پارس ناز پورتال

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

 

در اینبخش با بهترین خواص پسته و بادام، دو خوردنی محبوب در عید نوروز آشنا میشویم. بر خلاف تبلیغات علیه آجیل عید، این خوردنی ها فواید بسیاری دارند البته اگر در مصرف آنها زیاده روی نکنید. پسته و بادام دو عضو مهم در آجیل مخلوط هستند و علاوه بر خوشمزه بودن خواص بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارند. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید تا بیشتر درمورد موضوع امروز صحبت کنیم.

 

پسته چیست؟

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

پسته نوعی مغز خوراکی اسـت کـه از نوعی درخت بـه دست می‌آید کـه گفته می شود ریشه ي آن بـه آسیای مرکزی برمی گردد. پسته در حقیقت انواع مختلفی دارد، اما فقط یک نوع آن با نام علمی Pistacia vera اسـت کـه اندازه ي آن بـه قدری بزرگ اسـت کـه برای استفاده ي تجاری مناسب محسوب می شود. میوه هاي درخت پسته، شبیه بـه انگور، بـه صورت خوشه اي رشد می کنند.

 

سرشار از مواد مغذی است

پسته حاوی مواد مغذی بسیار مهمی اسـت. یک اونس پسته «حدود ۲۸ گرم» یا حدوداً ۴۹ شماره پسته ي خام، حاوی موارد زیر اسـت:

 

کالری: ۱۵۹

پروتئین: ۵/۷۲ گرم

چربی: ۱۲/۸۵ گرم

کربوهیدرات: ۷/۷۰ گرم

فیبر: ۳ گرم

قند: ۲/۱۷ گرم

منیزیم: ۳۴ میلی گرم

پتاسیم: ۲۹۱ میلی گرم

فسفر: ۱۳۹ گرم

ویتامین B6: 0/482 گرم

ویتامین B1: 0/247 میلی گرم

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

یک اونس پسته «حدود ۲۸ گرم یا ۴۹ شماره پسته ي خام»، حدود ۳۷ درصد از نیاز روزانه ي بدن بـه ویتامین B6 کـه ۱/۳ میلی گرم برای افراد بزرگسال اسـت را تأمین می کند. ویتامین B6 نقشی اساسی در بدن، بـه ویژه در ارتباط با سوخت و ساز پروتئین و رشد شناختی، دارد.

 

کالری کمی دارد

پسته یکی از کم کالری ترین مغزهای خوراکی بـه شمار می رود، بنابر این هم می‌توانید از خواص فوق العاده ي آن بهره مند شوید و هم بیشتر از مقدار کالری مجاز روزانه مصرف نکنید.

 

مملوء از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها نقشی اساسی در سلامت بدن ایفا می کنند. این مواد با پیشگیری از آسيب دیدن سلول هاي بدن، ریسک ابتلا بـه سرطان و دیگر بیماری ها را کاهش می دهند.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

مغزها و دانه هاي خوراکی ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی دارند، اما پسته در مقایسه با دیگر مغزهای خوراکی، انتی اکسیدان بیشتری دارد. تحقیقات نشان می دهد پسته حاوی آنتی اکسیدان هایي اسـت کـه تأثیر ضد اکسیداسیون و ضد التهاب زیادی دارند.

 

به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند

آنتی اکسیدان هاي لوتئین و زآگزانتین برای سلامت چشم ها ضروری هستند. پسته منبع غنی هر دوی این مواد اسـت. لوتئین و زآگزانتین احتمال ابتلا بـه بیماری هاي چشمی، از جمله تباهی لکه زرد ناشی از افزایش سن و آب مروارید را کاهش می دهند. این دو بیماری از عوامل اصلی نابینایی افراد هستند.

 

برای سلامت دستگاه گوارش مفید است

همه ی ي مغزهای خوراکی سرشار از فیبر هستند، ماده اي کـه با حرکت دادن مواد غذایی در دستگاه گوارش و جلوگیري از یبوست، بـه حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. نوعی فیبر بنام پری بیوتیک وجوددارد کـه باکتری هاي مفید درون دستگاه گوارش را تغذیه می کند.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

این مسأله بـه تکثیر باکتری هاي مفید ودر نتیجه از بین بردن باکتری هاي مضر در دستگاه گوارش کمک می کند. هم چنین تحقیقی درسال ۲۰۱۲ بیان می کند کـه خوردن پسته احتمالا بـه افزایش جمعیت باکتری هاي مفید دستگاه گوارش کمک می کند.

