پارس ناز پورتال

درمان نفس تنگی خانم ها در دوران بارداری

درمان نفس تنگی خانم ها در دوران بارداری

درمان نفس تنگی خانم ها در دوران بارداری 

یکی از شایع‌ترین دشواری های زنان در دوران بارداری تنگی نفس میباشد, برای درمان آن می توانید روشهای زیر را به کار گیرید. تنگی نفس در سه ماه سوم بارداری و هم چنین در اوایل بارداری در بین زنان حامله امری طبیعی هست. به طوریکه 75 درصد از زنانی که تا اکنون احساس تنگی نفس نداشته‌ اند,

 

در طول بارداری دچار نفس تنگی می شوند. اگر تنگی نفس به علت برخی فشارهای فیزیکی مثل بالا رفتن از پله‌ها باشد, در این صورت کاملاً طبیعی و بی‌ضرر هست

 

چه عواملی باعث تنگی نفس در بارداری می‌شود؟

دشواری های تنفسی در دوران بارداری به طور زیاد به علت ایجاد تغییرات طبیعی در بدن انسان به منظور وفق دادن خود جهت نگه داشتن فرزند, رخ می دهد. این اوضاع همین طور تنگی نفس نیز نامیده میشود. در ادامه چند تغییر که در سه ماه‌هاي گوناگون بارداری رخ می دهند و می توانند منجر به نفس تنگی شوند, ذکر شده هست.

 

سه ماهه اول
** قفسه‌ي سینه جهت افزایش گنجایش ریه بازتر میشود, و به سمت بالا و بیرون حرکت می کند بنابراین پوشیدن لباس‌هاي تنگ دشوار می شود.

 

** هورمون پروژسترون نیز در تنگی نفس نقش دارد. این هورمون باعث می شود بدن اکسیژن بیشتری را وارد جریان خون کند و در نتیجه باعث افزایش گنجایش ریه میشود. بنابراین بدن باید تلاش بسیار زیادی جهت خروج میزان اضافی دی‌اکسید کربن کند.

 

** با این که شمار تنفس مثل دوره‌ي پیش از بارداری هست, اما عمیق‌تر نفس می کشید و این فرمایش موجب احساس نفس تنگی می شود.

 

** همین طور, در اوایل بارداری, حجم خون تا حدود 50 درصد افزایش مییابد, به همین علت قلب اکثر از گذشته کار می کند. این اوضاع باعث تنفس اکثر حتی در زمانی که در حال استراحت هستید, می شود.

 

سه ماهه دوم
** هورمون‌هاي بارداری مثل سه ماهه اول به بدن امکان دریافت اکسیژن بیشتری می دهند, بنابراین باعث تحریک مغز جهت افزایش شمار و گودی تنفس می گردد.

 

** هورمون‌ها همین طور موجب تورم مویرگ‌ها در دستگاه تنفسی شده که باعث میشود احساس کنید به سختی نفس میکشید.

 

سه ماهه سوم
** طفل در حال رشد و ترویج رحم به دیافراگم فشار وارد می کنند «عضله‌اي که زیر قفسه سینه قرار دارد» و میزان فضای ریه‌ها را محدود کرده و در نتیجه باز شدن آن دشوار میشود.

 

** بنابراین این اوضاع باعث سریع‌تر نفس کشیدن میشود انگار که در یک دوی ماراتون شرکت کرده اید. این حالت برای شما و جنین کاملا طبیعی و بی ضرر هست.

 

** در طول سه ماهه پایان بارداری احساس نفس تنگی خواهید کرد به ویژه هنگامی که موقعیت جنین در بدن بالا باشد یا مایع آمنیوتیک بیش از حدی وجود داشته باشد.

 

همین طور ممکن هست زمانی که از پله‌ها بالا می روید, اجسام سنگین حمل می کنید یا بطور غیر معمولی دچار افزایش وزن شده باشید, نفستان بند آید. تنگی نفس همین طور میتواند در زمانی که دوقلویا شمار بیشتری آبستن باشید رخ دهد. در این شرایط باید تا آنجا که می توانید استراحت کنید.

