پارس ناز پورتال

دانشمندان به دنبال کپی کردن لئوناردو داوینچی

دانشمندان به دنبال کپی کردن لئوناردو داوینچی

دانشمندان به دنبال کپی کردن لئوناردو داوینچی 

طبق آخرین خبرهای رسیده،دانشمندان قصد دارند تا از روی سلول هاي لئوناردو داوینچی پی به ژنتیک وی ببرند و وی را کپی کنند.دانشمندان در پی شبیه سازی لئوناردو داوینچی «Leonardo da Vinci» بعنوان یکی از نوابغ علمی و هنری دوره رنسانس میباشند. آیا میتوان شاهد تولد دوباره‌ي او بود؟

 

آیا شبیه سازی لئوناردو داوینچی ، منجر به تولد دوباره او خواهد شد؟

آیا ما انسان‌ها، با تکنولوژی موجود میتوانیم مغزهای متفکر تاریخ را مجددا به جهان بازگردانیم؟ در این جا به بررسی احتمال موفقیت‌آمیز بودن شبیه سازی لئوناردو داوینچی خواهیم پرداخت. این فرضیه تا چه حد محتمل هست؟ پاسخ به این سوال را میتوان در جدید ترین دستاوردهای دانشمندان جستجو کرد. به عقیده‌ي آنان، امروزه تکنولوژی موجود ما را قادر می‌سازد تعداد زیادی از ناممکن‌هاي قبل را به واقعیت تبدیل کنیم!

 

بر مبنای یک مطالعه اخیر، دانشمندان اتفاق نظر دارند که با بهره گیری از تکنیک‌هاي شبیه‌سازی، می توان تعداد زیادی از شخصیت‌هاي تاریخی را به جهان بازگرداند! تصور کنید که ما بتوانیم با تولد دوباره‌ي شخصیت‌هاي برجسته‌اي همچون نیکولا تسلا یا لئوناردو داوینچی بعنوان نوابغی از علم و هنر، تعداد زیادی از مشکلات امروزی بشر را حل کنیم.

 

لئوناردو داوینچی دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی در دوره رنسانس بود. وی را صاحب یکی از درخشان‌ترین اذهان تاریخ بشریت می‌شناسند؛ چرا که ایشان از تعداد زیادی از مردمان زمان خود جلوتر بوده و با دستاوردهای چشم‌گیر

 

در اساس‌هاي علمی و هنری، بعنوان یک نابغه‌ي جامع معرفی میشود. با وجود آنکه داوینچی اختراع‌هاي متعددی را در کارنامه‌ي خود به ثبت رسانده هست، همچنان تعداد زیادی از مردم، در درجه‌ اول وی را بعنوان یک نقاش ماهر می‌شناسند. نقاشی مشهور لئوناردو داوینچی در سال 1490 میلادی با عنوان «شام آخر» «The Last Supper»،

 

یکی از اسرارآمیز‌ترین آثار هنری در سراسر جهان به شمار می رود. نقاشی شام آخر ، بعنوان یک نقاشی مذهبی، بیشترین تعداد تکثیر را به خود اختصاص داده هست.

 

شبیه سازی لئوناردو داوینچی
محل دقیق مربوط به بازمانده‌هاي این مخترع بزرگ، همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. بنابر اطلاعات موجود، در سال 1863 مقبره لئوناردو داوینچی کشف شد. محتویات این مقبره به یکی از کلیساهای روستایی در فرانسه منتقل شد، اما تکنولوژی آن زمان از ثابت این ادعا ناتوان ماند.

 

چندی پیش، گروهی از مورخان ایتالیایی نیز از کشف عتیقه‌هایي قدیمی از داوینچی خبر دادند. گفته می شود که با مطالعه و بررسی این آثار، به DNA این نابغه‌ي عصر رنسانس دسترسی پیدا کرد. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، جامعه‌ي امروز بشری قادر خواهد بود از رموز اسرارآمیز این نابغه‌ي کهن پرده‌برداری کرده و حتی با شبیه سازی لئوناردو داوینچی ، امکان تولد دوباره‌ي وی را محیا سازد!

 

با دقت به گزارشی از سوی دانشمندان دانشگاه یوتا «University of Utah»، شبیه‌سازی یک ارگانیسم، نیازمند بهره گیری از یک ژن هست؛ بدین ترتیب دانشمندان قادر خواهند بود توالی DNA را دوباره‌سازی کنند.دیدنی هست بدانید که فرآیند شبیه‌سازی بدین طریق، بر روی حیوانات با موفقیت انجام گرفته هست! موسسه بیوتکنولوژی بویالایف «Boyalife Group» از چین،

 

بعنوان بزرگ‌ترین کارخانه شبیه‌سازی در سرتاسر جهان شناخته می شود. اواخر سال جاری، این کمپانی قصد دارد به همین شیوه، حیواناتی از قبیل گاو، سگ و … را شبیه‌سازی کند. موسسه بویالایف همین طور معتقد هست که می تواند این عمل را بر روی انسان نیز انجام دهد؛ اما عدم رضایت عموم مردم، از کپی‌برداری و یا شبیه‌سازی انسان‌ها بدین طریق پیش گیری می کند.
دانشمندان به دنبال کپی کردن لئوناردو داوینچی

پزشک ژو ژیاچون «Xu Xiaochun» بعنوان مدیر اجرایی موسسه بویالایف در ارتباط با شبیه‌ سازی انسان گفت:اگر اجازه انجام چنین کاری را داشته باشیم، هیچ شرکتی همچون بویالایف قادر نخواهد بود چنین کاری را انجام دهد!از سال 2016، کارشناسان با بررسی نقاشی‌ها و یادداشت‌هاي بر جای مانده از این نابغه‌ي عصر رنسانس،

 

در پی شبیه سازی لئوناردو داوینچی میباشند. با کشف مو و یا بقایای پوست داوینچی، استخراج DNA او امکان پذیر خواهد بود. چنین اکتشافی، به دانشمندان اجازه میدهد به بعضی از ویژگی‌هاي فیزیکی داوینچی از جمله: رنگ چشم، ضخامت پوست و اوضاع ظاهری صورت او دست پیدا کنند.

 

روندا رابی «Rhonda Roby» بعنوان متخصص ژنتیک در این مطالعه اظهار داشت:این احتمال وجود دارد که با بررسی نقاشی‌هاي داوینچی، به ویژگی‌هایي بسیار مهم در کشف DNA او دست پیدا کنیم. اما مشکل اصلی اینجاست که بررسی چنین آثاری موجب آسیب جدی به نقاشی‌هاي او خواهد شد.

 

لئوناردو داوینچی بعنوان نابغه‌ي علم و هنر در عصر رنسانس، از انگشتان دست و قلم‌هاي مخصوص، برای نقاشی‌هاي خود بهره گیری می کرد. از این رو، آثاری از سلول‌هاي اپیدرم پوست او، با نقاشی‌ها ترکیب شده‌اند.لئوناردو داوینچی در سال 1515 به خدمت فرانسوا درآمد و در منزل‌اي ییلاقی در کلوس لوس «Clos Lucé» در نزدیکی اقامتگاه سلطنتی جای گرفت. او سرانجام در دوم می ماه سال 1519 در کلوس لوس درگذشت.