 

سرشار از پروتئین و مناسب برای گیاهخواران است

مصرف پسته می تواند نیاز روزانه ي مـا بـه پروتئین را برطرف کند، بـه طوریکه در هر اونس پسته «حدود ۲۸ گرم یا ۴۹ شماره پسته ي خام» حدود ۶ گرم پروتئین وجوددارد. نزدیک بـه ۲۱ درصد از وزن کلی پسته را پروتئین تشکیل می دهد، ویژگی اي کـه پسته رابه یک منبع خوب پروتئین برای افراد گیاهخوار تبدیل کرده اسـت.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

پسته هم چنین در مقایسه با دیگر مغزهای خوراکی مثل بادام، فندق و گردو، حاوی اسیدهای آمینه ي ضروری بیشتری اسـت. این مواد ساختار تشکیل دهنده ي پروتئین هستند. اسیدهای آمینه ي ضروری توسط بدن ساخته نمی شوند و مـا باید آن‌ها را از غذا هاي پروتئینی کامل یا ترکیبی از غذا هاي گیاهی کـه پروتئین‌هاي ناقص دارند، تأمین کنیم.

 

به کاهش وزن کمک می کند

مصرف منظم مغزهای خوراکی بـه کاهش ریسک افزایش وزن کمک می کند. پسته بدلیل آنکه کالری پایینی دارد اما در عین حال سرشار از فیبر و پروتئین اسـت، بـه ویژه برای کسانی مفید اسـت کـه بـه دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن خود هستند.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

علاوه بر این، از آنجایی کـه برای خوردن پسته، ابتدا باید پوسته ي سخت آنرا باز کرد، احتمالاً این مسأله هم در کاهش وزن مؤثر اسـت. تحقیقات بیان می کند دیدن پوسته هاي پسته یک یادآوری بصری ایجاد می کند و بـه فرد نشان می دهد کـه چقدر پسته خورده اسـت.

 

به حفظ سلامت قلب کمک می کند

مصرف پسته احتمالاً ریسک ابتلا بـه بیماری قلبی رابه شیوه هاي مختلفی کاهش می دهد. طبق تحقیقات، پسته احتمالاً بـه کاهش سطح کلسترول مضر و فشار خون کمک می کند و بـه این ترتیب، از سلامت قلب محافظت می کند.

 

برای حفظ تعادل قند خون مفید است

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

پسته از شاخص گلوکز پایینی برخوردار اسـت و بهمین دلیل اسـت کـه بعد از خوردن انها، قندخون دچار افزایش ناگهانی نمی شود. تحقیقات نشان داده مصرف پسته می تواند تأثیرات مثبتی روی قندخون داشته باشد و میان وعده ي مناسبی برای افراد مبتلا بـه دیابت باشد.

 

ریسک ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ را کاهش می دهد

پسته، بدلیل فیبر زیادی کـه دارد، احتمالاً ریسک ابتلا بـه بعضی سرطان ها از جمله سرطان روده ي بزرگ را کاهش می دهد.

 


 

خواص بادام و بادام هندی

تصور نمی کنیم کـه لازم باشد شکل و ظاهر بادام را برایتان توصیف کنیم؛ اما اگر یک درصد نمی دانید بادام چیست باید بگویم کـه یک آجیل بـه شکل اشک اسـت کـه با پوست سخت یا بـه صورت مغز شده در بازار بـه فروش میرسد. بادام پوست‌کنده و خلال بادام نیز در فروشگاه‌هاي مواد غذایی یا لوازم قنادی عرضه میشوند.

 

مواد غذایی مفید موجود در بادام «درختی»

بادام یک ماده غذایی مملو از چربی بشمار می رود. اما این چربی‌ها تک‌اشباعی هستند کـه برای سلامت قلب ندارند. چربی‌ هاي موجود در بادام موجب کاهش میزان کلسترول مضر خون «LDL» و افزایش کلسترول مفید «HDL» میشود.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

بادام درختی منبع غنی فیبر و پروتئین اسـت و موا مغذی هم چون ویتامین E، سلنیوم، زینک، کلسیم، منیزیوم و ویتامین‌هاي B را از جمله بیوتین و اسید فولیک را در خود دارد.

