پارس ناز پورتال

خودرو صورتی ثروتمندترین زن ایرانی +عکس

مجموعه : مجله خبری روز
خودرو صورتی ثروتمندترین زن ایرانی +عکس

خودرو صورتی ثروتمندترین زن ایرانی +عکس 

ثروتمندترین زن ایرانی یک کارآفرین هست،کسی که بیشترین ثروت را در بین زنان ایرانی دارد و ماشین وی اخیرا در رسانه ها خبرساز شد. چندی پیش در سایت‌ هاي خبری لیستی از میلیاردرهای ایرانی منتشر شد; لیستی که سی ثروتمند ایرانی را به همۀ معرفی می کرد. در این لیست سی نفره تنها اسم یک زن به چشم می خورد; سیده فاطمه مقیمی۵۲ ساله.

 

وی در این لیست با یک رتبه پائین‌تر از اسدالله عسگر اولادی هشتمین میلیاردر ایرانی و ثروتمندترین زن ایران معرفی شده بود.او رئیس یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و رئیس شورای بانوان تاجر، اتاق بازرگانی استان تهران هست. سمت‌هاي دیگری هم دارد و چند سالی هم در انجمن زنان مدیر کار باریکلا فعال بوده هست. اما بیش از همه ي این سمت‌هایش خود را یک کار باریکلا میداند.

 

او از تبعات اعلام میلیاردر اعلام شدنش سخن می گوید و از تماس‌هایي که بعد از انتشار این لیست با او گرفته شده تا برخی از دوستانش که بعد از اعلام این خبر برای همۀ وقت} ارتباط شان را با او قطع کرده‌اند:

***

 

بانو مقیمی بالا خره جزو ۱۰ میلیونر ایرانی بودید یا ۱۰ میلیاردر ایرانی؟ خبرهای ضد و نقیضی در این خصوص منتشر شده هست؟

 

من فکر می کنم میلیون شماره پائینی هست و دیگر اکثر اقشار جامعه یک میلیون تومان را دارند و بنابراین همه ي میلیونرند. اما درمورد میلیاردر بودن، با دقت به این که هر کدام مان بیست سی سال هست کار می کنیم

 

و دست کم یک آپارتمان صد و پنجاه متری وسط شهر داریم که ارزش آن بر زمینه محاسبات بازار حدود یک میلیارد هست. پس همۀ مان در این رده میلیاردر هستیم.اما آن لیستی که منتشر شد بحث دیگری بود که به میان آورده شد.

 

چه بحثی؟

 

فکر میکنم هدف از انتشار این لیست آن بود که میخواستند قبح این که افراد میلیاردر بودن‌شان را پنهان می کنند، بشکنند.

 

یعنی شما ثروتمند بودن‌تان را پنهان نمی کنید و برای همین هست که در این لیست قرار گرفته‌اید؟

 

خیر- همه ي کسانی که در این لیست قرار گرفته‌اند فارغ از هر چیزی اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی میباشند. یعنی هر ۳۰ نفر عضو اتاق اند و حتی یک نفر هم خارج از این اعضا در این لیست معرفی نشدند.

 

به هر حال ملاکی برای انتخاب شما وجود داشته هست و گرنه عضویت شما در اتاق بازرگانی به تنهایی که نمیتواند ملاک انتخاب‌تان بعنوان ثروتمندترین زن ایران قرار گرفته باشد؟

 

این موضوع و ارائه این لیست کلا دوجنبه داشت این که از یک طرف خواسته بودند با انتشار آن افراد را خراب کنند.

 

در قسمت ابتدای این لیست از ثروتمندان بدگویی کرده بودند و بعد اضافه کرده بودند چون این افراد مالیات پرداخت میکنند و بر زمینه میزان مالیاتی پرداختی‌شان دسته بندی شده‌اند.

 

یعنی پرداخت مالیات ملاک میلیاردر بودن افراد شمرده شده بود؟

 

نه من گفتم از پرداخت مالیات در این لیست بعنوان یک انتخاب مثبت حرف زده و گفته‌اند آدم‌هایي به این شرح مالیات هم میپردازند یعنی از دوبعد مثبت و منفی لیستی را تنظیم و اعلام کرده‌اند.

