پارس ناز پورتال

دانستنی‌های مهم بیماری ام اس

دانستنی‌های مهم بیماری ام اس

بیماری ام اس چیست؟ ام اس، یک بیماری عصبی است که در آن سیستم عصبی شامل مغز و نخاع مورد هدف قرار می‌گیرد. این بیماری می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم عصبی ازجمله مشکلات حرکتی، مشکلات بینایی و عدم تعادل را به همراه داشته باشد.

 

بیماری ام اس یا همان مولتیپل اسکلروزیس، یک بیماری دائمی است و تا آخر عمر همراه فرد باقی می‌ماند. گاهی علائم این بیماری شدت می‌یابند و می‌توانند باعث ناتوانی جدی در افراد شوند.

 

البته گاهی ممکن است افراد به موارد خفیف ام اس مبتلا شوند. بااین‌حال شناخت ام اس و علت ایجاد آن می‌تواند تا حدودی به پیشگیری از این بیماری کمک کند. در ادامه راجع‌به ام اس و علائمی که به همراه دارد توضیح می‌دهیم.

 

علت بیماری ام اس چیست؟

 

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بیماری ام اس یک بیماری عصبی است. ام اس در هر سنی ممکن است ایجاد شود، اما بیشتر در بزرگ‌سالان ۲۰، ۳۰ و ۴۰ ساله دیده می‌شود. همچنین زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ام اس هستند.

 

رشته‌های عصبی موجود در مغز و نخاع دارای یک غلاف محافظ به نام میلین هستند.این غلاف باعث افزایش سرعت انتقال پیام‌های عصبی می‌شود. در افراد مبتلا به ام اس، سلول‌های سیستم ایمنی این غلاف محافظ را دشمن تلقی کرده و علیه آن آنتی‌بادی تولید می‌کنند.

 

این آنتی‌بادی‌ها به غلاف میلین حمله می‌کنند و آن را از بین می‌برند. به‌این‌ترتیب انتقال پیام‌های عصبی در مغز و نخاع در نبود میلین با مشکل جدی مواجه می‌شود. بیماری ام اس می‌تواند منجر به آسیب دائمی و زوال سیستم عصبی در افراد شود.

 

بیماری ام اس چه علائمی دارد؟

 

در بیماری ام اس بخش‌های مختلفی از بدن ممکن است مورد حمله قرار گیرند و علائم متفاوتی ایجاد می‌شوند. برای مثال علائم ام اس در برخی مبتلایان بسیار شدید بوده و منجر به ناتوانی در راه رفتن در آن‌ها می‌شود. در مقابل برخی دیگر از مبتلایان به ام اس، دوره‌های بهبودی طولانی‌مدت بدون وجود هرگونه علامت جدیدی را تجربه می‌کنند. برخی از مهم‌ترین علائم ام اس عبارت‌اند از:

 

* خستگی زودهنگام

* اختلال در راه رفتن

* سرگیجه

* لرزش

* لکنت و گرفتگی زبان

* اختلال در عملکرد جنسی

* مشکلات مربوط به بینایی، برای مثال تاری دید یا دوبینی طولانی مدت

* مشکل در کنترل مثانه

* سفتی و اسپاسم عضلانی

* بی‌حس شدن یا گزگز در نقاط مختلف بدن

* مشکلات مربوط به تفکر، یادگیری و برنامه‌ریزی

* عدم تعادل و هماهنگی

 

بسته به نوع ام اسی که فرد به آن مبتلا است، ممکن است علائم بیماری ام اس در مراحل مختلفی ظاهر شوند، بهبود یابند و یا در طول زمان بدتر شوند. بنابراین شناخت این علائم و انجام به‌موقع آزمایش ام اس، در تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار کمک‌کننده است.

دانستنی‌های مهم بیماری ام اس

آیا ام اس درمان دارد؟

 

متأسفانه بیماری ام اس، باعث آسیب دائمی سیستم عصبی افراد می‌شود و تاکنون هیچ درمان قطعی برای آن کشف نشده است. درمان‌های موجود برای ام اس عموماً بر روی تسریع روند بهبودی پس از بروز حملات، کندتر کردن پیشرفت این بیماری و همچنین مدیریت علائم ام اس تمرکز دارند.

 

علاوه بر این برخی از افراد مبتلا به موارد خفیف ام اس، نیازی به درمان ندارند. برای کنترل علائم و درمان ام اس، معمولاً داروهای مختلفی ازجمله کورتیکواستروئیدها تجویز می‌شوند. همچنین برای درمان ام اس از داروهای تزریقی زیر نیز استفاده می‌شود:

 

* اینترفرون بتا

* گلاتیرامر استات (کوپاکسون، گلاتوپا)

 

آزمایش ام اس

 

تشخیص بیماری ام اس به کمک آزمایش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که عبارت‌اند از:

 

* آزمایش خون

* تصویربرداری MRI

* پونکسیون کمری و نمونه‌برداری از مایع نخاع

* آزمایش پتانسیل برانگیخته بینایی

 

آزمایش خون، اولین آزمایشی است که برای تشخیص ام اس تجویز می‌شود. یک آزمایش خون ساده سرنخ‌های مهم و خوبی در رابطه با سایر بیماری‌های مشابه ام اس نشان می‌دهد و به پزشک در تشخیص بیماری ام اس یا رد آن کمک می‌کند. پس‌ازاینکه آزمایش خون احتمال ابتلا به ام اس را نشان داد، پزشک انجام سایر آزمایش‌ها را برای تشخیص قطعی این بیماری تجویز می‌کند.

دانستنی‌های مهم بیماری ام اس

آزمایش ام اس در خانه با هومکا!

 

اگر با افراد مبتلا به ام اس در ارتباط باشید، حتماً می‌دانید که رفت‌وآمد در شلوغی و انتظار در مراکز درمانی برای انجام آزمایش ام اس تا چه اندازه برای این افراد ناراحت‌کننده است. امروز برای انجام آزمایش‌های خود دیگر نیازی نیست به مراکز درمانی مراجعه کنید، می‌توانید با استفاده از خدمات تست ام اس در منزل مجموعه هومکا آزمایش خودتان را سریع‌ترین زمان ممکن و بدون معطلی انجام دهید.

 

لازم است بدانید که خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی هستند و علاوه بر ساکنان شهر تهران ساکنان شهرستان‌های کرج، تبریز، رشت، اهواز، اصفهان، شیراز، قم و قزوین هم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست می‌توانید به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.