پارس ناز پورتال

خواننده ها و بازار موسیقی در تابستان

خواننده ها و بازار موسیقی در تابستان

خواننده ها و بازار موسیقی در تابستان

موسیقی در فصل تابستان رونق خوبی دارد بازار آلبوم ها و کنسرت ها حسابی داغ است. این تابستان بازار موسیقی ایران چه اوضاعی داشت؟ اگر پای صحبت موزیسین ها و خواننده ها بنشینید با تمام تفاوت دیدگاه شان با هم، حتما در یک نکته اشتراک نظر دارید؛ آن هم اینکه تابستان فصل برداشت است،

 

کنسرت ها در ایران اگرچه در تمام طول سال برگزار می شوند اما سه ماه تیر، مرداد و شهریور زمانی است که یک خواننده می تواند بیشترین درآمد را از آن خود کند. تعطیلی مدارس و علاقه مردم به تفریح بیشتر در این فصل باعث شده تا تابستان به یک فصل پر سود در موسیقی تبدیل شود.

 

امسال هم مثل هر سال و با وجود حاشیه های عجیب و غریبی که در مخالفت با پدیده کنسرت ایجاد شد، تعداد کنسرت های برگزار شده حتی از سال های پیش بیشتر هم بود. در گزارش پیش رو به بررسی کنسرت های برگزار شده در تابستان، از همه جوانب پرداخته ایم. پس این شما و این هم گزارشی درباره همه خواننده هایی که در این فصل بیشترین سود را داشته اند.

 

چند سالن و این همه اجرا
خواننده ها و بازار موسیقی در تابستاندر تابستان 95 مجموعا 243 اجرا در کل کشور به روی صحنه رفت. برخی از این اجراها در دو تا چند شب متوالی برگزار شدند که با احتساب آن حتی می شود 240 کنسرت در کل کشور. اکثر اجراها در هر شب و در دو سانس به روی صحنه رفتند. این رقم تنها برای کنسرت های مستقل است و اجراهای ارگانی و سازمانی را شامل نمی شود.

 

از میان 243 اجرا 133 کنسرت تنها در تهران برگزار شده که 44 اجرا در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی بوده. این رقم با احتساب شب های متوالی اجراهای هنرمندان به 56 شب می رسد. هر شب اجرا در دو سانس برگزار شده که جمع آنها به رقم 112 سانس می رسد. هزینه یک سانس اجرا در این سالن 58 میلیون تومان است و برای دو سانس متوالی در یک شب اجرا این رقم به 80 میلیون تومان می رسد.

 

حالا با یک حساب سر انگشتی و تقریبی می توان متوجه شد که اگر هر کدام از این 56 شب اجرا در دو سانس برگزار شده باشند، این سالن در تابستان امسال تقریبا چهار میلیارد و 480 میلیون تومان درآمدزایی داشته. این در حالی است که سال هاست تجهیزات این سالن در یک سطح باقی مانده و چیز خاصی به آن اضافه نشده.

 

سالن میلاد نمایشگاه بین المللی در تابستان امسال رکورددار برگزاری کنسرت ها بوده و بعد از آن بیشترین اجراها مربوط به تالار وحدت می شود.در سالن تالار وحدت در تابستان مجموعا 36 اجرا به روی صحنه رفته که با احتساب اینکه بعضی از هنرمندان در دو یا چند شب متوالی اجرا داشتند این رقم به 50 شب اجرا می رسد. نکته قابل ذکر در مورد این اجراها این است که بعضی از آنها هر شب در دو سانس برگزار شده اند

 

اما رقم دقیقی از تعداد سانس های اجرا شده در تالار وحدت در دست نیست. سالن مرکز همایش های برج میلاد نیز در تابستان امسال تنها پنج اجرا را روی استیج خود تجربه کرده. هزینه هر سانس اجرا در تالار وحدت چیزی بین 10 تا 15 میلیون تومان است.