خودرو صورتی ثروتمندترین زن ایرانی +عکس

آن طور که من این لیست را دیدم در کل نگاه منفی در آن وجود نداشت و فقط سی نفر از میلیاردرهای ایرانی را معرفی کرده بود.

 

چرا فکر می کنید با انتشار آن خواسته بودند افرادی را خراب کنند ؟شما از این که در این لیست بعنوان یکی از ثروتمندان ایران معرفی شده‌اید حس خوبی ندارید؟

 

نه منفی نبود. آن لیست نگاه جامعه را به نوعی بازتاب داده بود و این که جامعه به ثروتمندان دید خوبی ندارد. اما من اصلا فکر نمی کنم پدیده ثروتمند یا میلیاردر بودن منفی هست.اما خیلی‌ها همان بخش ابتدایی این لیست و توضیحی که درمورد منش ثروتمندان داده بود را گرفتند و برداشت منفی کردند.

 

مگر ثروتمندان چه منشی دارند؟ آیا آنطور که فیلم‌ها نشان می دهند واقعا پولدارها آدم‌هاي بدجنس و فقرا آدم‌هاي مهربانی میباشند؟

 

صرف ثروتمند یا فقیر بودن افراد هیچ‌چیزی را درمورد‌شان نشان نمی دهد. هیچ وقت نمی توان گفت که حتماً فقرا آدم‌هاي مهربان و پولدارها انسان‌هاي خبیثی‌اند.این ها کلیشه و کاملا اشتباهند. ثروت هم فقط یک فاکتور هست، چه بسا که آن آدم ثروتمند آن قدر مفید بوده که خدا به کار و زندگی‌اش برکت داده هست.

 

من اصلا فکر نمی کنم که انسان ها باید ثروتشان را پنهان کنند. نمیدانم چرا در جامعه ما این پدیده آن قدر رواج یافته که به هرکس که می رسي از نداری می‌نالد.مثلاً وقتی از کسی پانصد تومان قرض میخواهی محال هست نگوید کاش زودتر گفته بودی تا چند ساعت گذشته داشتم اما اکنون ندارم.

 

یعنی همۀ انگار از واقعیت فرار می کنیم. کسی که کار می کند و مالیاتش را می پردازد و درآمد خوبی دارد چرا باید درآمد و ثروتش را انکار کند.اصلا پولدار بودن در دین اسلام هم تقبیح نشده هست مگر تعدادی از امامان ما پولدار نبودند و کار اقتصادی نمی کردند.

 

پس با دقت به این گفتگو‌هایي که مطرح کردید این لیست را واقعی می دانید؟

 

چون ابتدای بحث نسبت به صحت آن ابراز تردید کردید و گفتید دقیقا ملاک انتخاب افراد را نمی دانید؟

 

پس با دقت به این صحبتها و این که تنها زن این لیست سی نفره بودید می‌پذیرید که ثروتمندترین زن ایرانی هستید؟

 

نه من این لیست را واقعی نمی دانم.

 

پس هشتمین میلیاردر ایرانی شما نیستید؟و ثروتمندترین زن ایران؟

 

خیر من هشتمین میلیاردر ایران نیستم و اساسا لیست را هم واقعی نمیدانم بجز من هم خیلی از دوستانی که در این لیست میباشند اصلا در رده میلیاردر به آن معنا مطرح نیستند.اکثر این افراد آدم‌هاي مدیر، مدبر و زحمتکشی میباشند اما به نظرم در حق‌شان کم لطفی شده هست. انها به نادرست بعنوان میلیاردر معرفی شده‌اند و زندگی‌شان تحت تاثیر این لیست غیر واقعی قرار گرفته هست.

 

شما هم همچنین بودید یعنی پس از اعلام این لیست زندگی‌تان تحت تاثیر قرار گرفت؟

 

بله. همین همین اکنون اگر ایمیلم را به شما نشان دهم پر هست از در خواست وام و کمک مالی. تعدادی از ایمیل‌هایي که برایم آمده هست را نگه داشته‌ام، تلفن‌ها راکه نتوانستم ضبط کنم.

