پارس ناز پورتال

رابطه برنزه کردن پوست و پیر پوستی

رابطه برنزه کردن پوست و پیر پوستی

رابطه برنزه کردن پوست و پیر پوستی 

برنزه کردن پوست علاقه خیلی از خانم ها است و در تمام دنیا انجام می شود.مد روزی که برای پوست مضر است. دکتر کیانا فرهی- متخصص پوست و مو بهترین و کم‌خطرترین روش برنزه شدن را مصرف کرم‌ها و اسپری‌های رنگ دانست که به صورت موقتی پوست را به رنگ دلخواه درمی‌آورد ، نور آفتاب و سولاریوم را عاملان سرطان پوست می داند.

 

دکتر کیانا فرهی متخصص پوست و مو بیان کرد : نور آفتاب هم برای بدن مفید است و هم مضر ، نور خورشید طیف های مختلفی دارد طیف ماوراء بنفش آن است که برای پوست دردسرساز است که می تواند باعث سرطان و اختلالات متفاوت دیگر شود وقتی خود را به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرارمی دهیم بدن ماوراء بنفش زیادی را دریافت می کند .

 

وی افزود : اصلی‌ترین عامل ابتلا به سرطان پوست ، اشعه ماوراء بنفش خورشید است و قرار گرفتن طولانی مدت افراد در زیر نور مستقیم خورشید، می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی و ابتلا به ملانوم( سرطان پوست بدخیم ) ‌شود. استفاده نکردن افراد از کرم ضد آفتاب و برنزه کردن پوست از دیگر عوامل ابتلا به ملانوم است.

 

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: استفاده از اتاقک های سولاریوم و اشعه ماوراء بنفش برای برنزه کردن پوست به هیچ وجه مورد تایید متخصصین پوست نیست ، از جمله عوارض استفاده از این روش پیری زودرس ، کک و مک و سرطان های پوستی است.

 

فرهی متذکر شد : استفاده از کرم های اتو برنز هیچ مشکلی برای پوست افراد بوجود نمی آورد و با استفاده از این کرم ها پوست افراد حالت برنزه پیدا می کند اما باید گفت استفاده از اشعه ماوراء بنفش برای برنزه کردن پوست یا استفاده از سولاریوم برای برنزه کردن به هیچ وجه مورد تایید متخصصین پوست نیست و عوارض بسیاری را برای پوست به دنبال خواهد داشت.

 

از عوارض برنزه کردن پوست با نور آفتاب و سولاریوم می توان به خشکی پوست، اگزما، چروک های پوستی، پیری زودرس، لکه های پوستی و سرطان های پوستی اشاره کرد.نکته قابل ذکر و نگران کننده این است که عوارض نور آفتاب و سولاریوم ها در دراز مدت بین ۱۵ تا ۲۰ سال آینده خود را نشان می دهند .

 

بعد از سرطان ریه، ملانومای بدخیم (نوعی سرطان پوست) دومین سرطان کشنده در دنیاست. همچنین افرادی که پوست سفید و روشن تری دارند مشکلاتشان خیلی بیشتر از پوست های دیگر است.وی در ادامه افزود : در پوست یک ارگان محافظتی به نام سلول های رنگدانه ساز قرار دارد که در مقابل آسیب های محیطی، از جمله نور ماوراء بنفش از پوست محافظت می کنند.

 

وقتی نور ماوراء بنفش بیشتر از حد نیاز به بدن بتابد، سلول ها دچار مشکل می شوند ؛ بنابراین سلول های رنگدانه ساز شروع به تیره کردن پوست می کنند.به همین دلیل تیره تر شدن پوست را می توان به عنوان یک فاکتور دفاعی دانست؛

 

در صورتی که خیلی از افراد به اشتباه این مساله را به عنوان یک فاکتور زیبایی یعنی برنزه شدن پوست می شناسند اما بدن با تیره تر کردن پوست قصد دارد به فرد هشدار دهد که نور ماوراء بنفش بیشتر از حد نیاز به بدن تابیده شده است و اختلالات متفاوتی را به دنبال دارد.

 

فرهی در خصوص استفاده از کرم های ضد آفتاب بیان کرد : افرادی که از کرم ضدآفتاب استفاده می کنند، فکر می کنند که دیگر پوست شان صد درصد در مقابل نور آفتاب محافظت می شود.اما باید بدانید که ضدآفتاب هایی که ۱۰۰spf هم دارند به طور صد درصد از پوست محافظت نمی کنند

 

و خوب است بدانید که هرچه spf ضدآفتاب ها بالاتر باشد، نشانه بهتر بودن آنها نیست، چون که اگر خاصیت حفاظتی پوست بالاتر باشد سنگینی روی پوست بیشتر بوده و برای افراد به خصوص پوست های چرب ممکن است مشکل ساز شود.