پارس ناز پورتال

دیزل ژنراتور چیست؟ کاربردهای مهم دیزل ژنراتور آذر موتور

دیزل ژنراتور چیست؟ کاربردهای مهم دیزل ژنراتور آذر موتور

به گزارش پارس ناز، امروزه بیشتر دستگاه ها و ابزار ها برقی یا شارژی هستند که برای شارژ کردن باتری آنها هم به جریان برق نیاز است. پس اگر برق شهری قطع شود و یا در مکانی باشیم که برق شهری نداشته باشد از هیچ وسیله برقی و شارژی نمی توانیم استفاده کنیم و باعث ایجاد اختلال در کار ما می شود.

 

به همین خاطر کمپانی های تولید ابزارهای صنعتی به فکر تولید دستگاهی برای تامین برق در مواقع اضطراری افتادند و اینگونه بود که دیزل ژنراتور طراحی و تولید شد.در حال حاضر در بازار جهانی ، دیزل ژنراتور ها دارای توان های مختلف هستند که با توجه به نیاز شما و توان مصرفی باید برای خرید دیزل ژنراتور اقدام کنید.

 

این دستگاه علاوه بر تامین برق اضطراری برای تامین برق اصلی هم مورد استفاده قرار می گیرد، مثلا در شرکت ها یا کارگاه های صنعتی که برق شهری نباشد، دیزل ژنراتورها میتوانند برق مورد نیاز را تامین کند که به آنها دیزل ژنراتور دائم کار میگویند.

دیزل ژنراتور چیست؟ کاربردهای مهم دیزل ژنراتور آذر موتور

گروه تولیدی صنعتی آذر موتور یکی از شرکت های کوپله کننده انواع موتور برق و دیزل ژنراتورها در ایران  و قطعات آنها از جمله تابلو برق، کانوپی، و سایر قطعات آن می باشد. همچنین در زمینه واردات انواع موتور برق ها و موتورهای استفاده شده در دستگاه های مختلف نیز فعالیت دارند.

 

دیزل ژنراتور چیست؟ اجزای تشکیل دهنده ژنراتور برق

همانطور که متوجه شدید دیزل ژنراتور ها منابع برق اضطراری هستند که قابلیت استفاده در مکان های مختلف را دارند.این دستگاه متشکل از دو قسمت اصلی است؛ موتور دیزل و  ژنراتور.

 

نحوه عملکرد قسمت دیزل این دستگاه به این صورت است که با سوزاندن سوخت درون مخزن انرژی مورد نیاز برای حرکت خود را بدست می آورد و سپس اجزای مختلف آن شروع به حرکت چرخشی می کنند و به این ترتیب انرژی حاصل از سوختن ماده سوختنی تبدیل به انرژی مکانیکی( چرخش اجزاء موتور ) می شود.

 

در این مرحله کار ژنراتور آغاز می شود. ژنراتور یعنی تولید کننده یعنی مولد، که در این دستگاه نیز کار ژنراتور همین مولد بودن است.پس از اینکه ماده سوختنی تبدیل به انرژی مکانیکی شد کار موتور تمام می شود و کار ژنراتور آغاز می شود که باید انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی کند. به این ترتیب انرژی الکتریکی یا همان برق تولید می شود.

 

این دستگاه ها طوری طراحی شده اند که به هنگام قطع برق شهری شروع به کار می کنند و برق ساختمان مورد نظر را تامین می کنند.دیزل ژنراتور طرفداران زیادی دارد و از آن در شرکت های بزرگ، کارگاه های صنعتی، بیمارستان ها، هتل ها، ویلاها و حتی ساختمان های مسکونی نیز استفاده می کنند. به خصوص در این سالها که جوامع مختلف با کمبود برق شهری و قطعی برق مواجه هستند و از طرفی تمام ابزارها و وسایل کاربردی نیز برای روشن شدن و دیزل ژنراتورها دستگاهای ضروری محسوب میشود.

دیزل ژنراتور چیست؟ کاربردهای مهم دیزل ژنراتور آذر موتور

دیزل ژنراتور          

پس اگر شما هم با این مشکلات مواجه هستید و قطعی برق شهری موجب اتلاف وقت شما شده است می توانید یک دیزل ژنراتور متناسب با محل سکونت یا کار خود از مجموعه آذر موتور خریداری کنید و دیگر نگران قطعی برق نباشید.