 

گاهی اوقات تنگی نفس می تواند نشان دهنده‌ي این باشد که مشکلی وجود ندارد. این شرایط عبارتند از;

 

** کم خونی; اگر دچار فقر آهن باشید, گلبول قرمز خونتان کم هست «سلول‌هاي قرمز خون اکسیژن را از ریه‌ها به سایر نواحی بدن حمل میکنند و دی اکسید کربن را از بدن به ریه‌ها باز می‌گردانند» و بدن به سختی برای فراهم سازی اکسیژن شما و فرزندتان تلاش میکند. تنگی نفس بعنوان یکی از علائم کم خونی ترویج رخ می دهد.

 

** آسم; میتواند علت دیگری برای تنگی نفس باشد و در صورتی که دشوار تنفسیتان به علت این مریضی یا هورمون‌هاي بارداری باشد باید به دکتر مراجعه نمایید.

 

** اگر تنگی نفس همراه با سوزش قلب, ضربان قلب یا سردی انگشتان دست و پا باشد میتواند نشان دهنده‌ي یک دشوار جدی قلبی یا ریوی باشد. در این صورت باید فوراً به دکتر مراجعه کنید.

 

چطور میتوان تنگی نفس در دوران بارداری را تسکین داد؟
1» تمرین اوضاع قرارگیری مناسب بدن
** اوضاع صحیح قرارگیری بدن باعث تسکین تنگی نفس می شود. در حالت نشسته قفسه‌ي سینه‌ي خود را بالا گرفته و شانه‌هایتان را عقب ببرید. این حالت فضای کافی برای باز شدن ریه‌ها را فراهم میکند.

 

** در حالت خوابیده با بهره گیری از چند بالش بدن خود را بالا نگه دارید تا باز شدن فضای سوراخ شکمی باعث تسکین شما شود.

 

** همین طور اگر به پهلو خوابیده‌اید از یک بالش اضافه برای بالا بردن سرتان بهره گیری کنید.

 

2» اوضاع خود را تغییر دهید
اگر قرار گرفتن در یک حالت برای مدت طولانی باعث احساس نفس تنگی می شود جهت تنفس آسان اوضاع خود را تغییر دهید. ممکن هست بهتر باشد بایستید تا فشار بر روی دیافراگم کم شود.

 

3» آرام باشید
به علائم بدن خود دقت کنید و هر بار نیاز به احساس آرامش دارد استراحت کنید. هنگامی که احساس می کنید نفستان بند آمده استراحت کنید. کاری که انجام می دهید را متوقف کنید و چند نفس عمیق بکشید تا زمانی که حس بهتری کنید. حدود 20 دقیقه استراحت کنید و مجددا فعالیت خود را از سر بگیرید.

 

4» تمرینات تنفسی انجام دهید
تمرینات تنفسی به افزایش گنجایش ریه کمک کرده و امکان تنفس بیشتری را از سینه فراهم میکند «زیرا تنفس شکمی به علت ترویج رحم دشوار هست». میتوانید تمرینات تنفسی زیر را انجام دهید;

 

** نفس عمیق بکشید در حالی‌که دستان خود را به دو طرف و به سمت بالا می برید.
** سپس در حالیکه دستانتان را مجدد به پایین می‌آورید نفستان را خارج کنید.
** در حالی‌که عمل دم را انجام می دهید سرتان را بالا برده و هنگام بازدم پایین بیاورید.
** با قرار دادن دستان خود روی قفسه سینه, نفس خود را به جای این که به شکم هدایت کنید به طرف سینه بکشید.

 

** هنگام نفس عمیق دنده‌ها را به طرف دستان خود فشار دهید. تنفس عمیق را تمرین کنید به طوری که هرگاه تنفس شکمی برایتان دشوار شد, بتوانید به راحتی تنفس از سینه را انجام دهید.

 

ورزش
عدم تناسب اندام و ورزش می تواند تنگی نفس را افزایش دهد, بنابراین برخی ورزش‌هاي سبک را تمرین کنید. هنگام ورزش طفل شما نیز باید اکسیژن کافی دریافت کند.

 

** تمرینات ایروبیک در اوایل بارداری می تواند تنفس را بهبود بخشد و نبض را بازرسی کند. گذشته از شروع هر برنامه ورزشی با دکتر مشورت کنید.

 

** اگر هیچ گونه فعالیتی را شروع نکرده‌اید اکنون زمانِ مناسبی برای شروع یوگا هست. حرکات کششی یوگا امکان تنفس مناسب را فراهم میکنند.

 

** پیاده‌ روی سریع و شنا نیز باعثِ افزایش توانایی تنفس عمیق و حفظ تناسب اندام میشود.