 

چه کسانی و از چه قشرهایی از شما خواهش کمک کردند؟

 

کسانی که قصد ازدواج داشته تا کسانی که قصد راه‌اندازی کسب و کار داشتند در این مدت با من تماس گرفتند. یعنی هر کس که به هر علتی به پول احتیاج داشت در این مدت با من تماس گرفت.

 

شما چه جوابی به انها می‌دادید؟

 

من تقریباً پاسخ همه ي را دادم یعنی هیچ تماسی را نافرجام نگذاشتم حتی وقتی به دفترم زنگ زدند در بحبوحه کار کوشش کردم پاسخگویشان باشم.

 

به انها کمک مالی هم کردید؟
خیر.

 

پس چه پاسخی به آن ها دادید؟

خودرو صورتی ثروتمندترین زن ایرانی +عکس

به من میگفتند چون خیلی میلیاردر هستید به ما کمک کنید و من پاسخ می‌دادم من میلیاردر نیستم. ولی اگر فکر میکنید در جایگاهی که هستم می توانم کمک کنم در خدمتم.بارها در این مدت برای افراد گوناگون توضیح دادم که اگر فکر می کنید من صدها میلیارد تومان پول دارم اشتباه میکنید من نمی توانم چک‌هایتان را پاس کنم.

 

یعنی مردم برای پاس کردن چک‌هاي برگشتی‌شان هم با شما تماس می گرفتند؟

 

بله و من پاسخ می‌دادم چنین توانایی ندارم.ولی راهنمایی‌شان میکردم مثلاً به کسی که قصد راه انداختن کاری اخیر را داشت گفتم حاضرم مشاوره بدهم و کمکت کنم و اینکار را هم کردم.حتی یکبار پزشکی برایم ایمیل فرستاد و از من خواست که برای تحقیقات پزشکی که قصد دارد دور جهان انجام دهد کمکش کنم.

 

کمکش نکردید؟

 

چون همان‌طور که میدانید در همۀ جای جهان افراد ثروتمند در کارهای عام‌المنفعه شرکت دارند و حتی در مواردی اینگونه که برای همه ي مردم منافع مشترک به دنبال دارد سرمایه‌گذاری میکنند

 

اما این موضوع در ایران عمده رسم نیست؟

 

به هیچ عنوان با این کمک‌ها مخالف نیستم و مطمئن باشید اگر چنین ثروتی داشتم حتماً کمک می کردم و همین هم اکنون هم در سطح خودم چنین فعالیت‌هایي انجام می دهم.

 

چه فعالیت‌هایي؟

 

من بعنوان یک ایرانی مسلمان مانند خیلی‌هاي دیگر عادت کمک به دیگران را دارم و اگر توانایی مالی‌ام افرایش یابد قطعا این کمک‌ها را نیز افزایش خواهم دادو هیچ بحثی در آن ندارم اما به همه ي کسانی که تماس می گرفتند هم میگفتم که من آن سوپر میلیاردری که فکر میکنید نیستم.

 

می دانید این لیست سی نفره از جانب چه نهاد یا سازمانی تنظیم و انتشار داده شد؟

 

نه اصلا هم پیگیرش نشدم. چون کلا نگاه مثبت به موضوعات دارم فکر کردم حتماً نیت تنظیم‌کننده آن خیر بوده هست.احتمالاً نتیجه‌اش هم همین بودکه هم اکنون با شما گفتگو میکنم و این موضوع را به همه ي می گویم یا به چند نفر با حرف‌هایم توانستم کمک کنم.

 

درمورد لیست و چگونگی صحت و سقم آن هم برای کسانی که زنگ می‌زدند توضیح دادید؟

 

بله وقتی می‌پرسیدند توضیح می‌دادم. مثلاً یکی از من می خواست در معامله تجاری شریک مالی‌اش شوم.حتی یک نفر از من خواست شرایط تحصیل‌اش در کانادا را فراهم کنم یعنی کارهای اقامتش را انجام دهمتا او هم بعداً در ازای این کمک برای من کار کند یعنی طیف متفاوتی از خواهش‌هاي کمک را دریافت کردم که مجبورمی شدم در قبال هر یک توضیحی بدهم.