 

پول سازترین ها که بودند؟
خواننده ها و بازار موسیقی در تابستانتعداد زیادی از اجراهای تابستانه متعلق به خواننده های پاپ و گروه های تلفیقی بوده که از میان آنها بیشترین اجراها متعلق به محمد علیزاده و علی زند وکیلی است. محمد علیزاده جمعا 11 شب کنسرت داشته که اکثریت آنها در دو سانس اجرا شده اند. با احتساب اینکه خواننده های پاپ برای هر سانس اجرا چیزی بین 40 تا 60 میلیون تومان دستمزد می گیرند به نظر می رسد که علیزاده در تابستان امسال بیشترین درآمدزایی را داشته

 

و رکورد سال های پیش بابک جهانبخش را فعلا متعلق به خود کرده. ناگفته نماند که این تنها درآمد حاصل از اجراهای مستقل علیزاده است و اجراهای ارگانی و سازمانی که بخش اعظمی از درآمد خوانندگان به آن بستگی دارد را شامل نمی شود.

 

همچنین محسن یگانه که با وجود اینکه مدت هاست کم کار شده و دیگر مثل سابق حضور فعالی در بازار موسیقی ندارد، در سه ماهه گرما و به دور از تبلیغات دهان پر کن 9 اجرا به روی صحنه برد. او در مرداد ماه سال جاری دو اجرای چهار سانسه در سالن میلاد نمایشگاه داشت و باقی اجراهایش در شهرستان های مختلف بوده.

 

یگانه با وجود کمرنگ بودنش در بازار موسیقی، هنوز که هنوز است جزو ستاره های پول ساز حوزه موسیقی به شمار می رود. یگانه در فصل گذشته در شهرهای بروجن، انزلی، لنگرود، رامسر، کرمان و بوشهر اجرا داشته. ترکیب شهرهایی که یگانه در آنها به اجرا پرداخته نشان دهنده این است

 

که کنسرت های او در شهرهای کوچک با استقبال بیشتری مواجه می شود و این نکته ای است که خود یگانه آن را به خوبی دریافته است.بعد از محمد علیزاده و محسن یگانه، بیشترین کنسرت ها متعلق به امید حاجیلی بوده. حاجیلی در تابستان چهار اجرای دو سانسه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی داشته و دو اجرا در شهرهای کیش و بوشهر. او بلافاصله بعد از انتشار آلبومش،

 

استارت کنسرت هایش را زد تا ثابت کند می تواند رقیبی جدی برای محمد علیزاده باشد.  به گزارش پارس ناز فرزاد فرزین هم در سه ماه تابستان چهار اجرا داشت که تمام آنها در سالن میلاد نمایشگاه برگزار شد. فرزین با ایده های متفاوت در طراحی لباس و دکور اجرا تا امروز تقریبا تمام کنسرت هایش ظرف مدت کمی سولد اوت شده اند.

 

حمید عسگری هم از پرکارهای تابستان بوده که با سه اجرا در شهرهای خرم آباد، کرمانشاه و ارومیه توانست به نسبت افولی که در سال های اخیر داشته، درآمد خوبی به دست بیاورد. البته عسگری یک اجرا هم در بهشهر داشت که به دلیل مراسم خاکسپاری شهدا لغو شد و پس از آن حاشیه های زیادی هم برایش به وجود آمد.

 

ماجرای عسگری تا حدی پیچیده شد که او مجبور به حضور در دادسرا و ارائه توضیحات در خصوص پست اینستاگرامی معترضانه اش به لغو کنسرتش شد.همچنین رضا صادقی و بهنام صفوی به ترتیب سه و دو اجرا داشته اند. بابک جهانبخش هم که در سال های گذشته جزو رکوردداران اجرای زنده بوده،

 

در سه مه تابستان تنها چهار اجرا به روی صحنه برد که سه اجرایش در تهران و در شش سانس و یک اجرا هم در شهر رشت بود. آمارها نشان می دهد که جهانبخش هم دیگر مثل سابق پرفروش نیست و فعلا جایش را به محمد علیزاده داده. رضا یزدانی و فریدون آسرایی که هر کدام در حوزه فعالیت شان از خوانندگان موفق و پول ساز به شمار می روند تنها یک کنسرت برگزار کردند.

