پارس ناز پورتال

دنیای عجیب خودکارها

دنیای عجیب خودکارها

تا به حال به دنیای وسایل نوشت‌افزار دقت کرده‌اید؟ یا در اطراف خود کسی را دارید که علاقه زیادی به لوازم تحریر داشته باشد؟ یا شاید خودتان مجموعه‌ای رنگارنگ از وسایل نوشت‌افزار در اتاقتان دارید؟

 

وسایل نوشت‌افزار از ارزشمندترین سازه‌هایی است که توسط اجدادمان ساخته شده و در طول هزاران سال تاکنون ادوات نوشت‌افزار تغییرهای بسیاری داشته است؛ امروز دانستنی های جالبی از خودکار به شما خواهم گفت.

 

خودکار از دیروز تا امروز

خودکار نوک ساچمه‌ای که برای همه ما به همان اسم خودکار شناخته میشود اولین بار توسط لاسو بیرو روزنامه نگار مجارستانی به همراه برادرش که شیمی‌دان بود در سال 1931 میلادی اختراع شد.

 

چرا رنگ جوهر بیشتر خودکارها آبی است؟

رنگ آبی خودکار که به رنگ «نیل فرنگی» یا «آبی پروس» شناخته میشود از اکسیداسیون فریسیانید آهن ایجاد میشود، طبق اسناد موجود گفته شده است که اولین بار این ترکیب به صورت اتفاقی توسط یوهان یاکوب دیزباخ در برلین آلمان در سال 1706 میلادی کشف شد.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیزباخ زمانی که قصد داشت رنگ قرمز کوشین ایجاد کند به رنگ نیل فرنگی رسید! او برای ساخت قرمز کوشین به پتاس، سولفات آهن و کوشین خشک شده نیاز داشت و زمانی که خون را با پتاس و سولفات آهن ترکیب کرد طی یک واکنش شیمیایی ترکیبی به نام آهن فروسیانید ایجاد شد.

 

و در زمانی که انتظار داشت رنگدانه‌های قرمز ایجاد شود رنگ آبی منحصر به فردی ساخته شد که در حال حاضر نیز در جوهر خودکارهای آبی امروزی استفاده میشود؛ اما ماجراجویی‌های انسان‌ها در این زمینه به پایان نرسید و در حال حاضر انواع و اقسام خودکارها با رنگ‌های بسیار متنوع در بازار وجود دارد.

 

رنگ جوهر بیشتر خودکارهای مصرفی در تمام دنیا آبی و مشکی است. انتخاب رنگ آبی چند دلیل اساسی دارد:

 

* ذات طیف رنگ‌های آبی آرامش بخش است، همچنین نوشتن به انسان‌ها کمک میکند ذهن خود را آرام کنند پس چه بهتر که از خودکار آبی نیز استفاده کنند تا آرامش بیشتری به روح و روان خود تزریق کنند.

 

* براساس نظر روانشناس‌ها رنگ آبی موجب خلاقیت میشود از این رو در مدرسه‌ها نیز برای نوشتن از دانش‌آموزان خواسته میشود برای نوشتن از خودکار آبی استفاده کنند و این نیز به یک عادت تبدیل میشود و در ادامه برای نوشتن جزوه‌ها و برای نوشتن هر نوع متن دیگری ناخودآگاه به صورت پیش فرض به سراغ خودکار آبی میرویم.

 

* از نظر سلامت بینایی نیز تنها رنگی که موجب خستگی چشم نمیشود رنگ آبی است؛ اگر شما مقاله‌ای چند صفحه‌ای با متنی نوشته شده با رنگ های روشن نظیر قرمز و سبز مطالعه کنید متوجه خواهید شد که به سرعت احساس خستگی در چشم های خود میکنید.

 

* و اما یک دلیل مهم دیگر نیز وجود دارد، استفاده از خودکار آبی موجب میشود با یک نگاه تشخیص نسخه اصل و کپی نوشته را از هم بدهید و این مورد در خصوص امضا اسناد تجاری و اداری بسیار هائز اهمیت است. با این حال با توجه به اینکه رنگ مشکی رنگی خنتی و رسمی شناخته میشود، طرفداران بسیاری برای استفاده از خودکار مشکی برای استفاده در نوشته‌های رسمی نیز وجود دارد.