 

این تماس‌ها شما را غمگین می کرد؟

 

نه ! واقعا نه. چون احساس می کردم خیلی‌ها اعتقادی زنگ می زنند و قصد سواستفاده یا نیت بدی ندارند.یک نفر از حرم امام رضا زنگ زد و گفت خوابت را دیده‌ام و حتی پشت تلفن هق هق گریه می‌کردهنوز هم وقتی یادش می‌افتم واقعا متاثر می شوم.این آدم بعد از گفتگو با من گفت آن قدر انرژی گرفته‌ام که انگار همه ي خواسته‌هایم را اجابت کرده‌اي و توانسته‌اي با ایده‌هایت راه را به من نشان دهی.خیی اوقات با این کمک‌ها می توان دشواری های افراد را حل کرد.

 

شما خودتان را یک آدم ثروتمند می دانید؟
من از محبت و عشق خیلی ثروتمندم.

 

از نظر مادی چگونه؟ سرانجام شما صاحب یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی هستید؟

 

اولا این که یک آدم می تواند با هزار تومان احساس ثروتمندی کند و آدم دیگر با میلیاردها تومان چنین حسی نداشته باشد و احساس فقر کند.

 

بنابر این تو هرگز نمی تواني از من چنین سوالی بپرسی و پاسخت را بگیری. اما اگر از نظر صفرها بپرسی من یک زندگی عادی دارم. مثلاً اگر امروز اراده کنم ماشینم را عوض کنم احتمالا نتوانم اینکار را کنم.

 

ولی چیزهایی راکه دارم درمورد‌اش حرف میزنم و از کسی هم چیزی را پنهان نمی کنم. بعد از ۳۰ سال کار کردن این طبیعی هست که من و همسرم که وارث میراث پدری‌مان هم بوده‌ایم ثروتی اندوخته باشیم.ولی علاوه بر همه ي این‌ها زمانی می تواني بگویی چه کسی از دیگری پولدارتر هست که همه ي خود اظهاری درمورد اموال‌شان کنند، در این صورت امکان سنجش فراهم می شود.

 

در این لیست آقای عسگر اولادی از نظر ثروت بالاتر از شما و محمد مهدی رئیس زاده پائین‌تر از شما قرار گرفته‌اند؟ با دقت بهاین نکته‌اي که گفتید میدانید تفاوت ثروت شما با نفر بالایی و پائینی‌تان چقدر هست؟

 

نه من چه میدانم. به علت این که هیچ وقت تا به حال اظهاری در این خصوص نکرده‌اند. گرچه آقای عسگر اولادی از معدود آدم‌هایي هست که خیلی صادقانه و آسان درمورد ثروت‌شان سخن می‌گویدولی در مورد همین آدم هم که درمورد این موضوع گفتگو می کند من دقیقا نمی دانم فاصله‌ام با ایشان در این لیست چگونه رده‌بندی شده هست.

 

بعد از اعلام این لیست در رفتار اطرافیان تان هم تغییری احساس کردید؟منظورم اطرافیان و رفقا‌تان هست؟

 

بله تغییر مشخص دیدم. حتی دو سه نفری که فکر می کردم به من نزدیکند رسما با من برخورد کردند.

 

چه برخوردی؟

 

مثلاً به من گفتند تو فکر می کردي ما احمق بودیم و نمی‌فهمیدیم. تو تمام این مدت از ما ثروتت را پنهان می کردی مردم که بی فایده از این حرف‌ها نمیزنند و حتی حالت برخورد هم پیش آمد.

 

یعنی با کسی دعوایتان هم شد؟

 

بله یک نفر اصلا با من قطع ارتباط کرد.

 

پس اعلام این لیست برایتان دردسرساز هم شد؟

 

بله- فکر میکنم در مجموع از این قصه دوستانم شاد و دشمنانم غمگین شدند. چون اگر کسی واقعا دوست من بوددرست یا نادرست باید از شنیدن چنین خبری شاد می‌شد، برای خودم هم دستاورد مثبتی داشت که توانستم دوستانم را الک کنم یعنی رفقا واقعی‌ام را شناختم.