 

کنسرت اولی ها

خواننده ها و بازار موسیقی در تابستانهنرمندان زیادی در تابستان امسال اولین اجرای خود را به روی صحنه بردند اما از میان شمار زیاد خوانندگان و موزیسین هایی که برای اولین بار پای شان را روی استیج سالن های کنسرت گذاشتند، می توان به کاوه آفاق، سیامک عباسی، اشوان و کاوه یغمایی که بعد از سال ها به ایران بازگشت

 

و اولین اجرایش را برگزار کرد اشاره داشت. هر چهار خواننده کنسرت های شان به راحتی پر شد و دردسر خاصی برای فروش بلیت های شان تحمل نکردند.

 

بهترین اجراهای زنده

از بهترین اجراهای تابستانه می توان به کنسرت کاوه یغمایی اشاره کرد. یغمایی به دلیل سال ها دوری از استیج در ایران و انتشار آلبوم جدیدش «منشور» توانست مخاطبان زیادی را به سالن نمایشگاه بین المللی بکشاند. یکی از نقاط قوت اجرای کاوه یغمایی صدابرداری در سالن بود.

 

گویا او توانسته بود برخلاف معمول، سالن را از یک روز قبل در اختیار بگیرد تا بتواند در ساند چک خود روی صدابرداری اجرایش زمان بیشتری بگذارد. از دیگر نکات کنسرت او حضور سیروان خسروی به عنوان نوازنده بود که به نوبه خود کار تیمی جالبی از آب درآمده بود.

خواننده ها و بازار موسیقی در تابستان

کنسرت فرزاد فرزین هم طبق معمول همیشه از بهترین کنسرت های تابستانه بود. کنسرت فرزین که با ایده سال 1410 طراحی شده بود به این اجرا کانسپ خاص و زرق و برق داری داده بود. فرزین بر خلاف بسیاری از خواننده های موفق بازار، هزینه بیشتری صرف طراحی و دکور اجرا می کند و این به خودی خود نشان دهنده دغدغه کیفیت اجرا در ذهن اوست.

 

سیامک عباسی هم که اولین اجرای زنده خود را بعد از هفت سال انتظار مجوز به روی صحنه برد با استفاده از تصاویر مفهومی و انیمیشن هایی که کار خودش بود به کنسرتش جذابیت های ویژه ای داده بود. همچنین صدابرداری عباسی در کنسرتش کیفیت قابل قبولی داشت.

 

تلفیقی ها چه کردند؟

علی زند وکیلی که امسال رکورددار اجرا در سبک تلفیقی بوده، شش اجرا که هر کدام در دو سانس بود در سه ماهه تابستان به روی صحنه برد. دستمزد خوانندگان تلفیقی پرطرفدار همچون زند وکیلی تفاوت چندانی با خوانندگان پاپ ندارد و از این حیث می توان او را رقیب جدی برای پاپ استارها دانست.

 

او در تابستان دو اجرا در تهران داشت و باقی اجراهایش در شهرهای اراک، کرمان، اردبیل و آمل بود که تمام آنها ظرف مدت کوتاهی سولد آوت شدند.بعد از زنند وکیلی، رکورددار اجرا در تلفیقی ها متعلق به گروه چارتار است. آنها هم در تابستان، شش اجرا برگزار کردند که دو اجرا در تهران و باقی آنها در شهرهای گرگان (سه شب) و کرمان بود.
خواننده ها و بازار موسیقی در تابستانگروه دنگ شو که از اولین گروه های به شهرت رسیده تلفیقی هستند هم سه بار روی استیج رفتند که دو بار در تهران و یک بار در بندرعباس بود. نکته جالب اینجاست که گروه پالت که در یکی دو سال اخیر از رکوردداران اجرا بوده اند، در تابستان امسال تنها یک اجرا در رشت داشتند

 

که آن هم با حاشیه های زیادی همراه بود. همچنین گروه بمرانی که آنها هم در سال پیش استارت خوبی برای اجراهای شان زدند، در تابستان امسال هیچ کنسرتی نداشتند. تهیه کننده گروه پالت و بمرانی، احسان رسول اف است.