کرده است.

 

* دیاستاز : دیاستاز یکی از آنزیم‌های مهم موجود در عسل است که توسط زنبور وارد عسل می‌شود و وجود آن در عسل نشان‌دهنده‌این است که عسل توسط زنبور تولید شده است.

 

* نسبت فروکتوز به گلوکز : این فاکتور نشان می‌دهد که به زنبور تغذیه مصنوعی غیر ساکارزی مانند شربت گلوکز داده نشده است.

 

* HMF: این فاکتور نشان می‌دهد که عسل حرارت داده نشده است و برای طولانی مدت نگهداری نشده

 

عسل طبیعی از چه موادی تشکیل شده است؟

رنگ عسل بسته به گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده  از رنگ کاملا روشن تا رنگ تیره  و نزدیک به قرمز متغیر است. به طور مثال اگر زنبور از گیاه درخت اقاقیا تغذیه کرده باشد، رنگ آن روشن و سفید و چنانچه از آویشن تغذیه کرده باشد.

 

اما از نظر مواد تشکل دهنده باید گفت که عسل تشکیل شده از موارد زیر است:

 

به طور کلی معمولا حدود ۹۰درصد از وزن یک عسل را قند‌های طبیعی موجود در عسل تشکیل می‌دهند و مابقی آن شامل مواد معدنی و آنزیم‌ها و خواص اصلی عسل است.

 

قندها: که شامل گلوکز و فروکتوز هستند. اگر گلوکز آن بیشتر باشد زودتر متبلور می‌شود و چنانچه فروکتوز آن بیشتر باشد شیرین‌تر است.

 

آب: هرچه کمتر باشد، عسل غلیظ‌تر است.

 

آنزیم‌ها: از بدن زنبور وارد آن می‌شود و شامل اینورتاز، آمیلازها، گلوکز اکسیداز، کاتالاز و اینولاز هستند.

 

عسل جمع آوری شده از گیاهان مختلف در عطر، طعم و همچنین در ترکیبات آن متفاوت است. محتویات ویتامین های آن با افزایش میزان گرده در آن افزایش می یابد. مشخص شده است که ویتامین های موجود در سبزیجات، میوه ها و سایر محصولات، به طور مداوم در طول ذخیره سازی کاهش می یابد.

 

عسل طبیعی چه خواصی دارد؟

 

خواص بسیار زیادی برای عسل طبیعی بیان شده است که برخی از آنها پشتوانه تحقیقاتی دارند و برخی هم به صورت تجربی حاصل شده اند، که در ادامه به برخی از این خواص که پشتوانه قوی تری دارند اشاره می‌کنیم.

 

 بد نیست بدانید که برخی خواص عسل هنگام ترکیب با ماده موثر دیگر، اثرات بهتری دارند، به طور مثال در مورد خواص سیاه دانه و عسل مقالات زیادی نوشته شده است.

 

سرشار از آنتی اکسیدان:

 آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند و همچنین ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

 

بد نیست بدانید که عسل خام و حرارت ندیده می تواند حاوی گرده زنبور و بره موم باشد که همین موضوع نشان می‌دهد عسل خام به مراتب خواص بیشتری نسبت به عسل حرارت دیده دارد.

 خواص واقعی عسل طبیعی و هر آنچه که باید بدانید

عسل و بهبود مشکل گوارشی:

یکی از خواص عسل طبیعی مفید بودن آن برای سیستم گوارشی است، همچنین عسل طبیعی حاوی پری بیوتیک‌های مفید است، به این معنی که باکتری‌های خوبی را که در روده‌ها زندگی می‌کنند تغذیه می‌کند، که نه تنها برای هضم، بلکه برای سلامت کلی ضروری هستند.

 

مفید برای افراد دیابتی:

عسل طبیعی یک جایگزین خوب برای قند است، در واقع افراد دیابتی اگر به جای شکر و مواد شیرین کننده از عسل طبیعی استفاده کنند عملا قند خون خود را کنترل کرده‌اند. در واقع عسل طبیعی به این شکل برای قند خون مفید است و اینطور نیست که با مصرف آن قند خون شما کاهش پیدا کند بلکه جایگزین کردن آن با مواد قندی موجب کنترل بهتر قند خون می‌شود.

 

محققان دریافته‌اند که عسل ممکن است سطح آدیپونکتین را افزایش دهد، هورمونی که التهاب را کاهش می‌دهد و تنظیم قند خون را بهبود می‌بخشد.  همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف روزانه عسل ممکن است سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد.

 

عسل طبیعی، مفید بر عملکرد قلب:

یک مطالعه مشاهده‌ای شامل بیش از ۴۵۰۰ فرد بالای ۴۰ سال، مصرف متوسط عسل را با خطر کمتر فشار خون بالا در میان زنان مرتبط دانست. لاوه بر این، عسل خام معمولاً حاوی بره موم است، نوعی رزین که زنبورها از درختان شیره‌زا و گیاهان مشابه تولید می‌کنند.

 

بره موم ممکن است سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود بخشد.پیرامون این موضوع تحقیقاتی هم انجام شده اند هرچند که نیاز به تحقیقات بیشتری است تا میزان دقیق اثرگذاری مشخص شود، اما در مورد اثرگذاری تا حد زیادی این موضوع اثبات شده است.

 

عسل طبیعی، مفید برای سیستم ایمنی بدن:

عسل طبیعی بخصوص عسل آویشن سرشار از آنتی اکسیدان است که یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. همچنین عسل می‌ تواند به تصفیه و تقویت سیستم گوارشی که برای سلامت ضروری هستند، کمک کند. این بخصوص برای زنان باردار بسیار مهم است تا در طول دوران بارداری، با حفظ سلامت خود، نیاز به مصرف دارو‌های شیمیایی پیدا نکنند.

 

ایا عسل طبیعی فاسد می‌شود؟

 

عسل ذاتا تاریخ مصرف ندارد و هیچگاه فاسد نمی‌شود اما در شرایطی ممکن است آلوده شود یا بر اثر گذشت زمان خواص آن کاهش پیدا کند، از این رو بهتر است که عسلی را که حدود 1 الی 2 سال از برداشت آن گذشته است خریداری کنید.

 

بعد از مدتی ممکن است عسل شما شروع به کریستالی شدن کند. این کاملا بی خطر است اما می تواند آن را دانه دانه و شیرین به نظر برساند. می‌توانید آن را کمی گرم کنید تا کریستال‌ها ذوب شوند، اما بدانید که دمای بالاتر می‌تواند عسل را بپزد و خواص خام آن را از بین ببرد و باعث تیره شدن رنگ آن شود.

 

اگر رنگ عسل شما به شدت تغییر کرده است یا بو می دهد، آن را بیرون بیندازید.چنانچه قصد خرید عسل طبیعی را دارید اما فرد معتمدی را نمی‌شناسید، می‌توانید عسل طبیعی را از آویشا تهیه کنید، در مجموعه آویشا، عسل طبیعی از بهترین و مطمئن‌ترین زنبورداران کشور به دست مصرف کنندگان می‌رسد.