پارس ناز پورتال

دارک وب در اینترنت به چه معناست؟

دارک وب در اینترنت به چه معناست؟

دارک وب در اینترنت به چه معناست؟ 

به فضایی از سایت ها که توسط موتورهای جستجوگر فهرست نمی‌شوند دارک وب می‌گویند که باید با برخی ابزارهای دیگر به آن دسترسی پیدا نمود. اگر فکر میکنید با موتورهای جستجویی مثل Google و Bing میتوانید کل وب را کاوش کنید سخت در اشتباهید. به معنای حقیقی کلمه موتورهای جستجو تنها کمک میکنند

 

پوسته وب را کمی خراش دهید. پایین پوسته خارجی وب – پوسته خارجی همینجاست که در حال آماده این مطلب را میخوانید – لایه هایي دیگری وجود دارد که نمیتوانید به سادگی به آن ها دسترسی پیدا کنید. اما با کمی علم درمورد این فضا میتوانید به لایه هاي عمیق وب سفر کنید و گنج هایي را کشف کنید

 

« و احتمالا کمی اکثر از گنج! ». در ادامه میخواهم یک راهنمای ساده و کوتاه درمورد دارک وب و این که وقتی به آن نفوذ کردید چه چیزهایی پیدا میکنید را در اختیارتان قرار دهم.

 

اساسا وب سه لایه دارد; surface web « وب سطحی »، deep web « وب عمیق » و dark web « وب تاریک ».

 

وب سطحی در واقع شامل هرآنچه هست که به صورت عمومی در دسترس هست و یا با تایپ کردن در موتور هاي جستجو یا به صورت URL در مرورگر میتوانید آن ها را پیدا کنید. وب عمیق یا deep web با عنوان وب نامرئی نیز شناخته می‌شود و شامل تمام محتواهایی در وب می‌شود که توسط موتور هاي استاندارد ایندکس نشده اند،

 

مثل کاربران ایمیل، وب سایت هاي بانکی آنلاین و یا صفحاتی که برای کراولرها « برنامه هایي که به صورت سیستماتیک وب را میگردند تا ایندکسی از اطلاعات درست کنند » غیر قابل دسترس هست. برخی از این پیج ها در صورتی که لینکشان را داشته باشید هم چنان قابل دسترس میباشند اما برخی نیز به لاگین کردن نیاز دارند. بر زمینه تخمین کارشناسان، وب عمیق ۵۰۰ مرتبه بزرگتر از وب سطحی هست.

 

با این حال وب تاریک یا dark web جانوری کاملا متفاوت هست. شکاف کوچکی هست در وب که تنها به روی برخی نرم افزار هاي تخصصی مثل مرورگر Tor باز هست. با این حال عبارت دارک وب معمولاً برای اشاره به دارک نت بهره گیری میشود، شبکه هاي پوشش داده شده که برای ارتباطات ناشناس بهره گیری میشود و مبدا و مقصد ترافیک اینترنتی را نامعلوم می‌کند.

 

چه کسانی از دارک وب بهره گیری می‌کنند؟
مشخصه اصلی دارک وب ناشناس بودن هست که همین موجب خوشگل بودنش برای بسیاری شده هست. مثل شمار زیادی از ابزارهای خلاقانه، دارک وب نیز ابزاری هست برای انجام فعالیت هاي مرموز و غیر قانونی، مثل پو*نوگرافی کودکان و فروش مواد مخدر، اسلحه و عدد هاي کارت هاي اعتباری دزدیده شده.

 

یکی از مشهور ترین موردهای دارک وب، سایتی به اسم « Silk Road » هست نخستین بازار سیاه نوین آنلاین مه در دارک وب ساخته شد. این وب سایت در سال 2013 بسته شد و موسس آن نیز برای تمام عمر به حبس محکوم شد. طبیعی هست که چندین سایت نمونه Silk Road در سال هاي جدید شروع به کار کرده اند. همین چندی پیش بود که یکی دیگر از این فروشگاه ها به اسم «AlphaBay» که هرروز ۶۰۰,۰۰۰ تا ۸۰۰,۰۰۰ دلار درآمد داشت توسط قانون بسته شد.

 

با این حال دارک وب برای شمار زیادی از فعالیت هاي قانونی « گرچه برخی از انها بنا به دیدگاه شما میتواند قانونی یا غیر قانونی باشد » نیز بهره گیری میشود. ادوارد اسنودن افشاگر مشهور که برنامه جاسوسی دولت کشور آمریکا از مردم را برملا کرد از دارک وب برای ارسال اطلاعات به خبرگزاری ها و رسانه ها بهره گیری کرد.

 

خبرنگاران و فعالان سیاسی نیز برای در امان ماندن از دولت هاي مستبد یا افراد دیگری که میخواهند به انها ضربه بزنند از دارک وب بهره گیری میکنند.در کشورهایی که دولت دسترسی به برخی وب سایت ها و شبکه هاي مجازی را محدود کرده هست ابزار دارک وب به کاربران اجازه می‌دهد از محدودیت ها عبور کنند.

 

چطور به دارک وب دسترسی پیدا کنیم؟
مشهور ترین ابزار برای دسترسی به دارک وب مرورگر Tor هست. با Tor میتوانید به وب سایت هایي دسترسی پیدا کنید که آدرسشان به .onion extension. ختم می‌شود. این ها وب سایت هایي میباشند که منحصرا در دارک وب می‌توان به آن ها دسترسی پیدا کرد و با مرورگرهای عادی نمی‌توانید بازشان کنید.

 

Tor شما را قادر می سازد به تمام سطوح دیگر و وب سایت هاي دارک وب دسترسی پیدا کنید و همین طور کاری میکند کاملا ناشناس بمانید چون ترافیک اینترنت شما را مختل میکند و به روی چندین رایانه دیگر می فرستد.

 

با این حال چند چیز هست که باید درمورد Tor بدانید:

تجربه وب گردی با Tor نسبت به دیگر مرورگرها بسیار کندتر هست و دلیلش هم پروسه مخفی سازی هست.

 

برخی وب سایت ها ترافیک ارسالی از مرورگر Tor را مسدود می‌کنند.

 

در حالیکه Tor شما را از استراق سمع و بازرسی در امان نگه می دارد اما نمی‌تواند از وب سایت هایي که محتوای ویرانگر دارند در امان نگهتان دارد.

 

با به دلیل سپردن این ملاحظات از چرخیدن در دارک وب لذت ببرید و گرچه خود را به دردسر نیندازید.