 

آیا پروتئین موجود در بادام برای رژیم غذایی سالم دارای اهمیت است؟

 

از آنجا کـه آجیل چربی بسیار بالایی دارد هنوز هیچ رهنمودی مبنی بر مصرف روزانه آجیل از سوی سرویس سلامت همگانی «NHS » نوشته یا منتشر نشده اسـت. اما بر اساس یافته‌هاي علمی و تایید شده برخی کارشناسان معتقدند کـه مصرف ۲۰ تا ۵۰ گرم بادام در روز برای بزرگسالان میتواند سبب ایجاد تعادل در رژیم غذایی سالم باشد.

 

آیا مصرف بادام به کاهش وزن کمک می‌کند؟

بر خلاف تصور بادام با این حجم از چربی کـه دارد، سبب افزایش وزن نمیشود. بر اساس گزارش‌هاي علمی و ثابت‌شده، مصرف روزانه ۵۵ گرم آجیل از جمله بادام نه تنها خطر ابتلا بـه بیماری‌هاي قلبی را کاهش میدهد بلکه از افزایش وزن و چاقی افراد نیز پیشگیری میکند.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

دریک آزمایش علمی کـه درسال ۲۰۱۳ میلادی صورت گرفت، مشخص شد وقتی فردی هرروز بادام را بعنوان اسنک و میان وعده مصرف کند، با احساس گرسنگی خود مبارزه کرده ودر نتیجه از مصرف غذای اضافی و چاق شدن پیشگیری خواهد کرد.

 

آیا بادام می‌تواند از مشکلات و بیماری‌ های قلبی پیشگیری کند؟

 

بادام حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و معدنی در خود اسـت کـه از جمله می توان بـه اسیدهای چرب غیراشباع، فیتوسترول «کلسترول گیاهی»، منیزیوم، ویتامین E، مس و منگنز اشاره کرد. بر اساس دو تحقیق و آزمایش علمی کـه درسال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ میلادی انجام شدند، بادام میتواند خطرات ناشی از مشکلات قلبی را برطرف کند.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

هم چنین ثابت شده مصرف روزانه بادام سبب کاهش میزان کلسترول منفی «LDL» در بدن میشود و بـه‌ دنبال آن، بیماری‌هاي قلبی را کاهش خواهد داد.

 

آیا بادام در بیماری دیابت نقشی دارد؟

بر اساس مطالعات دکتری صورت گرفته در کشور چین مشخص شده کـه مصرف روزانه بادام میتواند بـه کاهش میزان انسولین ناشتا و گلوگز ناشتا کمک کند.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

بـه این ترتیب میتوان بـه جرات گفت کـه بادام برای کسانی کـه دیابت دارند، آجیل مقوی و مفیدی اسـت. البته توصیه مـا این اسـت کـه پیش از ایجاد تغییر خودسرانه در رژیم غذایی خود حتماً دراین رابطه با دکتر معالجتان مشورت کنید.

 

آیا بادام به تقویت قدرت مغز کمک می‌کند؟

بادام حاوی مقادیر زیادی موادمعدنی اسـت کـه وجود آنها برای التیام عملکرد مغز بسیار ضروری اسـت. از جمله می توان بـه ویتامین E، اسید فولیک و اسیدهای چرب غیر اشباع اشاره کرد.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

هم چنین بادام دارای l-carnitine اسـت کـه برای حفاظت از نورون‌هاي عصبی بسار مفید اسـت. برخی مطالعات علمی مدعی هستند کـه مصرف بادام بـه تقویت قدرت حافظه نیز کمک شایانی می کند.

 

آیا بادام طول عمر را افزایش می‌دهد؟

یک تحقیق علمی آلمانی نشان داده کسانی کـه روزانه یک مشت آجیل میل میکنند، مخصوصا بادام، تا ۲۳ درصد کمتر از بقیه مردم در معرض خطر مرگ زودرس در نتیجه‌ي بیماری‌هایي هم چون دیابت یا مربوط بـه سن قراردارند.

 

آیا بادام برای تقویت میکروبیوم روده مفید است؟

روده مـا در برگیرنده میکروب‌هاي ریز متعددی اسـت کـه غذا هاي مصرفی را پردازش می کنند و ویتامین‌ها را در معرض مـا قرار میدهند. این میکروب‌هاي ریز، بدن را در برابر میکروب‌هاي بد محافظت میکنند. وجود چنین میکروب‌هایي برای سلامتی مـا مهم هستند. بـه این میکروب‌هاي ریز مفید در روده، میکروبیوم می گویند.

