پارس ناز پورتال

دانستنی هایی در مورد چای سفید

دانستنی هایی در مورد چای سفید

چای سفید چیست؟

چای سفید خالص ترین و با ارزش ترین نوع چای است که از گیاه معروف چای به دست آمده و معمولا در استان فوجیان چین تولید می شود.خواص چای سفید برای لاغری، پیشگیری از بیماری های قلبی، مقابله با سرطان، سلامت پوست و کاهش مقاومت انسولین از دیرباز مورد توجه قرار گرفته و از آن جا که نسبت به سایر انواع چای کمتر پردازش می شود محتوای آنتی اکسیدانی آن بسیار بالا بوده و کافئین اندکی دارد.

 

چای سفید تنها یک بار در سال و معمولا در فصل بهار قابل برداشت است که طی آن بهترین و جوان ترین برگ ها و جوانه های سفید گیاه چای با دقت چیده و جدا شده و به سرعت در مقابل نور خورشید خشک می شوند.

 

انواع چای سفید

چای سفید در انواع مختلف عرضه می شود که دو نوع سوزن نقره ای با طعم شیرین ملایم و رایحه میوه ای و پونی سفید با طعم خاکی و ظریف معروف تر بوده و کیفیت بالاتری دارند.

 

کافئین چای سفید چقدر است؟

به طور کلی به نظر می رسد چای سفید اصل فوجیان نسبت به سایر انواع چای از جمله چای سبز و سیاه کافئین کمتری دارد اما میزان کافئین موجود در انواع دیگر چای سفید که از گیاه چای در نقاط مختلف دنیا به دست می آیند با توجه به نوع گیاه، محل کاشت و نحوه پردازش پس از برداشت ممکن است از چای سبز و سیاه بیشتر باشد.

 

افرادی که میزان کافئین مصرفی روزانه خود را کنترل می کنند لازم است قبل از خرید چای سفید از فروشنده چای اطلاعات لازم در این مورد کسب کنند.

 

تحقیقات نشان داده است که چای سفید مانند چای سبز به دلیل مقادیر بالای کاتچین هایی که دارد به بهبود چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

دانستنی هایی در مورد چای سفید

یک مطالعه آزمایشگاهی در آلمان نشان می دهد که عصاره چای سفید منجر به دلیل مقادیر قابل توجه کافئین و کاتچین که دارد به شکست سلول های چربی شده و همچنین مانع از تشکیل سلول های جدید چربی در بدن می شود.

 

طعم چای سفید

چای سفید همواره در طول تاریخ به دلیل عطر و طعم ظریف، نادر و عالی آن مورد توجه ویژه قرار داشته و آماده سازی دستی آن – که در برخی نقاط تا به امروز نیز ادامه دارد – نقش مهمی در اصالت این طعم ایفا می کند.

 

برای توصیف طعم کلی چای سفید معمولا از واژه های مختلف از جمله طعم شبیه گل ها، علف، عسل، میوه ای، هلو، وانیل، زردالو، مرکبات، طعم گیاهی، ظریف، شیرین و لطیف استفاده می شود.

 

خرید و نگهداری چای سفید

چای سفید معمولا خراب نمی شود اما ممکن است به مرور زمان کهنه شود. برای اطمینان از خرید تازه ترین چای سفید حتما آن را از مراکز معتبر – که اطلاعات کافی درباره زمان برداشت، نحوه پردازش و بسته بندی چای ارائه می دهد – خریداری کنید.

 

چای سفید در صورت نگهداری صحیح تا یک سال تازه باقی خواهد ماند:

 

* چای را در مکان خنک و تاریک و به دور از گرما، نور، اکسیژن و رطوبت نگهداری کرده و داخل یخچال قرار ندهید.

 

* نگهداری چای سفید در ظرف دربسته کدر و بدون هوا عمر آن را طولانی تر می کند.

 

* هرگز چای سفید را با قهوه یا ادویه جاتی که ممکن است طعم خود را به چای انتقال دهند یک جا نگهداری نکنید.

 

طرز تهیه چای سفید

هنگام خرید از فروشنده درباره دستور تهیه چای سفید سوال کنید زیرا انواع مختلف چای سفید ممکن است برای دم کردن به درجه حرارت و مدت زمان متفاوتی نیاز داشته باشد.

دانستنی هایی در مورد چای سفید

نکات مهم

 

* بعضی انواع چای سفید نسبت به چای سبز به دما و مدت زمان کمی بیشتر برای دم کردن نیاز دارند که معمولا حدود 87 درجه سانتی گراد و به مدت 3 تا 5 دقیقه می باشد، در حالی که برخی ظریف تر بوده و لازم است مانند چای سبز به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب با دمای بین 71 تا 82 درجه سانتی گراد دم بکشند.

 

* اگرچه چای سفید معمولا نسبت به چای سبز و چای سیاه به زمان طولانی تر برای دم کشیدن نیاز دارد اما دم کشیدن زیاد نیز باعث تلخی آن خواهد شد، بنابراین بهتر است بعد از گذشت مدت زمان توصیه شده طعم آن را تست کرده و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید بیشتر دم بکشد یا خیر.

 

* اگر روی برچسب چای سفید دستور دم کردن آن ذکر شده طبق همان عمل کنید، در غیر این صورت معمولا به ازای هر 2 گرم برگ چای سفید از 226 میلی لیتر آب استفاده می شود.

 

* برای تهیه چای سفید همیشه از آب تازه، خالص و سرد فیلتر شده استفاده کنید.

 

* هنگام دم کشیدن چای درب آن را بپوشانید تا همه گرما داخل ظرف باقی بماند.

 

* اغلب می توان چندین بار از برگ های چای سفید با کیفیت استفاده کرد.

 

* برای لذت بردن از طعم منحصر بفرد چای سفید، توصیه می شود آن را به تنهایی و بدون افزودنی هایی همچون شیر یا شکر میل کنید.