 

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور

این دستگاه از دو قطعه اصلی تشکیل شده است که در بالا چیستی و نحوه عملکرد این دو قطعه را بررسی کردیم.اما علاوه بر قطعات گفته شده در بالا این دستگاه دارای اجزای مختلف دیگری نیز می باشد و به طور کلی اجزای دیزل ژنراتور عبارتند از:

 

1- موتور دیزل

موتور دیزلی وظیفه تولید انرژی مکانیکی را بر عهده دارد. میزان توان موتور با توجه به نوع دستگاه اصلی متفاوت است این قطعه با توجه به اینکه از مهمترین قطعات دیزل ژنراتور است باید جزو موتورهای با کیفیت و ساخت شرکت های معتبر باشد.

 

2- ژنراتور یا دینام

این قطعه نیز از مهمترین قطعات  استفاده شده در این دستگاه می باشد که کار اصلی یعنی تولید برق را انجام میدهد. پس به هنگام خرید به برند و کیفیت این قطعه نیز توجه کنید.

 

3- سیستم سوخت دستگاه

منظور از سیستم سوخت همان مخزن سوخت و ماده سوختنی است که ماده سوختنی مورد استفاده در دستگاه مذکور گازوئیل است. ابعاد و ظرفیت مخزن سوخت با توجه به اندازه دستگاه اصلی محاسبه می شود و گاهی با توجه به اینکه دستگاه دیزل ژنراتور از نوع بزرگ و پر قدرت است باید برای آن مخزن سوخت جدا ساخته شود و سپس به آن متصل شود.

 

4- رگولاتور ولتاژ

وظیفه این قطعه تنظیم و کنترل ولتاژ خروجی دستگاه است زیرا اگر ولتاژ خروجی دستگاه کنترل نشود ممکن است دستگاه بیشتر از توان خود کار کند و این باعث می شود موتور دستگاه دچار آسیب شود.

دیزل ژنراتور چیست؟ کاربردهای مهم دیزل ژنراتور آذر موتور

 رگولاتور ولتاژ

5- سیستم خنک کننده

با توجبه اینکه موتور این دستگاه به صورت مداوم در حال کار کردن است اگر فاقد سیستم خنک کننده باشد ممکن است پس از مدتی دمای موتور افزایش پیدا کند که در این صورت احتمال سوختن موتور وجود دارد.

 

6- سیستم اگزوز

همانطور که همه ما میدانیم هر سوختنی دود ایجاد می کند حال چه این سوختن درون یک دستگاه باشد چه در فضای خارجی و آزاد باشد. زمانی که ماده سوختنی درون دستگاه می سوزد باید دود ناشی از سوختن آن به نحوی به بیرون از دستگاه منتقل شود که این کار توسط سیستم اگزوز انجام می شود.

 

7- سیستم روانکاوی و روغن کاری

وظیفه اصلی این سیستم روغن کاری قطعات مکانیکی دستگاه است.

8- شارژر باتری

9- کنترل پنل

 

این قطعه همانطور که از نام آن پیداست شامل کلید های مربوط به تنظیم و کنترل دستگاه می باشد که انواع مختلفی نیز دارد.

 

10- کانوپی و شاسی

شاسی که همان بدنه دستگاه است و کانوپی هم نوعی جعبه از جنس آلیاژ است که دیزل ژنراتور درون آن قرار می گیرد و نوعی عایق صوتی محسوب می شود.

دیزل ژنراتور چیست؟ کاربردهای مهم دیزل ژنراتور آذر موتور

کانوپی

تمام این قطعات با بهترین کیفیت و قیمت توسط گروه تولیدی و صنعتی آذر موتور تولید و وارد می شوند.

 

انواع دیزل ژنراتور

این دستگاه بر حسب نوع کارکرد به سه نوع تقسیم می شود:

 

_ ژنراتور دائم کار یا CONTINUOUS

_ ژنراتور پرایم

_ و ژنراتور اضطراری یا STANDBY

 

ژنراتور دائم کار و پرایم عملکردی شبیه به یکدیگر دارند با این تفاوت که میانگین ساعت کار ژنراتور پرایم چیزی حدود 8 تا 9 ساعت می باشد اما ژنراتور دائم کار می تواند تمام 24 ساعت شبانه روز را کار کند یعنی ساعات خاموشی آن بسیار کم است.

 

پس مسلما قیمت دیزل ژنراتور دائم کار با توجه به کارایی 24 ساعته از سایر مدل ها بیشتر است.آذر موتور با تجربه ای طولانی در زمینه تولید، واردات و فروش انواع دیزل ژنراتور ها یکی از مطمئن ترین مرجع های خرید این دستگاه می باشد که می توانید از طریق سایت این مجموعه اقدام به خرید کنید.