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

در بالا اشاره کردیم کـه مصرف بادام برای بدن مفید اسـت. در این جا هم میگویم کـه بادام برای روده انسان نیز خاصیت دارد. دریک تحقیق علمی درسال ۲۰۱۶ میلادی ثابت شده کـه مصرف بادام و حتی مصرف کره بادام «درختی» می تواند کیفیت تغذیه بزرگسالان و کودکان را التیام ببخشد اما هم چنین میتواند روی میکروبیوم‌هاي روده نیز اثر مثبت داشته باشد.

 


 

بادام هندی

بادام هندی یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها در سراسر دنیاست کـه طرفداران زیادی دارد. بادام هندی رابا نام‌هاي آکاژو یا کاشو هم یاد میکنند. این ماده خوراکی حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و موادمعدنی اسـت کـه برای عملکرد هر چـه بهتر بدن مفید هستند. بادام هندی اصالتا بومی برزیل اسـت اما در قرن ۱۶ میلادی بـه هند آورده شد.

 

پیشگیری از سرطان

پروآنتوسیانیدین‌هاي اولیگومریک نوعی فلاونول هستند کـه بـه مبارزه با سلول‌هاي توموری میپردازند و از رشد و تکثیر آنها پیشگیری میکنند. این مواد بـه همراه مس فراوانی کـه در بادام هندی موجود اسـت بطور موثری بـه مبارزه با سلول‌هاي سرطانی میپردازد؛ بـه خصوص از سرطان روده جلوگیري می کند.

 

تقویت قلب

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

بادام هندی در مقایسه با بقیه آجیل‌ها حاوی چربی اندکی اسـت و اسید اولئیک نیز دارد کـه برای سلامت هر چـه بیشتر قلب مفید اسـت. این ماده خوراکی کلسترول ندارد. آنتی‌اکسیدان موجود در آن فرد را از بیماری‌هاي قلبی دور نگه می‌دارد.

 

کاهش فشار خون

بادام هندی بـه کمک منیزیوم موجود در خود سبب کاهش فشار خون می شود.

 

کمک به موها

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

مس یک ماده معدنی اسـت کـه باعث میشود تا موها بـه آن تغییر رنگ دهند. بنابر این اگر بادام هندی کـه مملو از مس اسـت را زیاد مصرف کنید، مو هاي مشکی کـه همیشه آرزویش را داشتید را خواهید داشت.

 

استخوان‌ های سالم

همانند کلسیم، منیزیوم نیز برای سلامت بیشتر استخوانها ضروری و لازم اسـت. بادام هندی مملو از منیزیوم اسـت.

 

اعصاب سالم

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

منیزیوم در سطح استخوان ‌ها ذخیره می شود و از رسیدن کلسیم بـه سلول‌هاي عصبی پیشگیری میکند و بدین گونه سبب حفظ آرامش رگ‌هاي خونی و ماهیچه‌ها می شود. مقدار کم منیزیوم میتواند سبب نشت کلسیم بـه رگ‌هاي خونی شود. هم چنین کمبود این ماده معدنی می تواند سبب بروز سردردهای میگرنی شود.

 

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

مصرف روزانه بادام هندی خطر تولید سنگ کیسه صفرا را تا ۲۵ درصد کاهش میدهد.

 

کمک به کاهش وزن

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

با این کـه بادام هندی بنظر خیلی چرب اسـت اما حاوی کلسترول‌هاي مفید برای بدن اسـت. گفته می شود کسانی کـه دو بار در هفته یک مشت بادام هندی میخورند کمتر از بقیه مردم دچار اضافه وزن می شوند.

 

آنتی اکسیدان

سلنیوم، مس، منیزیوم و … بعنوان عوامل مشترک تعداد زیادی از آنزیم‌ها عمل میکنند.

 

کمک به گوارش غذا

بهترین خواص پسته و بادام | فواید آجیل خوردن در عید نوروز

آکاژو یا بادام هندی بـه رشد و توسعه اسید نوکلئیک کمک می کنند کـه سبب تقویت هر چـه بیشتر سیستم گوارش بدن میشود.