خودرو صورتی ثروتمندترین زن ایرانی +عکس

شنیده‌ام که قرار بوده معلم یا مترجم زبان شوید، ولی هم اکنون درست یا نادرست بعنوان یک میلیاردر و گرچه رئیس شرکت حمل‌ونقل شناخته می شوید چه احساسی در این خصوص دارید؟

 

من قرار نبود معلم یا مترجم زبان شوم من مهندس عمرانم. من نمی دانم چرا این نکته الکی درمورد من بزرگ شده هست.من در بیوگرافی‌ام هم گفته‌ام وقتی به ایران آمدم بعد از تحصیلاتم در یک شرکت بعنوان مترجم کارم را شروع کردم یعنی در یک مقطع زمانی از دانش زبانی‌ام بهره گیری کردمو بر حسب رخداد در آن شرکت که شرکت حمل‌ونقل بود به این صنعت علاقه‌مند شدم و کارم را در این رشته شروع کردم.

 

و بعد هم در اینکار ترقی کردید و خودتان صاحب یک شرکت بزرگ شدید؟

 

من هم مانند خیلی‌ها کم‌کم و پله پله در کارم ترقی کردم.من هم صنعت حمل‌ونقل را در ابتدای کارم علمی نمی‌شناختم، در حالیکه اینکار یک تخصص هست و من هم به‌تدریج در این صنعت متبحر شدم.

 

در این لیست سی نفره شما بعنوان تنها ثروتمند زن حضور داشتید؟

 

این موضوع چقدر سخت بود؟ آیا یک میلیاردر زن بودن از یک میلیاردر مرد بودن سخت‌تر هست؟
شما یک طوری می گویید انگار ثابت شده من ثروتمندترین زن هستم و اکنون باید بیایم و خودم را با مردان سنجش کنم؟
به هر حال شما یک زن پیروز و مرفه محسوب میشوید. این طور نیست؟
و چون گفتید ثروت را یک ضد ارزش نمیدانید من واژه ثروتمند را به کار بردم؟

 

نه من اصلا نمیگویم ثروتمند هستم، نمیگویم هم نیستم. ولی در جامعه ما که هر کس دارایی‌اش را از دیگری پنهان می کند چگونه میتوانی بگویی این ۳۰ نفر بین ۷۴ میلیون نفر از همه ي پولدارترند.

 

شما گفتید پولدار بودن را ضد ارزش نمی دانید؟پس می توان با همین لیست‌ها و اعلام دارایی افراد نگاه جامعه را هم تغییر داد، این طور نیست؟

 

در ایران به نوعی همه ي درمورد ثروت شان پنهان‌کاری و پنهان‌کاری میکنند، ما در منزل‌هایمان پنج پرده می زنیم که کسی منزل‌مان را نبینید و نفهمد که چه داریم و نداریم این‌ها بحث‌هاي فرهنگی ماست.

 

اما به هر حال شما در این لیست بعنوان تنها زن میلیاردر معرفی شدید، این به خود شما چه احساسی داد؟

 

من خودم این موضوع را سخت نگرفتم. نه نگران بودم که اداره مالیات به سراغم می آید نه نگران بودم چند جای دولتی من را محک میزند و ممیزی‌ام می کند چون زندگی‌ام واقعا شفاف هست.

 

پس مشکلی برایتان پیش نیامد؟

 

خیر- من به هر حال یک آدم شاخص اقتصادی هستم، به همین علت تا نوه و نتیجه‌ام هم که به جهان بیایند زندگی شان مشخص هست پس هیچ راهی برای پنهان کاری وجود ندارد.ولی من یکی دو روز اول چون درمورد ماشین ام هم در خبرها آمده بود و چون ماشینم هم رنگ به خصوصی دارد احتمالا احساس میکردم نگاه‌هاي خاصی وجود دارد.گرچه نمی دانم احتمالاً این تنها به علت حساسیت خودم بود.

ماشین‌تان چیست؟
مزدای صورتی

 

چرا مزدا؟ چرا صورتی؟

 

چرا صورتی نباشد.هر کس به چیزی علاقه دارد، کسی به منزل پرشکوه و دیگری به جواهر و من هم به ماشینم علاقه‌مندم. ماشینم را بدون شماره و رقم دوست دارم شکل مزدا را دوست داشتم که خریدمش.