 

خودکار ایرانی یا خارجی؟

راستش را بخواهید تا پیش از سال 95 شاید تنها خودکار ایرانی شناخته شده در بازار خودکار بیک بود، خودکار بیک به نوعی نوستالژی برای دانش آموزان دهه 50 و 60 نیز محسوب میشود. در دو دهه اخیر با افزایش واردات در ایران تنوع لوازم تحریر نیز بسیار زیاد شد و خودکارهای روان و خوش رنگ و لعاب خارجی به سرعت در بازار متقاضی خرید پیدا کردند، خودکار فابرکاستل، خودکار استدلر و…. از برندهای پرتقاضای خریداران نیز هستند.

دنیای عجیب خودکارها

خودکار کیان

شاید برای بار اول که با خودکار کیان چیزی نوشتید از روانی جوهر، لغزندگی مناسب ساچمه و خوش رنگی جوهر خودکار آن متعجب شده و نگاهی به برند آن کرده و با دیدن نام کیان نوشته شده به صورت فارسی متعجب‌تر از قبل شده باشید. خودکار کیان جز معدود کالاهای ایرانی است که از کیفیت بالایی برخوردار است و انتخاب خیلی از مشتریان نیز هست.

 

خودکار پنتر

از دیگر خودکارهای خوش ساخت و ایرانی که محبوبیت زیادی در بین خریداران دارد، خودکار پنتر است. شرکت پنتر در نوشت افزار تنوع محصولی زیادی دارد، پنتر توانسته خودکارهای متنوعی روانه بازار کند و از همین رو برای هر نوع سلیقه مشتریان خود محصولی مناسب ارائه کرده است.

 

خودکار کیان یا خودکار پنتر؟

پاسخ این سوال سخت است چراکه هم خودکارهای کیان و هم خودکارهای پنتر کیفیت بسیار خوبی دارند و باید گفت جای خوشحالی است که دو محصول ایرانی به حدی خوش‌ساخت و با کیفیت هستند که در مقایسه و خرید مشتریان با یکدیگر سنجیده میشوند نه با یک محصول خارجی، پس با توجه به نیاز و سلیقه خود و با توجه به نوع جوهر و مدل نوک خودکار بر اساس نیاز خود میتوانید از هر دو برند کیان و پنتر انتخاب کنید.

دنیای عجیب خودکارها

خودکار های رنگی چه کاربردی دارند؟

در ابتدای مقاله از کاربردهای خودکار آبی به شما گفته شد، حال میخواهیم موارد استفاده خودکارهای غیر از رنگ آبی را نیز با شما در میان بگذاریم

 

خودکار سبز

خودکار سبز دنیای بسیار عجیبی دارد، از آنجا که رنگ سبز کمترین بازتاب نور را دارد به طور معمول در اسناد مهم نیز از خودکار سبز استفاده می‌شود چرا که رنگ سبز باعث می‌شود در کپی و اسکن از فایل، نوشته‌ها و یا امضاهای به رنگ سبز محو شوند و امکان جعل و تقلب را بسیار کاهش دهد.

 

خودکار قرمز

بیشترین فشار چشمی توسط رنگ قرمز ایجاد میشود؛ ما از خودکار قرمز معمولا برای جلب توجه استفاده میکنیم، اگر اشتباهی در نوشته باشد و یا اگر میخواهیم موضوعی در خاطرمان بماند آن را با رنگ قرمز از سایر قسمت‌های یک نوشته یا تصویر متمایز میکنیم،

 

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که نوشتن با خودکار قرمز در بعضی از فرهنگ‌ها نوعی توهین تلقی میشود و به عنوان آخرین نکته بد نیست بدانید که رنگ قرمز کمترین ماندگاری را دارد و به مرور زمان نوشته‌های با خودکار قرمز رنگ میبازند و به همین دلیل استفاده از خودکار قرمز در اسنادی که باید ذخیره شوند توصیه نمیشود.

 

برای خرید خودکار و سایر لوازم تحریر ها میتوانید به سایت چی بخونم مراجعه کنید.