 

اگر پیکان هم داشتم احتمالا پیکان زرد می‌خریدم. به هر حال شغلم هم همین هست من مدیر یک شرکت حمل‌ونقلم و طبیعی هست بیشترین دقت‌ام به ماشین باشد.همان‌طور که یک کفاش اکثر از هر چیز به کفش دقت می کند.

 

ماشین‌تان در ایران تک هست یعنی ماشین دیگری با این مدل و رنگ در ایران وجود ندارد؟

 

چرا هست. از گروه بهمن سوال کنید. این ماشین در ایران خط ساخت دارد و وارداتی هم نیست.دلم می خواست تویوتای صورتی بخرم که در بازار نبود و در نتیجه این را خریدم.

 

هیچ وقت تصورش را هم می کردید که روزی چنین لیستی منتشر شود و شما هم بعنوان ثروتمندترین زن ایرانی معرفی شوید؟

 

نه اصلا و خیلی هم تعجب کردم.

 

چه کسی نخستین بار این خبر را به شما داد؟

 

روز جمعه‌اي بود و در میهمانی با اقوام شرکت داشتیم. نخستین بار یک نفر به موبایلم زنگ زد. نفر اول و دوم را جدی نگرفتم بعد دیدم طی یک ساعت ده نفر به من زنگ زدند و برخی با ناراحتی عمده این خبر را به من دادند.گرچه برخی هم با ناراحتی برای من مثلاً خواهرم گفت نکند برایت دردسر درست شود.

 

چه جوابی می‌دادید؟احساس ترس و خطر نمی کردید از این گفته‌ها؟

 

نه واقعا نمی‌ترسیدم می گفتم چه کسی میخواهد دشوار ایجاد کند، مهم این هست که یک مرجع قانونی برای بررسی اموال وجود دارد که آن مرجع هم به طور کامل زندگی من را میداند.

 

در ثروت‌تان با همسرتان شریک‌اید؟

 

ما هر چه داریم برای هردوی‌مان هست و با یکدیگر شریک هستیم

 

همسرتان همکارتان هست؟

 

ایشان هم شغل خصوصی خودشان را دارند.ولی نوع کارشان با من فرق میکند و هرگز هم شغل دولتی نداشته‌ایم.

 

خودتان عنوان میلیاردر بودن را دوست دارید یا دوست داشتید بعنوان یک زن دانشمند مطرح می‌شدید؟

 

گرچه من نه با معیارهای میلیاردر بودن میلیاردرم و نه با شاخص‌هاي دانشمند بودن دانشمند، ولی اعتقاد دارم که کار باریکلا هستم و هر شخصی دوست دارد با همان چیزی که واقعا هست معرفی شود.

 

پس ترجیح می‌دادید که بعنوان یک زن کار باریکلا معرفی می‌شدید؟

 

بله چون چیزی هست که بوده و هستم و در آینده هم خواهم بود.

 

چند فزرند دارید؟
یک دختر و یک پسر

 

دوست دارید در آینده دختر و پسرتان با چه عنوانی معرفی شوند: ثروتمندترین دختر یا پسر ایران یا دانشمندترین دختر و پسر کشور ؟

 

نه دوست ندارم فرزندانم با عنوان مسائل مادی مطرح شوند.همه ي وقت هر چیز به حد کفایت مفید هست، اما علم و خدمت هست که بی‌نهایت هست و حد ندارد. دوست دارم فرزندانم عاشق کشورشان باشند.

 

حرف آخرتان؟

 

فقط درمورد آن لیست انشاالله انتشارش موجب شود که کمی ذهنیت‌هاي کلیشه‌اي جامعه وشکل ارزشگذاری‌ها تغییر کند و مردم فکر نکنندثروتمند بودن ارزش هست یا بی‌ارزشی.من مشکلی در این هم نمیبینم که ثروتمندان جامعه به‌راحتی ثروت‌شان را اعلام کنند. ثروتمند بودن گناه نیست، همان‌طور که فقیر بودن گناه نیست.